Mensen met een beperking.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xChou

Mensen met een beperking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:16

Hallo,

Er is iets in de wereld waar ik me zó erg aan erger. Mensen reageren ontzettend respectloos tegenover mensen met een beperking, zeggen dat deze mensen geen leven hebben en dat ze dan liever door zouden zijn. Mijn tante is zwaar gehandicapt en is de gelukkigste persoon die ik ken. Buiten dat we echt beste vriendinnen zijn is zij ook echt een voorbeeld voor mij, altijd vrolijk en (bijna) geen gezeur. Hier zouden veel mensen een voorbeeld aan kunnen nemen. :o

Nou weet ik ook wel dat niet íedereen zoals mijn tante is maar de meeste toch echt wel. Hun beperking zal hun natuurlijk in de weg zitten maar er zijn zat leuke dingen die je met een beperking kunt doen. Zo zwem ik iedere zaterdagochtend trouw met mijn tante en een aantal andere gehandicapte mensen. Het is er ontzettend gezellig en geen gezeur onderling, iedereen doet leuk naar elkaar en zo zie ik het dan ook graag. Helaas zijn de 'normale' mensen het die deze mensen echt op #0 zetten. Iets waar ik me enorm druk en boos over kan maken, waarom zou mijn tante minder zijn?

Ik ben niet zo'n slecht mens die deze mensen dan hetzelfde gunnen omdat het voor de persoon zelf natuurlijk niet altijd fijn is, maar een beetje meer respect zou wel op zijn plaats zijn. Ik ben (pas) 14 en ben mijn hele leven al bekend bij gehandicapten, als klein meisje al helemaal gek op deze mensen en ik ging elke donderdag met mijn tante naar rolstoeldansen. Zó kan het dus ook ;)

Als ik met mijn tante in ons dorp loop worden we vaak al raar aangekeken en ook tijdens het shoppen kijken veel mensen hun ogen uit hun hoofd. Het zijn gewoon mensen hoor wil ik dan zeggen en ik zet dan mijn arrogante hoofd maar eens op en moet me echt inhouden om niet tegen die mensen tekeer te gaan. Mijn oma is dit allang voorbij maar het doet haar nog wel veel verdriet dat er zulke walgelijke mensen bestaan.

Dit topic is meer om even mijn frustratie's eruit te gooien want ook op Bokt merk ik dit negatieve gedrag. Ik zou deze mensen graag eens uitnodigen om eens een keer te komen kijken tijdens het vaste zwemuur, misschien dat ze dan eens met een andere blik naar deze mensen kijken. Want bah, deze mensen verpesten het meteen voor mij.
Laatst bijgewerkt door xChou op 31-12-12 18:59, in het totaal 2 keer bewerkt

LukieBradley

Re: Gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:19

Ik snap je frustraties:)
Op wat voor manier dan ook, ik heb altijd respect voor mensen met een (zware)handicap.
Al weet ik soms ook niet hoe ik ermee om moet gaan maar alles valt te leren toch?
Ermee werken zou niks voor mij zijn, veel te zwaar maar omgang geen probleem hoor!
Heb dat ook altijd wel gehad.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:21

Ik vind het knap wat je hier schrijft, goed dat je zo lief bent voor je tante!! :D En inderdaad, ik vind het fantastische mensen en zie ook niet waarom ze 'minder' zouden zijn. Ik heb een ernstig geestelijk gehandicapt broertje, maar ik vind het juist bijzonder en leerzaam dat ik dus in mijn leven ook deze mensen heb mogen ontmoeten. Zelf blijk ik ook licht autistisch te zijn en loop veel tegen vooroordelen aan, terwijl ik ook gewoon sociaal ben, emoties heb en goed kan functioneren. Ik ben heel blij dat ik zelf zo tolerant ben en ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat mensen met aan afwijking niet evenveel waard zijn! Ik vind het goed van je TS :j Ik wens je nog heel veel plezier met je tante! En ik bewonder haar ook!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:22

justin4ever schreef:
Ik snap je frustraties:)
Op wat voor manier dan ook, ik heb altijd respect voor mensen met een (zware)handicap.
Al weet ik soms ook niet hoe ik ermee om moet gaan maar alles valt te leren toch?
Ermee werken zou niks voor mij zijn, veel te zwaar maar omgang geen probleem hoor!
Heb dat ook altijd wel gehad.

