Platvoeten of andere afwijkingen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

GenerationR

Platvoeten of andere afwijkingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:37

Heee allemaal,
Ik wil een topic openen om ervaringen te kunnen delen en misschien ook nog wel handige tips te krijgen.
Ik zal me dus even voorstellen en ik hoop dat jullie dat dan ook doen :)

Ik ben anke en ben nu 16 jaar oud. Bij mijn geboorte werd al vrij snel vast gesteld dat ik waarschijnlijk platvoeten zou hebben en ja hoor toen ik begon met lopen ik had platvoeten. Er werd tegen mijn ouders keer op keer verteld maak je niet druk dat groeit er wel uit maar helaas het tegendeel is bewezen. Op mijn 12de kreeg ik pijn aan mijn voeten en knieen. Naar de huisarts en doorverwezen meteen foto's laten maken en ik heb een aangeboren afwijking in mijn linkervoet het sprongbeen en het hielbeen zitten niet goed. Daarna ook nog een scan moeten laten maken. Mijn rechtervoet is gewoon een normale platvoet en is erg verbeterd maar links zal nooit meer beter worden. Ik heb nu steunzolen maar ik heb het probleem dat ik gewoon bijna geen leuke schoenen kan kopen :( ik heb nu timberlands die vind ik leuk en zijn goed voor mijn voeten.
Ik moet regelmatig op controle om te kijken hoe het gaat en of ik verder geen klachten krijg. Dit is niet alles maar wel het belangrijkste.
Ik heb vaak pijn aan mijn voeten en dit kan heel vervelend zijn.

Zijn er nog mensen die hier last van hebben? Het hoeven niet perse platvoeten te zijn.

Nikka

Re: Platvoeten of andere afwijkingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:41

Ik heb mijn hele leven al platvoeten en in mijn tienertijd de steunzolen weggegooid. Ik heb echt, zoals de orthopeed zegt, strijkijzertjes of kikkervoetjes. Nooit echt last van gehad en draag alles qua schoenen. Ik draag 99% van de tijd hoge hakken.

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:50

Nikka schreef:
Ik heb mijn hele leven al platvoeten en in mijn tienertijd de steunzolen weggegooid. Ik heb echt, zoals de orthopeed zegt, strijkijzertjes of kikkervoetjes. Nooit echt last van gehad en draag alles qua schoenen. Ik draag 99% van de tijd hoge hakken.

Hahah strijkijzertjes of kikkervoetjes mooie verwoording. :')
Ja hakken zouden ook een goede afwisseling zijn voor mijn voeten maar kan er gewoon niet op lopen.
Dat is gewoon niet om aan te zien.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 15:58

Ik heb platvoeten, ik loop naar binnen, dus heb steunzolen, en als dat het allemaal niet lastig genoeg maakt om schoenen te vinden, heb ik ook nog maat 43/44.
Dus schoenen vinden is echt een hele opgave, maar met veel zoeken vind ik wel wat. Ik lees mee :)

GenerationR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 15:59

EskeGirl schreef:
Ik heb platvoeten, ik loop naar binnen, dus heb steunzolen, en als dat het allemaal niet lastig genoeg maakt om schoenen te vinden, heb ik ook nog maat 43/44.
Dus schoenen vinden is echt een hele opgave, maar met veel zoeken vind ik wel wat. Ik lees mee :)

Aaawh dubbele pech ! Leuk dat je mee leest :)

Xhiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:05

ik meld me ook maar. ik weet niet precies wat ik aan mn voeten heb :P maar heb wel losse steunzooltjes. ik koop eigenlijk altijd gewoon de schoenen die ik leuk vind en met een beetje geweld kan je heel vaak de zooltjes die daar in zitten gewoon eruit halen. verder als ik hakken aan heb dan heb ik geen zooltjes erin, maar dat is niet dagelijks.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:10

Ik heb behoorlijke platvoeten (niet 100%) en aan één kant een knikvoet. Vroeger (<16jaar) ook altijd steunzolen gedragen, maar die heb ik er op een gegeven moment uitgegooid. Of steunzolen al dan niet op volwassen (/volgroeide) leeftijd nog nodig zijn is ook een vrij omstreden punt (mijn sportdokter is bv behoorlijk tegen, hij vind het absoluut onnodig). Als je bijvoorbeeld ook in de sportwereld kijkt: al die Afrikaanse toplopers, hebben allemaal platvoeten....

