Zoveel vers eten over met kerst, niemand wil het hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Zoveel vers eten over met kerst, niemand wil het hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 12:15

Dit jaar hebben we net zoals elk jaar heel veel eten over van de kerstdagen, en het meeste wordt weggegooid. Nu hadden we met de buren het idee dat we het eten dan wel kunnen geven aan mensen die zich geen kerstdiner kunnen veroorloven. Dus wij allerlei kerken rondgebeld, daar zijn vaak arme gezinnen wel bekend. Ze zouden het nakijken en terug bellen, maar niks van gehoord...

Het gaat dus om allerlei (soms nog verpakt) vlees, maar het is al ingevroren geweest dus het moet deze week op, salades, ijs, enze enze.

Is er helemaal geen goed doel ofzo wat zich met zulke dingen bezig houdt? Iedereen gooit elk jaar met de feestdagen zoveel weg, terwijl sommige gezinnen het zo goed kunnen gebruiken. Iemand enig idee waar ik het eten alsnog naar toe kan brengen in de buurt (Overijssel/Gelderland)?

Brainless

Re: Zoveel vers eten over met kerst, niemand wil het hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:21

"Vers" eten (lees: houdbare producten) wordt alleen geaccepteerd als het direct geleverd wordt door de winkelier/slager enz.
Dit omdat men niet weet hoe lang het al buiten de koelkast is geweest en ze niet de versheid kunnen garanderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:24

Je kunt eten dat ingevroren is geweest opnieuw invriezen, maar dan als maaltijd bereid.
Dus verwerk je vlees in stoofpotten, quiches, pasta's en éénpansmaaltijden en vries het per portie in.

Handig als je straks een keer geen tijd heb om te koken.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:27

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 12:41

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:41

Waarom bel je niet met een voedselbank?
Wel goed van je dat je aan anderen denkt, als iedereen dat nou deed :j

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:47

Hanneke84 schreef:
Waarom bel je niet met een voedselbank?
Wel goed van je dat je aan anderen denkt, als iedereen dat nou deed :j

Voedselbank accepteert geen houdbare producten van particulieren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 13:59

Waarom koop je dan niet minder, of kook je het gewoon deze week op :? Je gaat het toch niet serieus weggooien....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:01

verootjoo schreef:
Waarom koop je dan niet minder, of kook je het gewoon deze week op :? Je gaat het toch niet serieus weggooien....

Wij hebben ook altijd teveel en gooien dus serieus ook veel weg. Nu hebben we ook weer best wat over, dus we gaan vanavond maar een extra keertje gourmetten ;-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:06

Colway schreef:
verootjoo schreef:

Wij hebben ook altijd teveel en gooien dus serieus ook veel weg. Nu hebben we ook weer best wat over, dus we gaan vanavond maar een extra keertje gourmetten ;-)

Maar je moet die dagen erna toch ook eten? Of koop je dan weer nieuw eten? Vind het echt onbegrijpelijk. Wij hebben nooit zoveel over, en als er over is eten we dat gewoon in de loop van de week op.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:08

Dat schokt mij ook! Ik bedenk me altijd wat ik gewoonlijk nodig heb. Het enige extra wat ik heb ingekocht waren wat snoeperijtjes (en die zijn lang houdbaar!). En ik heb broodjes afgebakken. Onbegrijpelijk dat mensen zo veel inslaan. Maar ik houd me aanbevolen hoor. Ik kook het dan idd en vries het in. ;) Ik heb expres makkelijk vlees gekocht voor de rest van de week. Ligt ook gewoon in de vriezer.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:12

Ja, maar sommige mensen krijgen 10-20 man over de vloer. Dan blijft er (bijna) altijd wel eten over. Wij hebben het verdeeld over de familie en iedereen kreeg een schaaltje mee.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:17

Inderdaad verwerken in andere gerechten en invriezen :j weggooien is zonde, zeker van vlees en groente!
Of het deze week opeten, of mocht je dat te 'eentonig' vinden, ruil je wat je over hebt met je buren, die hebben vast niet tzelfde ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:21

Wat je misschien ook kan doen als het geen eten is wat je door middel van vriezen ect. langer kan bewaren is een etentje verzorgen voor mensen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Ik kan me voorstellen dat als TS het niet lang kan bewaren iemand anders dat ook niet kan?

[edit] Waarom niet gewoon een restjes dag. Scheelt ook weer boodschappen doen. Salades e.d. op brood bij de lunch en verschillende stukjes vlees bij het avond eten ipv 1 groot stuk? Wokken/roerbakken is een prima manier om restjes te verwerken. Of anders een pan soep maken van de restjes groente/vlees. Is het echt zoveel dat je het niet op kan? Al gewoon eens de buren gevraagd? :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:26

Tuurlijk, maar 20 man! Een dikke 2 ons vlees pp is veel hoor, dus dan heb je altijd een indicatie wat je nodig hebt. Ik zou daar met inkopen onder blijven. Elke slager is bereid je te adviseren! De voedingswijzer adviseert een ons. En groentes zijn meestal bereid, dus meteen in te vriezen. Als ik kijk wat wij aten, dan was er alleen rode kool over en dat ging de dag er op gewoon weer op tafel.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:27

NatassJa schreef:
Ja, maar sommige mensen krijgen 10-20 man over de vloer. Dan blijft er (bijna) altijd wel eten over. Wij hebben het verdeeld over de familie en iedereen kreeg een schaaltje mee.

