revalidatie nieuwe heup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

revalidatie nieuwe heup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:33

Hoe gaat dat in zijn werk na dat je een nieuwe heup heb gekregen? Ik verdenk mijn moeder van een versleten heup, dus ik bel maandag de huisarts voor haar op. Het kan niet langer zo heb ik haar net gezegd. Ja maar mijn dieren dan, 2 honden en wat poezels.Wie kan mij vertellen hoe lang gaat het al met al duren, en is de wachtijd lang?

xMarieke

Re: revalidatie nieuwe heup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:41

Volgens mij kan je best snel weer rustig aan lopen, maar mag je het niet zwaar maken of tillen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:42

Okee het gaat er maar om dat ze meteen naar huis mag en niet naar een verzorgingstehuis of zo moet.

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:44

Hoi,

Ik weet niet hoe oud je moeder is en hoe vitaal zij nog is dit speelt namelijk een grote rol in het herstel.

Wanneer je moeder in aanmerking komt voor een nieuwe heup dan wordt ze geopereerd en 2 dagen later mag zij weer naar huis.
vaak krijgt ze in het ziekenhuis al bezoek van de fysiotherapeut om haar te leren lopen met krukken of rollator.
Ze mag de eerste 6 weken geen autorijden (dit heeft o.a. met de verzekering te maken)
Ook mag zij de 1e 6 weken niet bukken ivm het mogelijk luxeren van de heup kop. heup mag niet door de 90 graden gebogen zijn.
Ook moet zij de eerste 6 weken gebruik maken van een loophulpmiddel (krukken of rollator)
Daarnaast is fysiotherapie erg belangrijk zodat zij zo snel mogelijk alles weer kan doen.

wanneer er geen complicaties optreden kan ze vrij vlot weer alles doen. je kan hier neit echt een tijd voor geven omdat ieder individu anders hersteld.

hopelijk heb je hier wat aan als je nog meer wil weten mag je altijd pben

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:45

In principe (bij de standaard OK's uiteraard) begin je de volgende dag weer met mobiliseren. Al is dat natuurlijk allemaal nog erg moeizaam. Ook krijg je 'gedragregels' mee. Zoals bukken etc. is in principe niet erg slim om nog te doen. Daarmee kan de heup uit de kom schieten.

In principe ben je minstens 6 weken wel aan het revalideren.

Daar naar waar ze terecht komt verschilt heel erg. Is er mantelzorg thuis? Zou ze met bijvoorbeeld 2x daags thuiszorg redden? Hoe is de situatie nu? etc etc. Dat speelt allemaal mee :) Je gaat niet zomaar naar een verzorgingshuis, zeker niet voor een nieuwe heup.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 19:50

okee heel veel info waar ik wat aan heb, ze is net in de 70. Woont naast mij, dus wij gaan haar dieren verzorgen. Ze is verder goed gezond, dus dat scheelt een hoop. Ze is alleen erg op zichzelf, sinds de dood van mijn vader. Laat wel de honden uit en zo.Dus mensen over de vloer en zo dat ziet ze niet zitten, maar ja dat kan niet anders.

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:59

waarschijnlijk gaat ze gewoon naar huis zeker als jullie naast haar wonen en bij kunnen springen waar nodig. Wel zal ze iets van thuiszorg nodig hebben voor douche etc.

Ik adviseer wel om niet te lang te wachten met een nieuwe heup zeker als zij nu al beperkingen ervaart en de orthopeed op de foto's heeft gezien dat de heup versleten is. hoe langer je wacht hoe slechter de spierconditie rondom de heup wordt, waardoor het herstel kan vertragen na OK.

Vaak zien mensen er erg tegenop om geopereerd te worden en achteraf zijn ze erg blij dat ze het gedaan hebben.

Ik zie als fysiotherapeut een heleboel mensen na nieuwe heup of knie operatie

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:31

Na twee dagen weer naar huis vind ik wel heel snel hoor.

Mijn ex heeft twee nieuwe heupen gekregen (binnen 6 weken van elkaar... wat een toestand), maar hij deed mee aan een Joint Care project van het ziekenhuis. Echt een aanrader!