Voor platte schoenen te vinden, waarbij mijn voet niet naar binnen kantelt, moet ik wel vaak héél lang zoeken. Vaak is het zelfs zo dat ik het probleem meer heb bij dure/ortopedisch verantwoorde schoenen, dan bij goedkope aanstekers. Verder loop staan mijn voeten beter op hakken dan op platte schoenen, dus geen probleem daar!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:31

Ik heb een neiging tot platvoeten (niet geheel dus, maar mn voeten vallen wel wat naar binnen), daarnaast een abnormale afwikkeling van de voet en tot slot achillodynie (chronische pijn aan de achillespezen). Al met al jarenlang bij orthopeden, podologen en fysiotherapeuten gelopen, zowel in particuliere praktijken als in ziekenhuis. Ik heb inmiddels (ben nu 20) al 4 paar steunzolen versleten, diverse soorten behandelingen gehad en braces aangemeten gekregen. Nu kan ik pas sinds een jaar ongeveer zeggen dat ik grotendeels pijnvrij ben qua achillespezen maar ik loop nog altijd op steunzolen. Ik heb ook altijd wel moeite met het vinden van leuke schoenen omdat ik gewoon niet alles aan kan of mn zolen passen er niet.. Maar daar heb ik me maar bij neer gelegd. :)

En dit is allemaal ontstaan doordat ik op mn 10e twee blaren opgelopen heb tijdens de avondvierdaagse op mn hielen. Blarenpleisters waren volledig volgelopen met vocht waardoor er op beide hielen open wonden zijn ontstaan....

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:46

Ik zal me ook eens melden. Ik ben 17 en ik heb Voeten die naar binnen vallen waardoor er altijd veel druk staat op mijn grote teen gewricht. Ik weet niet goed hoe ik het moet noemen, zo die bobbel die uitsteekt. Bij mij steekt dat meer uit dan normaal. Mijn dokter noemt het hallux valgus en verzakking van het voetgewelf.. Nuja ik heb vaak pijn in die gewrichten. Ik kan geen hakken meer dragen (sniff) en steunzolen mag ik niet omdat dat slecht is voor de rug. Dus nu draag ik schoenen met ondersteuning.
Ik zou ook graag meelezen om te kijken of er handige tips komen.
Ik loop super graag, maar daar ben ik mee moeten stoppen wegens teveel pijn.
Groetjes

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:26

filoutje schreef:
Ik zal me ook eens melden. Ik ben 17 en ik heb Voeten die naar binnen vallen waardoor er altijd veel druk staat op mijn grote teen gewricht. Ik weet niet goed hoe ik het moet noemen, zo die bobbel die uitsteekt. Bij mij steekt dat meer uit dan normaal. Mijn dokter noemt het hallux valgus en verzakking van het voetgewelf.. Nuja ik heb vaak pijn in die gewrichten. Ik kan geen hakken meer dragen (sniff) en steunzolen mag ik niet omdat dat slecht is voor de rug. Dus nu draag ik schoenen met ondersteuning.
Groetjes

huh? en steunzolen mag ik niet omdat dat slecht is voor de rug

Wie zegt dat? Al eens bij een goede podoloog geweest? Veel mensen hebben juist steunzolen om rugklachten te voorkomen. Ook voor het naar binnen vallen van de voeten kunnen steunzolen juist goed helpen denk ik

