Extreme vermoeidheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

First_Unique

Extreme vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:24

Hallo allemaal,

Na al een week of 10 met mezelf te lopen kwakkelen (en stiekem al een paar jaar mbt vermoeidheid) ben ik toch benieuwd ofdat iemand iets herkent en misschien een tip kan geven wat er eventueel aan de hand zou kunnen zijn..

Even in het kort om wat duidelijkheid aan het verhaal te krijgen ; ongeveer 5/6 jaar geleden zijn mijn ouders in een scheidingsproces beland, veel vervelende dingen wat betreft prive en zakelijk meegemaakt waar je als jong iemand helemaaal niet mee in aanraking moet komen, in augustus een huis gekocht met mijn vriend, daarna meteen een week of 8 later in een vermoeide verbouwing beland, stress op het werk (klantenservice waar ik niet heel erg goed om kan gaan met de boze klanten die bellen)..

Kortom, 10 weken geleden ben ik finaal ingestort. Ik was zooo moe en ik was zo verdrietig. Voelde me onbegrepen.

Verder heb ik extreme buikpijn klachten als ik van mn werk thuis kwam, rollend binnen komen van de buikpijn, niet goed de grote behoefte kunnen doen, een sigaretje helpt daar wel redelijk bij maar dat zou niet de oplossing moeten zijn maar goed..

Toen ben ik door de HA doorgestuurd naar de psycholoog.. Depressie. Ben ik een week of 6 thuis geweest van het werk, bedrijfsarts heeft me weer voor 2 uur per dag aan het werk gezet (wat een kwal, kreeg het gevoel ofdat ie maar half naar me luisterde en zoiets had van t zal wel, hij vroeg zelfs van wat kom je hier doen? Ben je werkloos of heb je een baan? Ja uhh waarom zit ik hier anders??) nou ben ik weer 4 weken verder en werken gaat met ups en downs. Mijn werk is erg meelevend, letten goed op me, maar ik maak me erge zorgen over de vermoeidheid..

Heb eergister bloed laten prikken (voor de 2e x vanwegen de vermoeidheid en mijn eczeem) en de uitslag krijg ik pas volgende week..

Ik heb alleen het gevoel ofdat daar niet zoveel uit gaat komen, al hoop ik natuurlijk van wel, want dan heb je eindelijk eens een speciifieke oorzaak.

Verder kamp ik tijdens de echte extreme vermoeidheid met wat hartkloppingen.. Mijn hoofd en benen willen dan gewoon niet meer maar mijn romp heeft zooooveel onrust, echt onbegrijpelijk is dat..

Zwangerschap is het overigens niet want doe met regelmaat een test en hou dit goed bij omdat ik soms ook zoiets heb van is het dat niet? Maar nee dus..

Verder veel spierpijn, rugklachten, geen concentratie en nog wat vage klachtjes..

Ik probeer op het moment het paardrijden weer wat op te pakken en wat te gaan sporten, maar soms gaat het gewoon niet, dan is het gewoon op...

HA denkt overigens dat het gewoon met mijn psyche te maken heeft, hij zei iets heel moois tegen mij; mijn lichaam is de spiegel van mijn ziel... Daar heeft ie natuurlijk wel een punt en met deze zin ben ik al dagen bezig om er voor mezelf meer uit te halen om het allemaal beter te begrijpen allemaal.

Ik ben heel benieuwd wat jullie hierover nog meer te zeggen hebben.. Ik ben natuurlijk al bezig met de dokter maar vind het fijn als ik misschien nog wat meer oorzaken kan voorleggen, want ben onderhand na 5 jaar en vooral de bewuste 10 weken deze klachten wel helemaal klaar met heel het gedoe en ik wil eindelijk eens een fijn uitgerust leven gaan leiden...

Alvast bedankt voor het lezen!

Shadow0

Re: Extreme vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:39

Ik zou zeker een kopietje van de bloeduitslagen opvragen zodra die er zijn. Behandelbare zaken worden nog wel eens over het hoofd gezien, zeker als de huisarts nu al aangeeft dat hij richting psychisch denkt. Bedenk daar dan nog bij dat ziel en lichaam elkaar beinvloeden: onbalans in je hormonen, vermoeidheid of ziekte hebben bv ook nogal invloed op hoe je psychisch met dingen om kunt gaan. Dat is tweerichtingverkeer (en dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.)

Dingen die je in elk geval op je bloeduitslagen zou moeten vinden en even na moet kijken zijn ijzer, B12, vitamine D en schildklier.

