hypermobiliteits syndroom

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jojoju

hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:20

Hoi lieve Bokkers! <3

Afgelopen maandag ben ik naar de huisarts geweest omdat ik al een aantal maanden last had van mijn handen bij alledaagse bezigheden. Dit begon tijdens het stofzuigen en strijken, een soort krampachtige spierpijn kwam er dan opzetten.. uiteindelijk had ik dit ook bij het fohnen van mijn haren, tijdens het haken en het vasthouden van een mobiele telefoon.

Eindelijk ging ik naar de dokter en die vertelde me dat ik hypermobiel ben, de banden en pezen die de gewrichten op zijn plaats houden zijn te slap en de spieren rondom de gewrichten moeten dus het gewricht ondersteunen zodat het niet uit de kom gaat. Volgens haar zijn mijn spieren overbelast omdat ik teveel met mijn handen doe, van het huishouden tot haken, breien, drummen... allemaal erg intensief voor handjes :P

Ook mijn enkels, knieen, ellebogen en rug zijn niet stabiel. Ik was opgelucht dat ik 'maar' hypermobiel ben.. maar nu kom ik erachter dat het helemaal niet zo meevalt eigenlijk. Ik zal moeten leren doseren en niet teveel doen met mijn handen, valt niet mee voor een bezige bij! Ook ben ik altijd moe, wel logisch omdat de spieren veel harder moeten werken om alles op zijn plek te houden... ik slaap gemiddeld 10 uur per nacht. Blauwe plekken krijg ik ook snel en heb een heel gevoelige huid (schijnt er ook weer mee te maken te hebben)

ook veel lopen gaat niet omdat mijn enkels dan zeer doen, en die 45 minuten zumba die ik gisteren heb gedaan waren ook niet slim :+
Ik loop al een jaar of 2 op walkfit schoenen (met die ronde zolen) omdat ik een hielspoor heb en die schoenen daar goed bij helpen... maar of ze ook goed zijn bij instabiele enkels? Dat weet ik niet.. misschien weet iemand het hier wel :)

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? Ik vond wel oude topics over dit onderwerp maar die zijn van begin vorig jaar..

okeeee dit was het dan... bedankt voor het lezen!

Margoooo

Re: hypermobiliteits syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:22

Hey! Ik schijn ook hypermobiel te zijn, althans dat zei mijn HA.. Maar ik heb er (nog) geen last van, niet heel erg tenminste... Wel vervelend dat jij er in je dagelijkse leven zo'n last van hebt zeg, toch echt proberen rustig aan te doen :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:24

Ik ben ook hypermobiel en ik heb er sporadisch last van. Op het moment heb ik bijvoorbeeld last van m'n linkerwijsvinger :') Ik kan geen push ups doen omdat m'n rechterschouder dan óf uit de kom vliegt óf ik heb er maandenlang pijn aan en kan 'm dan bijna niet gebruiken.
Ik heb ook heel snel blauwe plekken. Verder ondervind ik weinig hinder :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:29

Ik zou je aan willen raden er zo snel mogelijk iets mee te doen, ga gerichte fysio zoeken zodat je je spieren kunt trainen en je jezelf kunt ondersteunen bij je gewrichtsklachten..

Als je dit niet doet kan het alleen maar erger worden. Ik heb een andere variant maar ben ook hypermobiel (bindweefselafwijking) en doordat bij mij de diagnose pas na 5,5 jaar is gesteld is het bij mij veel erger geworden dan dat het ooit had hoeven zijn..

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 12:39

phormicola.. ik had er ook nooit last van tot dus een paar maanden geleden! En ben toch al 25..

Murthul.. fysio is wellicht een goed idee, maar ik vind het zo vreemd dat ik er nu pas echt last van heb gekregen! zouden de spieren niet gewoon overbelast kunnen zijn, ik ze nu tot rust laat komen en dat ik er dan weer geen last van heb? Zou mooi wezen toch?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:47

Ik ben 27 :)

Als ik last heb dan laat ik dat deel van m'n lichaam wel een tijdje rusten en ondertussen kun je bedenken hoe je het in de toekomst anders aan gaat pakken.
Zo doe ik bijvoorbeeld geen push ups op de grond meer, maar tegen de muur. Dat is minder belastend :)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 12:53

Ik ben ook hypermobiel! Ik kan bijvoorbeeld ook mijn arm 360graden omdraaien hihi! Ik vind het eerlijk gezegd echt rot om hypermobiel te zijn. Ik heb dagelijks last van mijn rug, het kraakt ook heel erg. Ik ben naar 3 verschillende fysios geweest maar dit heeft allemaal niet echt geholpen (erg jammer).

