Vrijwillig eigen risico basis verzekering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Vrijwillig eigen risico basis verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:24

Hoiii

Ik zit de zorg verzekeringen te vergelijken.

Weet iemand wat verstandig is met Vrijwillig eigen risico basis verzekering.

Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met me gezondheid ga alleen om de 4 tot 6 weken naar een Paramedisch natuurgeneeskundig therapeut voor me rug en schouders maar dit zit in het aanvullende pakket kan je erbij nemen.

Eigen risico is standaard 350 euro wanneer is het verstandig om dan meer eigen risico te nemen?

Groetjes

XoNo

Re: Vrijwillig eigen risico basis verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:25

Als je nooit wat hebt én dat als je wat krijgt dat je het eigen risico bedrag hebt liggen :)

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:28

Ik heb hem dit jaar op maximaal gezet. Ik heb dus de afgelopen tijd wel regelmatig wat gehad, maar dit kwam niet boven de 220 eigen risico uit en zeker niet boven de verplichte eigen risico van volgend jaar (350 euro). Ik neem dus de gok, maar als het wel nodig is heb ik dat geld wel op mijn spaarrekening staan. Ook net een andere zorgverzekering afgesloten voor het hele gezin, scheelt ons 600 euro in vergelijking met afgelopen jaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:31

Als je risicovolle sporten beoefend of vaak wat hebt dan kan het eigen risico snel op zijn. Wat je je voor jezelf af moet vragen is niet of er wat kan gebeuren maar of je het geld er hebt liggen op het moment dat je wat gebeurt, het is gewoon gokken, ene keer gaat het goed en verdien je 250 euro per jaar en de andere keer gaat het fout en betaal je 500 euro extra.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:32

Zo dat is een hoop geld Figaro!
Ik leef alleen hoef niet te kijken naar de rest van het gezin maar dat is veel geld voor een gezin.

bigone paardrijden is altijd risicovol natuurlijk haha.
Voorgaande jaren heb ik nooit bv de 350 euro opgemaakt.

Ondertussen ga ik weer even verder met vergelijken :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:37

Ik zou het alleen doen als je zeker weet dat je het bedrag aan eigen risico waar je voor kiest altijd 'over' hebt. Als je eigenlijk altijd meer dan voldoende spaargeld hebt, of meer dan voldoende op je lopende rekening, dan kan je prima een hoger eigen risico nemen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 15:43

Dat is inderdaad ook goed om aan te denken.
Ik heb nu een werk contract van 3 maanden via het uitzenbureau als dat goed verloopt krijg ik een nieuw contract maar dacht als ik bv de ww in moet geen werk heb toch handig als je lage maandlasten hebt.

Moeilijk soms die beslissingen :):)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 15:45

Ik zou het zelf niet doen om geld uit te sparen door een lagere (maand)premie. Als je al geen ruim budget hebt, en daarom geld uit wil sparen, dan is de klap pas echt groot als je wel een keer een groot bedrag aan kosten moet betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:14

Figaro, welke zorgverzekering kwam bij jou goed en goedkoop uit de bus, ik ben vanavond van plan om de boel te vergelijken, zitten bij zilveren kruis maar er is nogal een verschil met sommige andere aanbieders.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:15

Ik heb nu via de rabobank interpolis gedaan.
Omdat ik rabobank klant ben krijg je iets korting bij interpolis.
Scheelt toch een klein beetje.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:15

De dingen die je extra verzekert in een aanvullend pakket gaan ook van je eigen risico af, let daar op! Weet niet wat die therapeut elke 4 tot 6 weken voor je doet maar ook dat wordt normaal eerst van je eigen risico afgetrokken voordat je het vergoed krijgt. Als jij dan je eigen risico verhoogd betaal je dus ook eerst tot dat hoge bedrag zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:18

twinducklin schreef:
De dingen die je extra verzekert in een aanvullend pakket gaan ook van je eigen risico af, let daar op! Weet niet wat die therapeut elke 4 tot 6 weken voor je doet maar ook dat wordt normaal eerst van je eigen risico afgetrokken voordat je het vergoed krijgt. Als jij dan je eigen risico verhoogd betaal je dus ook eerst tot dat hoge bedrag zelf.

Dat is niet altijd waar, vaak gaat het vrijwillig eigen risico alleen over de basisverzekering.
Agis zegt hierover bv

• Welke kosten vallen onder het eigen risico?

