Grote problemen (oa. drugs)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Grote problemen (oa. drugs)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:04

Hoi,

Het is niet te geloven dat ik dit moet vragen of uberhaupt moet schrijven..
Wilde een schaduw account aanvragen, maar goed.. Dat laten we dan maar even achterwegen.

Ik ga niet volledig in detail treden, mijn vraag in dit topic is:
-Wat kunnen wij doen?
-Kunnen wij zorgen dat ze kan worden opgenomen of kan dit alleen vrijwillig?
-Welke instanties kunnen wij inschakelen?
-Wat zijn jullie ervaringen?
-Hoe gaan jullie ermee om?

Het verhaal;
Mijn zus is van kleins af aan al moeilijk. Zij heeft een erg laag IQ, waarvoor zij zelfs in aanmerking komt voor een uitkering.
Schelden, vloeken, schreeuwen. Maar dit is nog niet het ergst.
Van jongs af aan heeft zij al 'losse handjes', ze kwam met spullen thuis waarvan wij wisten dat die niet van haar waren.

Vanaf haar tienerjaren is dit vele malen erger geworden. Op een zomervakantie een aantal jaren geleden is de bom gebarsten en hebben wij besloten haar uit huis te plaastsen.
Zij maakte ons kapot, als zij thuis bleef wonen, waren mijn ouders nu uit elkaar.
Mijn andere zus en ik hebben hier natuurlijk ook onder geleden, alle aandacht ging naar haar.
Dit is er later uitgekomen en dit is ook wel goed verwerkt.

Zij is in die tussentijd 3 of 4 keer verhuisd.
In die tijd ook haar eigen huis gekregen, maar zij heeft het zo weten te manipuleren dat ze weer thuis kon wonen.
Zij heeft ook toegegeven dat zij dit heeft gedaan.

In de jaren dat ze een vriend had, was zij nauwelijks thuis, 1x per week was wel het maximum.
Heerlijk die rust, helaas is dat nu uit, en woont zij full-time thuis.

Het stelen gaat gewoon door, ik heb een slot op mijn kledingkast, mijn nagellakkast, mijn beautykoffer.
Alles wat maar van waarde is staat achter slot en grendel.
Mijn moeder heeft ook haar beautykoffer continu op slot en veranderd regelmatig de code.

Laatste maanden gaat ze heel vaak naar party's, party's als hardbass, exlerator (ofzo iets), pussylounge ed.
Party's waar ook drugs wordt gebruikt, zij heeft inmiddels hier toegegeven dat zij ook regelmatig gebruikt.
Het begon met een half pilletje, en het zijn er nu al 4 (al dan niet meer). Het gaat hier over XTC en MDMA (?)

Ze verteld nu dat ze is gestopt, maar dit is niet waar, uiteraard.
Ze moet na haar partys direct naar huis komen, maar dit gebeurd dus niet, we kunnen zelf invullen waarom niet.

Een aantal maanden is ze ontslagen van haar werk en studie, ze zat zonder geld.
Haar uitkering kreeg ze pas een aantal maanden later weer.
Maar naar partys kon ze wel gaan en nieuwe kleren kopen kon ook..
Hierdoor denken wij ook dat zij bezig is in de prostitutie.
Dit hebben wij gevraagd, maar ze ontkend (en wordt ook niet boos als wij dit vragen).

Ze kan alles heel erg mooi vertellen, ze verteld precies wat wij willen horen en heeft ook direct een antwoord klaar.
Ze liegt en terwijl ze het verteld gelooft ze haar eigen verhaal.
Haar vrienden gebruiken ook regelmatig drugs, maar afstand nemen van haar vrienden wil ze ook niet.
Het zou ook nog kunnen dat ze zelf aan het dealen is.

Ik kan nog uuuuuuren doorgaan met wat zij allemaal heeft gedaan en doet.
Maar het komt er op neer dat zij wederom het gezin kapot maakt.
Ik ben 20 en ik lijd hier ook onder. Het doet me zeer als ik zie wat zij allemaal doet tegenover mijn ouders en haarzelf.
Ik kan zelfs zeggen dat ik haar haat. Ik heb serieus haat gevoelens tegenover haar.
Ik vertrouw haar niet, ik wil haar weghebben, ze liegt en bedriegt alles bij elkaar.

Als zij een eigen huis vindt, hangen wij de vlag buiten.
Maar heeft ze een huis, dan wordt ze in 2 maanden eruit gezet, omdat ze haar financien niet op orde heeft.
Zij kan NIET met geld omgaan.

