Afgelopen zaterdag heeft mijn vriend een ongelukje gehad met zijn vinger. Het topje is er afgebeten van zijn pink door een hond. Het topje lag naast mijn voet en ik ben daar erg van geschrokken.. Er zijn veel mensen die vragen wat er gebeurd is dus ik praat er genoeg over verder..
Het was niet echt een groot ongeluk maar ik heb sindsdien telkens nachtmerrie's en huilbuien en ik kan zelf niet verklaren waarom want het was niet echt een groot trauma ofzo..
Ik snap gewoon niet wat er met me aan de hand is...
Die nachtmerries kunnen nog wel een paar dagen aanhouden. Dat is normaal. Je hebt iets meegemaakt wat je adrenalineniveu behoorlijk verhoogd heeft. Je lichaam en geest heeft even de tijd nodig om daarvan te herstellen. Je zult merken dat de nachtmerries minder worden en uiteindelijk zullen verdwijnen.
Oké. Ik vond het al zo raar.. Vanavond ook weer, ik ben onwijs moe maar ik lig alweer sinds 22.00 uur tegen mijzelf en mijn nachtmerrie's te knokken. En die gaan niet alleen over het ongelukje maar echt over de meest vreemde (vermoeiende) dingen.
Wat ik doe als ik dromen heb die zo bij me blijven (hoeven geen nachtmerries te zijn) is wat dingen die heel specifiek zijn voor de droom, of díe dingen die je je achteraf nog weet te herinneren (soms heb je zo'n droom waarvan je niet meer weet waar het over ging, maar je weet nog wel dat je op een fiets zat. Of dat je een kralenketting om had of kocht... dat soort details die blijven hangen... ) en die zoek ik op op www.grotebeer.net (vind ik de betrouwbaarste site op dit gebied) Heel vaak blijken die dingen die zo terug komen iets te betekenen waar je wat mee kunt. Dingen waar je onbewust mee bezig bent op dat moment, of waar je misschien aan moet werken. Kijk eens of je daar wat kunt vinden, soms is het kunnen plaatsen al voldoende om de dromen ook te laten stoppen. Het kan goed zijn dat de schrik om het ongeluk van je vriend iets getriggerd heeft bij jou waardoor je nu in je onderbewuste met meer/andere dingen die jezelf betreffen bezig bent.
Dat je slecht slaapt nadat je iets hebt meegemaakt, moet je helaas voor lief nemen. Je kan je nacht wel makkelijker maken. Wat ik deed is eerst gewoon proberen normaal te gaan slapen, als dat niet lukte begon ik er meteen mee en als het wel lukte, pas als ik wakker was geworden van een nachtmerrie. Dan pakte ik een van mijn favoriete boeken (zodat je het niet erg vind als in slaap valt midden in het verhaal omdat je toch al weet hoe het afloopt) en dan ging ik lezen, liggend op m'n zij met een lampje. Vanzelf begonnen mijn ogen dan dicht te vallen en als het niet lukte, was het ook niet zo erg want ik was toch iets leuks aan het lezen. Meestal als ik dan in slaap viel, werd ik 's ochtends wakker zonder een nachtmerrie te hebben onthouden.
antje_vip
Geplaatst: 03-01-13 11:16
Heel normaal, laat het gewoon toe, het zakt vanzelf weer af (als het goed is). Blijkbaar doet het toch iets meer met je dan je eerst dacht. Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent!