Ik zak door mijn knie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Ik zak door mijn knie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:11

Hoihoi!
Ik val meteen met de deur in huis.
Een half jaar geleden moest ik naar de fysio voor mijn knieen. Eerst naar de dokter geweest, want in mijn ene knie zat vocht, liep al bijna een week met zo'n band om mn knie, en het ging maar niet weg. Na veel bewegen heel veel last, net als met weinig of niet bewegen. Dus doorgestuurd naar de fysio. Na wat oefeningetjes zei zij dat de spieren van mijn bovenbenen 'te kort' waren. Dus ik moest rek en strek oefeningen doen die ik nog trouw elke avond doe. Na een avondje stappen is er de volgende dag duidelijk vocht aanwezig. Maar dan in beide knieen.

Nu heb ik de laatste tijd dat als ik ook maar een half uurtje op de bank gehangen heb thuis voor de tv ofzo, en ik sta op, zijn mijn knieen stijf, en zak ik er door heen. Of als ik 's ochtends mijn bed uit stap, zak ik door mijn knieen. Op een trap op lopen gaat nog wel, thuis dan. Maar als ik op school de trappen moet gebruiken omdat de lift bijv weer eens propvol zit, voel ik na 2 trappen mijn knieen branden. Naar beneden is al helemaal een hel want voel dan in beide knieen pijn.

In princiepe heb ik er met paardrijden geen last van, totdat ik van mijn paard af kom. Teneerste de plof op de grond als ik af stap, doet het de ene keer meer pijn dan de andere keer. En een uur/ 2 uur na het paard rijden (als ik intensief les heb gehad bijv, of goed heb kunnen rijden met mijn bijrijdpaard) dan begint de pijn op te zetten. Dan voel ik een of andere druk in mijn knieen, alsof er vocht in zit, gewoon een zeurderig gevoel dat langzaam erger word en dan eindigt in pijn. Alleen zijn mijn knieen dan niet dikker dan normaal ofzo...

Ik weet ff niet meer wat ik ermee moet doen. Ik word er zo langzamerhand wel gek van. Ik doe dus nogsteeds de oefeningetjes van de fysio. Zijn er bokkers onder ons die advies voor mij hebben? Als jullie handige tips hebben die miss helpen zijn die van harte welkom. Als er niks is dat helpt ga ik toch maar weer eens een afspraak maken bij de dokter, maar dit wil ik het liefst zo lang mogenlijk uitstellen. Als ik daar namelijk kom gaan ze vragen: doet dit pijn? Doet dit pijn? Nee het doet geen pijn als je op mijn knie drukt of mijn knieschijf heen en weer duwt (klinkt vies maar neem aan dat t bij iedereen kan? XD), en als dat geen zeer doet, zeggen ze dat ze er niks aan kunnen doen....

In elk geval bedankt voor het lezen! En ik hoop op handige tips

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:15

Heb je iets gedaan met je knieën waardoor je die last nu hebt of is dat spontaan ontstaan?
Momenteel heb ik er zelf ook last van met 1 knie, deze heb ik verdraaid of verstapt dat weet ik niet precies meer maar wil ook niet naar de dokter heb daar niet zo'n hoge pet van op eerlijk gezegd.
Maar je heb geen baat gehad bij de fysio?
Hoe vervelend het ook is denk ik toch dat de beste optie is terug te gaan kan best een beschadiging zijn van je meniscus of kruisbanden. Dan kan de dokter je eventueel doorsturen naar het ziekenhuis voor verder onderzoek.

LoveUggs

Re: Ik zak door mijn knie...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:21

Nee, ik heb niks gedaan. De eerste keer vocht in mijn knie, was ook uit het niets. Automatisch ga je dat been dan een beetje ontlasten, en toen werd mijn andere knie ook dik. Ben toen naar de dokter geweest en die stuurde me door naar de fysio. Daar ben ik een stuk of 6x geweest. 1x per week, het vocht in mijn knieen was weg, en ze zei dat ik wel oefeningen moest blijven doen. Die doe ik dus nogsteeds, maar na die 1e x vocht heb ik als maar problemen met mijn knieen. Er zit of vocht in, of ze doen zeer, of ik zak er doorheen... En die problemen zijn ook niet meer weg gegaan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:21

Ik zou naar een goeie orthopeed gaan. Mijn fysio heeft mij na mn knie operatie gezegd dat oefeningen alleen zin hebben als iemand heel lang te weinig/niks heeft gedaan, ik heb dus ook nooit oefeningen bij hem hoeven doen gezien ik zelf al was begonnen met normale dingen opbouwen (wandelen, paardrijden).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:29

Ik heb ook dramatische knieën en heb dezelfde soort pijnklachten. Echter is bij mij op de röntgen foto ook duidelijk te zien dat alles schots en scheef staat.
Ik zou bij aanhoudende pijn toch echt om een doorverwijzing vragen naar de orthopeed.