Het verplicht en vrijwillig eigen risico zijn van toepassing op medische kosten die vergoed worden uit de basisverzekering. Medische kosten die vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering vallen niet onder het eigen risico. http://www.agisweb.nl/Voor_Consumenten/ ... gen_risico

Ik weet niet of andere verzekeringen hier andere regels voor hebben, dat zou je moeten nagaan.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 16:21

bigone schreef:
Figaro, welke zorgverzekering kwam bij jou goed en goedkoop uit de bus,

Ik ben nu overgestapt naar Zilveren Kruis, maar dan via de collectieve verzekering van mijn werk..
Je kunt de diverse verzekeringen met elkaar vergelijken via diverse sites, met onze voorkeuren kwam volgens mij Bewuzt en FBTO erg hoog in de lijst.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 16:27

twinducklin schreef:

Nee dat werd nooit van me eigen risico afgetrokken ik was daar altijd aanvullend voor verzekerd en werd altijd netjes gelijk vergoed.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:15

Shadow0 schreef:
twinducklin schreef:

Dat is niet altijd waar, vaak gaat het vrijwillig eigen risico alleen over de basisverzekering.
Agis zegt hierover bv

Het verplicht en vrijwillig eigen risico zijn van toepassing op medische kosten die vergoed worden uit de basisverzekering. Medische kosten die vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering vallen niet onder het eigen risico. http://www.agisweb.nl/Voor_Consumenten/ ... gen_risico

Ik weet niet of andere verzekeringen hier andere regels voor hebben, dat zou je moeten nagaan.

Het is gewoon per definitie niet waar, het eigen risico wordt verrekend over zorg die in de hoofdverzekering valt. Eigen risico is wettelijk bepaald dus bij alle verzekeringen geldt hier hetzelfde voor.

Zorg uit de basisverzekering valt dus onder het eigen risico, denk aan ziekenhuisonderzoek, laboratoriumonderzoek, bepaalde medicijnen..
Zorg uit aanvullende pakketten wordt niet van het eigen risico afgetrokken (denk aan alternatieve therapie, fysio, tandartskosten..)
De premiekorting die men krijgt op het moment dat het eigen risico omhoog gezet wordt is er niet voor niks, mensen lopen toch een extra risico op hoge kosten als het ER omhoog gaat.

Voor TS: natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken, maar als je normaal gesproken weinig gebruikt maakt van het eigen risico dan zou ik de gok wagen. Mocht je dan in het ziekenhuis terecht komen of een ongeluk krijgen waardoor er hoge kosten aan zitten, tsja.. dan is er de kans dat je hoge kosten krijgt.
Aan jou persoonlijk dus de overweging of je het wel of niet omhoog wilt gooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:26

Roosch schreef:
Het is gewoon per definitie niet waar, het eigen risico wordt verrekend over zorg die in de hoofdverzekering valt. Eigen risico is wettelijk bepaald dus bij alle verzekeringen geldt hier hetzelfde voor.
Het gaat hier om het vrijwillig eigen risico. Volgens mij zijn daar geen wettelijke regels voor.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:30

Jazeker wel, eigen risico is eigen risico, wettelijk verplicht of vrijwillig.
De zorg waarover eigen risico wordt gerekend verandert niet, het bedrag verandert alleen.
Dus ook het vrijwillig eigen risico wordt niet gerekend over zorg die uit een aanvullend pakket komt.

Voor wie het interessant vindt:
http://www.vgz.nl/zorgverzekering/eigen-risico

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... erzekering
"Rijksoverheid schreef:
Iedereen van 18 jaar en ouder betaalt een verplicht eigen risico voor de zorgverzekering . Dat betekent dat iedereen zelf de eerste € 220 betaalt van de zorg uit het basispakket (met uitzondering van de huisarts, verloskundige zorg en kraamzorg).

Mensen kunnen naast het verplicht eigen risico vrijwillig kiezen voor een hoger eigen risico. De maandelijkse premie voor de basisverzekering is dan lager.

Edit: 220 euro verplicht eigen risico dus in 2012, 350 euro in 2013.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:38

Ok, thanks voor de verduidelijking.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:40

Graag gedaan hoor. :D

Als er nog iemand vragen heeft over een vergelijkbaar onderwerp, stel ze gerust. Ik werk bij een zorgverzekeraar en heb dus ook een opleiding gehad over deze informatie.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:44

TS, ik zou je eigen risico zeker niet oprekken. Zo dacht ik vorig jaar ook; ach ik heb toch nooit wat, doe gewoon een basisverzekering en 750 eigen risico ( volgens mij ). Brak ik mooi 4 maand geleden m'n rug op drie plekken.

Ik heb inmiddels 2 rekeningen gehad van het revalidatiecentrum >1000 euro en ben direct weer terug gegaan naar m'n oude zorgverzekeraar en het aanvullende pakket weer genomen. Dan iedere maand maar wat hogere kosten..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:48

Ik zit toevallig nu ook even te kijken naar de zorgverzekering. Het eigen risico zou ik alleen omhoog schroeven als je dat geld ook echt hebt liggen. Ik riep ook altijd dat ik dat eigen risico nooit 'opmaakte' en een maand later lag ik met een longembolie in het ziekenhuis. Toen was ik er zo ruim overheen. Ongelukje kan in een klein hoekje zitten. Als je het geld 'over' hebt dan kun je dat risico wel nemen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:51

mijn exman had ook hoog eigen risico genomen, toen brak ie zn enkel.... geef mij toch maar die zekerheid

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:52

capopjekop schreef:
Als je het geld 'over' hebt dan kun je dat risico wel nemen.

