Winterdip, lotgenoten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

RoosG

Winterdip, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 20:04

Hoi iedereen!

Ik geloof niet dat ik hier al een topic over heb gezien, ik heb het in elk geval niet kunnen vinden.

Anyway, ik heb weer een gigantische last van een winterdip. Een jaarlijks probleem waar ik steeds meer last van krijgt. Ik ben 24 uur per dag moe, prikkelbaar, emotioneel, vergeetachtig en niet mijzelf. Zodra de zon weer begint te stralen en ik kan er van genieten (dus ik zit niet op school of stage) voel ik mijzelf opbloeien. Helaas zijn deze momenten zeldzaam, omdat ik ontiegelijk druk ben met school, stage en werk. Ik moet mijzelf naar buiten slepen om te gaan paardrijden. Niet omdat ik geen zin heb, in tegen deel, ik wil juist! Maar ik ben kapot.

Nog meer bokkers die hier last van hebben of misschien tips?

Duhelo

Re: Winterdip, lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 20:52

hier hetzelfde, zowel vriend als ikzelf raken nooit meer uitgeslapen (mede door zijn verschillende opsta-uren, ik draai mij dan nog eens om, val terug in slaap, en kom als een wrak wakker)
heb lange werkdagen (9.30-19) dus vertrek als het donker is, en kom thuis in het donker. heb gelukkig wel veel vrije dagen (iedere zondag, een zaterdag op twee en iedere dinsdag) maar kom om in het werk,paard en huishouden.
ben idd ook constant moe (behalve savonds tussen 9 en 23, dan ben ik klaarwakker, vroeg gaan slapen lukt dus nooit), prikkelbaar, heb geen zin in niks, pfff :P
vitaminepillen nemen zou helpen, maar die vergeet ik dan :+

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:00

*steekt vinger op*
Helaas is dat hier ook het geval, en dit jaar erger dan voorgaande jaren. Het liefst lig ik om 8 uur in m'n bed, en slaap ook gerust een uur of 8/9.
Schijnt dat ik vitamine D te kort heb, maar ik vraag het me af. Idd zodra de zon weer lekker schijnt is het klaar.
De gouden tip helaas nog niet gevonden.

Lindee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:02

Hier nog iemand..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:03

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:10

Ik ken het! ik ben een heel slechte slaper, in de zomer kan ik dat prima handelen..maar in de winter... pfff. moe, prikkelbaar, blegh! het liefst om 7 uur savonds al gaan slapen. al lukt dat niet....
al met al.... laat alsjeblieft snel de zon gaan schijnen!

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:11

philips verkoopt lampen voor lichttherapie, dit zou goed werken volgens een psychiater die ik ken.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:12

Ik ben dus niet de enige... "gelukkig"

Het is zo vermoeiend om zo moe te zijn, verschrikkelijk...

Waar heb je dat licht-lampje vandaag Future_me?

Ik geloofde eerder nooit in een winterdepressie, maar nu ik met het donker weg ga en met het donker thuis kom, snap ik het helemaal...
Als ik om 8 uur naar bed ga (wat mijn lichaam echt wilt) kan ik vaak niet in slaap komen en ben ik de volgende ochtend net zo moe. Voornamelijk omdat het donker is buiten.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:15

Ik meld me eigen ook even. IK heb er ook last van :=

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:19

Daar heb ik dan weer geen moeite mee, ik kan zo m'n bed uitkomen zonder moeite. Ben ook totaal niet moe als ik eenmaal wakker ben, maar 3-4 uur later heb ik het al wel weer gehad.
Concentratie is ook een beetje weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:20

--
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:21

Vertel mij wat... Het is óf sneeuw, óf regen en zelfs als de zon schijnt is alles nog nat van de regen. Nu begin ik Woensdag met mijn nieuwe stage dus mijn uitslaapdagen zijn nu ook weg... Daarbij krijg ik daarna ook geen rust omdat ik achter loop met mijn stageopdrachten. Dus alle tijd die ik heb moet ik daar aan spenderen.
Ik kom heel moeilijk in slaap. Vannacht heb ik tot wel 3 uur wakker gelegen, en zes uur moest ik mijn vader wegbrengen (omdat ik zijn auto heb). Ik was gelukkig elf uur in waardoor ik daarna nog wel even op bed kon maar die twee uurtjes helpt dan niks.

Daarbij kan ik ook niet paardrijden, ik kan hier wel een binnenbak afhuren maar ik ben niet van plan te gaan betalen om op mijn eigen paard te kunnen rijden, daarbij is het rijden dan ook niet leuk meer omdat hij dan heet in zn kop is.

Dus ja, ik leef met het gevoel van 'F*ck my life' right now.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:24

Pff, helaas hier ook..

Ik kan 's ochtends niet opstaan, zit overdag alleen maar binnen achter m'n laptop, ga eten uit verveling, ben vreselijk moe, snel chagrijnig en nergens zin in.. -O- Verder heb ik ook het gevoel dat alles tegenzit en niks lukt..