Vanwege je buikpijn zou het ook kunnen zijn dat je heftig reageert op bepaalde voedingsmiddelen. Wat de beste manier is om dat uit te zoeken weet ik niet, maar misschien dat je nu al denkt bij bepaalde zaken dat je er gevoelig voor bent. In dat geval is aanvullend onderzoek zeker handig.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 10:51

Ja daar wordt ik allemaal al op getest, en ook op bloedarmoede zat erbij. Was in ieder geval een heel lijstje!

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:00

Zeker inderdaad een kopi van de uitslag formulier vragen! dokters verzwijgen nogal eens wat.
Het kan je schildklier zijn of iets van tekort ergens, hoop dat er snel duidelijkheid is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:42

Heel herkenbaar!!
Ik loop hier ook al 2 jaar mee, en ben nu zover dat ik eigenlijk niet fulltime kan werken. (gelukkig eigen zaak samen met mijn vriend en bijbehorend personeel)
Ik loop ook eens per maand (voorheen was het meer) bij een psych en daar hebben we samen een plan gemaakt (lichamelijk oftewel bloed was oke)
Ik moest van mezelf een dag schema opstellen en dan voor elke dagen in de week.
1 activiteit per dagdeel, en dan smiddags een uurtje slapen.
Ik merk dat ik daar een stuk beter van geworden ben.
Verder moet ik absoluut geen druk achter mij hebben, want dan schiet ik compleet in de stress.

Daarnaast heb ik 2 maanden iedere maandagmiddag een sessie mind fullness gehad.
Ik ben echt een 0,0 zweverig type, dus ik had er echt mijn bedenkingen bij.
Maar het heeft mij zo ontzettend veel energie gegeven!!

Nu blijf ik wel heel erg last houden van vermoeidheid, maar het is al zoveel beter als dat het was!
En die vermoeidheid was ook grotendeels te wijden aan mijn psychische gesteldheid.
Ik blijf alleen wel heel erg last houden van spierpijn en spierkrampen, en ook krachtverlies in mijn handen dus dat willen ze wel nog lichamelijk gaan uitzoeken

Ik snap dat men direct denkt dat er lichamelijk iets is, en ik hoop dat je aan bovenstaande tips wat hebt.
En mocht je nog iets willen weten, dan staat mijn pb ook open :)

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:51

Ik herken me hier zelf ook heel erg in.
Al jaren ben ik vermoeid, had als kind altijd bloedarmoede maar bij bloedtesten vorig jaar kwam dat er dit keer niet uit. Mijn bloedsuiker was wel wat te hoog, maar dat was volgens de HA niet ernstig en ik hoefde er ook niets aan te doen. Op aandringen van andere mensen die hetzelfde te horen hadden gekregen en later WEL diabetes kregen ben ik toch begonnen op m'n voeding te letten, voornamelijk minder suiker en snelle koolhydraten eten.

Maanden geleden kreeg ik een opgezette schildklier, die dan weer meer, dan weer minder opgezet was. Ook pijnlijke gewrichten, constant vermoeid, hartkloppingen, pijnlijk koude handen en voeten en pijnlijke spieren. Ook werd m'n rug weer minder (had al scoliose, spit en ischias gehad en had het gevoel dat de ischias langzaam terugkwam). Ik ben toen naar een Fysius fysiotherapeut gegaan en die raadde me aan om een MRI te laten maken en ook (weer) terug te gaan naar de HA voor een beter onderzoek van de rest van m'n klachten. MRI was goed (m'n rug was ook veel beter met de fysio ;) ) en ik kreeg een echo van m'n schildklier en bloedonderzoek. Uit de echo kwam eigenlijk niets naar voren en m'n bloed was ook oke. Volgens mij is voor mijn schildklier alleen m'n TSH gemeten (die was netjes in het midden) en niet de T3 en T4. :( Verder was er een algemeen bloedonderzoek gedaan en nog wat punten die ik helaas niet meer weet.

