Verslaafd aan slapen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Verslaafd aan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-13 21:57

Dag bokkers.

Beetje vreemde titel, maar zo voelt het intussen wel.
Het moe-zijn speelt al een aantal jaar. Hoort ook wel een beetje bij mijn chronische darmziekte (colitis ulcerosa). Vanaf een maand of 6 geleden echter, begon het wel erg toe te nemen. Tijdje aangekeken, maar 4 maanden geleden toch maar naar de dokter geweest. Die heeft bloed laten prikken. Daar kwam uit dat ik de ziekte van pfeiffer heb gehad. Dat zou de moe heid verklaren. Advies: toegeven aan je moeheid, en je rust nemen zoveel als mogelijk.
Braaf als ik ben, volgde ik het advies op.
Ik werk in de zorg, en heb daardoor onregelmatige werktijden. Het is voor mij onmogelijk om ritme en structuur in mijn leventje te bouwen, juist omdat ik onregelmatige diensten heb.

Ik ben nooit minder of anders gaan werken. Wel heb ik aangevraagd of ik geen laat-vroeg diensten meer hoefde te draaien voorlopig. Late diensten eindigen om 23,00u en vroege diensten beginnen om 7.00. Tel daarbij ook je reistijd en je douche tijd op en je houdt weinig nachtrust meer over. Gelukkig is daar gehoor aan gegeven, en die diensten heb ik zelden meer hoeven werken.

Dagdiensten had ik het zwaar. half 6 mijn bed uit, werken tot half 4, half 5 op stal, half 8 thuis en eten, half 9 douchen en 9 uur slapen. Geen tijd voor slaapjes tussendoor dus.
Avonddiensten waren fijner. Zette ik bewust mijn wekker om 6 uur 's ochtends, dan naar stal, rond 9 uur weer thuis, lekker douchen en ontbijten en om 10 uur fris en fruitig mijn bed in, totdat het tijd was om naar werk te gaan (half 2 van huis weg, half 3 beginnen).

De laatste maand ging het eigenlijk al stukken beter! Ik voelde me niet meer zo moe na een dag werken en paard, en kon weer dagen door komen zonder "powernapjes".

Echter sinds deze week is het weer erger geworden.
Nou was gister mijn ergste dag tot nog toe. Ik was vrij van werk, was om 8 uur op stal. Had prive les om 9 uur. Was zo rond half 12 weer thuis. Kon ik even eten en om 13.00u zou de zadelmaker komen. Tussen half 12 en 13 u was ik zo moe, dat ik echt even mijn ogen dicht wilde doen. Dit een half uurtje gedaan.

Weer terug van de zadelmaker, opnieuw op de bank gaan liggen omdat ik nog steeds moe was. Heb een uur geslapen en toen mijn wekker ging ben ik weer gaan rommelen in huis.
Echter overviel mij opnieuw een moe-heid na een half uurtje gerommeld te hebben.. Ik kon mijn ogen niet meer open houden tijdens het afwassen van de vaat en ik kon me nergens meer op concentreren. Dus opnieuw even een uurtje op de bank gaan liggen. s avonds op tijd naar bed gegaan. Teller: 3x powernapjes gedaan binnen 24 uur.

Ik functioneer pas als ik nachten van 10 uur maak (wat niet realistisch is). Lig vaak vroeg in bed, ga er wel vaak vroeg uit, maar pak dan ;s middags slaap.
Ik slaap prima. Zowel op de bank als in bed slaap ik heel vast. Ik ben weg zodra ik mijn kussen voel.

Het begint wel irritant te worden, dat slaperige en zompige gevoel in mijn hoofd.

Herkennen jullie dit en weten jullie wat ik er mee aan moet?

Arts wijt het aan de drukte van de studie...
Ik weet het zo langzamerhand niet meer, maar ik weet wel dat slapen nu mijn nieuwe verslaving geworden is.
Ik plan mijn dag zodanig, dat ik tussendoor kan slapen. Terwijl mijn dag juist om activiteiten zou moeten draaien ipv slapen....