Ik heb er overigens nu ik in Oostenrijk woon veel minder last van. Zodra ik in vochtig Nederland kom heb ik vrijwel gelijk weer pijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:01

Bedankt voor jullie reacties!

@crazyCat: dus het kan ook liggen aan t vocht in de lucht?
Ik baal gewoon van die k*t knieen, want t is gewoon elke keer wat..!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:12

Heeft de fysio naar je hele lichaam gekeken of alleen naar de knie? Ik loop al anderhalf jaar met een slechte knie. MRI scans gehad, is een ontsteking aanwezig, maar ze wisten niet waarom, en ook niet wat ze er aan kunnen doen.
Ik ga nu naar een masseur, en hij zag gelijk dat het kwam doordat mijn bekken scheef staan, hierdoor zit een knik in de zenuw en bloedtoevoer naar mijn knie. En die veroorzaak de ontsteking. Ben ongeveer 3 kwartier bij hem, waarvan hij hoogstens 10 minuten met mijn knie bezig is, en verder met mijn bekken, rug en nek.
Daarnaast moet ik wel elke ochtend oefeningen doen om mijn knie los te krijgen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:16

Nee er is verder niet naar mijn lichaam gekeken. Ik weet wel dat ik mijn hele leven al een holle rug heb. Dit word trouwens wel erger en erger. Kwam vorige keer van mijn paard af, en had zo serieus gereden, dat ik zonder iets door te hebben gehad, met een verkramte rug gereden heb. Kwam van mn paard af en dacht: goh, wat doet mijn rug ongelovelijk zeer. Probeer er nu wel aan te denken met rijden, dat ik voor mijzelf in een onnatuurlijke houding ga zitten, en dus met voor mijn. Idee een bolle rug. Kan het daar ook aan liggen?

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:31

Dan gelijk een fysio zoeken die wel naar je hele lichaam kijkt of een goede masseur. Je hele lichaam staat namelijk met elkaar in verbinding. Ik weet niet welke regio je woont, maar mijn masseur werk in Haulerwijk, hij is echt een aanrader.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:33

Dan heb je zelf je oorzaak denk ik al te pakken.
In je rug lopen alle belangrijke zenuwen. Als je dan verkrampt zit of je houding niet goed is dan kun je dat zien als een waterslang. Zit je recht dan kan het water er goed uitstromen, zit je niet goed, of verkrampt dan zit er een knik in de waterslang, of wordt dichtgeknepen, dan kan het water ook niet goed doorstromen..

Hoofdpijn, zere nek, zere rug, zere schouders, zere knieën, het kan allemaal voortkomen uit die slechte houding..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:37

Ik heb soort gelijke klachten, jaren bij verschillende fysio's gelopen :n.
Maar nu bleek bij MRI scan, toch wel mijn kraakbeen 'slecht' te zijn. Het is onregelmatig, waardoor er ook losse stukjes tussen zwerven. Dat veroorzaakt de irritatie en dus dikke knieen door het vocht als reactie.

Ik ben rechts nu geopereerd, eind januari gaat links!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:38

LoveUggs schreef:
@crazyCat: dus het kan ook liggen aan t vocht in de lucht?
Ik baal gewoon van die k*t knieen, want t is gewoon elke keer wat..!

Ik heb x-benen dat wil zeggen dat in de loop der jaren beide knieën gedeeltelijk in de verdrukking zijn gekomen.
Bij mij is alles anderhalf jaar geleden door de reumatoloog bekeken en zijn er foto's gemaakt. De oorzaak van de pijn is duidelijk te zien want het is scheef, maar geen reuma en ze kunnen er verder ook niks aan doen.

In de natte koude herfst in Nederland had ik duidelijk meer last. Ik had erge angst om met mijn slechte knieën in de bergen te gaan wonen alles bergop en bergaf lopen, maar ik heb dus in dit droge klimaat zelfs met de kou hier weinig tot geen last.

