Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:01

Ik ben zelf nog nooit met griep/keelpijn naar de huisarts geweest maar ik lees het nu steeds vaker op internet dat veel mensen dat toch doen. Maar waarom? In mijn ogen is dat nou niet iets om mee naar de huisarts te moeten (uitgezonderd ouderen/zieken natuurlijk). Rustig aan doen, neusspray, paracetamol en wat zuigtabletjes en dan kom je er wel weer boven op toch.
Ik ben vooral benieuwd wat jullie doen met een keelontsteking/griep. Thuis uitzieken of naar de huisarts?

Pauline

Re: Griep/keelpijn en naar de huisarts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:03

Uitzieken.
Maar bij kinderen als de koorts langer aanhoudt of te heftig is, ga ik wel naar een huisarts. En bij mezelf als ik er bronchitis bijkrijg, dat is dan vaak mijn euvel. Dan heb ik AB nodig helaas.

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:04

Thuis uitzieken. :)
Denk niet dat de huisarts direct iets voor mij kan betekenen als ik naar hem toega met een griepje, een zere keel of een kriebelhoestje.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:05

Nou als ik echt een ontsteking heb wil ik wel graag een kuurtje, ik heb astma en ik ben al zo gevoelig voor bronchitis en longontsteking.

Maar voor griep ga ik niet naar de huisarts, gewoon naar mama. Daar even een weekje op de bank liggen en vitamientjes ontvangen :=

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:06

Als het echt lang aanhoudt zou ik wel gaan ja. Ik heb ooit op mijn 16e 2 weken lang koorts gehad, maar ik kon pas in de 2e week naar de HA omdat ik de eerste week in Oostenrijk zat. Toen bleek ik mooi wel Pfeiffer te hebben, heb daarna nog ruim 2 maanden thuis gezeten.
Dus ja, als het te lang duurt zou ik wel gaan.

Maar voor een gewoon griepje? Neuh, daarvoor ga ik niet naar een HA.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:06

Met keelontsteking/griep ga ik niet naar de HA, nee. Het is vaak toch een virus waar een HA niks aan kan doen.

Echter had ik vorig jaar zo'n verschrikkelijk zware keelontsteking dat ik een week niet kon eten en toen ben ik wel gegaan, had ook al dagen koorts die niet zakte. Er zat toen ook een behoorlijke verdikking in mijn keel en ik wilde weten of het geen abces was. AB meegekregen, maar die sloeg niet aan. Uiteindelijk bloed laten prikken en toen bleek het Pfeiffer. Niks aan te doen, wel handig om te weten, want toen wist ik dat ik mijn lijf dus rust moest gaan geven.

In de regel ga ik dus niet voor griep/verkoudheid/keelontsteking naar de HA, tenzij er dus langdurige of heftige symptomen zijn zoals hierboven. :)

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:08

Als er na een volle week nog geen verbetering is en ik nog steeds koorts heb en/of erge keelpijn ga ik naar een HA eerder niet.
Griep moet je idd uitzieken en dan is de beste remedie slapen, slapen en nog eens slapen met tussendoor wat drinken en licht eten, mijn ervaring is dat je er dan het snelste vanaf bent :)
O ja en natuurlijk paracetamol e.d.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:10

ik ben wel naar de huisarts geweest met keelpijn.
maar dat was meer omdat als ik hoeste er kleine sliertjes bloed in het slijm zaten en ik een pussmaak in mn mond had.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:11

Als de keelpijn echt lang duurt en niet minder wordt, ga ik er wel mee naar de huisarts. Ik heb vorig jaar nog flink op mijn mieter gehad dat ik niet eerder was gekomen :=

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 17-01-13 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:12

In principe niet nee, kan me eigenlijk niet herinneren wanneer ik ooit voor keelpijn/griep naar de huisarts ben geweest.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:13

Bij astma en echt 2 weken langs koorts etc zou ik ook naar de huisarts gaan inderdaad, of kleine kinderen :j Dat zijn uitzonderingen waarbij je inderdaad even langs de huisarts gaat. Maar de meeste denken er dan toch wel hetzelfde over.

Heb 't ook eens op tv gezien bij zo'n huisartsenprogramma. Kwam er een man binnen, keelpijn, spierpijn, koorts en hij vroeg zich toch wel af wat hij nou had. Diagnose van de huisarts: griep. Dat je denkt van, dat kun je toch zelf ook wel bedenken? :=

Blue_Eyes, wat is voor jou dan echt lang?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:14

ik ga nooit naar de huisarts....nou,ja...1x per jaar voor bloedonderzoek en verwijsbrief voor mammografie enzo.
Maar zeker niet voor keelpijn. :7 Vandaar dat de premies niet meer te betalen zijn als veel mensen dat wel doen :7

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:16

@Tara: Meestal begin ik in november te hoesten en stopt dat na de kerstvakantie wel weer. Vorig jaar kreeg ik er begin december ook keelpijn bij, dacht nog dat dat bij dat hoesten hoorde en wel over zou gaan, maar na de kerstvakantie kon ik nog steeds niet fatsoenlijk slikken. Een maand ofzo, dus. En dan niet een beetje, maar echt wel pijn. Trachitol en Strepsils hadden helemaal geen effect meer, zeg maar. En toen kreeg ik meteen een flinke kuur en een preek dat ik al weken met een keelontsteking rondliep... En dat terwijl ik er eigenlijk voor iets anders kwam en tussen neus en lippen door vroeg of ik misschien iets kon met die keelpijn.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:16

Met griep ga ik eigenlijk ook nooit met mijn dochtertje naar de huisarts.
Met oorpijn en keelpijn wel maar 'gewoon' griep niet hoor.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:17

Blue_Eyes, dat is inderdaad wel redelijk lang ja :j Maar wat heeft je huisarts daar toen aan gedaan?