Doordat ik hypermobiel ben heb ik ook platvoeten! Als gevolg hiervan is een bot in mijn voet scheef gegroeid en ben ik 2weken geleden hieraan geopereerd...lig nu nog op de bank met mijn been omhoog! #)

En het ergste wat ik tot nu toe heb meegemaakt was toen ik een broodje met kip kerrie aan het eten was ineens..mijn kaak schiet uit de kom...kon helemaal niks meer. Ik moest uiteindelijk naar een kaakchirurg om mijn kaar weer in de kom te krijgen! ;(

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-13 14:06

oeh milligan! Dat is wel heel erg ja.. komt het wel weer goed met je voet?

ik heb ook iedere ochtend een subluxatie in mijn kaakgewrichten, gelukkig zijn ze nog nooit helemaal uit de kom gegaan! ik kan ze altijd met wat duw-werk weer terugzetten maar soms lukt dat niet en dan kan mijn mond maar 2 cm open.. lastig :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:15

Niet hypermobiel maar hyperflexibel (zou dat hetzelfde zijn??). Aangeboren scheefstand in beide hielbenen, heb daarvoor steunzolen. :) Zelf ben ik groot fan van Nike Air Max, vangt ook een beetje de klappen op en toen ik bijna een jaar vrijwel alleen maar die schoenen heb gedragen zijn mn voeten dusdanig beter gaan staan dat ik een schoenmaat kleiner ben gegaan!

Uit de kom gelukkig nooit last van (vermoed daardoor dus ook dat wat ik heb dan weer net even anders is ofzo..) maar wel natuurlijk verkeerde belasting en als gevolg pijn... Heb daarnaast ook fibromyalgie dus ik ben een gezegend mens :')

Rustig aan doen, op tijd pauzes nemen, niet te veel willen op een dag... Gewoon heel goed luisteren naar je lijf :) Zorg voor goed schoeisel want als het mis gaat bij je voeten werkt dat door in je hele lijf. Fysio/ergo zéker aan te raden, kan je net even op weg helpen :)

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:46

@ wiebke. Ja hopelijk komt het nu wel goed met mijn voet! Er zit een schroefje in mijn bot dus als goed is blijft die zitten en blijft het nu recht! Na mijn revalidatie moet ik steunzolen in mijn schoenen! Ik heb even een uitleg van mijn operatie opgezocht:

Deze voetoperatietechniek wordt toegepast bij een milde hallux valgus. De orthopedisch chirurg maakt een snee aan de zijkant van de voet en verwijdert een stukje van de bult. Vervolgens wordt een Chevronvormige zaagsnede gemaakt in het eerste middenvoetsbeentje en worden de botdelen aan elkaar bevestigd met een schroef die in het bot verzinkt.

Ik zou zeggen let er zelf goed op! Als je er op tijd achterkomt heb je (hopelijk) aan steunzolen genoeg, en heb je de operatie niet meer nodig!

Gelukkig kan je met duw-werk je kaak weer terug krijgen! Even een tip: ik zou het de volgende keer tegen je tandarts zeggen als je er bent, dan gaan zij extra voorzichtig met je kaak om. Mijn mond mag bijvoorbeeld nooit helemaal open als ik bij de tandarts ben, ik loop anders risico dat mijn kaak weer uit de kom schiet!

