Last van enkels met rijden, oplossing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Last van enkels met rijden, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 22:33

Eindelijk denk ik geen last meer te hebben van mijn knieen met rijden (alleen als ik er meer dan 2 uur op zit) maar dan krijg ik opeens last van mijn enkels met het rijden, en dan vooral van mijn linkse, door mijn lerares werd wel gezegd dat ik stijve enkels heb, dat merk ik zelf ook met bewegen dan voelen ze heel stijf en knaken ze nog wel eens. Ik heb daardoor ook moeite om mijn voeten goed in de beugels te houden (lees: te ver doorschuiven, moeite met hakken naar onder tenen naar binnen etc.)
Ik hoop dat iemand mij tips kan geven of een oplossing?

Daphne__

Re: Last van enkels met rijden, oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:48

Wat voor'n beugels heb je? Bredere kunnen helpen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:49

Flexibele beugels aanschaffen :j
Sprenger heeft die oa in het assortiment; bow balance heet het.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:52

Het kan zijn dat je je tenen naar binnen probeert te duwen over je enkels heen. Probeer juist dat niet te doen, maar ga eerst zorgen dat je enkels en knie recht staan. Vervolgens duw je je hak naar buiten (zodat enkel recht blijft). Zo heb je en geen last van enkels maar toch tenen naar binnen ;) . Lost waarschijnlijk ook al een gedeelte van je probleem met hak uitdrukken op. Want dat is niet mogelijk in de eerdere situatie.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:53

meeverende beugels zoals gpg

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 23:56

ik heb aan mijn veelzeidigheids zadel gewone beugels en aan mijn boomloos meeverende van jacobs, ik merk wel inderdaad dat ik bij mijn boomloos zadel er minder last van heb, en bij een dressuur zadel krijg ik al helemaal erge last

ladypaard: ik snap je uitleg niet helemaal..?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:58

Aangezien de Bow Balance beugels nogal een rib uit je lijf zijn, zelfs kunststof beugels kunnen al flink wat verbeteren!

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:18

misschien kan je een steunverbandje om je enkels doen?

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:19

Als je bewust je tenen naar binnen gaat doen, ga je je voet wat zijwaarts kantelen, dus je gaat steunen op de buitenkant van je voet (tenen krampachtig). Met die houding zet je je enkel ook schuin ten opzichte van je voet (namelijk gewicht/druk van been drukt over de enkel heen naar beneden maar de enkel heeft geen steun van de voet omdat die naar binnen gekeerd staat. )
Dus eerst zorgen dat alle botten en gewrichten goed op elkaar staan. vandaar uit je spieren trainen door je hak naar buiten te duwen (Dus niet verder als je je enkel weer gaat draaien) Deze spier wordt met oefenen steeds langer en soepeler zodat je steeds meer je hak naar buiten kan drukken en dus je tenen meer naar binnen komen.

Dit kun je extra oefenen door even te denken als een ballerina. In Ballet is er een houding waar je terwijl je je hakken tegen elkaar houd, je tenen en je hakken op één lijn moet zetten. Voor paardrijden is het handig het ook andersom te oefenen (dus tenen tegen elkaar, hakken naar buiten). Door deze twee af te wisselen wordt het soepel (doe wel voorzichtig :+ )

Als je nog meer verduidelijking wilt moet je het maar aangeven.