Ashley1, hmmm, volgens mij is mijn moeder vroeger met mij nooit naar de huisarts geweest met oorpijn. Ik kreeg altijd van die druppeltjes in m'n oren dan en dat was 't.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:18

Ik heb toen een kuur gekregen. Hielp wel. Niet voor het hoesten, maar wel voor de keelontsteking.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:19

Ik heb geen bijzonderheden waardoor ik versneld een huisarts zal bezoeken.

Ik wil ook zo min mogelijk aan de antibiotica, laat dat maar over aan de momenten waarop het écht nodig is.

Dus nee, ik ga ook niet naar de huisarts voor iets dat niets voorstelt.
Maar zodra ik meer dan drie dagen koorts heb (duidt vaak op een ontsteking) overweeg ik wel een bezoekje. Ik heb namelijk nooit koorts.

Ik denk dat het ook heel erg verschilt per persoon (zelfs een simpel griepje heeft iedereen weer anders naar mijn idee), je kent je eigen lichaam het beste en je moet toch doen waar je jezelf het prettigst bij voelt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:21

Ja maar die kreeg ze dan toch van de huisarts? Oorpijn blijkt bij haar met regelmaat (nou ja, paar keer per jaar... niet iedere maand hoor!) oorontsteking te zijn, dus dan wordt er meestal wel een kuurtje tegenaan gegooid of anders een neusspray als het (nog) niet erg genoeg is.
Heb zelf wel eens ooronsteking gehad, OMFG! Dat deed zeer man, brrr..

Vandaar dat ik met haar er wel naar laat kijken. Ze is 'nog maar' 4.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:21

Ik ga niet zo snel naar de huisarts bij griep en verkoudheid. Ben er wel een keer heen geweest op aandringen van collega's omdat ik maar bleef hoesten en het echt niet over ging. Stug ontkennen dat ik geen koorts had en mij op zich wel prima voelde maar het hoesten erg vervelend was.

Nou ja, bleek dus wél koorts te hebben en een of ander vaag virusje := Ook antibiotica gehad waar ik daarna allergisch voor bleek te zijn en tja.. uiteindelijk is het goed gekomen zal maar zeggen ;) maar snap dus ook niet zo goed dat er mensen zijn die voor een beetje hoesten en verhoging al op de stoep staan bij de huisarts.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:27

ashley1 schreef:
Ja maar die kreeg ze dan toch van de huisarts? Oorpijn blijkt bij haar met regelmaat (nou ja, paar keer per jaar... niet iedere maand hoor!) oorontsteking te zijn, dus dan wordt er meestal wel een kuurtje tegenaan gegooid of anders een neusspray als het (nog) niet erg genoeg is.
Heb zelf wel eens ooronsteking gehad, OMFG! Dat deed zeer man, brrr..

Vandaar dat ik met haar er wel naar laat kijken. Ze is 'nog maar' 4.

En gelijk heb je hoor.
Ik heb als kind ook heeel erg veel oorontstekingen gehad, elke keer was het weer raak. En wat ben ik blij dat mijn moeder mijn pijn serieus nam en me mee nam naar de HA voor een kuurtje of druppels. :j Ik denk ook dat ik serieuze schade aan mijn oren had overgehouden als al die ontstekingen verwaarloosd zouden zijn geweest. Met oorpijn bij een klein kind zou ik ook niet twijfelen, zeker als er ook nog koorts bij zit.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:28

Ashley, dan ben ik toen vast te jong geweest om me dat te herinneren :P Maar je eigen kind wat ziek is lijkt me sowieso heel naar. Vervelend dat ze er ook vaker last van heeft :(

Thats_Me, dan ben ik iig niet de enige :P

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:37

Oorpijn is heel belangrijk om mee naar de HA te gaan, zeker bij een klein kind. Mijn jongste heeft inmiddels al 4x buisjes gehad en zo hopen we de gehoorschade te beperken...

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:44

4 x buisjes gehad Blue_Eyes?
Zijn ze er dan iedere keer uitgekomen en zijn er dan steeds nieuwe geplaatst?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:52

Ik ben aan chronische bronchitis gekomen door een zwaar verwaarloosde bronchitis en longontsteking.
Wat dat betreft is doorlopen iig niet altijd goedkoper := zeker niet als het daarna eindeloos gedokterd oplevert.
Mar met gezond verstand en het kennen van je eigen lijf ( en dat van je kinderen) kom je meestal best een eind in de keuze om wel of niet te gaan toch?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:30

Heb je het over griep of over verkoudheid (met evt griepverschijnselen)?
Want als je echt griep hebt, ben je flink ziek en voor mensen met een al iets zwakkere gesteldheid zoals ouderen, kinderen, mensen met luchtwegaandoeningen is dit gewoon risicovol en is een doktersbezoek niet verkeerd.
Je kan ook goed beroerd zijn van een verkoudheid, koorts, rillerig, pijnlijke spieren en gewrichten, hevige keelpijn, nou ja etc iedereen heeft het weleens. Daarmee hoef je niet gelijk naar een dokter te rennen, veel drinken, goed paracetamol gebruiken en meestal knap je binnen 'n paar dagen flink op.
Hoesten kan je beter niet te lang doen, maar tegenwoordig zijn er zat spullen daarvoor die je bij de drogist kan kopen, weet alleen wel wat je koopt (bv geen hoestsiroop met codeïne bij hoest met slijmen)