Zelf borsten onderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Floortje88

Zelf borsten onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:05

Hi

heb een vraag betreft het zelf onderzoeken van je borsten.
Ik doe dit soms, eens in de zoveel weken. Alleen weet ik niet zo goed wat je hoort te voelen?
Op internet is het ook niet duidelijk te vinden.

ik heb de laatste dagen beetje opgezette gevoelige borsten, daarnaast heb ik in beide borsten boven in soort van (niet echt hard, ook niet super zacht) bult die je kan bewegen (je kan het ook aan de zijkant voelen). Alleen rechts is het beter voelbaar dan links. (dat is pas sinds een paar dagen volgens mij, lijkt opgezet oid).

Gezien ik niet goed weet wat je hoort te voelen weet ik ook niet wat ''normaal'' is.

Moest sowieso morgen naar de dokter dus dan laat ik er gelijk naar kijken. Vroeg me alleen af of iemand er iets nuttigs over kan zeggen? heb btw niet zoveel dus ik voel al snel iets :Y)

bedankt!

troi

Re: Zelf borsten onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:09

Borstenzitten vol met allerlei weefsel wo klieren die als bultjes aanvoelen. Wat normaal is verschilt voor elke vrouw en daarom is het heel verstandig om het vaker te doen, zodat je als het ware je bortsen leert 'kennen' en het direct merkt als er iets anders is.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:12

Ik voel wel hetzelfde alleen is rechts nu duidelijk voelbaar zeg maar.. wat meer opgezet.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:16

Opgezet zijn en ook gevoeligheid is vaak periodiek. Maar als je ongerust bent zou ik zeker langs de ha gaan.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:18

Dat dit nu overigens meer voelt dan normaal kan ook heel goed met je cyclus te maken hebben. Met name in de eerste twee weken van je cyclus is je borstweefsel 'op zijn minst' daarna neemt het wat in volume toe... Maar als je het zelf niet vertrouwt kan het zeker geen kwaad om het even na te laten kijken natuurlijk!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:20

Ja dat doe ik ook, gewoon voor de zekerheid. ik heb er vaker last van hoor dat het gevoelig is. Soms kan ik niet eens aanraking verdragen. Inderdaad is dit na een tijdje weer weg. Ik heb alleen nooit in die gevoelige periodes gevoeld, misschien dat die ''bult'' (of klier) altijd opzet?

Anyhow, ik denk dat de dokter dat wel kan voelen of iets hoort of niet?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:22

Die heeft in elk geval veel ervaring en zal zijn/haar uiterste best doen.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:24

ja ervaring heeft ze zeker, heb een goede dokter gelukkig :) wel belangrijk. Naar ook altijd, maak me waarschijnlijk zorgen om helemaal niks maar blijft toch door je hoofd spooken _-:(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:34

Je borsten veranderen eigenlijk altijd tijdens je cyclus door de hormonen, je huisarts zal je vast kunnen geruststellen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:43

Ja bij twijfel gewoon gaan vind je huisarts echt niet vervelend hoor en indd al is het voor je eigen gerust stelling!

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:44

hoop het idd :) moet ook binnen een week weer ongesteld worden volgens mij (houd het niet zo nauwkeurig bij, heb een koperen spiraal)

misschien moet ik dat hele zelfonderzoek niet meer doen, je wordt er alleen maar paniekerig van :+

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:47

Het kan ook goed een ontstoken klier zijn hoor je weet nog niks zeker ook al is het moeilijk maak jezelf niet gek hoor!
Houd het hoofd erbij!

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:49

Ik heb het ook altijd rondom de menstruatie dat beide buitenste kanten van mijn borsten wat hard aanvoelen. Dit zijn ook bultjes die je kan bewegen. Maar dit zijn enkel opgezette klieren.

Ik begin er ook echt niet aan om het af en toe te checken, want dan maak ik mijzelf helemaal gek. :')

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:50

ja idd, het voelt ook niet aan als een knobbeltje oid en gezien het in beide borsten zit (al dan niet even groot) neem ik aan dat het er hoort er zitten.. maar toch maak je je zorgen, stome he :+

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:52

Elianna_ schreef:
Ik heb het ook altijd rondom de menstruatie dat beide buitenste kanten van mijn borsten wat hard aanvoelen. Dit zijn ook bultjes die je kan bewegen. Maar dit zijn enkel opgezette klieren.

Ik begin er ook echt niet aan om het af en toe te checken, want dan maak ik mijzelf helemaal gek. :')

ja echt he! ik denk dat als ik morgen bij de dokter geweest ben misschien ook maar niet meer ga controleren. Dat zelfonderzoek is geloof ik ook een beetje achterhaald (las ik op internet) en schijnbaar voel je het toch wel als het niet goed zit.

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:54

Mijn buurvrouw zag een tijdje geleden iets op tv over dat zelf onderzoek.
Zij heeft zichzelf toen ook gecontroleerd, en vertrouwde het niet. Bleek ze dus borstkanker te hebben.
Gelukkig was ze er in het begin stadium bij en is ze inmiddels genezen. Maar blijkt toch niet een raar onderzoek te zijn als je dit zo hoort.

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:55

wat goed zeg! ja als je dat soort verhalen hoort denk je weer misschien toch iedere maand even controleren..

Floortje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 11:06

Dokter zegt dat het gewoon klieren zijn die wat opgezet zijn en dat het verder allemaal heel normaal aanvoelt :) ook heeft ze me verteld waar je op moet letten en hoe je onderzoek moet doen.

Dus dat is wel fijn, ben helemaal gerust gesteld :)