Medische keuring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mjetterd

Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:21

Ik moet zo snel mogelijk een medische keuring krijgen om een levensverzekering af te sluiten omdat mijn vriend en ik een huis willen kopen.
Iemand die dit eerder gehad heeft en mij kan vertellen wat het inhoud? Wat gaan ze doen?

Ik ben namelijk als de dood voor bloedprikken, en nu word er van mij verwacht dat ik dit weekend een bedrijf die keuring uitvoert langs laat komen bij mij thuis.
In een rustige omgeving als het hokjes van de doktersassistent kan ik mezelf nog wel redelijk rustig krijgen met het prikken en dan laat ik dat ook gewoon gebeuren.
Maar ik denk dat ik thuis echt helemaal panisch ga worden, en daarom zie ik het dus ook niet zitten om ze hier thuis te laten komen (ouderlijk huis met 4 broertjes/zusjes).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:36

Wat apart dat ze daarvoor bij je thuis komen?!
Ik heb wel de keuring gehad, maar dat was niet thuis. Moest inderdaad bloed laten prikken.
Verders houdt het niets meer in als je bloeddruk opnemen, gewicht en wat standaard vragen.
Vraag me zelfs af of ze bij je thuis wel bloed gaan prikken?!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:41

Dit vond ik op google

Medisch keuring bij u thuis
De arts voert de medisch keuring uit bij u thuis, ook ’s avonds en in het weekend. Op de tijden dat u niet hoeft te werken. U dient een rustige ruimte te hebben waar het medisch onderzoek kan worden uitgevoerd. Voor het lichamelijk onderzoek heeft u een bed of bank nodig waar u kunt liggen. In sommige gevallen dient u urine in te leveren en/of zal er bloed bij u worden afgenomen. Voor uitgebreidere keuringen is vaak een ECG onderzoek (hartfilmpje) onderdeel van de medische keuring. Hierbij dient u uw bovenkleding uit te doen, zodat er ECG plakkers op uw bovenlichaam kunnen worden geplakt. De keuring duurt ongeveer 30 tot 45 minuten.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:42

Kentaro schreef:
Wat apart dat ze daarvoor bij je thuis komen?!
Ik heb wel de keuring gehad, maar dat was niet thuis. Moest inderdaad bloed laten prikken.
Verders houdt het niets meer in als je bloeddruk opnemen, gewicht en wat standaard vragen.
Vraag me zelfs af of ze bij je thuis wel bloed gaan prikken?!

Omdat het nogal veel haast heeft (volgende week vrijdag moet alles rond zijn), willen ze dat ik me hier laat keuren:
http://www.mediplus.nl/

Ik was veel liever maandag naar een huisarts gegaan -O-, maar volgens mij heb ik geen keus.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 11:44

Verzekeraars mogen niet zomaar iemand keuren of onderzoeken. In de wet staat welke beperkingen hiervoor gelden. Deze beperkingen gelden vaak alleen voor verzekeringen onder een bepaald bedrag: de vragengrens. Als je een verzekering sluit boven dat bedrag, dan mogen verzekeraars bijvoorbeeld vragen stellen over erfelijke ziekten van jezelf of je familie. Ook mogen ze vragen naar de resultaten van eerder verricht erfelijkheidsonderzoek.

De vragengrens voor levensverzekeringen met overlijdensrisico bestaat uit het totaal verzekerde of te verzekeren bedrag van de levensverzekeringen die je in de afgelopen drie jaar aangevraagd hebt. Bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen gaat het om het totaal verzekerde bedrag per jaar.

De vragengrens is gewijzigd1 per 1 oktober 2012 en bedraagt:
Voor levensverzekeringen: €250.000,-
Voor het eerste jaar van arbeidsongeschiktheid: € 36.249,-
Voor de daaropvolgende jaren van arbeidsongeschiktheid: € 24.267,-

Patriciavt

Re: Medische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:05

Wat bijzonder dat je een keuring moet, of heb je een medisch probleem???

Wij hebben 2.5 jaar geleden een huis gekocht en daarbij een levensverzekering afgesloten, maar we hebben geen medische keuring gehad :n

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:06

Ik ga er van uit dat het huis een waarde heeft boven de 250.000 ?!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:09

Vreemd, ik heb een online vragenlijst in moeten vullen en toen was alles in orde. Heb zelf een chonische aandoening.. Vreemd hoor!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:16

Patriciavt schreef:
Wat bijzonder dat je een keuring moet, of heb je een medisch probleem???

Wij hebben 2.5 jaar geleden een huis gekocht en daarbij een levensverzekering afgesloten, maar we hebben geen medische keuring gehad :n

Verhoogd risico omdat ik overgewicht heb denk ik -O- ?

