Fitness vraag [halterset training]

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Fitness vraag [halterset training]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 13:26

Al ongeveer een maand ben ik bezig met het trainen van mijn arm spieren met de halter sets, waarvan ik nu heb opgebouwd naar de 8 kg.

Dit zijn mijn spier oefeningen,
Overhead Press, Bicep Curls, Tricep Extension Right and Left, Bent over Row en Front Raises.

Wat ik mij afvraagt is;,
Ik was begonnen met de 1kg gewicht schijven en met de oefeningen probeerde ik het 30 secondes lang vol te houden om het te voltooien.
In die tijd na de training was het meer van dat als of het al mijn energie had opgeslurpt en ik gewoon naar bed wilde [ik had toen nog geen spierpijnen].

Is dit een normale reactie wanneer je met de fitness bent begonnen?

Nu merk ik ook op dat mijn eetlust aardig is verhoogd, eet nu ook meer dan vroeger ik neem aan dat dit een normale reactie van mijn lichaam is om al die energie binnen te krijgen.

Ik train nu "bijna dagelijks" en in het begin maar 1 a 2 keer in de week.

Grapjasjes12

Re: Fitness vraag [halterset training]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 13:32

Ja, dat is normaal, ik ervaar hetzelfde tijdens de trainingen.

Ik zou wel ook andere delen van je lichaam gaan trainen en dan niet elke dag, maar bijvoorbeeld 3x per week :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:23

Ik zou je ook adviseren om in ieder geval om de dag kracht training te gaan doen en niet twee dagen na elkaar. Je witte spiervezels, die gebruikt worden bij krachttraining, hebben 48 uur nodig om te herstellen. Wanneer jij binnen de 48 uur weer gaat trainen heb je je zogenaamde 'supercompensatie' nog niet bereikt en kun je in principe minder kracht leveren dan wanneer je pas na 48 uur weer gaat trainen. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:25

Hoe ziet je programma er verder uit, en wat is je doel?

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 23:12

Het is voornamelijk 5 dagen in de week, ik heb het nu uitgebreid met een wat lagere gewicht maar wel de oefeningen langzamer.

Ik heb niet echt een doel.
Ik wil wel dat mijn armen in het algemeen sterker worden omdat ze toch best aardig zwak zijn en voor al als ik het vergelijk met een gemiddelde jongen van mijn leeftijd.

Ik wil later ook wel aan de buikspieren beginnen maar ik vind mijn arm spieren nu even het belangrijkst.

Ik weet ook van die 2 dagen herstel, maar om nou elke keer na de training 2 dagen laten volledig herstellen.... Dan gaat het wel eeuwen duren.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:31

Er zit een bepaalde logica achter trainingsleer, en dat is ook wetenschappelijk onderzocht en bewezen.
Je werkt dan dus juist efficienter. ;)

Even kort door de bocht en er vanuit gaande dat je gezond bent - train je bv beter in drie setjes van een herhaling of vijftien, met tussendoor een goede halve minuut rust. De bedoeling is dat je dit net kunt volhouden, dus na het derde setje is het niet de bedoeling dat je nog staat te springen voor een vierde setje. ;)
Wissel spiergroepen af en train zeker niet elke dag hetzelfde.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:45

Ik had hetzelfde gevoel, daarom dat ik over gestapt ben op een 'split' schema.
4a5 dagen in de week, elke dag een andere spiergroep. Ging mij veel beter af.
Niet alleen je armen trainen, maar je gehele lichaam opbouwen, anders raak je helemaal uit proportie.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:35

TurdusMerula: Mijn trainer zegt iets anders.. Juist dat dat op veel sportscholen gezegd wordt (3x15), maar ook dat dat nog niet het meest efficiënte is. Zij verteld dat ik mij die eerste 2 x 15 alleen maar uitput, waardoor ik de laatste 15 keer minder kan trekken/liften etc. dan ik eigenlijk zou kunnen.

In het begin van mijn trainingsschema moet ik het gewicht zo zwaar doen, dat ik ergens tussen de 20 en 25 keer 'liften/trekken' echt, maar dan ook echt! niet meer kan.. Dit gewicht zal ik de loop der tijd dan iets zwaarder worden. Na enkele weken (dacht 6 tot 8) pak je een gewicht dat je ergens tussen de 15 tot 20 keer kan liften en dan tussen de 15 en 20 keer zit het moment dat je die armen gewoon echt de lukt niet meer in krijgt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:15

Het aantal setjes en herhalingen hangt ook maar net van je doel af. :)