Flink ontstoken plek in hals, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Flink ontstoken plek in hals, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:13

afgelopen vrijdag heb ik in de auto per ongeluk een moedervlekje kapot gebrabt. Er niet meer aan gezeten en had er ook niet heel veel last van afgezien dat het een beetje rood was.
Zondag met het afdrogen na het douchen het korstje er perongeluk afgehaald wat even flink pijn deed. Plek was roder geworden en had alleen waterstofperoxide in huis om te ontsmetten. Dat dus maar even gedaan, maar maandag was het erger. Had een bult vlak onder mijn kaak (lymfeklier opgezet?) en de plek was nog roder en pijnlijker geworden. Op mijn werk perongeluk weer opengekrabt en de BHVer heeft er ontsmettingsspul opgespoten en een gaasje opgeplakt.
Gaasje er 's avonds afgehaald omdat ik naar de kroeg ging en zo'n enorme pleister in de nek ziet er niet uit :') Gistermorgen was de plek zelf nog erger, de huid rondom het oorspronkelijke wondje is nu ook stuk en er zit een beste verdikking onder.
Was gisteren bij mijn ouders en vond daar dettol, daar nog weer mee schoongemaakt, gaasje erop en een paracetamol genomen tegen de pijn. Vannacht weer open gelaten omdat het volgens mij toch wel moet luchten. Maar nu is het weer erger, zit nog steeds een pijnlijke bult net onder mijn kaak in mijn hals en de plek zelf is weer lelijker en dikker geworden.
Had maandag de huisarts al gebeld (mijn eigen HA is dicht, dus een vervanger), maar de assistente wilde me niet eens langs laten komen omdat ze er volgens haar toch niets aan konden doen.
Ik vraag me zelf nu alleen af wat ik er mee aan moet, elke beweging met mijn hoofd doet zeer en het is enorm pijnlijk als alleen mijn haar er al tegenaan komt.
Gewoon blijven ontsmetten en wachten tot het over gaat of toch morgen de huisarts weer bellen?

Hier een foto van vanmorgen, de verdikking is niet goed te zien, maar het is een beste bult
Afbeelding

Captain

Re: Flink ontstoken plek in hals, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:15

Ik zou hier toch zeker wel mee naar de dokter gaan, helemaal omdat het een moedervlekje is/was.
Je niet laten afwimpelen maar gewoon aandringen dat je echt even langs moet komen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:16

Komt er pus uit? En heb je ook koorts? Ik zou er toch op aandringen dat je het vandaag/morgen toch even laat beoordelen! Je zult er wel een zalfje voor krijgen maar zo blijven rondlopen is ook niet fijn.
Slecht van die assistente dat ze je niet wilde laten komen, dit soort dingen neem ik (als assistente zijnde) juist erg serieus. :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:18

Ouch, ziet er niet lekker uit. Die pijnlijke bult onder je kaak zal inderdaad je lymfeklier zijn die hard aan het werk is. Maar ik zou zeker even naar de HA gaan morgen en vragen om antibiotica oid. Heb altijd gehoord dat je van moedervlekken af moet blijven, maar weet niet wat daar waar van is. Succes!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:18

er komt volgens mij niet echt pus uit, maar het zweert wel wat. Voel me niet koortsig, maar ook niet helemaal fit... Heb alleen geen thermometer in huis, dus weet het niet zeker

Heb nog lidocainezalf liggen, zou ik dat er ook op kunnen smeren tegen de pijn?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:20

Zo!

Dat ziet er heel vreemd uit..
Als het je echt zo zeer doet zou ik vandaag de huisartsenpost bellen.
Uitleggen dat het je heel zeer doet, en dat het toch wel vreemd is!

Anders morgen de huisarts binnen lopen!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:22

Ik ga vandaag de hele dag naar Den Haag bij mijn broer op bezoek, huisartsenpost zal hem dus niet worden en vind het zelf daar ook niet spoed genoeg voor.
De vervangende huisarts heeft geen inloopspreekuur, zal dus echt via de assistente moeten.... Hopen dat ze me nu wel wil laten komen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:24

Liselot schreef:
Ik ga vandaag de hele dag naar Den Haag bij mijn broer op bezoek, huisartsenpost zal hem dus niet worden en vind het zelf daar ook niet spoed genoeg voor.
De vervangende huisarts heeft geen inloopspreekuur, zal dus echt via de assistente moeten.... Hopen dat ze me nu wel wil laten komen

Dan nog beslist de assistente niet of je wel of niet mag/ moet komen. Als jij vind dat de dokter dit moet zien, dan maak je gewoon een afspraak, simpel zat.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:27

Ik zou er even helemaal niks opsmeren, ook niet ontsmetten.. Huid ziet er behoorlijk geirriteerd uit!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:27

Mocht je echt niet om de assistente heen kunnen morgen en ze wil je niet laten langskomen, dan zou ik erbij zeggen dat je koorts hebt/of gehad (ook al is het niet zo). Kijken of ze het dan nog serieus oppakt! Soms moet je wat meer voor jezelf opkomen met dit soort dingen. Vooral omdat je lymfeklier opgezwollen is en omdat het een moedervlek is geweest zou ik de noodzaak er wel van inzien om het te laten beoordelen.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:28

