spanningshoofdpijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:00

Hoi allemaal,

Ik ben vandaag naar de dokter geweest na 4 dagen last te hebben van hevige hoofdpijn. De dokter zei dat ik last heb van een vrij hoog niveau van spanningshoofdpijn en hypertensie van de spieren in mijn nek en schouders :(

Ik moet dus nu naar de kinesist, normaal gezien helpen pijnstillers niet (wat ik ook ondervond) en moet ik spierontspanners nemen. Nu heb ik gelukkig een dokter die weet dat ik niet graag pillen of dergelijke neem en dus ook geen spierontspanners. Hij raadde dit ook niet aan omdat ik met de auto moet rijden naar school en binnenkort aan de blok moet beginnen. Ik moet nu 9 naar de kinesist gaan om mijn spieren weer los te krijgen (dokter zei dat het beton was).

Hebben jullie ook ervaring met spanningshoofdpijn? Kan je hier preventieve maatregelen voor nemen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:10

In ieder geval dikke sjaal om en NIET je schouders optrekken. Die zoveel mogelijk proberen te laten hangen.
Warme kruik erop kan ook verlichting geven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:11

Heel veel ontspannen en je bewust worden van de spanning in je rug en nek, ik weet hoe moeilijk dat is :) Elke keer als je spanning voelt, die spier bewust loslaten :j

SmartBH

Re: spanningshoofdpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:43

Een warm kruikje heb ik inderdaad ook geprobeerd en dat helpt vooral om te gaan slapen :) in slaap vallen met hoofdpijn is moeilijk... nu ik zo jullie dingen lees, ik zit met opgetrokken schouders dit te lezen := wat doen jullie tijdens het rijden? want ik kan me inbeelden dat ik dit eventueel ook tijdens het rijden erger kan worden? zijn er hier oefeningen voor die je kan doen op je paard om de schouders en nek los te krijgen?

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:20

Ik draai altijd met mijn schouders om ze weer even los te laten...
Ik denk dat het vooral is dat je je er bewust van word dat je het doet, dan kan je er ook wat aan gaan veranderen..
Ik ben net weer klaar met een aantal behandelingen fysio..
Begin me er nu beetje bewust van te worden wanneer ik het doe en probeer dan te ontspannen..
Tjah en zoals iedereen wel weet werkt stress averechts...

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:22

Ik krijg Ritmische Massage, valt onder fysiotherapie als je een verwijzing hebt van de huisarts. Helpt als een tierelier voor mij.
Erg "zachte" massage, maar maakt al mn spieren los.
Ze behandelt mijn rug, dan mijn benen en dan nog een keer mijn rug. Duurt maar halfuurtje en is heerlijk ontspannend :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:26

Ok bedankt voor de tips, zal dit eens uitproberen :)

Die ritmische massage klinkt heeerlijk :p ja ik ben nu ook doorverwezen door de huisarts :) ben eens benieuwd wat mijn kinesist zal doen :) ik hoop dat het ook zo een zalig gevoel geeft en geen pijn bij de dokter. Duwde net op de knelpunten, ik maakte onmiddellijk een sprongetje in de lucht...

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:30

Ik heb precies hetzelfde! Heb er ook jaren mee rondgelopen en ook veel medicatie voor geslikt en niks hielp. :)
Nou ben ik al 10 keer naar een Mensendieck therapeute geweest en dit heeft voor mij ontzettend veel geholpen! Wat ik hier vooral heb geleerd is:
* Aan mezelf denken en beter voor mezelf zorgen (denk aan dingen als sneller hulp vragen, meer rust nemen, sneller paracetamol nemen).
* Mijn schouders en nek ontspannen, hier heeft zij mij ook bij geholpen door alles los te masseren. :)
* Op een hele andere (en betere) manier zitten, lopen en bewegen.

