Vlees: ingevroren, ontdooit, ingevroren, nog bakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Vlees: ingevroren, ontdooit, ingevroren, nog bakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:16

Hoi,

mijn man is dit weekend naar de Albert Heijn geweest en heeft daar 3 pakjes vlees (kip) gekocht aan -35% en in de vriezer gestoken.
Nu ben ik dus lekker kip krokant aan het bakken, lees ik op de verpakking: les op, reeds ingevroren geweest.

Is het dan nog wel eetbaar?
Ik denk dan automatisch aan voedselvergiftiging maar mijn man zegt: 'ik eet het wel op'.

Aangezien ik niet van plan ben om weduwe te zijn morgen, vraag ik het hier even :-)

keshia

Re: Vlees: ingevroren, ontdooit, ingevroren, nog bakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:18

ja hoor kun je gewoon gebruiken... op heel veel plekken is vlees eerst ingevroren geweest... wij hebben het ook vaker gedaan... nooit iets aan overgehouden!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:18

Hmm zou het gewoon goed lang verhitten en dan opeten :j

Donatello86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:19

Ik vries ze ook altijd in, eigenlijk nooit op gelet of dat op de verpakking staat!

kimmie261

ja hoor,gebeurt hier ook weleens...

waarom zou dat slecht zijn??

Mossel

Ik doe niet anders. En ik leef nog steeds :))

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:20

Geen probleem. 'Verse' vis is ook al ingevroren geweest.

Wel iets anders als er op zou staan dat het niet geschikt is om thuis in te vriezen of thuis eerst bevroren, ontdooid en weer bevroren en ontdooid is geweest. Omstandigheden thuis zijn doorgaans iets minder hygiënisch dan bij bedrijven die dit altijd doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:20

Ja? Hij heeft het namelijk ontdooit gekocht, dan ingevroren en nu ben ik het dus aan het bakken.

@kimmie261: heb mij altijd laten vertellen dat door meermaals ontdooien-bevriezen-ontdooien dat je er voedselvergiftiging aan overhoud...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:21

Eigenlijk zou je het niet moeten doen en als je het dan toch al doet, dan niet bij kip die al tegen de houdbaarheidsdatum aanzit (35% korting...). Maar ik moet toegeven dat ik het zelf gerust wel doe en ik ben er nog nooit ziek van geweest, zelfs niet een beetje :) Wel goed verhitten inderdaad.

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:21

Als je zorgt dat het minimaal 5 minuten boven de 50 graden (Liefst nog warmer) is geweest. Dan zijn de, eventuele, salmonellabacterien gedood!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:23

Vlees dat wordt ingevoerd uit het buitenland en vervolgens als 'vers' vlees ontdooid in de schappen ligt, kun je gewoon thuis invriezen. Tenzij expliciet op de verpakking staat dat dat niet kan. Dat is namelijk onder de juiste omstandigheden ontdooid, iets dat je thuis nooit voor elkaar krijgt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:26

mij is ook altijd geleerd om ontdooid vlees niet opnieuw in te vriezen om vervolgens daarna nog te eten.
Ik zelf zou het dus ook niet doen maar ik ben nogal pietje precies met zulke dingen en eet ook nooit iets wat over de datum is al is het maar een dag.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:28

ow...nou heb er nog nooit iets aan overgehouden en het gebeurt hier toch wel regelmatig..met verhitten ( bakken) dood je toch alle bacterien ( als deze al in het vlees terecht gekomen waren? )lijkt mij..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 18:30

Heb het zo'n 12 minuten in een hete pan gelegd, ben benieuwd...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:31

Koopt iedereen die vlees niet opnieuw wil invriezen en dan weer verhitten na ontdooien altijd vlees voor 1 dag dan??

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:32

laat je het weten? Ik zou het niet meer eten als het op die manier op de verpakking staat.. staat er niet voor niks lijkt me.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:33

Da's sowieso niet de beste manier van ontdooien, beter 24 uur van te voren uit de vriezer in een bakje in de koelkast leggen.
Maar dat vergeten we hier ook regelmatig, dus dan gaat ie even in de magnetron op ontdooistand. En we leven gewoon nog. :Y)

Mossel, dat vroeg ik me ook al af. Ik koop meestal vlees in de aanbieding en maak dan porties voor de vriezer. Is duur zat!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:33

Polly schreef:
laat je het weten? Ik zou het niet meer eten als het op die manier op de verpakking staat.. staat er niet voor niks lijkt me.