Ze heeft een jobcoach, die haar zou moeten helpen, maar hier komt nog maar weinig uit.
Eigenlijk heeft ze ook nog een budgetcoach nodig, hier gaan we nog mee in overleg.

Eigenlijk zouden wij het liefst zien dat zij wordt opgenomen in een kliniek.
Om tot haar zelf te komen, om clean te worden.
Maar zij is inmiddels 24, dus alles is haar eigen keus/verantwoordelijkheid.

Wat kunnen wij hier nou tegen doen? Om te voorkomen dat zij ons gezin kapot maakt.
Wat zijn jullie ervaringen? Dit mag ook allemaal via pb.
Alle reacties/hulp of wat dan ook is welkom.

Ze maakt zichzelf kapot en eindigt hier nog mee in de goot.
Het lucht mij ook wel op om hier even over te kunnen praten en het even weg te kunnen typen, helaas is dit nog lang niet alles, maar nu hebben jullie dus een beeld.
Laatst bijgewerkt door _Nancy op 25-01-13 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:09

Wauw.... wat een verhaal.
Totaal geen ervaring mee (gelukkig) en zou ook echt niet weten hoe dit aan te pakken.

Maar dat het zo niet langer kan lijkt me duidelijk.

Sterkte in ieder geval en hoop dat je toch bruikbare tips krijgt.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:15

Goh, net of ik mijn eigen verhaal zit te lezen vanuit een ander zijn point of view.

Ik heb hetzelfde gedaan als je zus, alleen heb ik dan gaan laag iq maar een hoog iq.
Ook uit huis geplaatst, ook jeugdzorg, jobcoach, maatschappelijk werk. Ook ik stal alles wat los en vast zat en mijn zusje had ook alles op slot op haar kamer, mijn vader en moeder ook.

Ook ik gebruikte drugs en dealde. Prostitutie nog nooit gedaan, en geloof me dealen levert ook meer op.

Uiteindelijk toen ik 17 was weer in huis gaan wonen. Toen ik 18 was ging het fout en hebben mijn ouders op een avond een koffer voor de deur gezet. Ik heb de hele tent afgebroken en iedereen bedreigd en alles erop en eraan maar ik stond er alleen voor!

En nu woon ik samen met mijn vriend, leuk huis, huisdieren enz. En geloof me, dat wat mijn ouders gedaan hebben is een prima beslissing geweest, ik maakte ook iedereen stuk. Aangezien je zus voor geen enkele instantie meer in aanmerking komt.. Het is heel hard maar mij heeft het enorm geholpen!

Pb staat open :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:17

pittige situatie ts.

JE schrijft over een budgetcode, dit is een vrijwillig iets, je zusje zou hier dus zelf mee akkoord moeten gaan. Je zou beschermingsbewind kunnen aanvragen, ze kan dan niet zelf over haar geld beschikken.
Persoonlijk zou ik dit nu nog niet doen, maar in de toekomst misschien, en dan met akkoord van je zus. Punt is namelijk dat de kans nog groter is dat ze op andere wijze aan haar geld gaat komen, en het probleem daarmee niet is opgelost.
Ik heb natuurlijk geen goed beeld van jou situatie en kan jou en je zus niet, maar ik even gebaseerd op wat je hier schrijft zou ik je het volgende advies willen geven.

Je schrijft dat je zus een lager IQ heeft, hoe zit ze op sociaal emotioneel gebied, dat kan namelijk het gedrag wel verklaren( stelen ect)
Ik denk dat je het beste samen met je zus en ouders natuurlijk een aanmelding bij MEE kan doen, hun kunnen kijken welke zorg er het beste bij haar past. Misschien is het het beste als je zus op een woongroep kan wonen, ze kan hier verblijf en behandeling krijgen.
Waarschijnlijk is dit iets wat je zus niet wilt, ik denk dan ook dat de boodschap moet zijn dat jullie je zorgen maken, en dat een gesprek bij MEE niet automatisch betekend dat jullie haar weg willen hebben.

jullie willen het liefste dat ze wordt opgenomen, nu zijn daar wel manieren voor, maar dit is pas echt als ze een gevaar is voor zichzelf of voor andere. Daarnaast is een RM( rechtelijke machtiging) maar voor een korte periode, en dan? Dan valt ze waarschijnlijk gewoon weer terug in haar oude patroon en is haar vertrouwen beschadig.

Ik zou je willen adviseren contact op te nemen met stichting MEE, deze kunnen je vast vertellen wat je het beste kan doen.