Zulke mensen zijn er natuurlijk ook. Ik begrijp dat het voor de meeste mensen niet normaal is, maar zulke dingen zomaar zeggen vind ik nergens op slaan. Dat maakt mij zo boos en dan ben ik echt in staat iemand een klap te verkopen.

Ermee omgaan valt niet bepaald te leren denk ik, ik weet niet beter dus zou dat niet helemaal kunnen zeggen eerlijk gezegd. Maar ik merk dat veel vrijwilligers bij ons zwemuur na één keer komen al afhaken.. Ik zie mensen en ik weet meteen of het goed gaat of niet, deze zijn vaak te druk met zichzelf en ballen aan het gooien etc. Ja, dan ben ik alsnog de enige die met zo'n 20 man een spelletje gaat doen.

Dat is een ander verhaal, dat moet je gewoon in je hebben en is ook redelijk zwaar moet ik bekennen. :o Na een dag met mijn tante ben ik dan ook redelijk moe maar ontzettend gelukkig dat ik haar weer een leuke dag bezorgd heb.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:24

Vestlandhest schreef:
Ik vind het knap wat je hier schrijft, goed dat je zo lief bent voor je tante!! :D En inderdaad, ik vind het fantastische mensen en zie ook niet waarom ze 'minder' zouden zijn. Ik heb een ernstig geestelijk gehandicapt broertje, maar ik vind het juist bijzonder en leerzaam dat ik dus in mijn leven ook deze mensen heb mogen ontmoeten. Zelf blijk ik ook licht autistisch te zijn en loop veel tegen vooroordelen aan, terwijl ik ook gewoon sociaal ben, emoties heb en goed kan functioneren. Ik ben heel blij dat ik zelf zo tolerant ben en ik zou me ook niet kunnen voorstellen dat mensen met aan afwijking niet evenveel waard zijn! Ik vind het goed van je TS :j Ik wens je nog heel veel plezier met je tante! En ik bewonder haar ook!

Bedankt, vind ik erg leuk om te lezen. :o Mijn tante gaat echt boven (bijna) alles hoor. Zij is echt mijn grote voorbeeld. Ik zit liever met een stel gehandicapten dan met 'normale' mensen, veel gezelliger vaak. Iedereen mankeert wel iets en dat maakt dan niet uit. :)

Anonimo12

Re: Gehandicapten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:28

Ik geef je groot gelijk TS! In mijn ervaring zijn het liefdevolle, leuke en eerlijke mensen waar ik ontzettend plezier mee heb beleefd. Helaas is het zo dat het voor 'normale' mensen raar is, omdat ze er niet mee in aanraking komen. Dus wat dat betreft moet je ze ook gunnen om daar moeite mee te hebben :) Maar dat is niet erg, gelukkig zijn er ook zat mensen met een handicap die die mensen wel even met hun neus op de feiten drukken :+ Ik vind het echt knap van je hoor, zeker op jouw jonge leeftijd. Ik weet nog wel hoe ik toen was, ook een beetje zoals jij. Goed topic, en geef jezelf maar een flinke schouderklop! :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:28

Zelf vind ik wel: dat als iemand zo zwaar gehandicapt is en alleen maar kan liggen en spasmen te maken en te kwijlen en verder niets kan, dan vind ik het heel erg voor ze, wat is het voor een leven? mensonwaardig toch? Dan denk ik weleens, geef het toch een spuitje, ipv het voor de jaren te rekken tot ie vanzelf komt te overlijden.

Ze worden vaak al heel jong weggestopt in tehuizen en toch lieten de ouders het geboren worden, dat is iets wat ik maar moeilijk begrijpen kan, je geeft het echt geen fijn leven, als ze helemaal niks kunnen.

