Magnesium bij RLS?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kayleigh__

Magnesium bij RLS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 23:00

Zo ongeveer 2 jaar geleden kwam ik hier op Bokt de term 'RLS' tegen. Na wat bezoekjes aan de huisarts en de Neuroloog is vastgesteld dat ik inderdaad RLS heb. Ben toen ook begonnen met het slikken van Ropinirol. Werkt vrij goed, maar mijn dosis is in de ergere periodes net te laag. Wil liever niet voor die periode de medicatie opbouwen ivm ergere misselijkheid en daarbij ben ik slecht in het afbouwen.
Nu lees weleens de tip om meer magnesium te gaan nemen. Nu heb ik ooit geleerd dat het innemen van te veel vitamines en mineralen ook niet goed is. Heb zo'n 2 jaar geleden bloed laten prikken en daarbij was alles nog goed.

Ben nu wel erg benieuwd of het schadelijk is om (tijdelijk) wat magnesium te slikken? Ook ben ik op zoek naar ervaringen van mensen met RLS en het nemen van magnesium. Werkt dit ook echt?
Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

:)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:38

Ja, ik ken iemand die al enige tijd magnesium slikt hiervoor en zegt dat het helpt! Het is niet 100% weg, maar zeker minder dan voorheen. Een poos geleden las ik wat artikelen die suggereren dat men over het algemeen net te weinig magnesium binnenkrijgt via onze voeding. Aan de andere kant, teveel is natuurlijk nooit goed - houd je zeker aan de aanbevolen dosering - maar het is het waard om te proberen, al is het maar tijdelijk, om te zien of je een verbetering ondervindt?

Edit: Heb even wat opgezocht en bijgelezen over magnesium. Er is niet heel veel onderzoek naar gedaan, maar de langste studies liepen over een periode van 2 jaar en ondervonden geen bij-effecten (schadelijk of onschadelijk) van het innemen van magnesium; wel een verbetering van symptomen. Dat waren alleen wel 'open' (dus niet dubbelblinde) onderzoeken, dus helemaal wetenschappelijk is 't niet...
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 19-12-12 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Re: Magnesium bij RLS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:44

ja dat helpt mij wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:12

Ik weet niet wat RLS is maar ik heb een tijd Fibromyalgie klachten gehad. Ook gepaard met erge spierpijnen en restless legs.
Ik ben toen dagelijks Magnesium gaan nemen en de klachten zijn zo goed als weg gegaan en komen niet terug. Heel soms nog, bij veel stress maar verder niet.

Cookies

Re: Magnesium bij RLS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:41

RLS is Restless Legg Syndrome, Suzanne.

Magnesium kan inderdaad helpen bij RLS, ook kan je een ijzertekort hebben. Ik heb zelf magnesium geprobeerd, maar krijg hier vreselijke migraine van, dus weer mee opgehouden. Ik heb al meer dan 20 jaar in meer of mindere mate RLS. Voordat ik ongesteld moet worden wordt het zo erg dat ik nog 3 uur op een nacht slaap. Ik heb aan medicijnen Rivotril gehad en Sifrol, maar op den duur waren de bijwerkingen erger dan de kwaal. Heel soms neem ik in het weekend nog wel eens een Rivotril, dan kan ik een weekend bijslapen.
De laatste paar maanden is het echt heel erg geworden en ben nu echt aan het eind van m'n latijn. Ik loop nu ook bij de slaappoli.

Sinds 2 weken ben ik bezig met extra vitamine B12. En vannacht heb ik voor het eerst sinds maanden een keer een hele nacht doorgeslapen. Ik wist niet wat ik meemaakte. Misschien is het toeval, maar dat zien we vannacht wel :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 09:47

Cookies schreef:
RLS is Restless Legg Syndrome, Suzanne.

Oh. :o
Ja dan helpt Magnesium zeker!