Volgens mij kun je ook steunzolen laten aanmeten bij Hallux valgus:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hallux_valgus

http://hielspoorinfo.nl/hallux-valgus

www.podoloog.nl

http://nl.wikipedia.org/wiki/Podoloog

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:37

Ik heb het tegenovergestelde: holvoeten. Ik snij elke week het eelt en de likdoorns aan de bal van m'n voeten weg met een scalpeltje (geleerd van de pedicure), maar ik loop altijd rond met pijn. De bal van m'n voet zakt elk jaar steeds verder door en ik zal waarschijnlijk uiteindelijk geopereerd moeten worden.
Ik heb er verder geen speciale dingen voor :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:06

Marie111 schreef:
filoutje schreef:
Groetjes

Wie zegt dat? Al eens bij een goede podoloog geweest? Veel mensen hebben juist steunzolen om rugklachten te voorkomen. Ook voor het naar binnen vallen van de voeten kunnen steunzolen juist goed helpen denk ik

http://www.podoloog.nl

In de meeste gevallen zijn steunzolen niet nodig. Meeste platvoeten zijn soepele en als die geen klachten geven, moet je er niks aan doen. Alleen de stijve platvoet en de soepele platvoet met klachten moet je wat aan doen. Je zou een kunnen kijken Filoutje wat steunzolen kunnen doen.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:35

Nikka schreef:

Same here, behalve van dat hakken dragen dan :)
Mijn tip; koop nike air max schoenen, hier zit een goede zool in en het zijn stevige schoenen. Ik liep eerst met een voet een beetje naar binnen en dat is door die schoenen ook weggegaan :)

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:54

Mijn voeten zijn doorgezakt omdat de kapsels en banden te soepel zijn (een kadootje van mijn hpermobiliteit) daar heb ik steunzolen voor.
IK had veel pijn in mijn linkerenkel omdat die tijdens het lopen steeds in zijn eindstand gedrukt werdt volgend de podoloog. Ben erg blij met mijn zooltjes, de pijn is weg. enig nadeel is dat ze niet in elke schoen passen. Maar af en toe laat ik de zooltjes links liggen zodat ik toch die leuke schoenen aankan :)

quattuor

Woonplaats: In een vreemd dorp dat spijtig genoeg Reet heet (België) :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 09:59

Ik heb ook platvoeten maar nooit echt last van gehad.
Verder heb ik precies een derde enkel door een verkeerd groeiend bot.
Heb er alleen last van na ik intensief heb gesport. ( heb atletiek moeten stoppen... Was mijn leven |( )
Het bot ligt op zo een positie dat ik er tijdens het stappen geen tot bijzonder weinig last van heb :D

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:06

Iemand ook last van peesblad ontsteking ( hielspoor)?

Loop nu al langer dan een half jaar met vreselijke pijn, vooral bij het opstaan...
intapen helpt voor heel even ( 2 dagen)
draag alleen nike air max met steun zooltjes.

veel mensen snappen niet dat je veel lopen niet kunt.....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 10:19

marlies85 schreef:
Mijn voeten zijn doorgezakt omdat de kapsels en banden te soepel zijn (een kadootje van mijn hpermobiliteit) daar heb ik steunzolen voor.
IK had veel pijn in mijn linkerenkel omdat die tijdens het lopen steeds in zijn eindstand gedrukt werdt volgend de podoloog. Ben erg blij met mijn zooltjes, de pijn is weg. enig nadeel is dat ze niet in elke schoen passen. Maar af en toe laat ik de zooltjes links liggen zodat ik toch die leuke schoenen aankan :)

Verrek... Ik heb exact hetzelfde volgens mij. Loop al een paar jaar nu met een linkerenkel die enorm pijn kan doen, foto's laten maken maar daar kwam niks uit. Fysio constateerde afgelopen jaar dat ik hypermobiel ben, doorgezakte pootjes heb en ik ga binnenkort dus ook naar een podoloog.
Dan hoop ik werkelijk dat dat wat gaat oplossen, want ik word er gek van!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 11:02

