Revalideren, wat een hel!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Revalideren, wat een hel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 11:56

Pff..

Gister uit gips gekomen met mijn 2 voeten en nu begin het echte werk.
Leren lopen, leren afwikkelen.
Het is zo ontzettend stijf en kan nog niet op de bal van mijn voet leunen.

Het gaat mij allemaal veel te traag :+
Fysio was overbodig volgens meneer de orthopeed, dus ik zit hier thuis te oefenen met buigen.
Ik heb geen geduld, ben van nature erg actief en altijd bezig met sporten, werken of paarden.
Na 7 weken thuis te hebben gezeten ben ik er zooooo ontzettend klaar mee..
Maar nu ik uit het gips ben kan ik nog niks.
Ik durf niet te gaan fietsen, bang dat ik uitglijd.
Lopen ben ik vooral met bezig, op en neer, naar boven en naar beneden.

Zijn er nog meer bokkers bezig met een revalidatie programma en hoe gaat dat?
Waarvan ben je aan het revalideren?
Heb jij wel een fysio in armen genomen of doe je het ook zelf?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, tips&tricks! :)

sjaslique

Re: Revalideren, wat een hel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:35

Jeetje twee voeten nog wel.
Ik heb destijds mijn elleboog in het gips gehad en daar heb ik wel fysio voor gehad. Zij kunnen ook kijken of je de bewegingen goed uitvoert en het bewegen stapje voor stapje mee opbouwen. In ieder geval veel succes met het revalideren.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:36

Hallo TS,

zeker wel naar een fysio gaan (weet niet hoe je verzekerd bent?)! Na een dubbele hallux valgus operatie niet zelf gaan prutsen, bovendien moeten je tenen gemobiliseerd worden, zodat je veel makkelijker kunt gaan lopen. Heel veel succes! (mocht een fysio geen optie zijn kun je altijd even pb'en, dan kan ik je wel wat tips en oefeningen geven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:41

Ik meld me! Vandaag precies een half jaar geleden mijn heup gebroken en zit nog midden in het revalideren. Helaas voor mij wijkt mijn beenstand af en mag ik waarschijnlijk nog een keer onder het mes en weer opnieuw beginnen :')

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:43

Jep, zit ook in revalidatie.
Ik heb een gecompliceerde polsbreuk, die is met platen en schroeven gezet.
Gelukkig geen gips, dus ook geen zwakke spieren.
Wel een zwakke pols, kan er echt geen kracht mee zetten (Echt snijden bijv. kan ik niet)

15 december heb ik mijn pols gebroken, het is dus ook pas ruim een maand terug gebeurd.
Ik heb ook geen fysio, lijkt mij tot nu toe ook niet nodig.
Ben ook nog herstellende, botten zijn echt nog niet goed aan elkaar gegroeid, duurt even.

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:50

ik meld me ook even.

bijna 2 jaar geleden auto ongeluk gehad en inmiddels diverse operaties gehad.
en heel veel spalken dus moest ook veel soepelheidsbewegingen den.
alles leek na de laatste operatie goed te gaan maar nu gaat het weer slecht.
inmiddels toch weer een spalk en maar verder revalideren.
zelf heb ik wel fysiotherapie eb ergotherapie en dat is in mijn geval wel nodig.
verder kan en mag ik ook helemaal niks qua belasten nog

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:01

Robijntjah, jeetje wat balen!! :( Wanneer is de operatie? En kwamen ze er zo laat pas achter dat je benen afwijkend stonden?

Nessa, toen ik mijn pols had gebroken (simpele breuk, dat wel) heb ik wel fysio gehad, dat heeft op zich best wel geholpen. Ging naar mijn mening een stuk sneller.

Cantheon, Ik ben goed aanvullend verzekerd, dus kan er in principe zo heen. Ik heb tegen mijn mams ook gezegd dat misschien fysio wel helpt (het in ieder geval versnelt).. Baat t niet...