Dit heeft voor mij echt super veel geholpen en ik heb echt minder last van hoofdpijn. Mijn hoofdpijn was ook zo erg dat mijn schoolresultaten er onder gingen lijden. Gelukkig heb ik geleerd mezelf te veranderen. :)

Voor vragen oid mag je me altijd PBen!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:33

+:)+ ik ben blij voor je ! :D

Ik ben ook naar de dokter gestapt omdat ik niet meer voor mijn eindwerk bezig kon zijn...het werd te moeilijk om me te concentreren met die hoofdpijn. Ik zal kijken welke tips ik nu krijg van de kinesist maar ik zal je zeker raadplegen als ik vragen heb ! wat lief :D

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:34

Jup, bij mij loopt het op tot spanningsmigraine, zomers vrijwel niet, 's winters minimaal 1 x per week. Loop heel het jaar door bij de fysio ervoor, maar helaas zit de boel zo ontzettend vast dat het weinig uithaalt.

Als ik een migraine heb slik ik 1200 mg Iboprufen om de boel dragelijk te houden dmv spieren laten verslappen, probeer ik te slapen (als het kan). Probleem is dat ik overdag bijna niet thuis ben, en als de migraine op komt zetten, ik niet meer auto kan rijden.
Klein voordeel hierbij is wel dat mijn migraine aanvallen altijd maar enkele uren duren, en daarna weer afzakt tot een hoofpijn van wat soepeler niveau. in de winter loop ik standaart met hoofdpijn, zomers zijn mijn spieren soepeler en ondervind ik minder last.

Ik heb al 3 jaar last van mijn schouder, as dinsdag moet ik onder de MRI. We gaan nu kijken of mijn schouder pijn blijft doen door mijn spieren in mijn nek, of juist andersom. Ik zou ook graag eens door een sportmasseur of iets dergelijks gemasseerd willen worden, maar het probleem is om het te laten werken moet het minimaal 2x per week. En daar heb ik de tijd niet voor. Mijn werkschema laat het helaas niet toe om rustiger aan te doen, terwijl dat waarschijnlijk de enige oplossing is. -O-

Ben overigens wel een tijdje met kinesiotape behandelt geweest. Heerlijke tape, maar omdat het uiteindelijk niet "genas" maar uitstelde zijn we er niet mee door gegaan. Soms laat ik me nog wel eens intapen, als ik echt heftige weken heb.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 11:16

Ik heb precies hetzelfde! Ik ga dus even meelezen want meerdere keren per dag die hoofdpijn is niet fijn. Aantal jaar geleden ervoor naar de huisarts geweest en werd er toen ook voor behandeld, hielp wel maar stopte ook alweer snel want al die pijnlijke massages waren niet zo leuk die ik toen moest ondergaan. Misschien toch maar weer eens naar de huisarts ermee gaan..

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:12

Aan jouw taalgebruik te zien denk ik dat je van België bent? :P
Ik heb hier ook al een hele tijd last van, en heb een jaar behandelingen moeten volgen bij mijn kinesist, met tussenpauzes. Ik had ook echt een nek en schouders van beton, en er stonden echt bulten op omdat mijn spieren zo vast zaten. Mijn kine masseerde dit telkens los, meestal 5 beurten aan een stuk, waardoor mijn hoofdpijn enkele weken beter was, maar na een maand stond ik terug aan zijn deur om het te laten masseren omdat de hoofdpijn weer ondraaglijk werd.
Toen heeft mijn kine mij doorverwezen naar een andere kinesiste die relaxatietherapie geeft. Ik ben nu ongeveer een 4 maanden bij haar in behandeling, en het is in het begin wel moeilijk om je er voor open te stellen, maar ik heb sinds 2 maanden bijna geen hoofdpijn meer, en ben me veel bewuster van het feit dat ik zelf die spanning op mijn spieren veroorzaak!
Zet jij bijvoorbeeld je tanden op elkaar als je aan het studeren, lezen, tv kijken, .... bent? Of hangt jouw mond 'open', en is hij ontspannen? Dit kan bijvoorbeeld 1 van de oorzaken zijn van de spanningen in jouw spieren, het is iets heel kleins, maar kan een heel groot effect hebben :))
Hier vind je een beetje informatie over relaxatietherapie, als je verder nog iets wil weten stuur je maar een PB! :) Ik ben in ieder geval heel blij dat mijn kine me na een jaar uiteindelijk toch doorgestuurd heeft, immens verschil!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 14:27

Dat relaxtherapie klinkt mij ook wel goed in de oren! Ik probeer mezelf wel altijd al helemaal te laten ontspannen, maar eerlijk is eerlijk, als ik aan het werk ben, denk ik er niet aan.

