Ziek van ingespoten contrastvloeistof?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Ziek van ingespoten contrastvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:45

Vandaag heb ik een MRI gehad en kreeg contrastvloeistof ingespoten via een infuus halverwege de scan.
Toen het ingespoten werd voelde ik me helemaal gloeien en licht in mijn hoofd worden. Kreeg mezelf wel zover onder controle dat ik niet op de paniekknop hoefde te drukken.
Toen de scan klaar was en kon opstaan zodat het infuus verwijderd kon worden viel ik bijna flauw en ik ben nu (scan was om 13 uur) nog steeds duizelig, zeer misselijk en ontzettend moe.
Kan dit komen door die contrastvloeistof? En zijn hier meer mensen die er last van hebben gehad en hoe lang houdt het aan?

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:47

Kan inderdaad komen door de contrastvloeistof. De reactie met inspuiten is ook wel normaal. Veel mensen hebben zelfs het idee dat ze opeens moeten plassen (terwijl dat eigenlijk helemaal niet zo is) Het lichaam moet het contrastvloeistof nu verwerken. Advies is goed door te spoelen, des te eerder ben je het kwijt. Dat flauwvallen kan ook gewoon komen doordat je een tijdje plat heb gelegen tijdens de MRI.

Edit: Vergeet ik je helemaal succes te wensen, hopelijk zakken de klachten snel weer af! :)

Grapjasjes12

Re: Ziek van ingespoten contrastvloeistof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:50

De contrastvloeistof was waarschijnlijk jodium, de meeste mensen ervaren dit als zeer lekker warm :+
Ik vind het zelf ook vreselijk en word er idd ook goed ziek van :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:52

Lekker warm vond ik het absoluut niet. Vond het best wel een bewtje eng. Mede doordat ik er ook niet op voorbereid was.
Hoop zelf ook dat het snel afzakt

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:55

Sterkte, goed drinken zodat je lichaam de kans krijgt zichzelf weer op te schonen.
Zelf gelukkig geen ervaring mee

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:36

Toen ik een MRI met contrastvloeistof kreeg kreeg ik eerst de prik, toen moest ik in een uur (of half uur, dat weet ik niet meer) zoveel mogelijk drinken en dan kreeg ik de scan. Ben er helemaal niet ziek ofzo van geweest..

Wel vervelend zeg, sterkte :(:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:41

Ik ken wel mensen die ziek worden van contrastvloeistof. Wat dat betreft ben je geen uitzonderlijk geval ;)

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:21

Ik was ook beroerd na een MRI met contrastvloeistof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:27

De contrastvloeistof is inderdaad jodium. Als ze dat inspuiten krijg je het vaak warm, een gloeiend gevoel of zoals iemand al zei, alsof je moet plassen. Dit is volkomen normaal.
Wanneer je een product krijgt en erna moet drinken is dit alleen maar omdat jodium beter "bindt" aan dat product, het wordt gewoon wat makkelijker zichtbaar. Dit is niet bij elk onderzoek met jodium. Soms moet je ook gewoon 4u op voorhand nuchter zijn.

Mocht je toch nog misselijker worden, koorts gaan maken of je flink ziek gaan voelen, bel dan onmiddellijk je HA of het ziekenhuis. Er is nl. altijd kans dat je allergisch bent aan jodium alleen weten veel mensen dit niet tot ze ermee in aanraking komen vb. door een MRI.

Let wel op, er is een verschil tussen een MRI met contract en een CT met contrast. CT is gewoon grote cirkelvormige schijf waar je doorheen gaat op een tafel. MRI lig je op een tafel en dan glijden ze je in een tube die ook erg veel lawaai maakt. Deze onderzoeken duren vaak iets langer.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:14

Ik heb idd ook een mri gehad met contrast vloeistof en voelde het ook echt m'n lichaam in stromen. Ben er daarna ook echt een paar dagen beroerd van geweest. Ik moest gewoon veel drinken zodat het sneller uit je lichaam is.

Sterkte met je klachten!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:27

Ik ben er ook behoorlijk beroerd van geweest, ben vroeg naar bed gegaan en de volgende ochtend voelde ik me stukken beter!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 16:22

Ik heb contrast gehad toen ik door de MRI moest, daar heb ik niets van gemerkt. Toen ik contrast kreeg voor de CT wel, beide keren lag ik aan een ecg. Toen ze de contrast ingespoten hebben bij de CT werd ik ook niet goed, heet gevoel in hoofd hartstreek en onderbuik waardoor je het gevoel hebt in je broek te plassen :') Mijn hartritme werd erg onregelmatig vlak na het inspuiten, dus ze kwamen ook direct aanrennen mocht daarna ook niet direct naar huis. Ik vond wel dat het heel snel ging dat je naar werd van de contrast maar bij mij was het ook zo weer "normaal" Ik neem aan dat je je nu weer helemaal goed voelt?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:58

Ik heb net een MRI scan gehad, ben een beetje een aansteller en vond het echt afschuwelijk!

Voel mij inderdaad ook een beetje raar, duf, duizelig, warm enz.
Bedankt voor de tips hier wbt drinken, ben een slechte drinker maar zal er nu opletten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:01

Liselot schreef:
Lekker warm vond ik het absoluut niet. Vond het best wel een bewtje eng. Mede doordat ik er ook niet op voorbereid was.
Hoop zelf ook dat het snel afzakt

Veel mensen reageren zo op contrast vloeistof.
Vraag de volgende keer of je de andere mag hebben. Waar ik lag hadden ze verschillende en op eentje reageerde ik dusdanig dat mijn nieren slecht werden. Sinds zijn ze wel voorzichtiger met in spuiten. :+