Valt het jullie ook op dat in de winter de breuken weer gaan opspelen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:02

Hey TS. Als je graag terug alles kunt zou ik je zeker aanraden om bij een fysio te gaan.
Ik heb mijn hiel gebroken na een auto-ongeval en moest dagelijks 2 uur bij de fysio. Nu een jaar later kan ik terug rennen, paardrijden, bergtrails maken. Het manken is heel stoer, maar als je niet bij een fysio gaat ook permanent blijven omdat het een gewoonte wordt ook.
Ken een paar mensen in mijn omgeving dat niet bij fysio zijn geweest en die hebben toch wel spijt dat ze het niet hebben gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:04

Ik moet morgen terug voor foto en scan en dan heb ik daar dinsdag de uitslag van.
Ze zijn er dus vandaag pas achter gekomen (of beter gezegd hebben ze een sterk vermoeden)... Omdat ik nog steeds met een kruk loop en veel pijn heb. Dat zou al niet meer moeten...

Bij mij is het sowieso pas een half jaar geleden dan maar de kou doet veel met mijn niveau van belasten idd....

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:05

ik moet 12 februari terug voor foto.
Zal gelijk bespreken hoe de chirurg het vind gaan.
Ben wel verzekerd voor fysio.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:08

Manken stoer?? :+ Oh man ik ben blij als alles weer normaal naar behoren werkt.
Wordt gewoon chagerijnig van hoe het gaat, terwijl het gewoon prima gaat volgens schema volgens mij. Ben ook pas 1 dag uit gips, haha. Of nog niet eens eigenlijk.

Ik denk dat ik toch voor de fysio ga inderdaad.
Vind dat zelf ook gewoon fijn.

Robijntjah, wat vervelend! :( Pfft..
Hoe is het gegaan na jou heup breuk? Kon je wel lopen/zitten/liggen??

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:09

Ja ik ben ook blij als ik gewoon alles weer kan!
Kan niet paardrijden, niet korfballen :(
Ik wil zo graag weer meedoen!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:10

Ik vond mezelf echt wel stoer als ik mankte. Had nog nooit iets gebroken ofzo en was vroeger jaloers als er weer eens een klasgenootje de speelplaats opkwam met krukken. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:11

Zitten heeeel beperkt en nog steeds niet te lang.
Moest meteen belasten (gefixeerd met een pin en 2 schroeven) en ook meteen gestart met fysio.
Lopen ging dus zeer moeizaam en loop nu nog met 1 kruk en flink mank nog.

Heb een chronische verwijzing dus mag sowieso nog een half jaar fysio-en maar dat zal dus wel langer worden.

Liggen kreeg (en soms nog) ik erg pijn van in mijn onderbeen, soort van alsof je een te strakke kous aan had gehad...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:12

Haha betadine := Dat had ik vroeger ook. Wilde ook altijd op krukken lopen als iemand ze bij had.. :+
Tot je er zelf op loopt, dan is het minder grappig.

Nessa, dat paardrijden mis ik ook. Gewoon uberhaupt naar de paarden.. Heb in mijn gips-tijd een pony gekocht. Maar kan er dus nog steeds niet heen :+

Cantheon, nog een vraagje.. (volgens mij ben jij een fysio of niet?)
Hoe snel kun je weer auto rijden na zo'n operatie? :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:13

Robijntjah, hoe kom je aan die breuk?

Scoobydoe, jij mag niks belasten maar je gaat wel naar een fysio/ergo?? Mag dat dan wel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:15

Ik ben tijdens een fotoshoot met mijn paard zonder zadel gevallen :+
Ik wil mijn krukken als dit alles voorbij is ritueel verbranden hahaha!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:50

Ik ben inderdaad zelf fysiotherapeut. Autorijden hangt van 2 zaken af. 1. mag het van je verzekeraar? (sommige autoverzekeraars hanteren een standaard termijn waarin je niet auto mag rijden, die is soms achterlijk lang) 2. Als dit wel mag, ben je in staat om je koppeling, gas en rem te controleren en kun/durf je een remingreep te maken (dus volle kracht op het rempedaal te stampen)? Zo ja, dan kun je autorijden. :D

Over het niet mogen belasten en naar een fysio gaan. Ik heb toevallig net iemand begeleid na eenzelfde (dubbele) hallux valgus operatie. Daar kwam ik vanaf dag 4 na de operatie 2x per week langs om de teen soepeler te maken (werd me niet altijd in dank afgenomen :+ ). Maar het verschil is wel dat zij drukverband had en daarna afneembare spalken en dus geen gips. Met gips had ik er natuurlijk niet bij gekund...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 13:56

Verzekeraars?? :o Daar heb ik geen contact mee.
Ik ging er vanuit dat wanneer ik goed kan remmen/gassen/koppelen ik mag auto rijden.
En ik geloof dat mocht het zover komen dat er een remingreep moet komen, ik echt niet ga twijfelen maar gewoon ga doen, hihi.

