Been gekneusd, na 4 maanden nog dagelijks last.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Been gekneusd, na 4 maanden nog dagelijks last.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 13:47

Zoals de titel al zegt: Na 4 maanden is mijn been nog steeds niet hersteld van een kneuzing.

Ongeveer 4 maanden geleden (12 september 2012) heb ik samen met mijn verzorgpaard een lelijke val gemaakt. Paardjelief (Haflinger) struikelde tijdens de galop waarbij we een koprol gemaakt hebben en hij uiteindelijk met een flinke klap met zijn kont op mijn been is beland, helaas door de val lag mijn voet van me andere been precies onder mijn been en werd dus mijn been even geplet tussen voet en paardenbil... -O- Heb aan mijn voet gelukkig niks overgehouden, maar merkte gelijk dat het niet lekker zat in mijn been.. Toch zo eigenwijs als ik ben opgestapt (na een half rondje in de bak gelopen te hebben, wat me te veel pijn ging doen toch opgestapt :o ook altijd van mijn vader geleerd ‘val je er af, stap je gelijk weer op’ ) Nou na 2 rondjes stap en een nog geen half rondje draf toch maar afgestapt door een flinke pijn en naar de stallen gestrompeld. Daar zagen ze de pijn op mijn gezicht en werd pony uit mijn handen getrokken want ik zou moeten gaan zitten. Echter heb ik pony terug gepakt en duidelijk gemaakt even in beweging te willen blijven en pony zelf wel te kunnen afzadelen (hier heb ik ipv 3min 15min overgedaan..). Pas toen ik even alleen was hield ik het niet meer, kwamen de tranen en maar mijn moeder opgebeld of ze me wilde halen want om nog 15min naar huis te fietsen terwijl ik nog geen 100 meter kon lopen zag ik niet zo zitten.. Mijn moeder is nog nooit zo snel op stal geweest, en zelfs mijn broertje kwam spontaan achter zijn pc vandaan om mijn fiets naar huis te rijden (wel heel lief natuurlijk <3)

2 dagen ben ik ziek thuis gebleven omdat ik niet kon lopen. Zat een flinke zwelling op mijn been, die heerlijk alle kleuren heeft gehad, volgens mijn moeder zou die zwart worden maar gelukkig was dit niet het geval.

Lopen ging wel weer, niet te lange stukken achter elkaar maar het ging. Dus weer naar stage en de zaterdag weer gewoon achter de kassa bij de Jumbo.
Werken ging goed, maar pijn bleef. Toch maar even langs de dokter, deze heeft mij na 3sec. naar mijn been te kijken door gestuurd naar het ziekenhuis omdat ze vermoede dat mijn kuitbeen gebroken zou zijn… dus ik daar op de fiets naar toe :+ Op de foto’s was niks te zien, volgens de arts was het wat gekneusd en moest met 6 weken toch wel over zijn.
Dus ik de volgende dag toch ook maar weer gaan paardrijden, zadel zag ik niet zitten (is precies de plek waar de beugelriem zit) dus zonder zadel wat rond gehobbeld. Draf voelde ik op dat moment de pijn scheuten nog door mijn been heen vliegen dus maar niet te veel gedaan.

Maar Inmiddels 17 weken verder, heb ik nog altijd veel last van mijn been.

Lopen gaat prima, werk sinds de 2e week ook weer 5 dagen per week + 1 dag bij de Jumbo achter de kassa, en rijd weer gewoon 1 tot 4x paard per week.
De hele maand december ben ik 6 dagen per week op stal en rijd ik minimaal 3x per week (tot 5x per week) en dat gaat zonder zadel bijna altijd goed, maar stap toch nog wel eens af door te veel pijn.

Als ik met mijn hand over de plek heen ga voel ik een normaal pijn niveau wat goed te verdragen is, maar zodra ik ook maar iets druk zet komt het tegen mijn pijn grens aan. Ook bv. Mijn been scheren over deze plek doet te veel pijn (en dan zet ik geen druk!) en voelt het net alsof je een rotte appel schilt en je alles dus mee trekt..

Heb voor aankomende maandag een nieuwe afspraak bij de huisarts geplant, maar ben benieuwd wat jullie denken/vinden.
Is het gebruikelijk dat een kneuzing zo lang te duurt en hoor je er dan nog zoveel last van te hebben?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:22

Als eerste beterschap gewenst! :(:)

Tja ... ik heb een aantal jaren geleden een klap van m'n pony gehad, tegen m'n bovenbeen en daar ruim anderhalf jaar pijn aan gehad. Die klap kwam zo hard aan dat ik op de grond viel en even "weg" was vanwege de pijn. Ik dacht echt even dat hij m'n been verbrijzeld had, zoveel pijn deed het, maar toen ik weer overeind krabbelde kon ik er wel op staan. Ik heb toen de pony's op de wei gezet en nog wel met een slepend been de mest uit de paddock geruimd, het werk gaat toch door. :+

Ik voelde me helemaal niet goed en ben toen even in een warm bad gegaan, wat hartstikke fout was want de pijn werd er alleen maar erger door. Ben toen weer op bed gegaan (had de nachtdienst gehad en zou weer de nachtdienst ingaan) en na een tijdje slapen werd de pijn wat draaglijker. Ik ben niet naar de HA gegaan, omdat ik me dood schaamde voor het feit dat m'n eigen pony me een trap had gegeven (en ik hou al niet zo van artsen :o ). Erg dom natuurlijk, maar goed. De nachtdienst heb ik wel gewoon gewerkt, maar ik zat toen op paneel dus weinig gelopen.

De plek was zo groot als de hoef van m'n pony en heeft alle kleuren gezien, "zwart" incluis. Ook werd de plek dik. Ik heb er een dikke anderhalf jaar last van gehad. De kleur werd weer na ongeveer 2 á 3 weken normaal, maar hij bleef wel dik en erg gevoelig. Aangezien ik er nooit mee naar de HA ben gegaan, weet ik niet wat er precies mee aan de hand was, maar ik ga ervan uit dat het gewoon een fikse kneuzing was. Na ongeveer 2 jaar kreeg ik op bijna dezelfde plek weer een klap van m'n andere pony. Dit keer totaal m'n eigen schuld en gelukkig was de klap dit keer niet zo hard. M'n been heeft alles overleefd en ik heb er nu alleen maar last van met erg koud weer. :brr:

Anoniem

Re: Been gekneusd, na 4 maanden nog dagelijks last.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:25

Sommige verwondingen duren langer dan anderen...
Ik heb kneuzingen gehad waar ik heel snel vanaf was, maar ik heb ze ook gehad waar ik jaren later nog steeds last van heb.

Ik ben ooit op de manege als kind geslagen door een paard.
Toen reed ik op een paard, en het paard voor me sloeg naar het paard waar ik op zat, maar raakte mijn scheenbeen.
Dat is een plek waar ik 20 jaar later nog steeds heel regelmatig last van heb.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:27

Het klinkt meer alsof je zenuwen beschadigd zijn.. Het lijkt mij niet dat dit een normale kneuzing is.

Zit er ook een deuk of verdikking?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:36

Victory-Boy en Femke; dat zijn flinke kneuzingen :o Heb eerder ook wel wat gekneusd en nog wel last van (oa knie zwaar gekneusd en 5 jaar later ook nog wel last, maar niet meer zo dat het enorm pijn doet)

roxxxiejjj : Ik twijfel dus ook een klein beetje, op het moment dat ik naar de HA ging zat er nog wel een zwelling, de eerste week vond ik deze zo erg dat ik even wilde wachten tot deze wat minder was tot normaal niveau (had eerst het vermoeden dat de pijn van de zwelling vandaan kwam, dit was denk ik gedeeltelijk, maar heb nog steeds dezelfde vervelende pijn stekende pijn..)
Nee er zit geen verdikking of deuk, heb hier al naar gekeken/gevoeld (voor zo ver dat gaat). maar wat de HA dus dacht was een breuk in mijn kuitbeen, als dit een raar liggende breuk zou zijn dan zou je er toch niks aan hoeven zien? ook met een breuk in je kuitbeen zei ze dat je nog gewoon kan lopen (ik kon namelijk gewoon lopen fietsen alles)

Bij een vriendin van mij hebben ze er een halfjaar over gedaan om er achter te komen dat haar pols gebroken was... (4x foto's gemaakt verdeeld over dat halfjaar en werd iedere keer wat anders gezegt, maar uit eindelijk bleek t dus een breukje te zijn..)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:39

Ik weet niet of het gebruikelijk is, dat je na zo'n periode nog pijn hebt..

