Verkeerde pil van de apotheek meegekregen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Verkeerde pil van de apotheek meegekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:48

Afgelopen dinsdag wou ik de pil ophalen. Ik had geen strips meer en ook geen tijd om hem eerder op te halen.

Eenmaal in de apotheek had ik enkele vragen gesteld over mijn pil. Vooral over de kosten van mijn pil (duurste pil + eigen risico) en of ik zomaar over kon stappen. Ik kreeg te horen dat ik niet zomaar in de apotheek over mag stappen. Dit moest in overleg met de HA. Ook was mijn pil niet aanwezig dus moest die besteld worden. Hij zou woensdag binnen komen.

Afgelopen woensdag en donderdag had ik geen tijd om de pil op te halen. Dus ben ik vandaag naar de apotheek gegaan. Bestelling stond netjes klaar. Half jaartje strips (6 stuks). Betaald en naar huis.

Maar nu maak ik mijn pakketje open en er zit een hele andere pil in. -O- Ik moet nu beginnen met de nieuwe strip en de apotheek is niet open morgen. Dus heb maar de andere pil ingenomen.

Wat moet ik nu? -O-

Macs

Re: Verkeerde pil van de apotheek meegekregen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:50

Als de samenstelling precies hetzelfde is is er geen gevaar, tenzij je allergisch bent voor een hulpstof die bij deze pil wel is gebruik en bij jou oude niet.

BugsFunny

Wel merk is het en wat heb je normaal?
Apotheek mag dus wel de goedkope versie van de pil geven helaas.

Tymbalia

Welke had je en welke heb je nu? Soms veranderd alleen de naam van de medicatie.

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:51

Ja hoor, het is alleen de vraag of je nieuwe pil even sterk is als de oude..

Sterker maakt op misschien wat misselijkheid/hoofdijn niet uit. Minder sterk kan hij eventueel niet geheel veilig zijn.

Edit: hele andere pil gekregen of verkeerde pil in het goede doosje?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:54

maaike5581 schreef:

Eerst had ik ethynilestradiol/gestodeen nog wat (ik ben een apart type en deze kwam nooit voor) nu heb ik de Mylan. Ander doosje. Andere verpakking. Of de samenstelling anders is durf ik niet hardop te zeggen. De oude strip heb ik weggegooid. Maar ik weet haast zeker van wel. Want deze pil heeft geen 3 in de samenstelling staan. Mijn vorige pil wel.

Bedrag wat ik moest betalen is gewoon hetzelfde.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:55

Morgen even langs het slingeland anders?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:55

Heb je normaal de combinatie pil en heb je nu ook een combinatie pil?
Dan moet je eventjes kijken naar de werkzame stoffen en eventueel bijwerkingen mocht je ergens last van hebben (migraine gevoelig bijvoorbeeld) of allergische zijn.

Als je normaal de gecombineerde pil krijgt en nu ineens een andere pil krijgt of andersom dan word het een ander verhaal.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:56

Astaloca schreef:

Morgen concours. (Als het doorgaat) en Slingeland is niet onze apotheek/ha.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:56

eenitraM schreef:
Astaloca schreef:

Morgen concours. (Als het doorgaat) en Slingeland is niet onze apotheek/ha.

Nee, maar daar kun je volgens mij wel gewoon heen... of iig voor vragen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 21:58

Raponsje schreef:
Dan moet je eventjes kijken naar de werkzame stoffen en eventueel bijwerkingen mocht je ergens last van hebben (migraine gevoelig bijvoorbeeld) of allergische zijn.

Als je normaal de gecombineerde pil krijgt en nu ineens een andere pil krijgt of andersom dan word het een ander verhaal.

Gecombineerde pil zegt mij niets. Ik had eerst microgrinol 30 (oid) maar die was de zwaar en toen kreeg ik ethinilestradiol/gestodeen, zoals de HA zegt de bijzondere pil (die nooit op voorraad was en altijd besteld moest worden, juist wanneer ik hem nodig had :+ )

Nja, dood gaan we allemaal :')

Ben alleen bang om juist wel vruchtbaar te worden. En zwanger te raken en lichamelijke klachten te krijgen. Mag je wel zomaar na een stopweek een andere pil slikken?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:00

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:01

Ja! Mijn vorige was 0,3. Nu 0.2. Stond trouwens geen Mylan op mijn vorige pil.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:04

Dan is het vast gewoon hetzelfde, denk je niet ?
Misschien een ander merkje, maar wel dezelfde werkzame stoffen en sterkte :j

Edit: dacht net 0,3 en 0.3 te zien staan, maar nu ineens 0.2 :z
Zit er geen bijsluiter bij ?
Dat is eigenlijk verplicht ?
Laatst bijgewerkt door Shirley op 14-12-12 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Macs

Mylan is de fabrikant en dat zegt niks over de stoffen die erin zitten :)
Je kan volgens mij deze pil wel even blijven slikken en voor de zekerheid een ander voorbehoedsmiddel erbij gebruiken.. ;) Zou wel maandag even langs de apotheek gaan, want een andere pil(merk) mag wel, maar de werkzame stoffen mogen niet verschillen.

Serendip90

Ik heb al 3x een andere meegekregen :') (elke keer erna weer een andere) wel dezelfde samenstelling steeds... Ook een keer teruggegaan.. Kan dus geen kwaad :) Maar je krijgt dus gewoon het goedkopere merk ofzo?