Ondanks de goede uitslag (gefeliciteerd...je bent gezond! :+ ) toch een beetje teleurgesteld. Ik VOEL me nog steeds als voor het onderzoek en heb nog steeds een opgezette schildklier al wordt ie wel wat minder. Mijn eerste hond was altijd vermoeid en wat dikker totdat na 2 jaar (!!) getest werd op de werking van z'n schildklier: hij had een niet tot nauwelijks werkende schildklier. Hij kreeg medicatie en binnen 1 week was hij compleet veranderd! Na 1 dag merkte we al verschil, maar na een week kon hij alles weer en zat vol energie. *\o/* Ik had dus eigenlijk ook gehoopt op dat pilletje. :o
Maar goed, ik heb ook een behoorlijke stresstijd achter de rug. Begon allemaal met de verminderde gezondheid en bijkomende (emotionele) stress van mijn lievelingshond Ninja in december 2011. Ze liet me weken lang niet meer slapen 'snachts en ik zag ook behoorlijk op tegen het uiteindelijke inslapen. Na haar dood op 17 juni ging het qua slapen wel beter, maar had ik toch een emotionele "breakdown", vooral ook omdat ik het jaar daarvoor m'n pony Victor moest laten inslapen. (Verdorrie...zit alweer te janken :o )

Ook werd het thuis allemaal druk en werd ik daar weer gestressed van, allemaal niet echt goed voor een goede gezondheid en lekker in je vel zitten. Tel daar bij op m'n fulltime werk, ploegendienst, 2x per week naar de fysio racen in mijn spaarzame vrije tijd (reistijd 2 uurtjes x 2) en diverse keren naar het ziekenhuis/dokter met bijbehorende stress (ook weer goed geregeld in mijn vrije tijd) en het is nog een wonder dat ik überhaupt functioneer! :+

Wat ik zelf probeer om me weer wat beter te voelen:
-proberen zo actief mogelijk te zijn, ook al ben ik erg vermoeid.
-zo gezond mogelijk te eten en suikers/snelle koolhydraten te vermijden (erg moeilijk voor een chocolade- en chipsverslaafde als ik)
-proberen zo regelmatig mogelijk te leven, ook al is dat moeilijk bij ploegendiensten.
-als bovenstaande niet het gewenste resultaat heeft en/of mijn schildklier blijft opgezet, dan wil ik betere bloedtesten incl T3 en T4.

En natuurlijk proberen de stress tot een minimum te beperken! :D

Edit:
Ook ik had last van krampen in m'n benen en krachtverlies in zowel benen als armen. M'n fysiotherapeut wilde daarom een MRI-scan om zeker te weten dat er niets knel zat, wat gelukkig niet zo was. Bij mij komt het last hebben van (vooral) mijn beenspieren ook doordat m'n rug (houding) nu verandert door de therapie. Ik moet als het ware weer "opnieuw leren lopen". Erg overdreven gezegd hoor, ik kan wel gewoon lopen. :D

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 23:18

Wauw ivy_power en victory-boy, allebij ook zoon heftige verhalen! Ik probeer ook inderdaad zo goed mogelijk op mijn levensstijl te letten. Idd goed voedsel ( ook ik heb last van een lekkere-dingen-verslaving) en probeer ook zo actief mogelijk te blijven. Ik ben het laatste jaar ook echt 25 kilo aangekomen omdatik van horeca naar callcenter ben gegaan dus ik vind altijd dat dit 2 goede redenen zijn en zo kan ik het de meeste tijd wel goed volhouden voor mijn doen!

Bedankt voor de tips van die kopietjes, ik zie mijn huisarts er niet echt voor aan om daar omheen te draaien aangezien deze man echt zo goed weet hoe het met zijn clienten gesteld staat en op de een of andere manier onthoud hij zels de kleinere details over je dus dat is altijd wel echt super fijn en vertrouwd!

Misschien is het ook eens goed om ook te gaan kijken naar zo'n mind fullness.. Ik denk dat je daar ook veel rust in je lichaam mee kan creeeren en dus energieker wordt inderdaad.

Overigens ben ik er ook sterk over na aan het denken om 32 uur te gaan werken straks en als het even kan nog wel een 28 uur.. Mijn vriend zit in de horeca en zal er ook niet uitgaan en die maakt gewoon lange dagen en komt meestal als ik een beetje gekuk heb ook pas om 12 uur in de avond thuis.. Ik ben dan ook altijd weer wakker als hij thuis komt en voordat hij eens zijn bed heeft gevonden en slaapt issie ook een uur verder en dat is ook mega vermoeiend als ik er normaal gesproken ook weer om 7 uur uit moet.. Ik kan alleen hem niet verbieden om zo laat thuis te komen want hetis gewoon zijn werk.. Maar ik ga nu eerst maar eens op mijn werk mijn uren lamgzaam opbouwen en dan zie ik wel verder..

Bedankt voor jullie berichten!!!