Hoe weerstand verhogen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Hoe weerstand verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:00

Hallo,

Ik zal eerst even mijn situatie schetsen:
Ik sport 4-5x per week in de sportschool, werk behoorlijk wat, ben eigenlijk vrijwel nooit ziek.
Ik drink meer dan genoeg, ook eet ik genoeg fruit en groenten.

Maar nu..
Ik heb een operatie gehad aan mijn voeten, ze zitten in het gips en ik zit 6 weken aan het bed.
Nu merk ik gewoon dat mijn weerstand achteruit gaat.
Ik kom 1 of 2x per week buiten.
Lopen binnenshuis gaat nog enigzins, maar ik kan geen 100 meter lopen.
Momenteel ben ik op de helft, 3 weken lig ik nu in bed, ik kom er alleen uit om naar het toilet te gaan of naar boven om te slapen.

Ik ben altijd fit geweest, genoeg gesport ed.
Inmiddels ben ik 6 kilo!!! afgevallen, wat absoluut niet mijn bedoeling is. Dit is in 3 weken tijd.
Mijn eetpatroon is een beetje veranderd, aangezien ik sportte at ik op een dag meer. Nu ik in bed lig eet ik wat minder.
En geloof mij, ik eet niet alleen maar gezond.

Ik voel mijn energie gewoon wegebben en ik word gek van mezelf.
Álles doet zeer, mijn rug, mijn armen, mijn benen. Als iemand mij aanraakt, al is het maar zachtjes doet het zeer.

Ik voel me gewoon een slappe dweil, futloos.

Nog 3 weken te gaan en ik mijn weerstand zakt met de dag.
Nu ben ik dus op zoek naar voeding die mijn weerstand verhogen.
Helaas mag ik niet zomaar alle medicijnen pakken vanwege mijn hart afwijking, vandaar dat ik echt op voeding zoek.
Ik eet 2-3 stuks fruit per dag (appel, kiwi goud en groen, peer, mandarijn, lychees)
Wat kan ik nog meer doen hieraan?
Voel me zo beroerd, mede ook omdat ik geen kant op kan.

Ik hoop dat iemand mij tips kan geven :)

Groetjes Nancy

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:03

Geen voedingstip, maar misschien is een rolstoel (gratis te lenen bij de thuiszorg) iets, dan kun je in elk geval wat frisse lucht krijgen?

_Nancy

Re: Hoe weerstand verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:05

Rolstoel heb ik ;)
Ben daarmee zaterdag de deur uit geweest, daarna flink wat kou gevat :j

Helaas kan ik niet alleen het huis uit (drempels, afstapjes ed)
en mijn ouders werken gewoon overdag. :(

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:12

Fruit en groente is inderdaad verstandig.
Je hoeft kennelijk niet op je gewicht te letten dus je kan verder wel eten wat je wilt maar ik zou toch uitkijken met 'dikmakers' die verder weinig opleveren anders heb je straks weer een probleem om het vet kwijt te raken ;). Gewoon lekker variëren.

Ik denk dat een deel van je gevoel komt doordat je gewend bent veel te bewegen en nu je energie niet kwijt kan. Ook zal je je misschien wat slapper voelen omdat je bent afgevallen. Wellicht een optie om wat oefeningen met je bovenlichaam te doen? Er zijn bv. kleine gewichten waar je mee kan werken, situps (als dat kan met je voet), oefeningen met je bovenlichaam (vast wel ergens te vinden op internet of via je huisarts). Je krijgt dan toch wat beweging en dat geeft misschien een beter gevoel.

In elk geval veel beterschap en ik hoop dat het nieuwe jaar beter begint dan het oude voor jou is geëindigd!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:16

Als je aan het fysiek niet zoveel kan doen blijft het geestelijke over. Ga mediteren en mindfullness oefenen. Kan in het begin best lastig zijn maar als je het enigszins onder de knie hebt kun je er erg veel aan hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:20

Het is niet je weerstand die achteruit holt, maar je conditie. Kan me voorstellen dat dit niet goed voelt.

Neem eens contact op met een fysiotherapeut, of een sportschool voor een aangepast programma. Als alleen je voeten in verband zitten, is er genoeg wat je met je armen en bovenlijf kunt doen. Heb je een hometrainer, kun je fietsen?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:24

Martie schreef:
Ik denk dat een deel van je gevoel komt doordat je gewend bent veel te bewegen en nu je energie niet kwijt kan. Ook zal je je misschien wat slapper voelen omdat je bent afgevallen. Wellicht een optie om wat oefeningen met je bovenlichaam te doen? Er zijn bv. kleine gewichten waar je mee kan werken, situps (als dat kan met je voet), oefeningen met je bovenlichaam (vast wel ergens te vinden op internet of via je huisarts). Je krijgt dan toch wat beweging en dat geeft misschien een beter gevoel.

Dat denk ik inderdaad ook, ik ben nogal druk van mezelf en ben echt gek van sporten. Nu ik niet kan sporten, ben ik gek van mezelf :')
Ik ben ook niet 'ziek' zeg maar, ik zit alleen met mijn voeten in het gips en dat is gewoon vervelend.

En ik ben inderdaad bezig met lichte bovenlichaam training, maar dit is maar minimaal.
Maar dingen als wat sit ups en tricep oefeningen doe ik inderdaad :)

Cassidy, ik kan niet fietsen :) Ik kan niks doen waarbij je je voeten moet afwikkelen, want daar zit net het probleem :+ Dus alles aan cardio is afgeschreven.(roeien, crosstraining, step, fietsen, lopen)
Fysio heb ik overlegd met mijn arts, helaas mag ik dit nog niet, want hun zijn bang voor overbelastingen. Ik mag pas beginnen met fysio als het gips weg is.. (waar ik ook zeker gebruik van ga maken.)

En de sportschool is een goed idee!! :D Helaas dat mijn ouders daar minder over denken.. En zij zijn in dit geval mijn lift ;(

Ik loop trouwens met van die speciale schoenen, waardoor mijn hele voorvoet niet wordt belast, ik loop dus ook niet op een natuurlijke manier.
Tevens loop ik met krukken.
Ik zal even een foto zoeken van de schoen.

Edit; Hierbij een foto;
Afbeelding
Ik loop op 2 van deze :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 15:13

Geen tips? :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:19

Je kan ook met je handen fietsen :)
Je hebt daar apparaten voor! Ben je toch meer aan het sporten :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:20

_Nancy schreef:
Rolstoel heb ik ;)
Ben daarmee zaterdag de deur uit geweest, daarna flink wat kou gevat :j

Helaas kan ik niet alleen het huis uit (drempels, afstapjes ed)
en mijn ouders werken gewoon overdag. :(

Het is nu heerlijk weer !

Bel een vriend/vriendin en laat ze je door de stad heen racen *\o/*

Gewoon leuke dingen blijven doen, krijg je energie van !