Heb platvoeten en ze zijn ook nog zwaar ongelijk + flink doorgezakte voorvoeten. Loop al heel wat jaren rond op speciale steunzolen :)

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:51

Marie111 schreef:
filoutje schreef:
Groetjes

http://www.podoloog.nl

Er bestaan verschillende denkwijzen. Die van thuis uit is nogal alternatief.
Ik word nu wel behandeld en voor het moment gaat het wel goed.
Ik vrees enkel voor de toekomst. Want ik wil niet aan mn 30e enkl nog lelijke maar gemakkelijke schoenen kunnen dragen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:54

Ik heb voeten die plat en naar binnen staan en heb hier steunzolen voor. Ik heb ook rugklachten en de dokter zei juist dat de zolen daar tegen zouden helpen(helaas niet veel in mijn geval). Dat je er rugklachten van zou krijgen lijkt mij bijzonder sterk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:57

Ik heb platvoeten en ik loop naar binnen. Al verschillende steunzolen gehad, maar liep er gewoon doorheen. Bij mij komt het doordat ik een botje teveel had, daar liep ik op (toen al beetje platvoeten), steunde ik op, aan binnenkant. Botje is verwijderd. Dus erge platvoeten nu.

En ook de pees die ervoor is door gesneden en ingekort is niet goed geheeld. Ik moet goede hoge gympen aan, anders loop ik niet goed (en nog steeds loop ik niet goed).

Het doet vaak pijn, en het wordt alleen maar erger bleek na second opinion. En wanneer het echt niet meer kan moet ik nog een operatie waarbij ze mijn hiel op drie plekken gaan breken, ze pees van mijn teen gebruiken enz. Brrrrr! (en de kans is heel groot dat ik niet meer kan lopen na die operatie, vandaar dat ik die nu nog niet mag)
Laatst bijgewerkt door Geryon op 24-12-12 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 15:58

Omdat de positie van de voet anders is, daardoor ook de rug. Veel pedologen geloven dit niet, maar ja, hoe zou dat komen.. Dan kunnen ze nooit meer steunzolen voorschrijven.

filoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:05

Geryon schreef:
Ik heb platvoeten en ik loop naar binnen. Al verschillende steunzolen gehad, maar liep er gewoon doorheen. Bij mij komt het doordat ik een botje teveel had, daar liep ik op (toen al beetje platvoeten), steunde ik op, aan binnenkant. Botje is verwijderd. Dus erge platvoeten nu.

En ook de pees die ervoor is door gesneden en ingekort is niet goed geheeld. Ik moet goede hoge gympen aan, anders loop ik niet goed (en nog steeds loop ik niet goed).

Het doet vaak pijn, en het wordt alleen maar erger bleek na second opinion. En wanneer het echt niet meer kan moet ik nog een operatie waarbij ze mijn hiel op drie plekken gaan breken, ze pees van mijn teen gebruiken enz. Brrrrr! (en de kans is heel groot dat ik niet meer kan lopen na die operatie, vandaar dat ik die nu nog niet mag)

Dat is wel meteen zeer drastisch.ik hoop echt dat dat niet nodig zal zijn!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:06

filoutje schreef:
Omdat de positie van de voet anders is, daardoor ook de rug. Veel pedologen geloven dit niet, maar ja, hoe zou dat komen.. Dan kunnen ze nooit meer steunzolen voorschrijven.

Ik had al een beetje rugpijn, daarna aan de steunzolen gegaan en in die 3 jaar is het alleen nog erger geworden, misschien toch maar een paar weken zonder?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 16:29

filoutje schreef:
Geryon schreef:

Dat is wel meteen zeer drastisch.ik hoop echt dat dat niet nodig zal zijn!

Nogal ja :') Ik hoop het ook niet!

Dat van jou is ook niet niks zeg... :(:) Kan je er niet aan worden geopereerd ofzo?