Veel sterkte in deze situatie

Locanda

Re: Grote problemen (oa. drugs)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:24

Heeft ze niet zoiets ergs gedaan, dat je door een psychiater een Rechtelijke Machtiging (RM) kan laten uitschrijven. En gedwongen opname in een kliniek, zodat jullie tot rust kunnen komen? En zij misschien weer op de rit komt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:25

Nova, ja de budgetcoach is inderdaad vrijwillig, maar ik denk dat ze hier wel heel veel aan zal hebben en dit ook wil.

Wij dachten dat ze onderhand in de schuldsanering zou komen (wat op zich ook geen slecht idee zou zijn), maar zover is het dus niet, gelukkig maar.

We hebben haar toen uit huis geplaatst, en dit ging ook via MEE. Dus daar zouden we best wel op terug kunnen vallen inderdaad, dat ga ik even doorgeven. :j

Sociaal-emotioneel is ze behoorlijk sterk (of juist niet, ik weet niet hoe je het kan noemen), zoals ik zei; ze verteld precies wat je wilt horen.
Ze gelooft in haar eigen leugens.
Ze kan glashard dingen vertellen en iedereen zou het zo geloven.
Ze kan met iedereen vrienden worden en wordt gauw aardig gevonden, maar dit is meestal maar voor kortere duur want op een gegeven moment laat ze haar ware aard zien en dan zijn haar vrienden weg.

Over beschermingsbewind, kunnen wij dat wel doen? Gezien haar leeftijd?

Ingeborg, naar jouw is een pb gestuurd :)
Locanda, voor zover wij weten heeft zij niet zoiets ergs gedaan. Ja, tegenover ons heeft zij heel erge dingen gedaan.

Edit; We zitten hier wel eens Dr. Phil te kijken en dan hoor je over die klinieken waar ze allemaal heen kunnen enzo. Dat zou voor ons ook zo geschikt zijn.
Maar dat is hier natuurlijk helemaal niet..

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:32

Wat een moeilijke situatie voor jou en je ouders ! ik werk met deze doelgroep en weet dat hoeveel hulporganisaties ook klaarstaan voor iemand, als diegene zelf niet wil of geen probleem ziet loopt het allemaal erg moeilijk.
Je kunt info foldertjes bij haar onder de deur door schuiven voor maatschappelijk werk, idd MEE of een bewindvoerder, maar de kans is klein dat ze er iets mee wil. iemand wil pas iets veranderen als ze er zelf echt last van ervaren. Je kunt aan haar vragen zonder met verwijten te komen, hoe ze denkt aan geld of werk te komen. Ik neem aan dat ze het zelf vervelend vind dat ze haar werk kwijt is, misschien wil ze dat in de toekomst voorkomen? Dat zou een ingang kunnen zijn om hulp te zoeken. Als ze drugs gebruikt doet ze dat niet voor niets, maar omdat ze de problemen in haar eentje niet aankan en er voor vlucht in drugs gebruik. Met andere woorden, je lost drugsgebruik pas op als alle maatschappelijke problemen verbeteren.
Wat betreft hoe ga je ermee om, ga ik mee met ingeb0rg. Hoe moeilijk ook als familie, er moeten consequenties zijn aan het gedrag. Wordt er gestolen? doe aangifte ! Laat zien dat het gedragd niet geaccepteerd wordt, en keur het gedrag af en niet de persoon.
Een opname is in principe vrijwillig. Iemand kan een rechterlijke machtiging aanvragen, dat wil zeggen dat je gedwongen wordt opgenomen. Maar dan moet er aantoonbaar sprake zijn van een levensgevaarlijke situatie voor die persoon zelf of de omgeving (bijvoorbeeld kinderen). Daar is in dit geval zo te lezen geen sprake van. Wat je ook kunt doen is kijken naar groepen voor familie van mensen met verslaving. Op mijn werk bestaat een wekelijkse CRAFT groep waar naasten van mensen met verslaving heen gaan om te leren omgaan hiermee.
Succes !

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:34

grote instanties van verslaving zijn trouwens novadic kentron, trimbos, iriszorg, jellinek (ook online behandelingen),solutions en rodersana. Kijk even wat er in de buurt is en wat ze aanbieden...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 13:38

Ze is aan het zoeken, niet erg intensief verder. Ze doet er weinig moeite voor, omdat ze toch wel inkomsten heeft (uitkering).

Ze weet ook dat de reden van haar ontslag, stoppen van studie, uitgaan van relatie komt door haar drugs gebruik.