Het is nu bijna 10 uur, dus ik ga mijn bed opzoeken. Morgen weer een vroege dienst, dus dan gaat mijn wekker weer om half 6. Dat mijn ogen nu nog open zijn, is een heus wonder. En hoe moe ik mij morgenochtend voel, wil ik liever niet aan denken..

Mowoah

Re: Verslaafd aan slapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 22:12

Wat ik zelf altijd heb, is dat ik moe word van lang slapen. Maar gezien jij niet vaak hele lange nachten hebt, weet ik niet of het daar aan kan liggen.

Daarnaast denk ik dat ritme toch erg belangrijk is in dit verhaal. Je schrijft dat dit bijna onmogelijk is en dat je er al wat aan hebt gedaan (super!)
Wat ik vooral lijk te lezen, is dat je jezelf erg veel op de hals haalt. Rijd je je paard bijvoorbeeld elke dag? Je kunt namelijk ook een dagje maar 1,5/2 uurtjes naar stal ipv 3 (zoals je nu schrijft). Dan win je toch een uurtje rust. Ga je bijvoorbeeld elke dag naar stal? Is het een idee om een bijrijder te nemen of je stalhouder te vragen je paard vaak buiten te zetten (indien dit nog niet gebeurd) en mee in de gaten te houden?
Deze veranderingen zijn niet leuk maar misschien toch nodig, dit is zo ook geen fijne situatie.

Succes!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 06:12

Dank je wel voor de tips.
In verband met werk in de zorg is ritme haast onmogelijk met die onregelmatige werktijden. Ik probeer wel enigszins ritme op te bouwen, maar het is heel lastig. Als ik bijvoorbeeld gewerkt heb tot 23.00u, kan ik niet om 6 uur mijn bed uit komen... Wel probeer ik op mijn vrije dagen dus vroeg eruit te gaan, en dan smiddags een uurtje te slapen.

Mijn paard rijd ik niet elke dag, maar ik ga wel elke dag. Ik heb een tijdje een bijrijder gehad voor 2 dagen in de week,maar dat hielp niet. Ik was daar zelf te onrustig voor, omdat ik iemand gehad had, die niet trouw was. Ze zei dat ze zou komen, maar kwam vervolgens niet. Daarom bij de daaropvolgende bijrijders kwam ik alsnog elke dag om hem eruit te halen, zodat ik zeker wist dat hij eruit kwam.
Ik heb 2 lieve stalgenootjes die ook vaak mijn paard beweging geven, dus ik ga inderdaad niet elke dag 3 uur, maar als ik bezig ben heb ik afleiding en ben ik niet moe. Moeheid overvalt me wanneer ik rustig zit of thuis ben.

Ik probeer 1 dag in de 2 weken uit te slapen. Op zaterdagochtend (als ik niet hoef te werken, dus om het weekend) doet stalgenootje mijn paard. Dan hoef ik dus pas laat naar stal en kan ik uitslapen. Als ik dat doe, maak ik soms een nacht van langer dan 12 uur.. En ook echt slapen! Dus blijkbaar heeft mijnlichaam ook echt de rust nodig?

Dank voor het meedenken...

Ik ga nu klaarmaken voor werken.. Wordt een lange dag vandaag denk ik.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 07:40

Ik zou toch kijken of je je lichaam meer rust kan geven,je lichaam schreeuwt er blijkbaar om.Je hebt Pfeiffer gehad en en dat is niet niks,dat heeft een lange hersteltijd nodig en dat is vaak niet een paar maandjes.

Kun je niet iets met je werk regelen dat je voorlopig een regelmatig schema kunt krijgen,overleg eens met je arts en bedrijfsarts.
Je lichaam moet goed de tijd krijgen om te herstellen en dat wordt nu eigenlijk verwaarloosd.

Ik heb zelf ME en een van de vermoedens dat je dat krijgt is dat je immuunsusteem blijft hangen in je ziekte,zelfs als je al genezen bent.Of dat werkelijk zo is....een vermoeden is geen exacte wetenshap maar geloof mij,die diagnose wil je nooit krijgen.

