Ik was vuurwerkslachtoffer, pas op met vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

franka75

Ik was vuurwerkslachtoffer, pas op met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 01:14

Het volgende politiebericht gaat daar over, ook mijn vriend raakte gewond ernstiger dan ik zelfs maar we hebben nu nog de littekens. Het was in 2008 gelijk goed begin van het nieuwe jaar NOT.

Politie zoekt getuigen oudejaarsgeweld
Den Haag – Politie Haaglanden is op zoek naar getuigen van oudejaarsgeweld in de nieuwjaarsnacht. Donderdag 1 januari om 01.00 uur raakten twee voorbijgangers (30 en 33 jaar) gewond door vermoedelijk illegaal vuurwerk. Het stel liep over de Edisonstraat ter hoogte van de Buijs Ballotstraat en keek korte tijd naar een vuurtje. Vanuit een groep van circa tien personen werd een projectiel in hun richting gegooid dat kort voor de man en vrouw ontplofte. Beiden raakten hierdoor gewond aan hun benen. De GGD vervoerde de slachtoffers naar het ziekenhuis waar enkele hechtingen nodig waren om de wond te dichten. Heeft u informatie die de politie kan helpen bij het oplossen van deze zaak? Bel de politie van Bureau Segbroek via 0900-8844. Liever Anoniem? Bel met Meld Misdaad Anoniem 0800-7000.

Colga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:49

Jemig zeg, dat is iets waar ik ook altijd bang voor ben. Steek zelf geen vuurwerk af, maar wat een ander doet kan ook gevaarlijk zijn.
Hoe is het nu met jullie?

marlies85

Re: Ik was vuurwerkslachtoffer, pas op met vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:14

Het wil wel eens gebeuren dat ik ook wat vuurwerk afsteek tijdens de jaarwisseling.

Ik kijk altijd eerst goed of er niet toevallig iemand aankomt ofzo. Kan er dan ook met mijn verstand niet bij dat er mensen zijn dat het expres naar mens of dier gooit, das gewoon moedwillig iemand willen verwonden. Dat soort mensen mogen ze van mij ook hard straffen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:24

Ik steek nooit vuurwerk af, 2 jaar gepeden kwam er een vuurpijl zonder stok op me af en knalde vlak voor me neus
Brr ik doe er niet aan, blijf zo veel mogenlijk binne :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:30

Wij hebben ooit eens zo'n doos gehad die uit elkaar knalde(klein vierkant doosje, waar dan van die balletjes uitschieten en in de lucht voor mooi vuurwerk zorgen) en kreeg toen allemaal van die balletjes in m'n richting. Had niks, nog geen schrammetje, gelukkig. Maar ben sindsdien wel bang geworden, dus blijf lekker binnen.
Vind het siervuurwerk erg mooi vanuit mijn slaapkamerraam ;) .

Overigens kan ik er ook absoluut niet bij dat mensen moedwillig vuurwerk naar mens of dier gooien... Dan gaat er in je denkwereld iets goed fout lijkt me.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:37

Ik kan maar een ding zeggen, ik haat vuurwerk in handen van partikulieren. -:(- een mooi vuurwerk door professionels afgestoken zie ik graag. Maar zoals het nu in NL gaat. Een van onze eerderre honden was perfect vuurwerk vast maar door een bewust tegen haar aangegooid rotje door een paar jongens die zelf ook een hond hadden maakte daar snel een einde aan. Beestje is er nooi meer overheen gekomen heel erg bang voor onweer, jachtgeluiden en vuurwerk.

Zelf heb ik eens een strijker in de auto gehad, ook heel fijn. Heb weken oorsuizingen en erge oorpijn gehad. En de schade die het oplevert ieder jaar door grapjassen die dingen ermee vernielen. Hier twee jaar geleden een lawinepijl door de brievenbus gehad, ding ontplofte in de gang. -:(- wat een feest wat een feest. Dan heb je ook nog de grote milieuschade die erdoor ontstaat, mensen en dieren met luchtwegproblemen die het er stikbenauwd van krijgen.

