kyfose

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

kyfose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:04

Hoi ik maak eigenlijk nooit topics maar wou het even van me afschrijven.
ik heb al zolang ik mij kan herinneren last van mijn rug, de ene dag haast niet de andere dag zak ik zo wat door de grond.
nooit ben ik serieus genomen door de huisarts dus altijd mee door blijven lopen.
nu ben ik donderdag weer heen geweest, mijn vriend mee genomen voor ondersteuning en toch een goed gesprek met de arts gevoerd.
ze heeft mij door gestuurd naar het ziekenhuis voor foto's en de uitslag heb ik net gekregen, kyfose (bolling in rugwervel).

nou ga ik vrijdag heen om te bespreken wat we nu verder gaan doen. maar wat ik heb gelezen op internet is dat dit na 18 jaar niet meer over gaat.
en dat ik met pijnstilling maar verder moet.

Behandeling
Allereerst moet worden vastgesteld of het daadwerkelijk om een bochel gaat. wanneer de patiënt voorover buigt waarbij de rug gekromd is, en er is geen bochel te ontdekken, dan is de oorzaak een verkeerde houding. Deze verkeerde houding kan aangepakt worden middels onder andere fysiotherapie. Een bochel is duidelijk te herkennen met het blote oog, maar ook de patiënt zelf voelt rugpijn. Wanneer er op de bochel gedrukt wordt, doet dit pijn. De wervelkolom kan verder stijf aanvoelen.

Wanneer in gebogen houding een bochel s waar te nemen, is dit een teken dat de kromming van de wervelkolom te sterk is. Bij kinderen kan de bochel hersteld worden door het dragen van een korset en het uitvoeren van oefeningen. Vaak gaat dit nog tot een leeftijd van 18 jaar. Daarna is het lichaam uitgegroeid en wordt een correctie op deze manier vaak onmogelijk of lastiger.

Bij ouderen zal vaak via chirurgisch ingrijpen de bochel verholpen worden. In sommige gevallen is het beter om de oorzaak aan te pakken of te voorkomen. Een verkeerde houding kan voorkomen worden, alsmede bepaalde ziekten en aandoeningen zoals osteoporose. Ook is het belangrijk dat onderliggende aandoeningen en ziekten worden behandeld.

In sommige gevallen worden medicijnen voorgeschreven om de pijn te onderdrukken. Wanneer ingrijpen niet mogelijk is, zal men trachten de klachten zoveel mogelijk te verlichten. Een bochel kan bij iedere leeftijdsgroep voorkomen, maar komt het meest voor bij ouderen en dan is ingrijpen niet altijd meer mogelijk.

Nou vroeg ik mij af of er mensen op bokt zijn met kyfose of een vorm ervan.

sorry voor het lange verhaal.

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 20:33

Ok ook al heeft niemand gereageerd toch maar een update:

ik ben 8 weken bij de therapeut geweest maar geen verbetering zei dacht eerder aan scoliose maar dat maakt me niet zo veel uit wat ik heb.
Op dat moment word het me wat te veel ik kan nu nog geen 5 min meer op een paard zitten zonder door de grond te zakken van de pijn.
Ook staan lukt niet langer meer. ik kan nu niet naar school of werk en weet gewoon niet meer wat ik moet.
De huisarts doet er niks meer mee en zegt leer er maar mee leven.

Ik weet het niet meer.......

bedankt voor het lezen en hopelijk hebben jullie nog tips

AFCAAFCA

Re: kyfose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 20:36

Ik heb nu even geen tijd maar ik heb een scoliose en een kyfose.
Zal binnenkort even goed lezen en reageren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:13

Hoi Moralian,

Bij wat voor een therapeut kom jij over de vloer...?

Op zich weet ik, dat kyfose en scoliose door verschillende vormen van manuele therapie verholpen kunnen worden (gesteld, dat je wervels scheef staan). (Een collega van mij heeft ooit haar rug gebroken, dan wordt het een ander verhaal.)

En wat ik herken is "nog geen 5 minuten op een paard kunnen zitten" (gggrr!!!) maar dat had bij mij te maken met een knoeier.
Al kan ik me voorstellen, dat tijdens de hele procedure van het rechtzetten bij een deskundig iemand, je "van 2 werelden het slechtste hebt".
Je wervels staan dan nog niet zoals ze horen te staan en waar ze voor gebouwd zijn,
maar ook niet meer op hun oude en dus vertrouwde plek, waar je spieren, banden en noem het maar op aan waren gewend.