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 20:40

Hier gingen ze van 3 dagen tot 5 dagen na OK naar huis. Meestal 5 dagen, 3 dagen waren toch wel meestal ietwat jongere mensen die goed vooruit gingen.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:34

Waar ik stage heb gedaan gingen de ietwat ouderen na 10 a 12 dagen naar huis. Terug beginnen met stappen 1 à 2 dagen na de operatie.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 08:21

Even voor de duidelijkheid, ze gaat maandag naar de huisarts. Maar ze heeft alle kenmerken van een versleten heup, en ik heb net gezegd dat ik maandag mee ga naar de huisarts.Ze zit helemaal te shaken van de zenuwen, ze heeft al oxazepam of hoe je dat schrijft. Hoe moet het dan met de dieren, en snachts want ik moet steeds plassen.Ik hoop dat de wachtijd voor de orthopeed niet te lang is?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 09:52

mijn vader had zijn heup gebroken door schaatsen, de kop helemaal door midden, deze is vastgezet met schroeven. het heeft ongeveer 3 maanden geduurd voor hij weer een beetje normaal kon lopen.

Mijn oma is pas geopereerd aan haar heup en heeft een nieuwe gehad. die liep na 1 maand zo weer normaal en dat op een leeftijd van 80
edit: @marleen: je hebt speciale wc verhogers, krukken, papagaaien en je kunt zelfs een plasstoel voor naast bed krijgen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 07:25

Okee dus hulpmiddelen genoeg, nou is fijn. Alleen het slapen, ze kan niet naarboven komen neem ik aan?

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:47

Mijn oma heeft een traplift in haar huis en mn vader deed het zo. Een arm trapleuning en een met een kruk dan zo de trap op en af. Duurt even maar het lukt wel

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:49

Er kan ook een zieknhuis bed beneden worden gezet.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 08:57

Met 2 dagen naar huis is wel heel erg snel hoor.

Hier in het ziekenhuis is het de bedoeling dat er per patiënt iemand is om te helpen overdag.
De dag van de operatie blijven ze in bed, en de dag erna op zo'n speciale stoel.
In de regel mag je met een dag of 5 weer naar huis.

Het is wel aan te raden om beneden een bed te hebben, maar ook iets van een rollator of krukken, toilet verhoger.

Het is ook errug handig om bv een klein tasje met wat langere hengsels te hebben. Dit kunnen ze om hun nek hangen en er kleine dingetjes in doen. Veel mensen ervaren dat al handig omdat ze dan zelf wat kleine dingetjes mee kunnen nemen.

Of je moeder naar huis mag hangt af hoe mobiel ze is als ze naar huis mag.
Vaak zijn ze er niet happig op als iemand alleen is, en dat geld ook voor de nacht.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 10:11

Huisarts werkt vandaag helaas niet dus gaan we morgen, vorige week kwam ze iemand tegen waarvan ze de operatie nog niet willen doen. Ze was nog te mobiel, dus hopen dat ze wel wat gaan doen. En dat de wachtijd beetje te doen is. Ik kan nu niet eens een dagje weg vanwege haar 2 hondjes.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 13:01

Ze kan normaal gezien redelijk snel trappen doen, zoals hierboven al gezegd met behulp van de leuning en 1 kruk.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:50

14 februarie krijgt ze een nieuwe heup, dus dat is snel. Ik ga haar verassen met een nieuw bad. Ze heeft er nu 1 maar dat kan ze niet in, het wordt een instap bad maar wat is dan beter een lig of een zit model?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 18:54

Zou voor je moeder absoluut voor een zit model gaan!

Wat fijn dat ze al redelijk snel geholpen kan worden!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 19:23

ja zelf dacht ik ook aan een zit model.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:38

Oh wat fijn dat ze zo snel geholpen kan worden.

Mijn grootmoeder van 87 jaar heeft vorig jaar, na een val, een nieuwe heup gekregen.
Zij was na een 5-tal dagen uit het ziekenhuis en echt enorm snel weer op de been en aan de wandel.
Nog steeds maakt ze dagelijks haar wandel rondje. Ze heeft er ook best weinig pijn aan gehad.

Dus ik hoop voor je moeder een even positief verloop. Succes!

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:46

in Belgie zijn geen wachtlijsten, hebben daar ook meer soorten heupen ook die vervangen kunnen worden. wij hebben super goede ervaringen in Gent. met 6 weken zat mijn vriendin al op haar paardje (alleen stappen).
veel succes !

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:40

pamelien schreef:
in Belgie zijn geen wachtlijsten, hebben daar ook meer soorten heupen ook die vervangen kunnen worden. wij hebben super goede ervaringen in Gent. met 6 weken zat mijn vriendin al op haar paardje (alleen stappen).
veel succes !

Offtopic: maar of dat verantwoord was vraag ik me dan toch af.
ik heb ook een nieuwe heup, mocht pas na 4 mnd de eerste keer stappen