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 10:39

fjin dat je voet weer goed komt milligan! Maar wel een pijnlijke operatie lijkt mij....

goede tip voor bij de tandarts! Mijn vorige tandarts wist wel dat mijn kaak af en toe raar deed maar nu kan ik ook duidelijk uitleggen wát er aan de hand is! Ik weet niet of ik platvoeten heb eigenlijk.. maar kijken voor eventuele steunzolen lijkt me ook niet verkeerd..

gisteren ging het weer wat beter met mijn handen, alleen mijn enkel is nog steeds auw van de te enthousiaste zumba van eergisteren

en hebben jullie ook, naast de zeurende pijn ook af en toe steken rondom gewrichten? met name in mijn vingers heb ik af en toe echt steken die lijken op veel speldenprikken tegelijk

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:45

ik ben ook hypermobiel, ik heb chronisch last van m'n nek. De vriendin van m'n broer heeft het ook heel erg en zij draagt dingen om haar handen, volgensmij heet het braces. het zorgt er iig voor dat haar handen niet te ver doorklappen, dit heeft ze ook om haar pink.

en nog een vervelende bijkomstigheid, het kan zijn dat door je hypermobiliteit verdovingen, roesjes en narcose niet of weinig werken..
die vriendin is meerdere malen halverwege de behandeling uit narcose wakker geworden.

alles wat kraken kan kraakt ook bij mij geloof ik, en m'n nek is het ergste. ik weet niet hoe ik het uit moet leggen maar het is een soort druk, spierpijn achtig gevoel op je nekspieren. alsof iemand ze vast knijpt.
misschien nog iemand met dit probleem? ben wel benieuwd want ik ben al naar verschillende mensen geweest om me er vanaf te helpen maar niemand weet nou precies wat het is, waardoor het komt en wat je er aan kunt doen.
ik heb ook platvoeten en liep een beetje naar binnen met m'n voeten, als je hier last van hebt kan ik je maar 1 ding aan raden Nike Air Max.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 10:51

wiebke schreef:
Hoi lieve Bokkers! <3

Afgelopen maandag ben ik naar de huisarts geweest omdat ik al een aantal maanden last had van mijn handen bij alledaagse bezigheden. Dit begon tijdens het stofzuigen en strijken, een soort krampachtige spierpijn kwam er dan opzetten.. uiteindelijk had ik dit ook bij het fohnen van mijn haren, tijdens het haken en het vasthouden van een mobiele telefoon.

Eindelijk ging ik naar de dokter en die vertelde me dat ik hypermobiel ben, de banden en pezen die de gewrichten op zijn plaats houden zijn te slap en de spieren rondom de gewrichten moeten dus het gewricht ondersteunen zodat het niet uit de kom gaat. Volgens haar zijn mijn spieren overbelast omdat ik teveel met mijn handen doe, van het huishouden tot haken, breien, drummen... allemaal erg intensief voor handjes :P

Ook mijn enkels, knieen, ellebogen en rug zijn niet stabiel. Ik was opgelucht dat ik 'maar' hypermobiel ben.. maar nu kom ik erachter dat het helemaal niet zo meevalt eigenlijk. Ik zal moeten leren doseren en niet teveel doen met mijn handen, valt niet mee voor een bezige bij! Ook ben ik altijd moe, wel logisch omdat de spieren veel harder moeten werken om alles op zijn plek te houden... ik slaap gemiddeld 10 uur per nacht. Blauwe plekken krijg ik ook snel en heb een heel gevoelige huid (schijnt er ook weer mee te maken te hebben)

ook veel lopen gaat niet omdat mijn enkels dan zeer doen, en die 45 minuten zumba die ik gisteren heb gedaan waren ook niet slim :+
Ik loop al een jaar of 2 op walkfit schoenen (met die ronde zolen) omdat ik een hielspoor heb en die schoenen daar goed bij helpen... maar of ze ook goed zijn bij instabiele enkels? Dat weet ik niet.. misschien weet iemand het hier wel :)

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben? Ik vond wel oude topics over dit onderwerp maar die zijn van begin vorig jaar..

okeeee dit was het dan... bedankt voor het lezen!

de klachten die ik van jouw lees zo begon bij mij reuma

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:01

oeh rosannee_ dat van je vriendin is wel héél erg freaky! Voor zover ik weet heb ik geen last van roesjes en verdovingen die niet goed werken (gelukkig)
de pijn die je in je nek omschrijft komt wel overeen met het gevoel in mijn vingers, drukkens, stijf, krampachtig.. valt niet goed te omschrijven vind ik omdat het een pijn is die ik niet eerder heb gehad

dipstaartje.. echt waar joh? Wanneer zijn jou beginklachten dan overgegaan in reuma? werd het erger of had je meer pijn ?