Raponsje

eenitraM schreef:
Raponsje schreef:

Gecombineerde pil zegt mij niets. Ik had eerst microgrinol 30 (oid) maar die was de zwaar en toen kreeg ik ethinilestradiol/gestodeen, zoals de HA zegt de bijzondere pil (die nooit op voorraad was en altijd besteld moest worden, juist wanneer ik hem nodig had :+ )

Nja, dood gaan we allemaal :')

Ben alleen bang om juist wel vruchtbaar te worden. En zwanger te raken en lichamelijke klachten te krijgen. Mag je wel zomaar na een stopweek een andere pil slikken?

Normaal begin je een nieuwe pil op de dag dat je ongesteld word.

Als je een combinatie pil hebt en op een ander merk overstapt kun je gewoon doorgaan alsof het dezelfde pil zou zijn.

Ik heb een andere pil gehad waarbij je 365 dagen per jaar de pil slikt en niet meer ongesteld word.
Deze pil is wel wat "strenger" dan de combinatie pil en je moet hem dan ook elke dag op hetzelfde tijdstip in nemen anders is hij niet veilig.
Ook issie maar 97% betrouwbaar is plaats van 99%.

Dus dat zou wel een belangrijk verschil zijn.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:05

Serendip90 schreef:
Ik heb al 3x een andere meegekregen :') (elke keer erna weer een andere) wel dezelfde samenstelling steeds... Ook een keer teruggegaan.. Kan dus geen kwaad :) Maar je krijgt dus gewoon het goedkopere merk ofzo?

Nee moest net zo veel betalen als die andere pil.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:06

Dat moest ik dus ook... maar voor hun is het "goedkoper" waarschijnlijk...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:08

eenitraM schreef:
maaike5581 schreef:

Eerst had ik ethynilestradiol/gestodeen nog wat (ik ben een apart type en deze kwam nooit voor) nu heb ik de Mylan. Ander doosje. Andere verpakking. Of de samenstelling anders is durf ik niet hardop te zeggen. De oude strip heb ik weggegooid. Maar ik weet haast zeker van wel. Want deze pil heeft geen 3 in de samenstelling staan. Mijn vorige pil wel.

Bedrag wat ik moest betalen is gewoon hetzelfde.

Dat je hetzelfde bedrag moet betalen zegt niets.
Het gaat erom dat de verzekeraar minder hoeft te betalen.
Ik gebruikte voorheen altijd microgynon, dat hadden ze ook vervangen voor het goedkopere merk.
Verzekeraars willen besparen en dat doen ze dus oa op het (deel van) vergoeden van goedkopere merken.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:11

'k Geloof ook best dat dat allemaal mag, maar horen ze dan ook niet even wat voorlichting daarbij te geven ?
Of op z'n minst een bijsluiter ?
Volgens mij is dat zelfs verplicht ..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:18

Voorlichting is alleen verplicht bij eerste uitgifte (al vind ik dat nogal riskant..)

Bijsluiter zit in het doosje.

Tip voor volgende keer: haal eerst de doosjes uit het zakje en controleer het aan de balie. Hoort imo een apothekersassistent aan jou te laten zien, gewoon voor controle.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:19

Een vriendin van mij is Apotheker en zegt dat het waarschijnlijk dezelfde is en alleen de fabrikant is gewisseld. Mylan is een fabrikant. Had je hiervoor Marvelon? Dat is dus hetzelfde.

Fabrikant wisselen kan ofwel door voorraad komen ofwel door preferentiebeleid. Sommige verzekeringen hebben bepaalde afspraken met fabrikanten, dat zij dan goedkoper uit zijn.. Tussen fabrikanten scheelt het vaak echt maar een paar eurocent, zeker als het dan voor de klant word afgerond (kan dezelfde prijs voor jouw verklaren).. Maar op een 'grote bestelling' maakt die paar eurocent voor een verzekering wel verschil.

Of het is zo dat jouw fabrikant nog steeds niet geleverd was en ze dus een andere fabrikant hebben meegegeven (wederom zou het dan dezelfde prijs blijven).. Maar geen zorgen, samenstelling is hetzelfde.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 22:22

Samenstelling is dus niet hetzelfde. Ik heb een 0,02 ipv de 0,03 voorheen. Marvelon komt me ook niet bekend voor.

Krijg nu wel hoofdpijn. Zal wel door de stress komen :=

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:23

[qoute]Dat je hetzelfde bedrag moet betalen zegt niets.
Het gaat erom dat de verzekeraar minder hoeft te betalen.
Ik gebruikte voorheen altijd microgynon, dat hadden ze ook vervangen voor het goedkopere merk.
Verzekeraars willen besparen en dat doen ze dus oa op het (deel van) vergoeden van goedkopere merken.[/quote]

en juist dit is absoluut niet waar....wij hebben hier dit zelfde geintje gehad maar dan met andere medicatie...de apotheek had gewoon goedkopere pillen gegeven die mijn moeder absoluut niet mocht hebben.
toen zeiden ze ook moest van de verzekering want ze was zogezegd niet medisch noodzakelijk...
dus toen zijn wij naar de verzekering geweest en die heeft gezegd van dat is absoluut niet waar dat de verzekering zegt van geef maar de goedkopere versie.
mijn moeder heeft toen t adres van de apotheek moeten door geven en bleek dat ze het met meer medicijnen doen en nu staan ze onder controle.
er is hier over op tv ook flinke discussie geweest :j