Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 20-12-12 13:53
Er zijn redelijk wat slechthorende en dove Bokkers. Ik ben zelf inmiddels doof, geloof dat dat de juiste term is.
Ik was als kind een huilbaby want hoorde mezelf toch niet, sinds ik 1,5 jaar was is het ontdekt, en vanaf toen draag ik apparaten. Toen dus gewoon zwaar slechthorend, verlies van 70 dB aan beide oren, met 13 jaar links plotsdoof geworden en rechts verlies van 80-85 dB. Maar kon me gewoon redden met gehoorapparaten, wel een slag krachtiger. Vorig voorjaar rechts plotsdoof geworden, dus toen was het helemaal foute boel. Doof is zodra je een verlies van over de 100 dB hebt. In augustus dat jaar een Cochleair Implantaat geplaatst op links, en sinds dit voorjaar weer relatief goed horend met CI dus.
Ik ben gewoon naar reguliere basisschool, middelbaar en HAS gegaan. Ik kan dan ook geen gebarentaal. Inmiddels ook alweer zo'n 4 jaar werkzaam in het bedrijfsleven. Ik hoor bijna niks meer zonder apparaat aan mijn rechtse oor, voor mijn plotsdoofheid van vorig voorjaar kon ik wel wat horen als men direct in het oor iets zei. Omdat ik nu een CI heb links, is dat gehoor ook kapot. Rechts kan ik sommige geluiden nog wel opvangen.
Dat ik SH ben/was zit ik niet zo mee. Het enige waar ik wel gek van word met vlagen is die tinnitus (piep).
Ik ben ook slechthorend! Zou alleen niet weten hoe veel precies Ik heb jarenlang 2 gehoorapparaten gehad, nu al enige tijd niet meer. Mijn gehoorverlies is zo beperkt dat ik met apparaten alleen nog maar slechter ging horen. Ik hoor namelijk alleen de hoge tonen niet. De letters S, F, T enzo hoor ik niet en vogels fluiten en dat soort dingen ook niet.
Enige momenten wanneer ik het moeite mee heb is op verjaardagen of in de voetbalkantine. Vaak zitten we dan in een grote groep en dan versta ik er echt niets van.
hier ook slechthorend, hoeveel zou ik echt niet weten. heb sinds vorig jaar ook een cochleair links en dat bevalt wel goed. moet zeggen dat ik hem thuis niet veel draag....
Pinootje
Geplaatst: 20-12-12 19:12
Ik ben doof. Nou ja officieel zwaar slechthorend, maar ik noem mijzelf doof. Ik draag 1 hoortoestel aan mijn rechterkant, maar dat is puur voor mijn eigen. Want ermee horen doe ik toch niet. Ik hoor bijvoorbeeld wel dat er gepraat wordt, maar niet wat er gezegd wordt. Ik communiceer in gebarentaal. Ik kan wel praten en liplezen, maar doe dat niet graag en lukt ook niet altijd.
Pas met mijn 1,5 jaar officieel bevestigd, mijn ouders hadden het eerder ontdekt, het is enkel dat de KNO arts van de zkh moeilijk deed waardoor het pas op mijn 1,5 officieel is bevestigd. Hierna ben ik naar slechthorende school gegaan in Utrecht, maar later overgestapt naar dove school in Amsterdam. Later 1 tot 2 dagen p.w. op reguliere basisschool gedaan (met af en toe tolk) en daarna mijn middelbare fulltime op een reguliere school in de buurt met dagelijks tolk erbij. Tegenwoordig doe ik de HBO aan de Kunstacademie. Ook elke dag met tolk.
Ik woon in een huis met 8 huisgenoten wie allemaal ook doof is. Verder leef ik in een dovenwereld, wat mij erg bevalt.
Er is trouwens ook een HK-topic met doven/slechthorenden bokkers, al is die al een tijdje stil.
Edit: even de link van dat betreffende topic opgezocht, zie dat laatste bericht vorig jaar november was. [HK] Doven & slechthorenden.
Ik meld me ook, ernstig slechthorend, twee toestellen, maar meestal 1 in, dan versta ik iets beter. Zonder toestellen is spraakverstaan nul. Begonnen rond m'n 18e ongeveer, ieder jaar slechter geworden, sinds drie jaar stabiel. Waarschijnlijk erfelijk.
Nymbous
Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-12 19:59
.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Hier ook een slecht horende Ik ben rechts voor 90% doof, de gehoor zenuwen zijn niet goed 'aangesloten' naar mijn hersenen toe. Gehoorapparaten hebben dus geen nut bij mij, geluid komt gewoonweg niet door. Hele hoge tonen 'hoor/voel' ik nog wel met dat oor trouwens Meeste problemen onderbind ik in rumoerige ruimtes, hoor het dan niet of misvormt zich, en ergste van alles... Mijn goede oor filtert vaak het verkeerde. Bij muziek op de achtergrond gaan gesprekken etc dus standaard mis bij mij Ook leuke concoursen met 'gezellig' muziekje op de achtergrond is een ware nachtmerrie voor mij. Heb al regelmatig proeven stilgelegd om de ruimt stil te krijgen
De buitenwereld merkt trouwens weinig aan mij, hooguit dat ze soms rare antwoorden terug krijgen
Ik ben zelf niet doof, maar heb 4jr een relatie gehad met een dove jongen. Uiteindelijk is het min of meer stuk gelopen op de communicatie. Hij communiceerde voornamelijk dmv gebaren en hoorde niets.
Anoniem
Geplaatst: 22-12-12 12:00
Ik ben volledig doof aan 1 oor.. Ik heb 4x chronische middenoor ontsteking gehad, bij de 1e keer zijn al mijn gehoorsbeentjes al verwijderd omdat ze aangetast waren door de ontsteking. De 4e keer hebben ze er een radicaalholte van gemaakt (https://www.knocare.nl/item.html&objID=467), dus er zit helemaal niets meer, geen trommelvlies, geen gehoorsbeentjes en alle holtes zijn weggehaald. Daardoor is de kans dat de ontsteking nu nog terugkomt nihil. Helaas is herstel nu ook niet meer mogelijk. Ik ben er inmiddels aan gewend, mijn andere oor is nog helemaal goed, dus vaak merken mensen niet eens dat ik doof ben aan 1 oor.
Grootste nadeel vind ik dat ik niet hoor waar geluid vandaan komt, bij mij komt het altijd van links Als iemand mij dus roept sta ik heel dom om me heen te kijken wie mij roept en waar diegene is
Ik merk zelf ook vaak dat ik bij rumoerige gelegenheden toch wel heel veel heb aan liplezen, onbewust lijk ik dan beter te horen wat iemand zegt.. Ik denk dat je dat jezelf min of meer automatisch aanleert.