Luister naar je lichaam,hoe moeilijk dat soms ook kan zijn :(:)

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:21

Kun je niet op een of andere manier schuiven zodat je wel 10 uur kunt slapen? ( sommige hebbe nu eenmaal meer slaap nodig dan de ander zo raar is dat echt niet, zeker niet met die drukte die jij hebt)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 18:19

Dank voor de berichtjes.
Met werk wil ik niks regelen, het is al een zooitje ivm bezuinigingen en te weinig personeel. Daarbij trek ik het niet als ik bijvoorbeeld 4 dagdiensten moet werken achter elkaar. Nu kan ik wel 4 diensten werken, als het afgewisseld word, dus beginnen met 2 dagdiensten en dan 2 avonddiensten daarachteraan. Dat is prima vol te houden.

Ik heb gelukkig wel lieve stalgenootjes, vandaag ben ik dus ook al eerder klaar, omdat hij al gelongeerd was vanmorgen. Dus ik ben nu al thuis ipv half 8. Ik ga nu eten, en daarna douchen en mijn bed in.

@ Mymy, ik vind het enorm lastig om te plannen om 10 uur achter elkaar te slapen. Daarbij ben ik alsnog wel moe. Als ik geen wekker zou zetten 10 uur later, slaap ik rustig nog een paar uur verder.

Mijn studie is dus deze week afgerond, dat geeft wel rust. Ik kan dus ook meer mijn rust nemen nu.

@ Tinky, wat verschrikkelijk dat je ME hebt! Ik heb zelf gelukkig niet echt ervaring met ME in mijn directe omgeving, maar ik geloof direct dat het een slopende ziekte is.

Ik heb trouwens eerder het idee dat mijn lichaam gewend is aan al dat slapen dan dat mijn lichaam het daadwerkelijk nodig heeft.. Kan dat ook?

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:48

itsmi schreef:
Ik heb trouwens eerder het idee dat mijn lichaam gewend is aan al dat slapen dan dat mijn lichaam het daadwerkelijk nodig heeft.. Kan dat ook?

Als jij Pfeiffer hebt gehad heeft je lichaam gewoon lang tijd nodig om te herstellen...je hebt een druk leven,studie,onregelmatige diensten en je paard.
Als je niet je rust neemt kan de pfeiffer weer de kop opsteken...luister dus naar je lichaam.Als jij 10 uur slaap per dag nodig hebt...dan laat je lichaam dit wel weten.
Je lichaam forceren is op dit moment je lichaam slopen...je zal zien dat je na verloop van tijd weer een normaal patroon krijgt (voor zover dat kan met wisseldiensten) maar...neem wel je rust.
Probeer op alle vlakken een stapje minder te doen en wat extra rust tussendoor...met een virus is geduld een schone zaak :+

Als je toch twijfelt moet je gewoon even contact opnemen met je HA en je evt door laten verwijzen naar een internist.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:51

Misschien werkt je schildklier te traag..?

UnderIlse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:21

Ik herken het dat je ineens wordt overvallen door de moeheid. Ze zeggen inderdaad dat je van lang slapen ook alleen maar moe wordt, maar toch kan je niet anders..

Heb je je al laten testen of je b12 gehalte wel hoog genoeg is?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:24

@ Tinky, hoelang moet dat ooit duren dan? 6 maanden geleden begon de vermoeidheid toe te nemen en 4 maanden geleden ben ik daarvoor bij de HA geweest. Dan is het al ruim 6 maanden bezig.. Je zou zeggen dat het toch wel op den duur over zou zijn? Ik heb geen verstand van Pfeiffer en mezelf er ook nooit in verdiept. De moeheid is ook een periode weggetrokken, dus ik dacht dat het toen wel over zou zijn. Dat het nu weer opnieuw terug is, wil toch niet zeggen dat ik opnieuw pfeiffer heb?
Daarbij zou je dan ook allergisch moeten reageren op Amoxicilline als je Pfeiffer hebt, en ik heb 3 weken geleden een kuurtje gekregen ivm oor ontsteking.
Ik heb dus het idee dat die Pfeiffer echt wel over moet zijn... Dat het nu puur gewenning is voor mijn lichaam.
Maar wie weet zit ik er wel naast. Ik ga proberen wel echt meer (nog meer) slaap te pakken...