Overigens heb ik het altijd koud, en span ik mijn spieren onbewust aan. Als ik ze dan ontspan, kruipen ze toch stiekem weer op. Buiten dat doe ik ook knarsetanden in mijn slaap (en heb ik door ooit een gebroken neus gehad te hebben, geen mogelijkheid voor een bitje, ik adem namelijk niet heel soepel door de neus), en word ik regelmatig wakker met kaakkramp. Die kan ik in de nacht niet ontspannen.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:40

Vrijdagnamiddag het eerste bezoekje aan de kine gebracht. Heel erg leuke dame ! Ze is bijna mijn leeftijd dus het praten gaat heel vlot. Maar wat een pijn ! Alles wat ze deed , deed enorm veel pijn :( ik zat enorm vast en op verschillende plaatsen dus niet enkel mijn nek maar ook nog in de bovenste gedeelte van mijn rug :( De dag erna was nog erger, ik had die dag veel pijn , veel pijnscheuten... Nu gaat het beter ik probeer rekening te houden met de tips die jullie gegeven hebben :) ik heb mijn spieren de hele tijd al warm gehouden en let ook op mijn schouders, zodat ik ze niet optrek. Wel betrap ik mij er steeds op dat ik mijn kaken op elkaar klem..ik heb ook even gekeken naar die relaxtherapie , het ziet me er een goede oplossing uit omdat het echt vanuit stress voortkomt. Soms lukt het me om mezelf weer wat rust te gunnen maar het is meestal van korte duur...morgen moet ik terug en hoop ik dat het niet meer zoveel pijn doet :(

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-12 15:08

Ik ben nu enkele keren al naar de kinesist geweest waar ik ook enkele tips heb gekregen :) de tips vanuit dit forum heb ik ook gebruikt en het gaat nu beter. Tot gisteren...ik zat blijkbaar ook vast in enkele wervels, kinesist heeft m'n rug dan doen kraken. Ik had gisteren al last en vandaag is het nog erger pff...ik haat het!

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:42

Iemand tips tegen spannings hoofdpijn en nekpijn/gespannennek?

Ik loop al sinds mijn 16e bij een chiropractor en het gaat steeds beter!
Ik zat echt van top tot teen in de spanning.
Nu hoef ik nog maar 1 tot 2 x per jaar ernaar toe.

Maar helaas heb ik nu veel pijn :(
Nou heb ik ook best veel aan mijn hoofd deze weken.

Ik lig nu in bedje met me hand als ondersteuning/druk voor me nek

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:08

Kan iemand mij aub helpen :(
Iemand met tips die ik nu kan toepassen :(

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:13

Heel herkenbaar, ik heb het ook regelmatig. Mijn nek en schouders verkrampen dan ook helemaal en ik trek mijn schouders op, maar op de één of andere manier kan ik ze dan niet omlaag houden (wel voor een tel maar ze trekken meteen weer op). Ik zit dan ook meestal aan de ibuprofen ermee en als ik pech heb dan wordt het uiteindelijk migraine en kan ik het bed opzoeken.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:18

Ja ik heb soms ook dat het van spanningshoofdpijn naar migraine gaat :(

Ik word nu ook gewoon misselijk van de enorme pijn :(

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:20

SmartBH schreef:
Ik ben nu enkele keren al naar de kinesist geweest waar ik ook enkele tips heb gekregen :) de tips vanuit dit forum heb ik ook gebruikt en het gaat nu beter. Tot gisteren...ik zat blijkbaar ook vast in enkele wervels, kinesist heeft m'n rug dan doen kraken. Ik had gisteren al last en vandaag is het nog erger pff...ik haat het!