Maar als het gaat om gehandicapten die nog plezier hebben en communiceren kan dan kan je ze een leuk leven geven en leuke dingen ermee doen en ze gelukkig maken, dan vind ik het weer een ander verhaal.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:30

Ragdollcat schreef:
Zelf vind ik wel: dat als iemand zo zwaar gehandicapt is en alleen maar kan liggen en spasmen te maken en te kwijlen en verder niets kan, dan vind ik het heel erg voor ze, wat is het voor een leven? mensonwaardig toch? Dan denk ik weleens, geef het toch een spuitje, ipv het voor de jaren te rekken tot ie vanzelf komt te overlijden.

Ze worden vaak al heel jong weggestopt in tehuizen en toch lieten de ouders het geboren worden, dat is iets wat ik maar moeilijk begrijpen kan, je geeft het echt geen fijn leven.

Maar als het gaat om gehandicapten die nog plezier hebben en communiceren kan dan kan je ze een leuk leven geven en leuke dingen ermee doen en ze gelukkig maken, dan vind ik het weer een ander verhaal.

Veel mensen weten van te voren niet eens dat het zwaar gehandicapt zal zijn, er kan ook veel mis gaan vlak voor of tijdens de geboorte of er is iets aan de hand wat niet getest kon worden. En ik snap dat mensen zo'n kind dan uiteindelijk 'wegstoppen' wet je hoe zwaar de medische zorg voor zulke kinderen is?

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:31

Vestlandhest schreef:
Ik geef je groot gelijk TS! In mijn ervaring zijn het liefdevolle, leuke en eerlijke mensen waar ik ontzettend plezier mee heb beleefd. Helaas is het zo dat het voor 'normale' mensen raar is, omdat ze er niet mee in aanraking komen. Dus wat dat betreft moet je ze ook gunnen om daar moeite mee te hebben :) Maar dat is niet erg, gelukkig zijn er ook zat mensen met een handicap die die mensen wel even met hun neus op de feiten drukken :+ Ik vind het echt knap van je hoor, zeker op jouw jonge leeftijd. Ik weet nog wel hoe ik toen was, ook een beetje zoals jij. Goed topic, en geef jezelf maar een flinke schouderklop! :D

Bedankt. <3 Haha, ik zit echt met tranen in m'n ogen, vind het een mooi compliment.

Haha, ik ben er zo eentje die dan ook echt zegt 'Kun je het zien?' en niet zo zachtjes ook, ja, dan staan ze voor banketstaaf. :o Mijn tante ligt dan helemaal dubbel van het lachen en heeft het vaak niet echt in de gaten. Toen mijn vader klein was en een jongen mijn tante pestte omdat ze geen normale fiets had, heeft hij een baksteen naar die jongen z'n hoofd gegooid. Helaas was 'ie mis. :o

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:33

Ragdollcat schreef:

Ze worden vaak al heel jong weggestopt in tehuizen en toch lieten de ouders het geboren worden, dat is iets wat ik maar moeilijk begrijpen kan, je geeft het echt geen fijn leven, als ze helemaal niks kunnen.

Mijn tante is spastisch + heeft een hersenbloeding gehad en kan dus niet meer zelfstandig lopen. Nou, verder kan ze ook zeer weinig maar ze is gelukkiger dan een gemiddeld mens.

Mijn tante woont ook in een tehuis omdat mijn opa en oma ook een dagje ouder worden en ze daar alle verzorging krijgt die er maar nodig is, in de weekenden is ze altijd bij m'n opa&oma + in de vakantie's en met feestdagen.

Mijn tante heeft na de geboorte zuurstoftekort gehad en is daardoor gehandicapt geworden, dus tijdens de zwangerschap was er niets aan de hand hoor, dit weet je dus niet altijd van te voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:33

Ik loop stage op een manege voor mensen met een beperking. Ik begeleid de lessen en ik verzorg de paarden.
Helaas moet ik in Februari stoppen met mijn stage omdat de stage pirode dan is afgelopen.
Aan verschillende klasgenoten heb ik aangeboden om mijn stage plek over te nemen, de dankbaarheid die je van de mensen krijgt is zo groot en het maakt mij ook zo gelukkig.
Klasgenoten zeggen dan: Nee, ik kan niet met dat soort mensen overweg en ik moet dan lachen. Daar kan ik zo kwaad om worden. Dat je er niet mee overweg kan dat kan, maar dat je ze uit gaat lachen.... Ik kan dat niet begrijpen..
Ik vind het heel goed van je TS dat je elke zaterdagochtend met je tante gaat zwemmen en met meerdere mensen met een beperking, houd dat ook echt vol! Want ze zijn jou zo dankbaar dat weet ik zeker! :D

