Donor..wat is mijn bloed waard ? filmpje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

frangelica

Donor..wat is mijn bloed waard ? filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 01:02

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 02:55

Hmmm... Ik heb me niet zo lang gelden aangemeld als bloeddonor, zit nou te wachten op bericht.... Maar heel eerlijk... Dit maakt me wel aan het twijfelen.

Dat er aan verdiend word, oké, de mensen die er werken moeten ook betaald worden... maar dit zijn geen kleine bedragen.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Donor..wat is mijn bloed waard ? filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 09:10

Oud nieuws. Is al een heel topic over geweest. Maar al zou het waar zijn: de kans dat mijn bloed iemands leven redt is groot als ik bloeddonor ben, dan noem ik dit collateral damage.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 09:58

ik blijf ook gewoon geven hoor. dat is het niet maar vind wel beetje krom.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:35

Het is ook krom. In Amerika wordt er betaald aan de donors. Dat mag hier ook wel, vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:38

Het zou mij eerlijk gezegd een zorg wezen of er aan mijn bloed verdiend wordt. Ik doneer zodat er andere mensen mee geholpen kunnen worden. Dat is voor mij de hoofd reden en om die reden blijf ik bloed geven. :)Als ik stop met bloed geven omdat er geld mee verdiend wordt kan ook niemand mijn bloed gebruiken.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:42

Daphne__ schreef:
Hmmm... Ik heb me niet zo lang gelden aangemeld als bloeddonor, zit nou te wachten op bericht.... Maar heel eerlijk... Dit maakt me wel aan het twijfelen.

Dat er aan verdiend word, oké, de mensen die er werken moeten ook betaald worden... maar dit zijn geen kleine bedragen.

Hier hetzelfde... -O-

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:19

Ik vind dat er veel geld in om gaat, maar blijf toch (plasma) geven. Denk sowieso dat Sanquin een heel stuk groter (en misschien wel proffessioneler) is dan de bloedbank in Belgie, gezien Sanquin medicijnontwikkeling doet maar ook internationale bloedvoorziening. Sanquin heeft in de loop der jaren zo'n uitgebreide database opgebouwd dat er ook over de hele wereld uitwisseling is van zeer zeldzame bloedgroepen. Ik denk dat het zakje bloed minder kan kosten zodat de ziekenhuizen goedkoper uit zijn, en dat Sanquin al het 'verdiende' geld (die 72%) uitgeeft aan wetenschappelijk onderzoek, in plaats van het te verwerken in de bloedprijs. Dat lijkt me meer rechtvaardig.
Tuurlijk moet er verdiend worden aan het bloed, want alle honderden medewerkers moeten ook betaald worden, maar zoals ze in het filmpje zeiden is Sanquin marktleider in Nederland en ik denk dat ze die positie op het moment wat te veel uitbuiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:29

ik denk dat er toch veel meer mensen bloed gaan geven als er een vergoeding tegenover staat. :)

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:11

Ik denk het misschien ook wel ja, maar zou je dan niet krijgen zoals er in dat filmpje gezegd wordt, dat er veel mensen op af komen, die het geld goed kunnen gebruiken?
Dus ook verslaafden, en hele arme mensen die geen goede voeding hebben, en wil je dus liever niet dat die bloed geven :) (zeggen ze in het filmpje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:15

Datjaa schreef:
Ik denk het misschien ook wel ja, maar zou je dan niet krijgen zoals er in dat filmpje gezegd wordt, dat er veel mensen op af komen, die het geld goed kunnen gebruiken?
Dus ook verslaafden, en hele arme mensen die geen goede voeding hebben, en wil je dus liever niet dat die bloed geven :) (zeggen ze in het filmpje)

De mensen gaan door een keuring en ook na afloop wordt het bloed nog getest. Bloed van personen die niet gezond zijn of verslaafd zijn wordt waarschijnlijk niet eens af genomen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:20

Het filmpje weerhoudt mij er niet van om bloed te blijven doneren. Ik doneer omdat ik mensen die bloed nodig hebben wil helpen, niet om eraan te verdienen/te stoppen omdat eraan verdient wordt (is imo ook de verkeerde instelling).

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:26

Judith_ schreef:
Datjaa schreef:

De mensen gaan door een keuring en ook na afloop wordt het bloed nog getest. Bloed van personen die niet gezond zijn of verslaafd zijn wordt waarschijnlijk niet eens af genomen.

Klopt. Ik heb zelf ook wel bloed gegeven, maar misschien willen ze liever op voorhand niet dat deze mensen bloed geven. :)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:51

Ik blijf ook gewoon bloed geven, het blijft toch belangrijk. Jammer dat Sanquin er zoveel voor krijgt, maar het wordt meteen weer geïnvesteerd, dus voor mij maakt het niet uit wat er aan mijn bloed verdiend wordt. Daarnaast zou ik zelf ook willen dat er genoeg bloed aanwezig is op het moment dat mij of een dierbare iets overkomt.
Over het betalen van bloed, het gaat niet alleen om verslaafden, maar ook sexueel gedrag (eventueel in het verleden) is belangrijk, ivm HIV en dergelijke. Dit kan pas laat worden opgespoord, dus mensen kunnen al drager zijn zonder het gezien wordt door de bloedbank. Als mensen er geen geld voor krijgen, zullen ze wat eerlijker zijn in het beantwoorden van de vragen denk ik. Net als het op vakantie gaan naar risico landen, mensen zullen daar eerlijker en opener over zijn als ze er geen geld voor krijgen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:26

Ik vind het wel belachelijk dat ziekenhuizen zoveel moeten betalen voor een zakje bloed. Het idee van bloed geven is dat je iemand mee redt, dan moet het in mijn ogen gewoon voor de kostprijs verkocht worden. Toch te zot voor woorden dat er met dat bloed betaald moet worden voor te grote gebouwen en directeuren? Dat ze winst maken met het maken van medicijnen vind ik dan geen probleem, dat kan idd aan onderzoek uitgeven worden.