Dat komt vaker voor, geen zorgen. Het is haast normaal dat je de dag na het kraken meer last hebt. Dit moet morgen al minder zijn. Je kan eventueel een pijnstiller nemen.

michelle933 schreef:

Het is niet jouw topic en binnen 5 minuten een antwoord verwachten is ook niet echt realistisch ;)
Maar wat tips: geen hand in je nek leggen. Dan draai je je nekwervels en breng je spieren in de verdrukking. Beter leg je je armen naast je neer. Neem een (of twee) pijnstillers en probeer te ontspannen. Leg je handen op je buik en probeer bij je inademing je buik omhoog te laten komen, bij uitademing je buik te laten 'leeglopen'. Het is heel vervelend, maar proberen te ontspannen zal het beste helpen bij jou nu.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:23

Rebel_Jits schreef:
SmartBH schreef:

Dat komt vaker voor, geen zorgen. Het is haast normaal dat je de dag na het kraken meer last hebt. Dit moet morgen al minder zijn. Je kan eventueel een pijnstiller nemen.

michelle933 schreef:

Het is niet jouw topic en binnen 5 minuten een antwoord verwachten is ook niet echt realistisch ;)
Maar wat tips: geen hand in je nek leggen. Dan draai je je nekwervels en breng je spieren in de verdrukking. Beter leg je je armen naast je neer. Neem een (of twee) pijnstillers en probeer te ontspannen. Leg je handen op je buik en probeer bij je inademing je buik omhoog te laten komen, bij uitademing je buik te laten 'leeglopen'. Het is heel vervelend, maar proberen te ontspannen zal het beste helpen bij jou nu.

http://www.google.com/search?q=spanning ... fdpijn+nek

Hier een duidelijke foto.. Wat betreft me nek spieren.. Het zit psies bij t rode de pijn van mij. Ik kan wel janken ::( hmf

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 20:21

Na de sessies bij de kinesist gaat het veel beter. Maar het blijft een aandachtspunt, wat ook kan helpen is een warmtecompres. het helpt zowel je spieren ontspannen als mentaal. Probeer jezelf te ontspannen en je schouders niet op te trekken ! ik doe het ook onbewust maar probeer er toch af en toe op te letten en dan te bewegen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 22:29

Leorah schreef:
Heel herkenbaar, ik heb het ook regelmatig. Mijn nek en schouders verkrampen dan ook helemaal en ik trek mijn schouders op, maar op de één of andere manier kan ik ze dan niet omlaag houden (wel voor een tel maar ze trekken meteen weer op). Ik zit dan ook meestal aan de ibuprofen ermee en als ik pech heb dan wordt het uiteindelijk migraine en kan ik het bed opzoeken.

Bedenk: we hebben als mensen het reflex (...nu ja, onze paarden hebben het ook...) pijn geeft spanning,
en helaas: spierspannig geeft doorgaans pijn.

Vechten tegen een reflex heeft weinig zin (dat geeft alleen maar frustratie). Dus als je al pijn hebt, ga dan niet te veel proberen je schouders laag te houden - dat werkt idd maar 1 tel.
Tenminste, als je in wezen iets anders aan het doen bent.

Ga je echt liggen voor een ontspanningsiets, als je pijn voelt, word het een ander verhaal. Door de ontspanning is er een kans, dat je zonder ibuprofen (of met veel minder) de pijn kunt laten verdwijnen.
(Er zijn allerlei verschillende oefeningen. Ooit kreeg ik deze CD: http://www.brainsynctechnology.com/shop ... anagement/ - een aanrader!)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:01

Ostheopaat/fysiotherapeut je (hoofd)houding laten beoordelen, veel mensen houden hun hoofd te ver voor de massa, ipv deze boven de massa te dragen. Als je hoofd recht boven je lijf is, wordt deze gedragen door je nekwervels, en hoeven je spieren weinig te doen. (ontspannen) Als je hoofd te ver voor je lijf is, moeten de spieren in dit gebied overcompenseren. (gespannen) Edit; frons je snel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 07:46

michelle933 schreef:

stoppen bij de chiropractor en een goede therapeut opzoeken die je leert hoe je met je klachten om moet gaan en hoe je ze zelf kan verminderen.