Ze is naar eigen zegge nog niet 'verslaafd', hoewel imo dit slechts een kwestie van tijd is.

Ik ben het eens met 'de koffer beneden zetten', ik geloof hier ook in, vader ook.
Maar mijn mams dus niet. Zij denkt; Wat gebeurt er dan met haar?

Marie, bedankt ik ga even kijken.

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:46

Novadic Kentron heeft een vestiging in Uden en bovendien cursussen voor ouders/familie. Ik vermoed dat je zus snel gaat twijfelen zodra ze zou merken dat je ouders daar zouden informeren :)

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:56

Ja je kan beschermingsbewind aanvragen, dit moet je dan doen met de budgetcoach, je ouders, een dokter en het liefst met je zus. Maar aangezien ze vrijwillig al een budgetcoach heeft lijkt het niet noodzakelijk.
Het gedrag van je zus is een stukje (negatieve) coping, coping hebben we allemaal alleen zet je zus de verkeerde coping-strategieën in.

Wijs je zus , zonder afwijzing op de dingen die je doet. Ik zou haar persoonlijk niet met haar koffer op straat zetten, stel dat ze zichzelf inderdaad prostitueert, waar denk je dan dat ze terecht komt als ze thuis niet meer kan slapen. Ik snap jou onmacht, maar dat is niet de oplossing.
Er zijn veel geschikte woonplekken voor je zus verspreid door heel Nederland. Haar gebruik van drugs, is zoals al eerder gezegd een vlucht voor iets anders. Andere dingen moeten dus versterkt worden voor ze daar mee kan stoppen.

Persoonlijk denk ik dat jij zus op BV een Mobile woning( woningen van ASVZ, locaties zitten in Tilburg, Dordrecht, Breda, Rotterdam en Udenhout) veel aansluiting zal vinden.

Stichting MEE weet precies welke juiste woonplekken er bij jou in de buurt zitten die aansluiten bij jou zus.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 14:10

Nova, met een dokter? Wat voor dokter?
Ze heeft nog geen budgetcoach :) Wel een jobcoach.
Een budgetcoach gaan wij haar adviseren.

Weet je, ik ben er ook gewoon klaar mee.
Ik heb af en toe dagen/nachten dat ik haar zelfs doodwens en dat gaat mij ook gewoon te ver.

Ik praat/communiceer niet met haar, ik negeer haar.
Ik leef langs haar heen en zij ook langs mij.
Eerlijk gezegd heb ik ook geen behoefte aan contact met haar.
Maar ik wil wel dat het beter met haar gaat en dat ze niet meer van die verkeerde keuzes maakt.

Het gaat mij meer om mijn ouders en wat het met ze doet enzo.
Dus alle tips die hier gegeven worden, gaan naar mijn ouders en hun mogen beslissen wat er mee te doen.

Maar ik kan ook maar zoveel hebben..

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:19

Goed dat jullie die gaan adviseren die budgetcoach. Dokter kan gewoon je huisarts zijn, als je contact opneemt met een budgetkantoor kunnen hun je daar meer advies geven. Een goed betrouwbaar kantoor is BBHR.

TS jij zit ook in een verschrikkelijke s.h.i.t positie, het is normaal dat je voelt wat je voelt. Misschien is het ook
voor jou een idee, later met iemand te praten om het gevoel een plek te geven, inzicht te krijgen waarom ze doet zoals ze doet. Iemand die geen partij kiest, maar er voor jou is en naar je luistert, ook dit kan MEE voor je regelen. Blijf er niet te lang mee lopen, anders ga je er straks zelf aan onderdoor.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 17:49

Ik heb gelukkig 1 goede vriendin aan wie ik dit alles kan vertellen, dat is al heel fijn.

Ik ga even reageren op de pb's. Bedankt voor jullie hulp vast!

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:20

Wat een verhaal zeg ! Moet verschrikkelijk zijn voor jou en de rest van het gezin.
Ik heb hier geen ervaring mee, maar wilde je graag heel erg veel sterkte en succes wensen.
Ik hoop dat op een dag je zus haar ogen opent en haar probleem ziet. Dit is natuurlijk helemaal niks, voor haar en zeker voor jullie ook niet!

Nogmaals sterkte gewenst TS!!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:41

Misschien is het al een klein stapje om haar aan te geven bij politie als ze weer iets steelt?
Daarnaast: is begeleid wonen al geprobeerd, waarbij ook de financiën kunnen worden beheerd?
Verder weet ik ook niet zo goed wat je hier aan kan doen...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 18:50

Dat stelen valt nu op zich wel mee (omdat wij dus alles achter slot en grendel hebben staan).
En meestal komen wij erachter doordat zij zeg maar iets nieuws heeft 'gekocht' terwijl ze dus helemaal geen geld heeft.
Aangezien wij niet hard kunnen maken dat zij steelt, weet ik niet of wij ook wel aangifte kunnen doen?
We hebben geen bewijzen.