Ik heb de eerste week een drukverband gehad, daarna gevolgd door gips voor 6 weken.
Aan mijn bed kwam een dag na operatie de fysio aanzetten met 'Nou Nancy, in de benen!'
Ik heb m wel kunnen schieten :+
Ik had een stukje moeten lopen, maar verder dan opstaan kwam ik niet :n
Dat heb ik me thuis zelf moeten leren.

Ik ben wel een beetje bang voor de pijn die ik bij de fysio ga krijgen :o
Dus.. Komt er veel pijn?
Ben bang dat ze lekker doorduwen en dat trek ik niet, haha.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:02

Haha, je kan je verzekeraar altijd even bellen. Enne, tsja, pijn doet het wel, maar een beetje normale fysio zal er altijd rekening mee houden dat ieder mens zo zijn grenzen heeft. Heb zelf in het ziekenhuis gewerkt en ben daar ook regelmatig bijna neergeschoten als ik aankondigde dat we uit bed gingen en gingen lopen. :D

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:05

Dat drukverband was zo ontzettend dik en mijn voeten konden nauwelijks omlaag hangen, want dat deed pijn.

Ik vind het nogal raar om na nog geen 24 uur meteen aan iemands bed te staan, na zo'n ingrijpende, pijnlijke operatie en verwachten dat ik even ga lopen :+ _O-

Zo even met mams overleggen en dan de fysio bellen, want zij zullen me wel even moeten brengen.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:07

Hier nog een! Ben alleen nog niet helemaal aan het revalideren, zit namelijk nog steeds in gips. Wel moet ik 3x per dag mijn gips eraf halen om 'oefeningen' te doen, mijn teen wiebelen dus! Mijn teen is ontzettend stijf, mijn hele voet overigens ook, die mag ik helemaal niet buigen dus dat wordt wat! Ik zit nu al 4 weken thuis en word helemaal gillend gek. Ik vind het het ergst dat ik gewoon afhankelijk ben van anderen!

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat als ik weer kan lopen, van mijn gips af ben. Hoelang duurt dat voordat je kan autorijden? En hoelang zou het dus duren voordat je weer kan paardrijden?!

Succes met het revalideren, ik zou zeggen goed je oefeningen doen...misschien ook 3x per dag? Dat het iig minder stijf wordt!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:08

Heb jij dezelfde operatie als mij gehad? :D
Nou ja, niet :D, eerder :(

Ik heb momenteel nog geen oefeningen.
Mijn grote teen staat momenteel ook nog niet op de grond zeg maar, die moet denk ik nog indalen ofzo :+

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:12

Hier nog 1 !

4 maand geleden gebeten door een hond en toen eerst nog rond gelopen met hechtingen tot ik aangaf dat ik er echt niks meer mee kon doen.
Toen geopereerd en me spieren weer gefixt. ook iets met me bot gedaan maar geen idee wat.
Na operatie meteen bij de ergo en huppa bewegen maar.

Inmiddels kan ik weer kracht zetten er mee en heb ik weer gevoel.
Maar hij is nog steeds stijf en zeker met de kou merk ik dat het slechter gaat om te bewegen.
Maar we zijn er nog niet helemaal want ik kan hem nog steeds niet totaal buigen en laat nog steeds dingen uit me handen vallen :')

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:18

_Nancy schreef:
Heb jij dezelfde operatie als mij gehad? :D
Nou ja, niet :D, eerder :(

Ik heb momenteel nog geen oefeningen.
Mijn grote teen staat momenteel ook nog niet op de grond zeg maar, die moet denk ik nog indalen ofzo :+

Welke operatie heb jij gehad? Ik had een scheve bot, die is helemaal doorgezaagd, recht gezet, schroefje erin en extra bot weggehaald. Mijn grote teen is dus ook recht gezet! Die kan ook niet plat op de grond, moet echt op mijn hak lopen zegmaar! Grote teen wiebelen kan bij mij dus wel, alleen de hele voet bewegen kan niet, krijg mijn voet overigens ook niet plat!!

Ik moest 2 weken ik drukverband, 4 weken gips, en hierna nog 2 weken gips voor als ik slaap!