Kentaro schreef:
Ik ga er van uit dat het huis een waarde heeft boven de 250.000 ?!

Nee, onder de 200.000 zelfs.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:18

Ik zou er eens op googlen, want volgens mij mogen ze dit helemaal niet vragen !!!!!!

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:39

Kentaro schreef:
Ik zou er eens op googlen, want volgens mij mogen ze dit helemaal niet vragen !!!!!!

Wat ik er van heb begrepen word het boven de 250.000 verplicht gesteld, en alles daar onder mag wel gekeurd worden als de verzekeringsmaatschappij dat nodig vind na aanleiding van het formulier wat iedereen invult.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:46

Is dit gebeurd?

Wanneer de verzekeraar niet genoeg heeft aan de gezondheidsverklaring dan schakelt de verzekeraar je eigen arts in om meer te weten te komen over een bepaalde ziekte of aandoening en om te vragen naar behandelingsresultaten. Maar dit mag alleen met jouw toestemming, en daarom krijg je ook een machtiging toegestuurd door de verzekeraar waarmee je de verzekeraar machtigt tot het aanvragen van aanvullende informatie bij je arts. De verzekeraar moet je uitleggen waarvoor hij de aanvullende informatie nodig heeft

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:54

Kentaro schreef:
Is dit gebeurd?

Wanneer de verzekeraar niet genoeg heeft aan de gezondheidsverklaring dan schakelt de verzekeraar je eigen arts in om meer te weten te komen over een bepaalde ziekte of aandoening en om te vragen naar behandelingsresultaten. Maar dit mag alleen met jouw toestemming, en daarom krijg je ook een machtiging toegestuurd door de verzekeraar waarmee je de verzekeraar machtigt tot het aanvragen van aanvullende informatie bij je arts. De verzekeraar moet je uitleggen waarvoor hij de aanvullende informatie nodig heeft

Nee... -O- Maar ik verwacht vandaag nog wel een brief van de verzekeraar, geen idee wat daar in staat.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:55

Dan zou ik eerst even de brief afwachten!! Misschien valt het dan allemaal reuze mee!

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:56

Wij hebben 11 december ook een nieuw huis gekocht. Voor de levensverzekering moest ik ook een medische keuring ondergaan vanwege overgewicht. Als je ergens een verhoogd risico voor hebt mogen ze dit doen.

Ik heb het door hetzelfde bedrijf laten doen en die zijn dus ook bij mij thuis gekomen. Ik was ook heel bang, maar het is me 100% meegevallen. Hij heeft mijn bloeddruk opgemeten en ik moest natuurlijk op de weegschaal. En ze hebben bij mij alleen suiker getest dmv plassen in een potje en dan ging hij er met een strookje in wat verkleurde. Geen bloedprikken dus. Verder hadden ze een hele vragenlijst. Oja, en mijn omvang meten.

Bij ons in de omgeving was het niet mogelijk om het door een huisarts te moeten laten doen. Je eigen huisarts mag namelijk niet en ik heb er wel 20 afgebeld en die deden het allemaal niet.

Het resultaat was dat we 1,50pm meer moeten betalen voor de levensverzekering.

Edit: ik maakte me er ook heel erg druk om, maar het is echt niet nodig

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:01

micha_a schreef:
Wij hebben 11 december ook een nieuw huis gekocht. Voor de levensverzekering moest ik ook een medische keuring ondergaan vanwege overgewicht. Als je ergens een verhoogd risico voor hebt mogen ze dit doen.

Ik heb het door hetzelfde bedrijf laten doen en die zijn dus ook bij mij thuis gekomen. Ik was ook heel bang, maar het is me 100% meegevallen. Hij heeft mijn bloeddruk opgemeten en ik moest natuurlijk op de weegschaal. En ze hebben bij mij alleen suiker getest dmv plassen in een potje en dan ging hij er met een strookje in wat verkleurde. Geen bloedprikken dus. Verder hadden ze een hele vragenlijst. Oja, en mijn omvang meten.

Bij ons in de omgeving was het niet mogelijk om het door een huisarts te moeten laten doen. Je eigen huisarts mag namelijk niet en ik heb er wel 20 afgebeld en die deden het allemaal niet.

Het resultaat was dat we 1,50pm meer moeten betalen voor de levensverzekering.

Edit: ik maakte me er ook heel erg druk om, maar het is echt niet nodig

Bedankt, dat stelt me gerust! Mag ik vragen bij welke verzekering jullie nu zitten?

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:02

Graag gedaan. Zo een hypotheek aanvraag is al stressvol genoeg in deze tijd ;) Wij zitten bij ASR.