Tanden snel verplaatsen na beugel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ruby1995

Tanden snel verplaatsen na beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 09:29

Hoihoi,

Vorige week donderdag is mijn (slotjes) beugel eruit gegaan. Ik mistte 2 kiezen (de melkkiezen zijn getrokken waardoor gaten ontstonden) ik kreeg een hoektand door mijn gehemelte heen waardoor die 'oude' hoektand eruit moest en die hoektand in mijn gehemelte in de rij moest. Ook had ik een spleetje tussen mijn voortanden.

Ik heb 2 weken voordat mijn beugel eruit mocht spalkjes gekregen. Toen mijn beugel eruit werd gehaald moest ik daarna ook gips happen voor een nacht beugel voor boven en onder, het gaat om zo'n beugel:

Afbeelding

Die had ik afgelopen dinsdag opgehaald, nou was ik ziek van de week, dus had hem niet gelijk gedragen. Ik was vrijdagavond begonnen met boven, toen wou ik gisteravond boven en onder doen, maar toen.... onder ging niet. Het ijzere ringetje wou niet om mijn rechter (voor mij) kies. Dat kiesje wat er voor staat, staat er te nauw tegenaan... Waardoor het ijzerdraadje er niet tussen paste. Nu had ik vanmorgen ook even gekeken naar mijn gipsafdruk van donderdag en daar stond dat kiesje er ook tegenaan, en de beugel is naar dat gipsafdrukje gemaakt. Aan de buitenkant is nog niks raars te zien, van gekke verplaatsingen. Overigens gaat links onderin wel er prima in.

Ligt het nu aan mij? Is het gewoon een priegelwerkje om hem er goed omheen te krijgen? Of is die kies daadwerkelijk aan het verplaatsen. Ik maak me wel zorgen, ik wil niet dat ik 2,5 jaar niks voor niks een beugel heb gehad.

Help.... kunnen kiezen echt zo snel verplaatsen? Ik maak me eigenlijk echt zorgen...

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:33

Wat apart dat je niet meteen spalkjes krijgt dan.. Ik kreeg spalkjes en een nachtbeugel, na mijn blokjesbeugel. De nachtbeugel heb ik overigens niet langer dan een week gedragen omdat ik daar letterlijk van over m'n nek ging en dus niet sliep. Maar ik heb niet het idee dat daardoor de stand heel erg veranderd is, maar dat kan ook komen door de spalkjes die ik meteen kreeg.

Als ik jou was zou ik morgen gewoon even contact opnemen met de tandarts.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:35

ik had ook een spalkje gekregen, ze zeiden die moet je wel je hele leven hebben anders gaat alles weer terug zoals het stond. Spalkje knapte een paar jaar later eraf ik naar de tandarts voor een nieuwe. Ja dat doen we niet meer, je kan een nachtbeugel krijgen.
Ik heb dat ding drie maanden gedragen, ik kon er niet mee slapen echt niet, die maar uitgelaten, volgens mij zijn mijn tanden wel iets verschoven maar zo minimaal dat je het niet eens ziet. Ik twijfel er aan of dat wel echt gebeurd. Hun hadden trouwens wel tegen mij gezegd, het kan ook best zo zijn dat het niet gaat verschuiven.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 09:36

Ik heb ook al mijn spalkjes! Misschien had ik mijn zin niet duidelijk geformuleerd, maar ik bedoelde dat ik mijn spalkjes al had 2 weken voordat mijn beugel eruit ging, dus heb ze al even...

Ik ga morgen de tandarts bellen, maar mijn orthodontiste is zelf met vakantie....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:44

Aah oke! Ik vond het al zo apart dat je spalkje pas 2 week later zou krijgen, maar dat is dus niet het geval.

Het beste lijkt me om inderdaad even te bellen!

Ruby1995

Re: Tanden snel verplaatsen na beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 09:50

Dan ga ik morgen even bellen maar het kan toch niet dat morgen alles weer scheef staat... haha

Valerie_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 09:55

Raar dat je tanden verplaatsen ook al zit er een spalkje achter. Zit je spalkje wel goed vast aan de tand die verschoven is? Want ik weet uit eigen ervaring dat als een spalk loskomt, dat je tanden (na 5 jaar! nog) kunnen verplaatsen. Bij mij kwam er constant een spalkje los totdat de orthodont besloot om die spalk los te knippen... achja, een grote spleet in nog geen maand tijd. Ik vreesde toen ook dat die beugel al die jaren er voor niets had opgezeten. Dankzij een andere orthodont wel die spleet met rekkers terug kunnen toewerken :) (al een geluk!) Maar ik begrijp je angst wel, ik heb mij ook bepaalde tijd zorgen gemaakt om mijn gebit. Gewoon even bellen, wie weet is het het met een kleine aanpassing aan je nachtbeugel opgelost!

Zo snel zal alles niet scheef staan, komt wel goed! :D

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:47

En je beugel paste dinsdag bij het ophalen wel? Dan ben je gewoon te laat begonnen vrees ik := Een spalk zit alleen achter je voortanden, niet bij je kiezen cluedoke.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:49

Tanden en kiezen verplaatsen je hele leven... En dat kan idd heel snel gaan. Helaas...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 16:31

Heb hem na vanmorgen na wat priegelwerk wel in gekregen! Dus doe hem vanavond weer in! En dat ik te laat ben begonnen weet ik ook wel maar daar heb ik nu niks meer aan.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:59

Dag en nacht dragen blijven, totdat alles weer op zijn plek staat! Iets anders zit er niet op..