Wel moet ik oppassen met bepaalde belastingen. Fietsen doe ik bijvoorbeeld liever niet.
Ook heb ik mijn eerste paard moeten verkopen, omdat de combinatie rondgeribt en niet zo voorwaarts altijd zorgde voor veel pijn.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:42

Hmm bedankt! Ik zit in den haag...
Dan zou ik toch nog maar eens langs de dokter moeten denk ik..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:46

Verwijzing naar Orthopeet vragen :j.
Huisarts kon niks bij mij

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:48

Probeer ook echt een masseur voor je aan bijvoorbeeld operaties begint. Vriendin van mij heeft 3 operaties gehad, die niks geholpen hebben. Masseur had haar binnen een paar maand weer aan het sporten! Wat heeft zij een spijt dat ze niet eerst een masseur geprobeerd heeft.
Ik ben ook bij de orthopeed geweest, die kon helaas ook niks :(

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 10:51

Ik ben iemand die advies vraagt bij de huisarts, alleen krijg ik dat niet echt.. XD van daar

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:54

Ik heb al mijn hele leven last van mijn knieën, er zit vocht in en, met name vroeger, ging ik er regelmatig doorheen.Zo erg soms dat ik hem zelf een 'tikje' moest geven om terug te zetten.Bij een knie hebben ze al eens overtollig kraakbeen weggehaald maar daar is het zeker niet beter van geworden!
Een paar jaar geleden heb ik mijn heup gebroken en moest na een tijd revalideren.Maar mijn knieën waren door het stilzitten zo slecht geworden dat daar eerst wat aan gedaan moest worden.Onder begeleiding van de fysio heb ik toen oefeningen gedaan(fietsen, bankdrukken, press-rol) Doordat de spieren en banden om mijn knieën heen sterker werden, werden mijn echt veel beter! Daarnaast is het inderdaad erg belangrijk dat je lichaam verder goed is, als je scheef staat geeft dat een extra en foute belasting op oa je knieën.Een goede manueel therapeut is voor jou volgens mij echt een must!Als mijn bekken weer eens scheef staat (dankzij de heupbreuk regelmatig) krijg ik enorme last van mijn knie!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 10:59

Huisartsen weten niks van knieen. Gewoon om een doorverwijzing vragen, want een masseur/fysio/chiropractor kan niet in je kijken. Voor het zelfde geld heb je meniscus problemen o.i.d. dan kan je duizenden euro's uitgeven, maar dat gaan ze niet op kunnen lossen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:02

Zijn je kniebanden niet slap? Ik heb namelijk ook dat als ik niks doe of ik sta op mijn werk dat mijn knie pijn doet en dat ik er in mijn hele been pijn in heb. Misschien eerst aan de fitness voor de versterking van de banden en spieren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:12

Ik doe juist onwijs veel...
Heb een jaar geleden wel gefitnissed, alleen moest ik daarmee stoppen omdat ik er gewoon geen tijd meer voor had. Ik zit hele dagen op school, en heb 1 uur tot 1,5 uur reistijd. Ben ik om 3 uur vrij, ben ik pas rond half 5 thuis. Ik heb 3 dagen in de week mijn verzorgpaard, en ook nog 1 dag in de week gewoon manege lessen... Ook heb ik mijn eigen opdracht (website maken) waar ik me mee bezig houd, en op school heb ik ook nog eens sportmodules. Vorigjaar wezen spinnen, maar kreeg ook daarbij enorm last van mijn knieen. Eerst mijn rechter en vervolgens ook mijn linker..
Doe dus ook elke periode (van vakantie tot vakantie) een sportmodule voor school, dus dat is ongeveer 5x sporten per week... Ik weet niet waar ik de tijd vandaan moet halen om ook nog te fitnissen! Ik denk trouwens niet dat dat voor mij een goede is... Als ik ook maar iets te veel doe, heb ik weer last...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:41

En rustig opbouwen? Er zijn zat fitnesscentra's waar gediplomeerde instructeurs rondlopen en waarbij je een opbouwend schema hebt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 16:43

Ja dat klopt, alleen waar haal ik de tijd vandaan die ik niet heb..?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 16:57

Plannen... of misschien het een of ander minder doen, vanuit school gelijk naar de sportschool. Ik werk 32 uur per week, volg een BBL opleiding en ik fitness er ook bij. Ook al ga je misschien maar 2 keer per week?