Sterkte!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:15

Hé! Ik heb ook kyfose! Ik ga eens even goed lezen en kijken of ik ergens op kan reageren. Ik heb op zich helemaal geen last van mijn rug. Kom er op terug dus.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 11:22

Poeh... dat klinkt veel heftiger dan wat ik heb. Ik was echt een kind toen het bij mij geconstateerd werd. Het zit in de familie. Ik kreeg direct cesartherapie en ik denk dat dit geholpen heeft, tot op een zekere hoogte. Bij mij zit het halverwege mijn rug, dus niet ter hoogte van mijn schouders of lendenen, en eerlijk, ik heb er nooit last van, maar dat kan dus omdat het vroeg is geconstateerd. Ik hoef niet eens voorover te buigen om het te zien, overigens.
Ik vind het heel jammer dat je HA zo reageert en ik denk niet dat je er genoegen mee moet nemen. Sterkte!

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 11:27

Ik ben bij 3 verschillende fysio geweest en als laatste dus Cesar therapie.
Mijn hele rug doet zeer en dit straalt ook uit naar mijn boven benen en armen wanneer ik een slechte dag heb. ik heb op het moment 11 wervels scheef staan. mijn onder rug staat ook veel te ver krom naar binnen waardoor ik ook moeite heb met plas op hadden want mijn rug drukt op mijn blaas.

er zijn meerdere keren foto's gemaakt maar ik ben het nu gewoon zat ik zit op Naproxen voor een hele tijd al en wil gewoon eens af van die pijnstillers en gewoon naar school of aan het werk kunnen:(

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:47

Ik heb ook kyfose... Iedereen heeft namelijk een kyfose. De natuurlijke bolling die je bovenrug maakt, heet namelijk een kyfose. Het kan wel zo zijn dat je een overdreven kyfose hebt, dan is je bolling versterkt. De bolling zie je goed als je vanaf zij-aanzicht kijkt.
Een scoliose is een bocht in je wervelkolom als je van achteraanzicht kijkt.

Heb je alleen last van je bovenrug, of ook van je onderrug?

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 17:51

Ik heb op dit moment last van mijn hele rug van mijn nek tot aan mijn stuitje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:51

Is het geen optie dat je eens doorgestuurd word naar een academisch ziekenhuis, daar kijken ze tegen ernstige zaken vaak net iets anders aan. Misschien is een operatie (zal ook heel zwaar zijn) een oplossing.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 17:54

Als mensen bij mij in de praktijk komen en zeggen dat ze veel geholpen zijn door verschillende disciplines en geen steek beter zijn geworden, dan stuur ik ze terug naar de huisarts. Dan gaat er een ondersteunende brief mee waarin ik vraag of er verder onderzoek in het ziekenhuis gedaan kan worden.
Dus ik snap niet zo goed waarom jij niet verder onderzocht bent...

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 18:15

dat snap ik ook niet maar ik ga deze week weer naar de HA kijken of ze me nu kan helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 14:41

[quote="moralian"]Ik ben bij 3 verschillende fysio geweest en als laatste dus Cesar therapie.[quote]
Eh, ja - maar een fysiotherapeut is nog geen manuele therapeut.

En ook wervels die te ver naar binnen staan, zijn vaak wel weer op hun plek te krijgen.

AFCAAFCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:46

Ik heb ook altijd rugpijn, heb vanaf mijn 13de ook een korset moeten dragen maar dat is helaas niet helemaal gegaan zoals het moest ( ze hebben mij het korset bijna anderhalf jaar lang verkeerd laten dragen waardoor het meer slecht dan goed heeft gedaan). Waardoor nu mijn linkerschouderblad als ik met schouder beweeg tegen mijn ruggengraat aankomt. Helaas is voor mij de enige optie nog opereren om de boel met pinnen recht te zetten, alleen dat wil ik zolang mogelijk uitstellen. Moet nog steeds minimaal elk jaar alles op de foto laten zetten ook om te kijken hoe het met mijn schouderblad is. ( heb kyfose en een scoliose)