Dit zijn trouwens silver splints.. erg mooi en ze schijnen goed te werken..

http://www.mijnlevenmet.nl/wordpress/wp-content/uploads/2010/12/SL3743622.jpg

http://www.intermobiel.com/view/uploaded/images/silversplint(1).jpg

http://www.zeeuwmeeuw.nl/wp-content/uploads/2011/10/swannecksoortenopeenhand.jpg

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 11:24

ik dacht ook aan overbelasting en mijn huisarts zei dit ook.

veel type werk op het werk en dus veel met de handen doen.

maar toen begon het in mijn voeten en had ik daar ook veel pijn.

toen ik bij de bedrijfsarts kwam voor een algehele controle die elke werknemer kon doen zei hij je moet bloed laten prikken want ik vermoed dat het reuma is.

mijn huisarts heeft hem uitgelachen maar kreeg toch een verwijzing voor het ziekenhuis , hij begon over verspilling etc.

toen er eenmaal bloed geprikt was , is het lachen hem wel vergaan.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:43

jeetje dipstaartje.. da's niet niks! En ook niet echt netjes van je huisarts....

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:33

wiebke schreef:
fjin dat je voet weer goed komt milligan! Maar wel een pijnlijke operatie lijkt mij....

goede tip voor bij de tandarts! Mijn vorige tandarts wist wel dat mijn kaak af en toe raar deed maar nu kan ik ook duidelijk uitleggen wát er aan de hand is! Ik weet niet of ik platvoeten heb eigenlijk.. maar kijken voor eventuele steunzolen lijkt me ook niet verkeerd..

gisteren ging het weer wat beter met mijn handen, alleen mijn enkel is nog steeds auw van de te enthousiaste zumba van eergisteren

en hebben jullie ook, naast de zeurende pijn ook af en toe steken rondom gewrichten? met name in mijn vingers heb ik af en toe echt steken die lijken op veel speldenprikken tegelijk

Ja, was de eerste paar dagen pijnlijk maar daarna eerder vervelend omdat ik niks kon! Ik ben nu net terug van het ziekenhuis en ik heb een loopgips! Kan eindelijk een beetje rondlopen, heerlijk! Was wel grappig want ik moet teen oefeningen doen maar omdat ik hypermobiel ben kon ik mijn teen nog makkelijk bewegen en was het soepel gebleven. Bij de meeste mensen is het na de operatie en twee weken niks doen stijf geworden! Heeft dus wel positieve kanten!

Ik moet zeggen dat nu dat ik twee weken plat heb gelegen heb ik ook veel minder pijn in mijn rug, het is echt als ik ga bewegen dat het misgaat in mijn rug. Ik sprak iemand en die moet naar de chiropractor (weet niet hoe je dat goed schrijft) want wervels gaan steeds scheef in haar rug omdat ze hypermobiel is!

Die steken in mijn vingers heb ik ook af en toe, echt vervelende pijn!

@Rosannee_ dat kraken is ook heel herkenbaar, klinkt soms alsof ik mijn rug breek zo erg is het! Ik ben naar het ziekenhuis geweest en ze kunnen niks vinden. Wat mij is aangeraden is naar een chiropractor om de 3 maanden om alles weer recht te krijgen, en yoga / pilates schijnt goed te helpen! Zo worden de spieren sterker en worden de botten enz. minder belast. Vaak is het omdat alles makkelijker scheef gaat staan omdat je hypermobiel ben dus moet het weer even rechtgezet worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:35

Hier nog iemand :wave:

Bij mij is het wel heel heftig binnengekomen, ik kon in juni ineens niks meer, alle gewrichten deden pijn, daarbij kwam ik geestelijk in het nauw, kreeg ik last in mijn hoofd.. uiteindelijk blijkt dit allemaal door hypermobiliteit te komen. Het heeft maanden geduurd voor ik weer kon traplopen :=

Nu ga ik een nieuwe huisarts zoeken ivm verhuizen, en na de verhuizing kijken of ik samen met hem en de reumatoloog een goede "behandeling" kan neerzetten. Ben al wel naar de fysiotherapeut geweest. :j Dat helpt wel, maar ik merk gewoon dat ik te snel pijn heb.

