Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 11:15

Hoi,
Kon er geen topic over vinden dus stel het hier maar eens even.
Vraag aan ouders met name (maar anderen mogen ook reageren vanuit hun ervaring)

Door een ander net geopend topic van mijzelf ben ik info gaan zoeken en kwam tot de conclusie dat wij wellicht na moeten denken over een verandering in zakgeld/kleedgeld van onze kinderen. Daarom wil ik graag ervaringen van andere ouders horen en van "gebruikers" van zakgeld en kleedgeld. :D

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)

Onze situatie nu:

Kind 1, 10 bijna 11, groep 6 (combi met 7 en 8). Jongen, weinig vrienden met mobieltjes, geen interesse in kleding }> . krijgt per week € 1,40. de helft voor eigen portemonnee, helft voor kado's jarige gezinsleden. gebruikt zakgeld deel om te sparen voor dingen die hij wil hebben, voornamelijk Lego

Kind 2, net 8, Groep 5 (combi met 3 en 4). meisje, geen vriendjes met mobieltjes, veel interesse in kleding :+ . krijgt per week € 1,20 met 60/60 verdeling. gebruikt zakgeld ook voor dingen die ze graag wil. Playmobil, Lego, spul voor pony.

Ik zit dus beetje met hoogte zakgeld of dat genoeg is. En vooral vanaf welke leeftijd ik aan kleedgeld zou moeten denken en waarvoor dan eerst (alleen ondergoed of alleen net die extra kledingstukken). Mobieltje hebben wij gezegd: als je naar voortgezet onderwijs gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:20

Mijn dochter is 14 en autistisch kan moeilijk met geld om gaan en krijgt 1 euro biljetten. Die print ik zelf uit en die krijgt ze als ze iets goeds heeft gedaan. Als ze iets wil kopen wisselt ze die biljetten in.

Ze moet daar haar best voor doen thuis en op school en goed gedrag laten zien.Wij beslissen of ze mag kopen wat ze wil kopen.

Kleedgeld krijgt ze niet want ze geeft niet om kleding dus koop ik haar kleding.

Mobieltje is ze al 2 keer verloren dus die heeft ze niet.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:21

op der die van het Nibud staan mooie voorbeelden hiervan.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:30

Mijn kinderen krijgen beiden 7,50 per maand. Jongste is net 9,oudste wordt.in april 11.
Ze mogen zelf bepalen wat ze er mee doen,uitgezonderd snaaiwerk en drinken van kopen dat mag niet.
Ze gaan wel eens onderuit maar leren er ook van
.
Ze zitten beide in groep 6,hebben een mobieltje,beltegoed betalen wij.
Maar dat gebeurt zelden. Is.overigens een simpele telefoon,uitsluitend bellen of sms'en geen camera erop

Kleedgeld wil ik in groep 8 mee beginnen.
Daarnaast.doen. Ze af en toe klusjes waar ze wat extra mee kunnen verdienen

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:31

Ik ben 14 bijna 15 dit is mijn lijstje.

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?20 euro per maand
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen?alles
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?als ik kleren nodig heb krijg ik geld
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)ja ik heb een abbonement en meesta zit ik onder mn budget hoor sinds ik een vriendje heb eigenlijk er steeds overheen en dan moet ik zakgeld inleveren.

en als ik klusjes doe krijg ik nog wel is een fooitje

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:31

Ik weet van mijzelf dat ik pas kleedgeld kreeg op mijn 14-15e jaar. En vaak was dit (een gedeelte) van de kindertoeslag. Dus eens per 3 maanden.
Ik vind het zakgeld voor kind 1 misschien wat weinig? Hij heeft eigenlijk 70cnt voor zichzelf als ik het goed begrijp? De rest moet hij gebruiken voor kado's.
Maar ik vind dat heel lastig in te schatten, aangezien ik zelf geen kinderen heb!