En het ellendige van die klootjes die klooien met vuurwerk, zelf raken ze zelden gewond het zijn meestal de onschuldige voorbijganger zoals jullie die gewond of erger gedood worden. Al gun ik de vuurwerkstunters graag een paar gemiste vingers soms. :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:39

Toch heftig als je het leest als een ervaring... :(

Vreselijk! Ik zelf steek het niet af en ben eigenlijk zelden buiten, vind het ook vreselijk. Wel ga ik rond half 1 alles paarden checken. :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:42

karuna schreef:
Ik kan maar een ding zeggen, ik haat vuurwerk in handen van partikulieren. -:(- een mooi vuurwerk door professionels afgestoken zie ik graag. Maar zoals het nu in NL gaat. Een van onze eerderre honden was perfect vuurwerk vast maar door een bewust tegen haar aangegooid rotje door een paar jongens die zelf ook een hond hadden maakte daar snel een einde aan. Beestje is er nooi meer overheen gekomen heel erg bang voor onweer, jachtgeluiden en vuurwerk.

Zelf heb ik eens een strijker in de auto gehad, ook heel fijn. Heb weken oorsuizingen en erge oorpijn gehad. En de schade die het oplevert ieder jaar door grapjassen die dingen ermee vernielen. Hier twee jaar geleden een lawinepijl door de brievenbus gehad, ding ontplofte in de gang. -:(- wat een feest wat een feest. Dan heb je ook nog de grote milieuschade die erdoor ontstaat, mensen en dieren met luchtwegproblemen die het er stikbenauwd van krijgen.

En het ellendige van die klootjes die klooien met vuurwerk, zelf raken ze zelden gewond het zijn meestal de onschuldige voorbijganger zoals jullie die gewond of erger gedood worden. Al gun ik de vuurwerkstunters graag een paar gemiste vingers soms. :o

Wat ji bedoelt doen ze in Frankrijk...niet met oud en nieuw maar met de zomerfeesten in dorpjes of de 14 de juli.
In iedere stad word dan door de gemeente vuurwerk georganiseerd,er komen duizenden mensen kijken en het is gewoon veilig.
Lijkt mij ook veel beter.

Wat dat(en veel meer dingen betreft... ;) )ben ik blij dat ik in Frankrijk woon.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:45

sja t is inderdaad hartstikke gevaarlijk en ik steek zelf niks af. Maar voor mijn gevoel zou oud en nieuw geen oud en nieuw zijn als er geen vuurwerk zou worden afgestoken. Het aftellen en dan snel met n oliebol en champagne voor t raam gaan zitten. IK denk dat bij grote evenementen lang niet iedereen zou gaan. Ik hou bijvoorbeeld niet van die volgepakte pleinen, zoveel mensen dicht op elkaar vind ik dan weer gevaarlijk.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:54

Karuna _/-\o_ amen. Precies zoals ik erover denk. En ik heb mazzel hier word niks afgestoken :D Heerlijk rustig voor de paarden, honden en katten. Ik heb in die laatste paar dagen van het jaar ook altijd de schurft eraan als ik nog weg moet om boodschappen te doen. Dat geknal bij de winkels, ik zie de lol er niet van in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:22

Ik durf niet eens meer ergens heen te gaan. Die kinderen gooien het vuurwerk zelfs voor de lol richting je fiets of hoofd, puur voor de reactie alleen al. Paar jaar terug kreeg ik ook rotjes naar me toe gegooid, en mensen die het fijn vinden vuurwerk op straat te gooien vanaf hun deur, ofwel ze zien geen mensen die aankomen lopen... Ik ben het plezier in rondlopen met nieuwjaar kwijt geraakt...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:30

Geerke dat principe bedoel ik ook. Echt mooi vuurwerk waar je graag een stukje voor rijdt. Met zijn alleen kijken en genieten eventueel met een hapje en drankje en daarna rustig weer naar huis. Ik ken de feesten en vuurwerken omdat ik al ruim 40 jaar vaak in Frankrijk kom <3 helaas is wonen (nog) geen optie maar wie weet.

Overigens van alle vuurwerk tradities is er een die van mij part door heel nederland mag komen. Ik kende het al van limburg en hier is die traditie er ook, :D de stevige kaboem van carbid. Geeft ook een mooie knal, is redelijk veilig en leuk met een vuurkorf erbij. En vreemd genoeg reageren honden en oaarden daar nagenoeg niet op wel op knalvuurwerk.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:36

Ik steek ook nooit vuurwerk af, ik word al zenuwachtig van een sterretje in m'n hand :')

Siervuurwerk vind ik wel prachtig om naar te kijken, maar de lol van al dat geknal ontgaat mij volkomen. Ik krijg vaak een halve hartverzakking als er weer eens zo'n bom af gaat voor m'n raam :(

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:11

Walgelijk als mensen vuurwerk gooien naar mensen of dieren !!! Kan daar echt boos om worden.