Ja wij eten ook altijd met de hele familie, maar als je gewoon genoeg koopt en niet overdreven veel blijf je echt niet met zoveel zitten dat je deze komende dagen niet op kan eten...
En anders nodig je toch gewoon wat mensen uit om te komen eten?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:48

ik kook regelmatig voor 15 tot 35 personen, dat is echt best goed in te calculeren :j
heb alsnog altijd over, want ik wil koste wat kost niet! dat die mensen met honger de avond door moeten (poppodium, dus de techniek etc die er van 5 smiddags tot 3 snachts aan het werk is en de bands)
maar meestal neem ik dat restje mee naar huis en eten we er de volgende dag van, of neemt vriendin ook wat mee(die organiseert de avond die ik kook, met haar vriend)
verder heb ik idd van de kerstavond de volgende dag nog met twee personen gegeten en liggen er nog stoofperen en rode kool in de vriezer.

sommige voedselbanken nemen trouwens wel vers van particulieren aan,dus even checken bij de betreffende voedselbank kan lonen. en anders idd zelf op zoek naar iemand die het kan gebruiken

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 14:53

Nou i.p.v. dat we de TS complimenteren met haar denkwijze en bereidheid tot delen met de medemens, gaan we lekker lopen zeuren over de hoeveelheid eten die je koopt. Al kocht ik de hele supermarkt leeg om het daarna weg te gooien, dat is toch mijn zaak??

Ik denk dat de TS er eer aan heeft aan tips hoe ze haar eten aan het goede doel kwijt kan of andere tips dan gezeur over de hoeveelheid die over blijft of die iemandkoopt...

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:09

Je wilt niet dat iemand tekort heeft, dus hebben we altijd teveel. Deze week gaan we ook alle restjes opeten, maar ik wil ook weer een 'normaal' eetritme en niet teveel eten. Dan nog kunnen we echt niet 12 mini snitzels, 14 mini slavinken, biefstukjes salades enze op, en mijn vriend lust geen salades :P sommige vleesjes zijn nog in de verpakking. Familie al gevraagd, heeft ook nog zat, het vlees is ingevroren geweest dus kan het niet invriezen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:12

idefix4 schreef:
Tuurlijk, maar 20 man! Een dikke 2 ons vlees pp is veel hoor, dus dan heb je altijd een indicatie wat je nodig hebt.

Dan zzouden de mannen in mijn familie het maar een karig kerstfeest vinden hoor := heel leuk die standaard, maar vaak genoeg niet geschikt om toe te passen.

Jammer dat ts commentaar krijgt van een hoop heilige mensen die zelf nooit eten teveel hebben. Ik ga mee met de tips die al geplaatst zijn: even lekker kokkerellen en dan de vriezer in!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:13

CK88 schreef:
Je wilt niet dat iemand tekort heeft, dus hebben we altijd teveel. Deze week gaan we ook alle restjes opeten, maar ik wil ook weer een 'normaal' eetritme en niet teveel eten. Dan nog kunnen we echt niet 12 mini snitzels, 14 mini slavinken, biefstukjes salades enze op, en mijn vriend lust geen salades :P sommige vleesjes zijn nog in de verpakking. Familie al gevraagd, heeft ook nog zat, het vlees is ingevroren geweest dus kan het niet invriezen.

Ik zie een boktmeeting ontstaan, gezellig en ben jij van je eten af. :D

Maar als je daar geen zin in hebt zou ik inderdaad een middag de keuken induiken en zoveel mogelijk verwerken in maaltijd die je invriest. :j

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 16:20

Dan zou ik weer te weinig hebben om weer te gaan gourmetten:P Maar bereid vlees kan worden ingevroren?

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:23

weet je niet een plek waar zwervers zijn, dan maak je een lekkere maaltijd voor hen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:24

CK88 schreef:
Maar bereid vlees kan worden ingevroren?

Ja hoor, dat gaat prima. Ik vries bijvoorbeeld vaak een deel van mijn groentesoep (mét ballen) in, dat smaakt prima na ontdooien.

horssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 16:34

met gourmetten en bbquen doen wij altijd alles wat over is qua vlees gewoon alles netjes bakken en daarna invriezen.
zonde om alles weg te gooien en als je het bakt en invriest is het prima te bewaren :)

soepen inderdaad ook, mijn vader maakt vaak een grote pan erwtensoep of tomaten soep of weet ik t wat voor een soep en alles wat overblijft vriezen we lekker in smaakt prima na ontdooien :D