help! Vakantie, medicatieverklaring vergeten, wat nu?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

milo

help! Vakantie, medicatieverklaring vergeten, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 11:13

Ja, lekker hoor, een ADHD'er een verklaring laten regelen, vier weken van te voren!!!
:+

Nee serieus, vrijdag ga ik met de boot naar Engeland maar ik heb dus die verklaring niet, gezien Ritalin onder de opiumwet valt. Maarja, heb het toch wel nodig daar. Iemand ervaring? Gaan ze echt je baggage door zoals op het vliegveld en kom ik echt in de problemen wanneer ik het niet heb?
Zou ik bij de psychiater (voorschrijvend arts) niet dat papiertje kunnen laten ondertekenen en dat dat meenemen, dan heb ik het alleen niet op tijd bij het ministerie (die keuren het goed, maken het officieel)...
Wat een gedoe :(

Anoniem

Re: help! Vakantie, medicatieverklaring vergeten, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:19

Hoe hard heb je het nodig?

Ik heb mijn ritalin toen gewoon thuisgelaten :)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:23

Is een medicijnpaspoort alleen niet voldoende? Daar ga ik mee naar frankrijk, belgie, spanje, zwitserland.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:26

Je kunt toch gewoon bij de apotheek een paspoortje halen? Kost je niks alleen 3 minuten wachten. Meer heb je niet nodig binnen de EU :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:53

Precies, even naar de apotheek is voldoende :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:57

Is met ritalin de Apotheek ook voldoende? Ritalin valt onder de opiumwet en volgens mij heb je dan wel echt een verklaring van het ministerie nodig :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:00

Nee hoor ik heb Tramadol dat is het neefje van morfine. Ben 2x in het vliegtuig geweest zonder problemen. Zolang je kunt aantonen dat je het voorgeschreven hebt gekregen (dus in het doosje met je naam en adres + de verklaring van de apotheek) Dan is er niks aan de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:04

Valt morfine ook wel onder de opiumwet dan? In Engeland kan je echt opgepakt worden voor het in bezit hebben van harddrugs namelijk. Ritalin is een amfetamine.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:10

Vd week in Londen waren de controles zeer streng.
Ik zou recept en doosje meenemen, en alles in een doorzichtig zakje stoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:12

Recept en doosje heeft de politie geen boodschap aan in Engeland :n zeker niet als het om een amfetamine gaat. Is namelijk geen wettelijke toestemming.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:17

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:17

chocobroodje schreef:
Je kunt toch gewoon bij de apotheek een paspoortje halen? Kost je niks alleen 3 minuten wachten. Meer heb je niet nodig binnen de EU :j

Engeland valt toch niet binnen de EU ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:19

Engeland is een schengenland, dus je hebt die schengenverklaring nodig.

Engeland hoort ook bij de EU, is alleen geen euroland.

Ersina

Hannanas schreef:
Vd week in Londen waren de controles zeer streng.
Ik zou recept en doosje meenemen, en alles in een doorzichtig zakje stoppen.

JIj was zeker met het vliegtuig?
Ik ben dit jaar met de boot geweest, heb talloze medicijnen bij me (en ziekenhuisverklaringen), er werd niet in koffers gekeken !
Overigens lijkt mij ook een uitdraai van de apotheek voldoende en het medicijn in orginele verpakking en niet teveel meenemen (1 week meer dan nodig) zodat men eventueel kan zien dat het voor eigen gebruik is. Jans waarom denk je dat er politie aan te pas komt? Geen politie gezien!
Laatst bijgewerkt door Ersina op 17-12-12 12:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Brainless

Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-12-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:20

Je hebt hem niet alleen voor je reis nodig, maar de verklaring moet je ook op straat laten zien. Er wordt streng gecontroleerd in de Londonse metro's. Incl drugshonden. Dan is een medisch paspoort dus niet voldoende en mag de politie je arresteren voor drugsbezit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:22

Verklaring voor reizen buiten het Schengengebied
U heeft een Engelstalige medische verklaring nodig als u naar een land gaat dat buiten het Schengengebied valt. Deze verklaring is 1 jaar geldig.

Uw arts die uw medicijnen heeft voorgeschreven stelt de verklaring op en ondertekent deze. Vervolgens stuurt u de verklaring op naar Farmatec. Farmatec legaliseert en retourneert de verklaring. Het is verstandig de legalisatie ten minste 4 weken voor vertrek aan te vragen.

Daarna moet het ministerie van Buitenlandse Zaken de medische verklaring legaliseren.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:24

Bij ritalin is inderdaad een verklaring nodig. Bij Tramadol niet, dat valt niet onder de opiumwet. Alleen een paspoortje is bij Ritalin niet genoeg. Als je naar Engeland gaat zijn de controles best streng, dus ik zou het risico persoonlijk niet nemen. Op http://www.farmatec.nl kun je precies opzoeken wat er voor welk middel nodig is. Middelen die niet op deze lijsten staan vermeld, mogen met een paspoortje mee.
Er gaan elke jaar veel mensen zonder verklaring op reis. Ik krijg ze regelmatig aan mijn balie twe dagen voor ze wegmoeten met het verzoek om een verklaring. Dat gaat dan helaas niet meer. Vanaf het voorjaar hebben wij waarschuwingen in de apotheek hangen dat er voor vakantie een speciale verklaring nodig is, maar helaas zijn veel mensen toch te laat. Ga je zonder, loop je risico op een stevige boete.
Zie net dat de site boven mij als is genoemd. Lees het goed door! Daar staat alles op wat je moet weten.