@ Roosxrhan, wat zijn daar de symptomen van?
4 maanden geleden is er bloed geprikt. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of ze ook daar op getest hebben, maar ik heb er niks van gehoord van de HA. Dus of ze hebben het niet getest, of er is niks aan de hand met mijn schildklier?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:24

Hey Ilse, ja mijn B12 gehalte is prima, is 4 maanden geleden op getest.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:28

mijn b12 is ook prima maar als ik het niet slik ben ik echt enorm moe.. dus slik het gewoon extra.. zou je altijd kunnen probere en verwacht niet na een week resultaat

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:37

Kijk eens naar een daglichtlamp! Ik heb zelf de laatste tijd veel last van winterdepressie, Ik merk dat als ik de lamp gebruik, meteen meer energie heb. Ik ben dan gelijk wakker (Ik gebruik hem sochtends net na t wakker worden) en de rest van de dag heb Ik energie en gaap Ik niet de hele dag. Terwijl Ik normal gesproken vanaf 3u al gaap... Voor mij echt een wondermiddel! Elke dag minimaal een half uur

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:39

Een vriendin van me heeft ruim anderhalf jaar last van pfeiffer gehad :) Het is dus heel goed mogelijk dat het nog niet over is.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:12

Citaat:
Roosxrhan, wat zijn daar de symptomen van?
4 maanden geleden is er bloed geprikt. Ik heb er eigenlijk niet op gelet of ze ook daar op getest hebben, maar ik heb er niks van gehoord van de HA. Dus of ze hebben het niet getest, of er is niks aan de hand met mijn schildklier?

Mijn schildklier werkt heel wat te langzaam, en Symtomen die ik zelf heb zijn: vooral heel erg moe zijn, en aankomen in gewicht zonder veel te eten. Toen ik voor het eerst bij de HA kwam met hele erge moeheidsklachten zei de HA wel gelijk dat ze gingen prikken voor schildklier, maar ook pfeiffer en nog wat andere ziektes. Daar kwam dus uit dat mijn schildklier te traag werkte. Misschien zou je aan de HA kunnen vragen of ze nog een x voor schildklier prikken? In ieder geval veel sterkte met naar de oorzaak zoeken van je moeheid! Als je even googleld op hypothyreoidie of trage schildklier kun je nog wel wat symtomen vinden, en als je nog vragen hebt stel ze gerust!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 00:23

Een vroegere vriendin van me heeft bijna 4 jaar last van pfeiffer gehad, voornamelijk doordat ze in het begin geen gehoor gaf aan haar vermoeidheid. ze is zelfs van school moeten gaan omdat ze dat niet meer aankon, evenals werken.Misschien een waarschuwing voor jou? Pfeiffer moet je niet onderschatten hoor.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 18:40

StalNollie; ik slik nu vitamine C tabletten en echinacea. Dat helpt beide niet. (4 maanden achtereen geslikt)
MIsschien maar overstappen op B12 idd.

Juangi, daglicht lamp? Hoe werkt dat precies? Als je hem aanzet als je wakker bent, zit je meteen in een zee van licht? Lijkt me niet zo fijn?

Roosxrhan, ik ben niet aangekomen. Ik eet juist meer, maar kom niet aan.

Als het over een maand nog niet minder is, ga ik wel weer langs de HA.

Kimbers, bedankt voor je waarschuwing. 4 jaar lang last gehad? Tjeempie...

Vandaag valt het wel mee met mijn moe heid gelukkig.
Lag er gister rond 9 uur in, en ik kwam er kwart voor 6 uit (wat langer gesnoozed. Het is weekend, dus minder druk op de weg gelukkig). Op werk is het dan zo druk, dat ik geen tijd heb om te denken aan de moe-heid. Op stal flink wakker geworden door de intense kou!
En gelukkig hebben 2 stalgenootjes mijn paard al beweging gegeven vanmorgen en vanmiddag. Dus vanavond heb ik weinig te doen gehad bij mijn paard. Morgen ben ik even een dagje vrij.
Ik heb besloten dat ik morgenochtend niet om 6 uur op stal ben, maar gewoon lekker om een uurtje of half 10. Kan ik weer een beetje bijtanken en dan kan ik rustig aan alles op mijn eigen tempo doen. Evt smiddags nog een uurtje slapen.