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:34

Ragdollcat schreef:

Helaas kun je ze niet zo makkelijk een 'spuitje' geven... Lieten de ouders het geboren worden? Ik ken zat mensen die het echt niet wisten. Hoe moeilijk moet het wel niet zijn om die keuze te maken ALS je het al wel weet? Waar trek je dan de grens? Ja, mijn broertje zit ook in een tehuis, heeft echt 0,0 niveau, is op zijn zevende al 'weggestopt'. Mijn ouders waren en zijn er kapot van. Toch is hij mijn broer en hun zoon. Hij hoort erbij... Ik vind dit echt een heel moeilijke kwestie, ook wel een pijnlijke opmerking. Helaas zijn dingen niet zwart/wit.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:35

Colway schreef:
Ragdollcat schreef:

Ze worden vaak al heel jong weggestopt in tehuizen en toch lieten de ouders het geboren worden, dat is iets wat ik maar moeilijk begrijpen kan, je geeft het echt geen fijn leven.

Veel mensen weten van te voren niet eens dat het zwaar gehandicapt zal zijn, er kan ook veel mis gaan vlak voor of tijdens de geboorte of er is iets aan de hand wat niet getest kon worden. En ik snap dat mensen zo'n kind dan uiteindelijk 'wegstoppen' wet je hoe zwaar de medische zorg voor zulke kinderen is?

Het is inderdaad zwaar hoor, zoals ik al eerder typte. Maar het is ontzettend dankbaar en het geeft je veel inzicht en je staat veel gelukkiger in het leven. Wegstoppen valt reuze mee trouwens, ze gaan vaak in speciale huizen wonen omdat dat daar begeleiding is, mocht er iets misgaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:35

Ik heb geen respect en geen medelijden met gehandicapten. Maar dit heb ik ook met gezonde mensen.

Iedereen is uniek op zijn eigen manier. En behandel iedereen hetzelfde. Alleen de 1 heeft een andere aanpak nodig dan een andere. Niemand is in mijn ogen gehandicapt. Ze hebben een beperking.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:36

fresley schreef:
Ik loop stage op een manege voor mensen met een beperking. Ik begeleid de lessen en ik verzorg de paarden.
Helaas moet ik in Februari stoppen met mijn stage omdat de stage pirode dan is afgelopen.
Aan verschillende klasgenoten heb ik aangeboden om mijn stage plek over te nemen, de dankbaarheid die je van de mensen krijgt is zo groot en het maakt mij ook zo gelukkig.
Klasgenoten zeggen dan: Nee, ik kan niet met dat soort mensen overweg en ik moet dan lachen. Daar kan ik zo kwaad om worden. Dat je er niet mee overweg kan dat kan, maar dat je ze uit gaat lachen.... Ik kan dat niet begrijpen..
Ik vind het heel goed van je TS dat je elke zaterdagochtend met je tante gaat zwemmen en met meerdere mensen met een beperking, houd dat ook echt vol! Want ze zijn jou zo dankbaar dat weet ik zeker! :D

Ik doe het graag en met heel veel liefde, het is voor mij normaal hoor. :) Ik ga er zeker mee door en als mijn opa & oma te oud worden wil ik de zorg voor mijn tante op me gaan nemen.

Zulke mensen kan ik echt slaan, doe niet zo stom denk ik dan.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:37

love_western schreef:
Ik heb geen respect en geen medelijden met gehandicapten. Maar dit heb ik ook met gezonde mensen.

Iedereen is uniek op zijn eigen manier. En behandel iedereen hetzelfde. Alleen de 1 heeft een andere aanpak nodig dan een andere. Niemand is in mijn ogen gehandicapt. Ze hebben een beperking.