Maar ik denk dan wel weer, dat het wél gebruikelijk is om een kneuzing te laten rusten :+
Dus nee, ik weet niet of er meer achter zit dan een kneuzing, of dat je het jezelf min of meer hebt aangedaan door zo snel zo veel te willen doen :+

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:48

Ik ben een keer aangereden en de bumper was angeveer ter hoogte van mn knie. volgens de huisarts zwaar gekneusd. Ik heb 2 weken nauwelijks kunnen lopen, 2 weken nog een beetje mankjes en 3 maanden niet gesport en na 6 maanden was het pas echt weg (soms lijkt de plek nog wel wat anders van kleur; soort chronisch blauw haha).

Ik wil je aanraden om je been rust te geven zodat het echt kan genezen. Een maand NIET sporten, dus ook niet paardrijden. (jaja ik weet het dat is een drama). Een extra tripje naar de dokter kan ook zeker geen kwaad!

Femke schreef:
Ik ben ooit op de manege als kind geslagen door een paard.
Toen reed ik op een paard, en het paard voor me sloeg naar het paard waar ik op zat, maar raakte mijn scheenbeen.
Dat is een plek waar ik 20 jaar later nog steeds heel regelmatig last van heb.

Dat heb ik ook gehad! Zelfde plek ook (Alleen ik stond stil op midden)
Bij mij is die plek nu , zeker 15 jaar later, ook nog gevoeliger dan mijn andere been. Verder heb ik ook in 1 bil een deuk.. jaar of 5 geleden van paard gelazerd tegen de metalen poort van de bak. Gewoon weer opgestapt, dacht valt wel mee, maar thuis gekomen was die bil toch blauw! Een dag erna was ie zeer donkerpaars / bijna zwart.. de deuk wordt wel minder (nieuwe vetjes) maar je kan het nog steeds voelen.

Beterschap hoor (mede)kneusjes Y;(
Laatst bijgewerkt door jorretje op 08-01-13 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:55

Ik denk dat je zelf het antwoord al geeft.
Ik vermoed dat je niet voldoende tijd heb genomen om je been te laten herstellen.

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:58

JunkDeLuxe of het slim is weet ik ook niet haha, maar ja stage en werk kon ik helaas niet onderuit (zodra ik weer kon lopen moest ik gewoon weer aan de slag. en paardrijden tsja eigenwijs.. Heb het rustig opgebouwd en rijd zonder zadel, normaal heb ik met de lichtste aanraking al last, maar door dat ik met barebackpad rijd en mijn onderbeen altijd los heb hangen en alleen licht hoef te drijven dan voel ik niks, kassa draaien doet nog meer pijn (de band laten lopen, iedere keer met je voet een knop in drukken.. heb al geprobeert met me andere voet maar dat gaat niet..).
De eerste tijd schoof ik de pijn dr op dat ik nog in een herstel periode zat, maar nu moet dat (lijkt mij) onderhand wel minder zijn haha.

jorretje : een maand niet paardrijden kan ik echt niet :o terug naar 1x per week rijden zit ik nu inderdaad wel aan te denken. Het is ook niet manegeles ofzo wat ik doe, train zelf en bepaal zelf het tempo. soms rij ik een uur en is 45min van de training in stap en 10min draven tussendoor ;) Ook de lessen die ik volg met hem zijn gebasseerd op mijn zit met aanvulling van been.

zoals in de OP verbeld, heb ik a.s. maandag een HA bezoekje even kijken wat zij zegt, aan de hand daarvan ga ik kijken wat ik de komende maanden ga doen :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:15

EliseXJoelle schreef:
jorretje : een maand niet paardrijden kan ik echt niet :o terug naar 1x per week rijden zit ik nu inderdaad wel aan te denken. Het is ook niet manegeles ofzo wat ik doe, train zelf en bepaal zelf het tempo. soms rij ik een uur en is 45min van de training in stap en 10min draven tussendoor ;) Ook de lessen die ik volg met hem zijn gebasseerd op mijn zit met aanvulling van been.

zoals in de OP verbeld, heb ik a.s. maandag een HA bezoekje even kijken wat zij zegt, aan de hand daarvan ga ik kijken wat ik de komende maanden ga doen :)

Verstandig om naar je huisarts te luisteren, maar als je huisarts zegt dat je maand absolute rust moet nemen, doe je het dan ook? Je paard gaat heus niet dood van een maandje niet onder het zadel (is er niemand die je vertrouwd met de training?). Zou stom zijn als je je herstelperiode 3x zo lang maakt door steeds over te belasten!