@Ersina: Ik ben twee jaar geleden met de boot naar Engeland geweest en daar werd toch echt gecontroleerd. Alle bagage werd afgesnuffeld door een drugshond en de tassen gingen steekproefsgewijs door een rontgenapparaat. Zowel heen als terug hadden mijn moeder en ik tassen controle.
Laatst bijgewerkt door Petra_O op 17-12-12 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:26

En pin me er niet op vast, maar volgens mij staat op meenemen van "harddrugs" in Engeland een flinke gevangenisstraf. En ook de medicatie uit de Opiumwet valt daar onder.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:30

Jans schreef:
Verklaring voor reizen buiten het Schengengebied
U heeft een Engelstalige medische verklaring nodig als u naar een land gaat dat buiten het Schengengebied valt. Deze verklaring is 1 jaar geldig.

Uw arts die uw medicijnen heeft voorgeschreven stelt de verklaring op en ondertekent deze. Vervolgens stuurt u de verklaring op naar Farmatec. Farmatec legaliseert en retourneert de verklaring. Het is verstandig de legalisatie ten minste 4 weken voor vertrek aan te vragen.

Daarna moet het ministerie van Buitenlandse Zaken de medische verklaring legaliseren.

Oeps, lees dat ik destijds in overtreding was....gelukkig is alles goed afgelopen en ik heb geen politie gezien.
TS is het niet handig nu even te bellen naar BZ wat te doen ?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:37

Petra_O schreef:
Bij ritalin is inderdaad een verklaring nodig. Bij Tramadol niet, dat valt niet onder de opiumwet. Alleen een paspoortje is bij Ritalin niet genoeg. Als je naar Engeland gaat zijn de controles best streng, dus ik zou het risico persoonlijk niet nemen. Op http://www.farmatec.nl kun je precies opzoeken wat er voor welk middel nodig is. Middelen die niet op deze lijsten staan vermeld, mogen met een paspoortje mee.
Er gaan elke jaar veel mensen zonder verklaring op reis. Ik krijg ze regelmatig aan mijn balie twe dagen voor ze wegmoeten met het verzoek om een verklaring. Dat gaat dan helaas niet meer. Vanaf het voorjaar hebben wij waarschuwingen in de apotheek hangen dat er voor vakantie een speciale verklaring nodig is, maar helaas zijn veel mensen toch te laat. Ga je zonder, loop je risico op een stevige boete.
Zie net dat de site boven mij als is genoemd. Lees het goed door! Daar staat alles op wat je moet weten.

@Ersina: Ik ben twee jaar geleden met de boot naar Engeland geweest en daar werd toch echt gecontroleerd. Alle bagage werd afgesnuffeld door een drugshond en de tassen gingen steekproefsgewijs door een rontgenapparaat. Zowel heen als terug hadden mijn moeder en ik tassen controle.

Bestaat er geen noodoplossing? Aangezien toch blijkt dat er meederde mensen te laat op de hoogte zijn van deze regelgeving? Tenslotte bestaat er ook een noodpaspoort, dan is het toch vreemd dat een vakantie eventueel niet door kan gaan door onwetendheid over bepaalde medicijnen? Het gaat immers om eigen gebruik.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:57

Nee, een noodoplossing bestaat er niet. Het is niet mogelijk om zoiets eerder te regelen. Verschillende klanten bij de apotheek waar ik werk hebben het geprobeerd. Bij de apotheek proberen wij mensen op de hoogte te brengen van de haken en ogen van deze medicijnen. Ikzelf zeg het er bij een eerste uitgifte bijvoorbeeld altijd bij als er zo'n verklaring nodig is. We hebben ook posters hangen in de apotheek als het vakantieseizoen weer aanbreekt. Misschien dat de voorschrijvend arts mensen ook zou kunnen waarschuwen.

Een noodpaspoort is voor zover ik weet ook alleen voor speciale gevallen, niet voor als je op vakantie wil, aar dat weet ik niet zeker...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:58

Volgens mij geldt noodsituatie alleen als je het spul een paar dagen voor vertrek voorgeschreven krijgt toch?

Als je al langere tijd Ritalin gebruikt dan had je dit kunnen zien aankomen :j

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:00

oooh nee he... ik ben op de hoogte van de regels, maar opsturen naar de ambassade kost me vier weken, en ik heb er maar één.. dat is dus flink rot..

milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 13:10

Nou ik heb gebeld met de meneer van de Schengenverklaring. Hij vertelde me dat het niet helemaal volgens de boekjes is maar wanneer ik een medisch paspoort, verklaring arts en juiste hoeveelheid pillen (week) meeneem, ik me geen zorgen hoef te maken. Het is niet zo dat ik heel lang op vakantie ga en heel veel medicijnen meeneem.
Hmm... ik zou daar van uit moeten kunnen gaan maar vind het toch nog wel spannend hoor..