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:33

Ik krijg geen zakgeld of kleedgeld.
Ik ben 13... :)
Wel krijg ik zo'n prepiad (schrijf je dat zo?) kaartje, 100 smsjes en belminuten voor 2 maanden...

aeckker03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:35

ik ben 14
ik krijg 2 euro per week en daar moet ik alles van betalen, alleen de kleren niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:36

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze?
toen ik nog op de basischool zat begon het met 1 euro per week wat langzaam opgeschroefd werd naar 2,50 en later 15 euro per maand. toen ik op de middelbare school zat kreeg ik 25 euro zakgeld en later toen ik in de 2e/3e zat 50 euro kleedgeld (daarvoor betaalde mijn moeder het altijd)
alles wat ik wilde... cadeautjes betaalde mijn moeder altijd.
zie hier boven
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)
in groep acht kreeg ik voor het eerst een heel simpel mobieltje waar ik mee kon bellen en SMS'sen, gewoon prepaid 10 euro per maand. toen ik in de 3e/4e zat kreeg ik een smartphone met een abonnement van 22,50 per maand.. mijn ouders betaalde dat gewoon altijd..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-12-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:37

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? 20 per maand van mijn ouders, 20 per maand van mijn opa en oma, 16 jaar
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? Mag ermee doen wat ik wil, het liefst willen ze dat ik spaar maar ik geef alles uit aan mijn pony. Dit hebben ze liever dat ik het uit geef als ik ga stappen
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? Ik krijg geen kleedgeld, als ik iets nodig heb van kleren krijg ik geld voor te shoppen maar ik krijg verder geen vast bedrag per maand voor kleren. Heb overigens echt voldoende kleren, dus heb niks te klagen
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) Ik heb een mobieltje en krijg pet maand zo'n prepaid kaartje van 20 euro. Hiermee kan in internetten, en zo bereik ik ook mijn ouders via whatsapp, ik kan ook wel bellen maar dat doe ik alleen als het dringend is of in noodgevallen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:38

mijn 2 kids van nu 17 en 19,5 krijgen sinds middelbare school 12,5 per week (50 euro/maand). Hier betalen ze hun middagbroodje mee en al wat ze als hebbedingetjes willen.
Ik betaal dan nog hun maandelijks gsm abonnement van 15 euro/maand en noodzakelijke kleding.
Mijn zoon is heel zuinig op zijn kleding maar rookt, en dochter shopt graag...dit moeten ze zelf financieren.
Beiden hebben wel een studentenjob.

Ik betaal dus gsmabonnement en noodzakelijke kleding, de rest is voor hen. zoals bv. Laptop, gsm, enz...

Nu komt de huur van een kot er nog bij dat ik ook betaal, maar mijn zoon zorgt voor eigen boodschappen.

In de lagere school kregen ze 1 euro en dat ging omhoog per leerjaar, dus in het 6de leerjaar was dat 6 euro/week.

Niet makkelijk, in het middelbaar heb ik geen aanpassing gedaan en hebben ze steeds de 12,5/week gekregen omdat ik vond dat ze er moesten voor werken als ze niet toekwamen.
Ik was eigenlijk blij met deze regeling, ze zeuren niet en sparen tot ze iets kunnen kopen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:39

mijn oudste is 14 en krijgt geen zakgeld (wel van haar vader wat pm waar ze niks van hoeft te doen) omdat ik haar mobiele abbo betaal

kleedgeld wil ik aan gaan beginnen zodat ze leert dat niet alles merkkleding moet zijn want dat is niet te betalen

zoon van 12 krijgt 12 euro pm en hoeft daar niets voor te doen
dochter van 8 krijgt 8 euro pm

melody7

Vraag 1:ik krijg van mijn ouders & oma samen 10€ per week en ben 15 jaar
Vraag 2: ik koop zelf alles voor mijn verzorgpaard, als ik dingen op school koop betaal ik dat hier van, gewoon alles wat ik voor mezelf wil hebben eigenlijk :) en ook voor verjaardagen enz.
Vraag 3: ik krijg geen kleedgeld, omdat ik dit zelf niet hoef, ik haat winkelen dus eens in de zoveel tijd wordt ik meegesleept en dan betalen mijn ouders gewoon :+
Vraag 4: ja, ik heb een mobiel, met een abbonement van 13,50 per maand betaald door mijn ouders, ga ik daar overheen kan ik er zelf voor opdraaien :)

ik krijg denk ik wel vrij veel zakgeld :+ maar ik geef ook wel veel uit...