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:19

EliseXJoelle schreef:
Victory-Boy en Femke; dat zijn flinke kneuzingen :o Heb eerder ook wel wat gekneusd en nog wel last van (oa knie zwaar gekneusd en 5 jaar later ook nog wel last, maar niet meer zo dat het enorm pijn doet)

roxxxiejjj : Ik twijfel dus ook een klein beetje, op het moment dat ik naar de HA ging zat er nog wel een zwelling, de eerste week vond ik deze zo erg dat ik even wilde wachten tot deze wat minder was tot normaal niveau (had eerst het vermoeden dat de pijn van de zwelling vandaan kwam, dit was denk ik gedeeltelijk, maar heb nog steeds dezelfde vervelende pijn stekende pijn..)
Nee er zit geen verdikking of deuk, heb hier al naar gekeken/gevoeld (voor zo ver dat gaat). maar wat de HA dus dacht was een breuk in mijn kuitbeen, als dit een raar liggende breuk zou zijn dan zou je er toch niks aan hoeven zien? ook met een breuk in je kuitbeen zei ze dat je nog gewoon kan lopen (ik kon namelijk gewoon lopen fietsen alles)

Bij een vriendin van mij hebben ze er een halfjaar over gedaan om er achter te komen dat haar pols gebroken was... (4x foto's gemaakt verdeeld over dat halfjaar en werd iedere keer wat anders gezegt, maar uit eindelijk bleek t dus een breukje te zijn..)

Het klinkt mij meer in de oren als een spierscheur/peesscheur/zenuwbeschadiging. Als het op de foto geen breuk bleek zal het ook geen breuk zijn, met zo'n breuk wil je er niet eens op staan, laat staan lopen/fietsen.

Een half jaar over een breuk in de pols? Lijkt me heel sterk... Een 'breukje' zoals jij beschrijft geneest echt wel binnen 1 / 2 maanden. En dat is echt na een half jaar niet meer te zien, het enige wat ze dan evt nog kunnen zien is botwoekering of een verkeerde genezing dus dat de botten verkeerd aan elkaar gegroeit zijn. Maar het lijkt me sterk dat ze daarover heen kijken. Vind dat een beetje vaag..
het is mijn werk ;)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:31

jorretje schreef:
EliseXJoelle schreef:

Verstandig om naar je huisarts te luisteren, maar als je huisarts zegt dat je maand absolute rust moet nemen, doe je het dan ook? Je paard gaat heus niet dood van een maandje niet onder het zadel (is er niemand die je vertrouwd met de training?). Zou stom zijn als je je herstelperiode 3x zo lang maakt door steeds over te belasten!

Het is mijn bijrijd/trainpaardje, ben de enige die hem echt traint (ik rij hem normaal 3x per week, zijn eigenaar max 2x omdat ze niet meer kan, haar zusje 1x maar of die ook echt altijd rijd geen idee en dat is niet trainen dat is rondjes rijden en fun-ride), stop ik met trainen gaat of iemand anders hem doen en ben ik hem kwijt (Wat ik absoluut niet wil want het gaat super) of hij staat stil. met veel trainen gaat het eindelijk berg opwaarts.

Maar je hebt inderdaad wel gelijk, moet naar de HA luisteren. Hoop niet dat ik volledig hoef te stoppen.. Zit nu na te denken, denk dat die laatste maand (eigenaar komt a.s. weekend terug van een 5 weken durende vakantie) toch wat veel van het goede was (6x per week naar stal waarvan dus minstens 3x rijden)

roxxxiejjj: Ik weet het bijna 100% zeker, ze heeft eerst antibiotica gekregen, daarna een zwachtel omdat t gekneust zou zijn en daarna nog eens gips omdat t gebroken was zei ze. Vond het ook al heel raar..