Oog metingen/sterkte

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marlis

Oog metingen/sterkte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:12

Hoi bokkers,

Kon over oog sterkte en metingen alleen een oud topic vinden dus even een nieuwe.
Sinds een tijdje heb ik flink last van hoofdpijn, vooral na inspanning. Het gevoel dat het bij m'n ogen vandaan komt. Als de zon schijnt heb ik er last van loop ik alleen maar met dicht geknepen ogen en vervolgens barstende koppijn maar ook bij inspanning zoals televisie kijken, na een dag school of werken(werk in de zorg dus niks waar ik me op moet focussen zoals bijv. Een pc) of als ik moe ben.

Van de week dus bij Pearle naar binnen gestapt voor een oogmeting. Heb hiervan niks meegekregen, enkelt zei die dat ik bij een oog min een half had, wat neem ik aan -0.50 is. Absoluut niet brilwaardig zei de opticien.

Nu had ik laatst voor de grap een bril van een stalgenootje opgezet en alles was opeens veel helderder qua kleuren, kreeg er absoluut geen hoofdpijn van. Verkeersborden zie ik vaak net te laat en in het donker volg ik al jaren de witte strepen op de weg, nachtblind. Nu raden meerdere mij aan naar een andere opticien te gaan voor nogmaals zo test en kijken wat hun zeggen.

Zelf ben ik nu dus eerst heel benieuwd, bij welke sterkte andere begonnen met een bril dragen en vanaf welke sterkte dit aan te raden is? Dus brand los.

Mootje

Re: Oog metingen/sterkte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:15

Ik ben bij -0.25 en een behoorlijke cilindrische afwijking een bril gaan dragen.
De huisopticien van mijn ouders vond het ook onzin.. Nou, dan ben je een klant armer ;)
Ik ging bijna elke dag na 1 of 2 uur school ziek naar huis van de hoofdpijn en misselijkheid en toen ik een bril ging dragen, was dit volledig over!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:15

Heb jij een echte oogmeting gekregen of hebben ze je achter een apparaat gezet die de sterkte meet?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:18

Hebben ze alleen de sterkte gemeten of ook de cilindrische afwijking? Want juist van het laatste krijg je die hoofdpijn. Laat je ogen nog eens opmeten, een uitgebreide meting dan, en dan niet bij Pearle. Meld je klachten en laat ze de tijd voor je nemen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:20

nynke55 schreef:
Heb jij een echte oogmeting gekregen of hebben ze je achter een apparaat gezet die de sterkte meet?

Achter een apparaat daar kwam de min en een half uit. Omdat ik aangaf klachten van hoofdpijn te hebben ook nog zo test gedaan dat je naar die letters moest kijken. Haalden 2x iets door elkaar maar verder zag ik de letters goed, toen ze kleiner gingen was het soms wel effe goed kijken dan was het wat waziger.

Hoor ook echt zoveel verschillende verhalen van opticiens, ervaringen etc.

Over cilinder afwijking hebben ze niks gezegd. Ben voor de hoofdpijn ook bij de dokter geweest, maar holtes alles zijn gewoon schoon. Dus daar komt het ook niet vandaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:23

Mootje schreef:
Ik ben bij -0.25 en een behoorlijke cilindrische afwijking een bril gaan dragen.
De huisopticien van mijn ouders vond het ook onzin.. Nou, dan ben je een klant armer ;)
Ik ging bijna elke dag na 1 of 2 uur school ziek naar huis van de hoofdpijn en misselijkheid en toen ik een bril ging dragen, was dit volledig over!

Ik ook precies hetzelfde! Heb -0,25 en een cilinderafwijking. Bij mij uitte het zich vooral in snel vermoeide ogen en hoofdpijn. Opticien zei toen dat het hem sterk leek dat mijn klachten van die minimale afwijking kwamen, maar dat als ik over enkele maanden nog steeds klachten had ik nog eens langs moest komen om een bril te proberen.
Half jaar later teruggekomen en een bril gekocht, en was gelijk erg blij. Klachten weg, ik kijk veel rustiger, letters dansen niet meer als ik lees.
Hoewel het toch een kleine afwijking lijkt, kan de ene persoon er al sneller last van hebben dan een ander die met -3 nog geen klachten krijgt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:24

Ik zou even een verwijzing vragen naar de oogarts, weet je zeker dat ze de afwijking kunnen opsporen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-13 18:27

En een cilinder afwijking meet je niet met zo apparaat? Of ook daarmee?
Anders ga ik eerst even langs een andere opticien hiervoor.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:29

Een cilindrische afwijking wordt door een goede opticien zo opgespoord. Niet alleen met een apparaat, maar ook door de ogentest met de letters etc.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:30

Ik zou eerst even met een arts bespreken want misschien heeft het wel een andere oorzaak. Ik zal alleen niet te lang wachten(wat ik dus wel heb gedaan) want dan krijg je echt spijt. Je ogen blijven namelijk slechter worden.

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 18:35

Vreemd dat deze opticien je weg stuurde terwijl je aangeeft klachten te hebben... ik zou sowieso even bij een andere opticien langs gaan! Ik ben net nog geweest i.v.m. het uitzoeken van een nieuwe bril, het apparaat zat er helemaal naast (gaf een afwijking van -2.0 i.p.v. de -0.5 die ik heb), terwijl de meer uitgebreide oogmeting wel een goed resultaat opleverde.