Begeleid wonen heeft ze gedaan, dat heeft ze toen zo verpest dat ze weer thuis kwam wonen (staat in OP).
Maar begeleid wonen is voor haal wel de beste optie, misschien ook wel de enige. :)

Af en toe lijkt het alsof ze een doorbraak heeft en dat ze nu écht wil gaan werken aan zichzelf ed.
Helaas is dit tot nog toe alleen maar tijdelijk geweest..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:15

Eerlijk gezegd denk ik dat zolang jouw ouders dit gedrag oogluikend toelaten (dus telkens het huis openstellen voor je zus etc.) je zus niet zal veranderen. Waarom zou ze, ze heeft immers onderdak, eten en drinken...
Ik snap dat dit voor je ouders een moeilijke beslissing is, maar mijn inziens is dit voor zowel je zus, als jou als je ouders de enige oplossing.

Sterkte :(:)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:27

Mootje, klopt dat is ook mijn idee.
Maar goed, ik ben natuurlijk ook geen moeder :+
En mijn mams zegt; 'een moeder houdt onvoorwaardelijk van haar kinderen'.. Dus dat is ook wel weer zo..

En ik zie haar als zus liever gister dan vandaag vertrekken..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:33

Nancy, maar jij gaat er momenteel ook aan onderdoor, háár andere dochter die haar leven wel op de rit heeft!
Daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen, alhoewel het natuurlijk supermoeilijk blijft om één van je kinderen de deur te wijzen, ongeacht de achterliggende reden.

Hoelang zit ze nu al weer thuis bij jullie?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:35

Al een aantal jaren, weet niet precies hoeveel.
Maar zij heeft lange tijd een vriend gehad, waardoor zij bijna nooit thuis was.
Dus toen hadden we ook geen 'last' van haar.

Sinds het uit is, is het bergafwaarts gegaan.
Ze zijn nu in gesprek samen dus ik HOOP van harte dat het goed komt.
Want dat zou zo ontzettend goed voor haar zijn..

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:37

En toch zou het het beste zijn als je ouders haar uit huis zetten. Ze is volwassen en moet haar eigen zaakjes oplossen, het is hard om dit zo op te schrijven maar ze maakt heel het gezin kapot. En dan zou ik toch als ouder zeggen; het gezin gaat voor.

Je vertelde dat ze al bij MEE was geweest, het lijkt mij een goed plan om daarop terug te vallen. Zij kunnen haar verder begeleiden, een plan opzetten met het hele gezin en zorgen dat je zus de hulp krijgt die ze nodig heeft.

En wat betreft de drugs; hoe vaak gebruikt ze xtc of mdma denk je? Want voor het veilige gebruik hiervan zijn natuurlijk bepaalde richtlijnen. Maar als jij het zo aangeeft gebruikt zij meer/vaker dan de aanbevolen hoeveelheid.

drae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:37

regels stellen. Of ze stopt met de drugs, het feesten enz. en laat zich opnemen/ zoekt zelf ook hulp ivm geld, of ze gaat het huis uit.
In beide gevallen heb je rust
Klinkt heel hard maarja.

zelma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 21:09

Vergis je niet , overal word drugs gebruikt niet alleen op hardbass en dergelijke ,

verder zou ik als ze zoveel drugs gebruikt iets van tactus inschakelen ofzo ,

heel veel succes ermee :(:)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:28

Hoe laag is haar IQ dan? Heel veel van deze klachten zullen daar door komen.

Voor de meeste behandelingen is er wel een IQ 'eis' zeg maar.
Ik denk dat je je het beste via stichting MEE kunt proberen, er zijn wel bepaalde plekken waar ze kan wonen waar bepaalde urine controles zijn elke week en wat meer begeleiding die ze nodig heeft.

Je kunt beginnen met haar geld te gaan beheren ( je ouders)
Probeer het te zien dat dingen steeds mislukken dat ze gewoon echt meer begeleiding nodig heeft bij elke stap.

Een normaal meisje kun je wel uit huis zetten hiermee maar als zij dus echt een laag iq heeft werkt dit bij haar veel anders en zal ze alleen maar dieper belande bij de verkeerde mensen.