Dat zeg je heel mooi. :)

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:37

Vestlandhest schreef:
Ragdollcat schreef:

Helaas kun je ze niet zo makkelijk een 'spuitje' geven... Lieten de ouders het geboren worden? Ik ken zat mensen die het echt niet wisten. Hoe moeilijk moet het wel niet zijn om die keuze te maken ALS je het al wel weet? Waar trek je dan de grens? Ja, mijn broertje zit ook in een tehuis, heeft echt 0,0 niveau, is op zijn zevende al 'weggestopt'. Mijn ouders waren en zijn er kapot van. Toch is hij mijn broer en hun zoon. Hij hoort erbij... Ik vind dit echt een heel moeilijke kwestie, ook wel een pijnlijke opmerking. Helaas zijn dingen niet zwart/wit.

In mijn OP heb ik dit hard gezegd [Ze moeten maar dood]. Helaas denk jij er dus ook zo over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:39

xChou schreef:
love_western schreef:

Het woord gehandicapt bestaat eigenlijk ook niet meer, het is clienten met een Beperking. :j

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:40

Ja het is en blijft moeilijk en ook wel hard van wat ik had gezegd.

Want het lijkt me vreselijk om helemaal niks te kunnen, lijkt me dat je daar helemaal gek van wordt en dit ook nog eens niet kan communiceren.

Misschien zie ik het wel verkeerd/anders?

Maar Fijn dat ze ook gelukkig kan zijn en er leuke dingen gedaan kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:41

xChou schreef:
love_western schreef:

Dankje :)

En daarbij heeft iedereen wel een beperking. Alleen de 1 heeft een grotere beperking dan de anderen. Maar de meeste mensen in mijn omgeving met een beperking, zijn gelukkiger dan een gemiddelde mens. En genieten juist meer van het leven.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:42

love_western schreef:
xChou schreef:

Dankje :)

En daarbij heeft iedereen wel een beperking. Alleen de 1 heeft een grotere beperking dan de anderen. Maar de meeste mensen in mijn omgeving met een beperking, zijn gelukkiger dan een gemiddelde mens. En genieten juist meer van het leven.

Mijn tante dus ook. :) En dat is dus ook de reden waarom het mij zo frustreert. Helaas reageren de mensen die er negatief over denken niet ... :o

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:43

Ragdollcat schreef:
Ja het is en blijft moeilijk en ook wel hard van wat ik had gezegd.

Want het lijkt me vreselijk om helemaal niks te kunnen, lijkt me dat je daar helemaal gek van wordt en dit ook nog eens niet kan communiceren.

Misschien zie ik het wel verkeerd/anders?

Maar Fijn dat ze ook gelukkig kan zijn en er leuke dingen gedaan kan worden.

Ja, maar er zijn ook mensen die wél gelukkig zijn. Dus om dan maar hard te zeggen 'geef ze maar 'n spuitje' (zijn niet jou woorden) vind ik echt niet normaal.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:44

Het is ook wel een beetje taboe om er negatief over te denken, en al helemaal om dat te zeggen :P Mensen moeten zich wel uitgenodigd voelen om hun eerlijke mening te mogen geven zonder aangevallen te worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:45

fresley schreef:
xChou schreef:

Het woord gehandicapt bestaat eigenlijk ook niet meer, het is clienten met een Beperking. :j

Nee, het is ook geen client. Het is een mens met een beperking.

Mijn zusje is ook lichamelijk beperkt, maar dat maakt haar geen client . Hooguit een patient als ze in het ziekenhuis ligt.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:46

Vestlandhest schreef:
Het is ook wel een beetje taboe om er negatief over te denken, en al helemaal om dat te zeggen :P Mensen moeten zich wel uitgenodigd voelen om hun eerlijke mening te mogen geven zonder aangevallen te worden :)

Ja, ieder mag zijn mening erover hebben, natuurlijk. Het is ook niet dat ik deze niet respecteer, als iedereen mijn mening zou moeten delen zou het helemaal een zooitje worden. Ik merk dat vooral ouders hun kinderen aanleren dat deze mensen 'raar' zijn..