Er staat toch niet dat het niet ingevroren mag worden?

Gashmiron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:40

Ik werk bij een supermarkt op de vleesafdeling,
en alles van het verse vlees en kip kan gewoon in de vriezer worden gedaan,
Tenzij op de verpakking vermeld staat dat dit niet kan.

Het enigste wat er gebeurd is dat de smaak van je vlees iets kan verminderen,
je zult er dus niet snel ziek oid van worden..

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:23

Jahoor, invriezen, ontdooien en nogmaals invriezen gebeurt veel vaker.. :)
Vaker dan je doorhebt. Als je zorgt dat je het goed verhit hebt, kan er weinig gebeuren.
De smaak kan iets minder zijn dan 'vers', dat wel.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:28

Dreamybol schreef:
Polly schreef:

Er staat toch niet dat het niet ingevroren mag worden?

maar wel dat het al bevroren is geweest, dat staat normaal niet op vleesverpakkingen. Ik heb jaren bij een slager gewerkt en wij vertelden dat er altijd bij. Maar misschien ben ik wel een pietlut, ik hou niet zo van ziek zijn ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:38

maar zo snel word je niet ziek Polly, heb ook jaren bij een slagerij gewerkt en in principe is het idd wel zo dat als je iets ontdooit je het niet in dezelfde staat weer moet invriezen ivm bacteriegroei. maar iets wat in industriele vorm is ingevroren en ontdooit waarna je het thuis weer invriest is toch net even anders, de processen in de industrie zijn sneller, iets word dus veel sneller bevroren en meestal ook veel kopuder gevroren dna we thuis kunnen bewerkstelligen.
industrieel bevroren vlees wat ontdooit is vries ik thuis zo weer in(bijvoorbeeld de kipblokjes, hoewel ik eigenlijk nog voorgesneden kip koop, maar gewoon filet), doe ik al zo lang ik me kan herinneren, ben er nog nooit ziek van geworden en eters die ik er mee gevoederd heb ook niet(en ik heb nog al eens eters over de vloer :+ )

zolang je geen hele zwakke weerstand hebt, baby, of hoogbejaard zou ik me er niet te druk over maken in ieder geval

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:40

Ik dacht altijd dat algemeen bekend was dat vlees uit de supermarkt eerst in een vriescel ligt en daarna de supermarkt in gaat. Daar is jaren geleden een uitzending over geweest, over ah in dit geval, waarbij ook duidelijk werd dat het er soms langer dan een jaar ligt. Natuurlijk is het niet goed. Dat iedereen het massaal toch weer in vriest doet daar natuurlijk niks aan af. Het blijft niet goed, dat je er nu niks van merkt zegt niks over wat het uiteindelijk wel met je lichaam doet. (wat voor ziekten je er uiteindelijk wel van krijgt maar waar geen aandacht aan besteedt wordt, omdat dat slecht voor de economie is) Vlees moet je eigenlijk gewoon bij de betere slager halen, net als groente bij de groenteman en brood bij de bakker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 09:53

uiteindelijk doet dat verder niets geks hoor...een bacterie is niet iets wat zich als zware metalen in je organen nestelt :n als je supermarktvlees gewoon goed bereid is er niets aan de hand, ook niet als dit eerst bevroren is geweest.
en ook niet al het supermarktvlees is een jaar bevroren geweest :n heb zelf in verschillende stadia van de vleesindustrie gewerkt , slachterij, vleesverwerking en verpakkingsbedrijf, grootschalige poelier, slagerij , het gros van het vlees komt vanuit de slachterij gekoeld aan bij de verwerker, daar word het verwerkt en verpakt en word het de winkel in geslingerd.
sommige dingen worden idd wel ingevroren, maar echt lang niet alles :n

en ja, enige voorzichtigheid is geboden bij bewaren en bereiden, maar je kunt er ook te krampachtig mee omgaan
slagerij ben ik eens, maar alleen al omdat de kwaliteit veel beter is, als ik een saucijs van de super bak, houd ik de helft over, die van de slager zit bijna geen verlies op bij bereiden.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 11:23

Still alive ;) Zelfs geen buikpijn of dergelijke dus het lukt wel :p

@Sleeper: geen tijd om hier naar 3 verschillende winkels te gaan, alles in 1 is veel gemakkelijker :)
Komt daarbij dat écht beenhouwersvlees pakken duurder is en dus zowat onbetaalbaar...