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:38

Ik ben ook op sommige plaatsen hypermobiel maar ik ben niet lenig :')
Maar zo kan ik me duim tegen me pols aandrukken, een ooit heeft die fysio mijn knieschijf naast me knie geschoven heel raar >;)
Ik heb er niet zo heel veel last van maar als het koud is meer dan dat als het warm is ;)

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:39

welkom Jans! Wat vreemd dat het zo plotseling kwam opzetten! Kun je bij je huisarts zomaar vragen of je doorgestuurd kan worden naar een reumatoloog?? Ik wil niet aanstellerig overkomen...

milligan.. fijn dat je nu een beetje rond kunt hobbelen! en ja.. gewrichten blijven wel soepeltjes ja :)

weet er iemand misschien of de walkfit schoenen http://i01.i.aliimg.com/photo/v0/349890263/Womens_Walk_max_Shoes.jpg kwaad kunnen bij HM ? Ik loop er zelf al ruim een jaar op voor mijn hielspoor..

oeh Nona.. knieschijf verschuiven is echt niet lekker! Heb het twee keer gehad bij een verkeerde beweging.. zag er echt eng uit :P

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:41

Ik heb er ook last van. Ik kneus echt heel vaak wat, en dan heb ik er ook echt nog drie maanden daarna nog last van.
Voorderest heb ik er net zoveel last van. Wel kan ik m'n duim op m'n pols leggen, m'n rug kraakt na een lange schooldag, ik kan m'n vingers knakken, en ik heb 2a3 jaar bij een fysio gelopen, omdat m'n rug en heupen niet gord stonden, wat resulteerde in kniepijn zo heftig dat ik na de training ( voetbal) niet meer kon lopen.
Laatst bijgewerkt door ElSea op 04-01-13 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:43

@ Jans, vervelend zeg! Ik vind het moeilijk bij de huisartsen, mijne geloofde het niet..pas toen ik naar het ziekenhuis ging voor mijn voet werd het vastgesteld! Heel veel succes met een nieuwe en goede huisarts vinden! Hopelijk kunnen ze een goede behandeling voor je vinden!

@nonalover het kan idd dat het erger is in sommige delen van je lichaam dan anderen. Zo kan ik mijn rechter been in mijn nek leggen en mijn linker niet! haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:46

Ik ben via de neuroloog bij de reumatoloog terecht gekomen. Die trok de conclusie al vrij snel, nu ben ik via de huisarts van plan meer stappen te ondernemen om onder andere Ehlers Dahnlos te kunnen onderzoeken.

Hypermobiel ben ik al mijn hele leven, maar nooit gediagnosticeerd (kan al mijn hele leven met de voeten dubbelgeklapt lopen, vingers de verkeerde kant op buigen etc), en in juni dit jaar kreeg ik een acute heftige aanval. Dit zal vermoedelijk veroorzaakt zijn door een eerdere burn-out :=

Heb al veel onderzoeken gehad, in diverse ziekenhuizen, bij orthopeden etc. Maar pas in het Antonius ziekenhuis zagen ze het nut van een reumatoloog in. Antonius vind ik wel een echte aanrader (nieuwegein).

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:55

wiebke schreef:
jeetje dipstaartje.. da's niet niks! En ook niet echt netjes van je huisarts....

was ook niet netjes
ben nu ook wel blij met mijn nieuwe huisarts,

heb nu wel vingers die ik alle kanten op kan bewegen en als ik iets snel wil grijpen bv een kat die wat uitvreet dan kunnen me vingers rustig een half uur in een pijnlijke houding blijven staan voordat ze terug knakken

maar goed voor de rest gaat het wel en doe ik best wel wat dingen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:57

Ik ben ook hypermobiel.
Maar afgezien van het feit dat ik leniger ben vanuit mn gewrichten, heb ik er geen last van.
Alleen heb ik ook een knie die verrot is, dus dan is het wle lastig, soms voel ik die namelijk gewoon echt even ontwrichten.

O ja :')
Mijn rechter schouder schiet snel uit de kom.

Maar echt pijn, moe enz heb ik niet.