Die bult onder je kaak is inderdaad je lymfeklier en dit lijkt me toch ook echt flink ontstoken, helemaal met die rode plek eromheen. Ik zou toch proberen even langs een HA te gaan. Probeer het wel in de gaten te houden, als je last krijgt van rode strepen vanaf de ontsteking onmiddelijk naar een arts!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:29

Er zijn zeker wel praktijken waar de assistent dit beslist, deze hebben dan een triagecursus gedaan om te beoordelen hoeveel spoed het is. Volgens mij de assistent overigens niet beslissen dat je niet mag komen maar wel hoeveel spoed het heeft en of je dus vandaag mag komen...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 10:36

De assistente zei dat langskomen geen zin had omdat de dokter er toch niets aan zou kunnen doen... Vind het alleen wel knap dat ze dat door de telefoon kan beoordelen zonder het te zien.
Ze vroeg wel of de ontsteking rijp was, want dan zouden ze er een sneetje in kunnen zetten zodat de druk eraf kan. Maar dat ging meer om die onderhuidse plek waarvan ik denk dat het de lymfeklier is

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 10:42

Gewoon blijven bellen. Dit is echt niet normaal. Gewoon zeggen dat je wel koorts hebt en erop staan dat je gezien wordt. Als de dokter vervolgens wel iets voorschrijft etc zou ik ook nog even vertellen dat je vn assistente niet mocht komen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:05

Dan zou ik gewoon zeggen dat ik wil dat de arts dat bepaald. De arts kan ab geven.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 11:12

Ga morgen maar weer even bellen, laat hier wel even weten wat er uit gekomen is

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:29

Echt raar van die assistente, de dokter kan je ook een AB kuurtje voorschrijven. Ben benieuwd wat ze nu zegt. Sterkte!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:36

Op dit soort wondjes smeer ik meestal aloe propolis creme of groene leem. Als je met dit soort kleine wondjes meteen met agressief spul begint te behandelen dan wordt het alleen maar erger.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 11:53

Gewoon langs gaan en ter plekke een afspraak maken dan kan de assistent het direct zien.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:03

Je hebt het tot 3x toe "per ongeluk" open gekrabt? Dat is niet per ongeluk meer hoor ;) en schoongemaakt met waterstofperoxide? En ook nog eens met dettol? Toch wel verdunde dettol en geen pure? Als je het na de eerste keer openkrabben had laten rusten was het niet zo erg geworden. Iig niet meer er aan zitten en niet verder klooien totdat de HA er naar heeft gekeken, pleister erop en afblijven ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:08

Serieus, op deze plek en waar een moedervlek zat? Meisje, als de assistente je niet wil helpen, ga dan naar de EHBO post van een ziekenhuis. Als je bloedvergiftiging krijgt (wat kan!) dan hoef je niet meer langs de huisarts, noch langs ee EHBO, dan is het enkeltje spoedopname. En dus ook niet wachten tot morgen, maar NU!

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:46

Och och wat een bokt-paniek gelijk weer..

Ik zou er even afblijven, geen ontsmet gedoe meer, je dood namelijk ook de goeie bacteriën daarmee. Geef het even rust aan de lucht, geen gaasjes ed.

Moedervlekken open krabben is gevaarlijk omdat 'slechte moedervlekken' (huidkanker - melanoom) kunnen jeuken, veranderen van groei, spontaan bloeden etc. Als jij gewoon een verheven moedervlekje had is het geen wereldramp dat je die er perongeluk af krabt.

Is je moedervlek de laatste tijd veranderd van kleur, vorm of dikte, voordat je 'm eraf krabte?
De plek ziet er nu ontstoken uit. Hou de rode kring in de gaten (teken er het liefst even met een pennetje over de randen) en als het uitbreid moet je wel naar de huisarts gaan. En hou in de gaten of je koorts krijgt.

En neem wat paracetamol voor de pijn (2 per keer, 3 keer per dag indien nodig).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-12 12:52

Inderdaad heerlijke paniek... Per ongeluk open krabben is niet zo moeilijk hoor, je strijkt wat haar weg en je nagel zit er zo tegenaan.

Moedervlekje was een heel klein verheven ding, geen donkere plekjes in, jeukte niet, bloedde niet.

Ik maak me er niet zo zeer druk om, maar heb er gewoon last van en wil dat het snel over gaat

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 13:04

Dit is inderdaad ontstoken het lijkt me niet heel ernstig maar ik zou het zeker in de gaten houden.
Je geeft zelf aan dat het een ‘normale’ moedervlek was. Wanneer de pijn heftig word, kan je altijd nog naar de dokter.

Even afwachten dus.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 20:24

Als ik naar die rode vlek kijk vraag ik mij af of dat niet een reactie kan zijn geweest op de pleister die je er overheen had? Het is zo'n typische rechthoekige plek met rechte randen...