Mootje

Ik ben geen ouder, maar even over hoe het bij ging vroeger :D
Toen ik 9 of 10 was kreeg ik 7.50 (gulden) zakgeld. Hier moest ik cadeautjes van kopen en mijn eten op de manege van betalen.
Toen ik 12 was kreeg ik ipv zakgeld, kleedgeld á 150 gulden per maand (volledige kinderbijslag). Hier moest ik alles van doen, dus cadeautjes, eten op manege en kleding, schoenen, winterjas etc.
Op mijn 14de ben ik op pad gestuurd met paspoort en sofinummer op zoek naar een baan.

Was het geld op en moest ik nog een cadeautje hebben, had ik pech... Dan werd het meestal een heitje voor een karweitje :+
Telefoon heb ik op mijn 15de zelf gekocht en moest zelf mijn beltegoed betalen. Tevens mocht ik niet bellen naar mobiele nummers met de huistelefoon.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:40

Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? ik ben 13 jaar en krijg 5 euro per week/ 20 euro per maand
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? bijna alles alleen geen snoep
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor?half, als ik naar de stad ga krijg ik bv wel 40 mee om kleding van te kopen
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel)ik heb een mobieltje en die betaal ik zelf, die kost zo'n 5 euro per maand

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:41

Ik kreeg 150euro kleed/zakgeld per 3mnd vanaf mijn 16e

Daar moest ik alles van betalen. Voor het stappen kreeg ik dan wel entreegeld mee en geld om wat te drinken. Verder niet.

Arwennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:45

Ik geloof dat ik kleedgeld kreeg toen ik in de 3e klas zat.. (14 jaar?) en meende 50 euro per maand..
daar moest ik alles mee doen... kleding en dingen die ik zelf wilde (moest ik zelf weten op = op).
Ook telefoon (toen die tijd nog prepaid) heb ik altijd zelf moeten doen maar lijkt me ook normaal.
Maar goed die is 10 jaar geleden en de tijden zijn qua telefoongebruik sowieso veranderd dus wat nu normaal is met wie het betaald weet ik niet... ik heb het altijd normaal gevonden om het zelf te betalen.. eigenlijk iedereen om mij heen deed dat zelf.

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:47

Ik ben 15, bijna 16.
Ik krijg 25 euro zakgeld per maand. Daar mag ik alles mee doen wat ik wil, maar uitgaan etc moet ik zelf betalen. Ik krijg 50 euro kleedgeld per maand. Mijn mobieltje kost 20euro per maand en die betalen mijn ouders.

Ik ben best verwend, of niet? := Ik help mijn moeder wel in het huishouden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:48

Even vanuit mijn eigen positie, ik heb nog geen kinderen :+

Als klein kind (basisschool) kreeg ik altijd een gulden per week, dat deed ik in een potje en na een x aantal weken kon ik daar dan iets leuks van speelgoed voor kopen.
Op de middelbare school kreeg ik 30 euro zakgeld en 70 euro kleedgeld per maand. Dit is zo gebleven tot mijn 17e, toen kreeg ik stufie en mocht ik dat houden als kleedgeld/zakgeld.
Ik moest op de middelbare school alles ervan betalen, cadeautjes voor verjaardagen/kledng/mobiele telefoon etc. Mijn ouders betaalden zolang ik nog op school zat/studeerde wel mijn zorgverzekering.
Zie bovenstaande.
Ik had vanaf dat ik naar de middelbare school ging een mobieltje en dat beltegoed (prepaid dus) betaalde ik zelf.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:50

Ik kreeg iets van 250/300 euro per 3 maanden als 15/16 jarige. Moest daar dan ook alles van kopen. Had een abbo (mobiel) die mijn stiefvader betaalde, ging ik daar overheen (wat vaak zo was) ging het van mijn geld af. Vanaf mijn 18e moest ik alles zelf betalen.

Daarvoor kreeg ik wel is zakgeld voor als ik iets wilde hebben, maar niet per maand of per week voor zover ik mij dat kan herinneren.

Edit: Kreeg voor mijn 16e geloof ik ook zakgeld/kleedgeld schiet me nu te binnen, maar weet niet meer precies hoeveel, wel dat het met de leeftijd omhoog ging. Dus ik was altijd blij als ik een jaartje ouder werd.
Laatst bijgewerkt door Eskimo op 23-12-12 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:52

Ik ben 17 , ik krijg 30 euro per maand zakgeld.
Kleedgeld krijg ik niet als ik kleding nodig heb betalen mijn ouders dat :P
Ik moet er spullen & voer/prikjes mee betalen voor mijn paard verder alleen sparen en hebbe dingen kopen. Ik heb een mobiel abbonement van 25 euro per maand dat betalen mijn ouders ook :)
Verder heb ik wel nog een bijbaan :)

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:53

Ik ben 16, dinsdag wordt ik 17, en krijg 30 euro per maand, dat al sinds mijn 14e.