(Moet het toch even kwijt, maar dit is dus wel wat ik er zo'n probleem aan vind. Mensen die het op kunnen vangen kunnen uiteindelijk profiteren van de kortingen, de mensen die minder ruimte hebben niet. Een soort antisociaal vangnet.)

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:02

Ik weet niet of andere verzekeringen hier andere regels voor hebben, dat zou je moeten nagaan.[/quote]

Zorg uit de basisverzekering valt dus onder het eigen risico, denk aan ziekenhuisonderzoek, laboratoriumonderzoek, bepaalde medicijnen..
Zorg uit aanvullende pakketten wordt niet van het eigen risico afgetrokken (denk aan alternatieve therapie, fysio, tandartskosten..)
De premiekorting die men krijgt op het moment dat het eigen risico omhoog gezet wordt is er niet voor niks, mensen lopen toch een extra risico op hoge kosten als het ER omhoog gaat.

Voor TS: natuurlijk kun je niet in de toekomst kijken, maar als je normaal gesproken weinig gebruikt maakt van het eigen risico dan zou ik de gok wagen. Mocht je dan in het ziekenhuis terecht komen of een ongeluk krijgen waardoor er hoge kosten aan zitten, tsja.. dan is er de kans dat je hoge kosten krijgt.
Aan jou persoonlijk dus de overweging of je het wel of niet omhoog wilt gooien.[/quote]

Als dat zo is waarom hebben de mensen in dit topic dan een rekening gekregen bij een gebroken enkel, gebroken rug of een longembolie? Deze dingen vallen allemaal binnen de basisverzekering en daarom wordt het volgens jou alleen afgetrokken! Maar alternatieve geneeswijze valt ook vaak onder de basisverzekering voor een gedeelte, die zul je dan toch eerst moeten vergoede zelf, niet? En dus gaat het van je eigen risico af.. Of zie ik dit verkeerd? De aanvullende verzekering vult de basis aan, die dingen worden dan volgens jou niet afgetrokken als deze niet binnen de basisverzekering valt.

Ts ik zou ook alleen het risico van extra kosten willen lopen als ik het geld ook zou kunnen missen als je wel iets gebeurd. Een ongelukje ligt in een klein hoekje, als je het geld niet kan missen is 350euro al veel om in een keer op te hoesten, laat staan een hoger bedrag. Als het goed gaat bezuinig je, maar als er iets gebeurd ben je evenveel zo niet meer geld kwijt, dat zijn overwegingen die je moet maken of je dat risico wilt lopen!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 19:11

De mensen die een rekening hebben gekregen voor een gebroken enkel, rug of een longembolie.. dat kan kloppen, dat valt dan onder zorg uit de basisverzekering dus daar wordt eigen risico over gerekend. Even ervan uitgaand dat het dit jaar verplicht 220 euro was: Tot op het moment dat dit bedrag op is/ er doorheen is, zul je dat zelf moeten betalen.
Als het op is, krijg je daar ook geen rekening van.

Voor zover ik weet valt natuurgeneeswijzen onder de aanvullende verzekering dus daar wordt geen eigen risico over gerekend. Om dit uit te sluiten zou ik contact opnemen met je zorgverzekering, want ik weet natuurlijk niet om welke behandeling dit gaat en bovendien ben ik nu niet aan het werk maar ben ik gewoon vrijetijdsRoos. :D
Ik ben even aan het nadenken over je opmerking
Citaat:
Maar alternatieve geneeswijze valt ook vaak onder de basisverzekering voor een gedeelte, die zul je dan toch eerst moeten vergoede zelf, niet? En dus gaat het van je eigen risico af.. Of zie ik dit verkeerd? De aanvullende verzekering vult de basis aan, die dingen worden dan volgens jou niet afgetrokken als deze niet binnen de basisverzekering valt.

Ik weet niet hoe ik die moet opvatten. Bedoel je dat je het eerst zelf voorschiet aan de zorgverlener en dat je zorgverzekering dit aan je terugbetaalt?
Als je voor een reguliere behandeling naar de natuurgeneeswijzer gaat (dit valt onder alternatieve zorg dus onder aanvullende verzekering) dan wordt dat niet uit de basisverzekering vergoed dus geen eigen risico.
Maar nogmaals, ik moet een reëel beeld hebben voor wat voor behandeling dit is. Het is nogal een verschil of dit bijvoorbeeld voor een behandeling stoppen met roken is of een reguliere behandeling bij natuurgeneeswijzer. Wat die ook mag doen. :D

Edit: Voor mensen die twijfelen om het eigen risico omhoog te gooien, een tip: Als je bang bent dat er in een keer een grote rekening van het eigen risico komt, die je niet kunt betalen, laat dat je niet tegenhouden. Alsen, maren, mitsen.. Zorgverzekeraars kijken graag mee naar een betalingsregeling.