Vind zelf siervuurwerk ook wel mooi. Iets afsteken doe ik niet alleen een sterretje vasthouden.

Hopelijk vallen er deze wisseling niet te veel slachtoffers.

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:15

Een buurtgenoot is haar oog kwijt geraakt door illegaal vuurwerk.. Vreselijk..

Hier wordt ook gewoon vuurwerk naar elkaar gegooid, kan der echt niet bij dat ze dat doen.. Het grootste deel is niet illegaal, maar met rotjes kan je ook iemand verwonden..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:19

Een tante van mijn man is een oog kwijt, en een collega van me heeft een gat ter grootte van een vuist in haar been. En nee, dat vuurwerk hadden ze zelf niet afgestoken. :(

Elianna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 13:41

Hier een aantal jaar geleden ook een meisje wie haar oog is kwijt geraakt door vuurwerk.
Werd ook zo uit een groep gegooid.. Zelf hebben wij in ieder geval geen vuurwerk!

mowgli7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:23

jeetje wat heftig, ook zo dichtbij gebeurd.
ik kom altijd het liefst niet buiten rond oud en nieuw, ik heb echt een fobie voor vuurwerk.
van mij mag het allemaal wel afgeschaft worden, behalve in iedere buurt een siervuurwerkshow
maar dat is natuurlijk niet echt realistisch.

Hopen op een beter oud en nieuw dit jaar! ik hoop dat je ondanks deze nare herrinering toch een mooie oud en nieuw hebt :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:27

Heftig hoor, je hoeft maar net zo'n gek tegen te komen...
Blijf er zelf dan ook zo ver mogelijk bij uit de buurt als het even kan.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:30

Heftig zeg, ik blijf er meestal ook van uit de buurt. 't is ook mooi door je slaapkamerraam inderdaad, de dingen die er soms mee gebeuren.. :n

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:33

Ik vind het zo vreselijk en kan er met m'n hoofd niet bij dat er mensen zijn die vuurwerk bewust naar anderen gooien! Je zou maar slachtoffer zijn van bewuste verminking... Voor sommige mensen zou het idd beter zijn als die nooit meer vuurwerk in de handen kregen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:34

He bah heftig,
begrijp echt niet dat mensen dat expres doen.
ik steek zelf ook geen vuurwerk meer af.
alleen nog maar sterretjes met de kindjes.. en dat zelfs liever niet :+
ik ga nu ook zo min mogelijk naar buiten, gewoon omdat ik bang ben voor dat rotvuurwerk..
vind t prachtig om naar te kijken, maar meer ook echt niet.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:35

Hier nog een bang voor vuurwerk, sluit me het liefste op 31 december.
Vind het prachtig op het einde van een festival, boven het podium. Maar op 31 december, in de handen van vaak jonge jochies, doodeng :P.

Uit voorzorgsmaatregelen zetten wij vaak een emmer water onder de brievenbus (normale houten opvang voor post, maar dit brand zo weg als hier vuurwerk ingegooid wordt)

Maar TS, wat eng zeg ! Klintk als de schrik van iedere vuurwerkkijker...

Dit jaar wordt het lekker van binnen kijken vanuit een appartement op de 16e etage midden in de stad !

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 19:36

Ik kreeg een strijker voor mijn voeten toen ik een jaar of 4 was.. Ben als de dood voor vuurwerk. Kom nu ook liever niet buiten op 31 december en 1 januari, want bij ieder knalletje schrik ik mij de ****
Trauma voor het leven.. :+

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:36

Ik verkoop vuurwerk. En zolang je er veilig mee omgaat kan er (bijna) nooit wat mee gebeuren. Het legale vuurwerk is allemaal gelimiteerd op het aantal kruit per buisje. De rotjes kunnen tegenwoordig ook weinig schade meer aanrichten. Het zijn vaak de mensen die onverantwoord met vuurwerk omgaan. Ook het illigale vuurwerk is gevaarlijk, daar kloppen de gewichten niet per buisje waardoor het verpakkingsmateriaal het niet houdt. Ik zelf hou er niet van als het bij mijn dieren wordt afgestoken. Zoals in Frankrijk is in Australië ook. Vind dat op zich wel een goeie regeling maar denk dat je het er hier niet doorkrijgt want dan wordt er nog meer illigaal binnengehaald.