Ik moet mijn telefoon kosten er zelf mee betalen, kleren, en alles wat ik verder wil hebben.

Nee, niet echt kleedgeld, meer zakgeld, maar wij hebben niet het geld om ieder jaar een nieuwe garderobe aan te schaffen, dus betaal ik zelf vaak mijn kleren.

Ja, ik heb sinds groep 7 een mobieltje, omdat ik toen op zomerkamp ging en nog erge heimwee had. Met dat mobieltje mocht ik dan 2 of 3 keer per dag(mocht ik zelf weten) met mijn moeder bellen. Maar zodra ik weer naar school ging, ging dat mobieltje in de kast.
Heb ook pas sinds dit jaar(zit nu in 5Havo) mijn telefoon bijna altijd bij me. Eerder zag ik het nut er niet van in. Mocht er iets gebeuren, bel ik wel bij iemand aan om te vragen of ik even mag bellen.

Verder vind ik dat jouw kinderen misschien iets te weinig krijgen. Maar misschien is dat ook wel goed? Dan leren ze de waarde van geld kennen.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:56

ik ben 13, mijn lijstje,
Vraag 1: Hoeveel zakgeld per week/maand krijgt jouw kind en welke leeftijd heeft deze? ik krijg 20 per maand, .
Vraag 2: Wat moeten ze ervan doen/ mogen ze er mee doen? ik moet mee helpen met bijv. de vaatwasser, mijn eigen troep opruimen, soms een keer stofzuigen etc. hier mag ik alles mee doen, ik mag ik dekjes tot shirtjes die ik persee wil hebben van kopen. maar bijv. kleren of andere dingen die ik ecth nodig heb, ( als ik bijv. een nieuw zadel nodig heb) worden betaalt.
Vraag 3: Krijgt je kind al kleedgeld en zo ja hoeveel en waarvoor? nee, ik krijg geen kleedgeld.
Vraag 4: Heeft jouw kind al een mobieltje en hoe wordt dat betaald (wie/hoeveel) mijn vader betaalt mijn abbo, dat is (volgensmij) 30 of 35 eur p/m. dit is wel veel vind ik maar we hebben het zo afgesloten dat ik er bijna niet overheen kan.
verder vind ik dat ik best veel krijg.

xTammyy

Re: Zakgeld / kleedgeld / belgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:59

Ik ben 17, en krijg geen zakgeld. Nooit gekregen volgens mij..
Ik krijg sinds mijn 16e kleedgeld, 50/maand, moet alles betalen op schoenen en jassen na
Mobiel abo wordt voor me betaald.

Ik heb altijd een baantje gehad en kon daar alles zelf van betalen, toen ik nog niet werkte betaalde mn moeder wel veel (kadootjes enzo voor feestjes bijvoorbeeld) maar heb het nooit heel bont gemaakt moet ik zeggen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 12:01

Vind het wel grappig dat sommigen vinden dat mijn kinderen weinig krijgen. Zij hebben beiden een "eigen paard" (lees ik heb een paard en pony, zoon is baasje van paard, dochter van pony) waar ze niks aan hoeven te betalen. Ze moeten wel meehelpen in de verzorging en mogen er van alles mee. Ik koop alles van spul wat nodig is, ook wat speciaal voor de kinderen is (zoals beleerwagen bijv). Beiden zitten op diverse hobby's wat ook geld kost (zoon reddingsbrig, toneel, tekenles, dochter reddingsbrig, tekenen, turnen). Ze hoeven niks van kleding te kopen, dat betalen wij (ouders) allemaal. En ook qua speelgoed, lekkers, uitjes komen ze niks te kort. ook de verzorging van hun huisdieren (voer voor slang en cavia's van zoon, voer voor hamsters dochter) wordt door ons betaald.
Ben dan wel benieuwd waar iedereen die hopen zakgeld aan uit geeft...

Oja... die cavia's en de hamsters zijn NIET het voer van de slang :D