Sneeuw vind ik daarentegen wél leuk (mits het sneeuwt als ik binnen zit en het weer weg is voor het irritant word) helaas is dat hier ook nog niet gebeurd..

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:34

Hier ook, opstaan is in de winter een nóg grotere ramp dan in de zomer, en mijn motivatie voor mijn studie is helemaal kwijt.
Het liefst ben ik de hele week vrij en dan lekker uitslapen en naar de paarden de hele dag...
Sneeuw is inderdaad wel heel leuk, als je vrij bent, ben ook echt een ski- en snowboardfanaat, maar het weer hier is toch vreselijk...

Laura1589

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:47

Ook hier elk jaar weer een terugkerend probleem. Maar met behulp van mijn energy light gaat het veel beter! Echt een aanrader! (Overigens, ik heb m voor 50 euro gescoord op Marktplaats :) )

Wat mij ook heel goed helpt is bewegen en sporten. Met name als ik vrij ben (want ik werk tussen 8-17 dus dat betekent in t donker weg en in t donker thuis) en als het licht is naar buiten gaan. Paardrijden, wandelen, hardlopen, fietsen dat doet me echt goed! Daarnaast sport ik 's avonds regelmatig in de sportschool en ik merk gewoon dat dat mijn stemming verbeterd en dat ik er energie van krijg.

Maar ik zou je echt een lichttherapielamp aanraden, het scheelt echt! :)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 21:48

Ik ben absoluut geen sneeuw fan, al vind ik het wel leuk om dan buiten te rijden. En met kerst vind ik het wel leuk.

Ik zag dat de HEMA die lampen verkoopt voor 50 euro, ik ga daar maar eens naar kijken. Ik vind die van Phillips behoorlijk aan de prijs...

Is er hier iemand die last heeft van migrane? Vreemd genoeg kan ik het in de zomer behoorlijk onder controle houden, ik heb dan amper last van migrane, maar nu krijg ik er steeds meer last van... Kan dit ook in verband liggen met de winter?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:52

Hier nog 1 met een giga dip..

Ik haat kou en ik haat donker :+
Ind in donker naar huis en met donker weer naar huis.. bah!

Hier snel moe, ochtends niet uit bed kunnen komen, snel geïrriteerd en nergens zin in.

Ook dat ik nu geen paardje meer heb, verveel ik me rot, en dat maakt het humeur er niet beter op! ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 22:04

hier ook migraine, ik krijg het vooral van stress (heb ik in de winter idd vaker, meer rushen om alles af te krijgen, in de zomer heb ik meer tijd voor mijn gevoel), en van lichtflitsen (bv zon die laag schijnt over nat wegdek, als ik zo een tijd moet rondlopen buiten heb ik het wel eens zitten, of zon die weerkaatst op ijs oid)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:45

jezelf naar buiten sturen ondanks geen zin, kan ook echt helpen, dikke jas, muts regenjas enz. en dan gewoon naar mijn paard. Knap echt op van de frisse lucht.

En wat mij ook echt helpt is dikke kleding dragen, goeie sokken schoenen etc. Charmant zijn is er niet echt bij maar ik voel me echt stukken beter sinds ik me echt goed aankleed.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 09:46

Zoals bij alle vitamines, zorgt een tekort aan vitamine D voor nare bijwerkingen. Omdat wij onze D'tjes vooral uit zonlicht halen en we 's winters nu eenmaal minder zonlicht tot onze beschikking hebben, raak je 's winters sneller in een dip (het nadelige effect van een vitamine D tekort dus).
Op naar een warm, zonnig land zou ik zeggen :D En anders: als de zon tijdens je pauze of iets dergelijks maar even schijnt: lekker naar buiten!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:18

Sinds ik in Noorwegen heb gewoond is Nederland het paradijs voor me. Lekker veel licht :j

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 10:47

Prbeer toch om iedere dag naar buiten te gaan overdag (ook al is het bewold). En verder lichttherapie (misschien kun je een kuur nemen via het ziekenhuis) en anders kun je nu ook onder het genot van verse koffie/thee bij Beagels en Beans terecht.

Probeer daarnaast zoveel mogelijk te houden aan vast ritme (ook in het weekend) met voldoende slaap. Eet iets meer groente en fruit dan normaal en probeer suiker te vermijden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:20

*steekt hand op*

Ik voel me wel altijd beter na een rondje hardlopen, zelfs door de regen. :j
Buiten komen is echt goed, dus 'dwing' jezelf toch! :))

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:23

Ik meld me ook...

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 11:26

Ik meld me ook.
Ben afgelopen 2 weken niet op school geweest, omdat ik zo op ben. Ben 2 week geleden ineens bijna flauw gevallen op school..
Wel gewoon naar stage geweest, omdat ik daar lekker bij de dieren ben.
Zit nu wel weer op school ,en het gaat aardig goed..
Maar wat verlang ik weer naar de zomer zeg..
Heb totaal nergens zin in, het liefst hou ik gewoon een winterslaap :o