zwangerschap en voltige

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

yvi91

zwangerschap en voltige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:44

Hallo allemaal
Ik ben net 5 weken zwanger en ik beoefen de sport voltige.
Ik weet dat dit een intensieve sport is en dat je behoorlijk hard kan vallen en klappen kan krijgen op je buik.
Maar weet iemand tot hoelang het nog veilig is om te voltigeren??

De meerste artsen die ik ken weten niet wat dat is en ik vroeg me af of jullie hier ervaring mee hebben..

Martine

Re: zwangerschap en voltige

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:46

ED -> MW

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:03

Tot 12 weken zwangerschap zit je kindje veilig achter je schaambot. Daarna wordt een val wat linker. Er is helaas geen eenduidig antwoord op je vraag te geven. Sommige vrouwen rijden heel lang door, iets dat ik zelf niet gedaan heb omdat ik het risico te groot vond. Aan voltige vind ik dan zelf nog meer risico vastzitten. Doe waar je je goed bij voelt en bespreek het eens met je verloskundige. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:07

Je bent maar 9 maanden zwanger.....
Tijdelijk een andere sport beoefenen?
Ik heb tot 5 maanden rustige ritjes gemaakt op mijn braafste paard. Voltige zou ik persoonlijk niet doen qua schokken, springen, stoten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:16

De kans is klein, maar ik zou het de kans op een miskraam niet waard vinden. Kun je niet gewoon rijden op een braaf paard? Ik heb ondanks mega-buik tot 24 weken kunnen rijden bij de eerste. Toen kwam ik er nog wel op, maar niet meer eraf... ;)
Verder vond ik wandelen en logeren goed te doen. Grondwerk kun je ook best lang nog doen, denk ik?
Ohja, en proficiat natuurlijk!!!

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:41

dierfysio schreef:
De kans is klein, maar ik zou het de kans op een miskraam niet waard vinden. Kun je niet gewoon rijden op een braaf paard? Ik heb ondanks mega-buik tot 24 weken kunnen rijden bij de eerste. Toen kwam ik er nog wel op, maar niet meer eraf... ;)
Verder vond ik wandelen en logeren goed te doen. Grondwerk kun je ook best lang nog doen, denk ik?

Een miskraam heeft daar helemaal NIETS mee te maken. Zoals iemand al eerder zei zit de vrucht tot 12 weken achter je schaambot.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:50

celano schreef:
dierfysio schreef:

Een miskraam heeft daar helemaal NIETS mee te maken. Zoals iemand al eerder zei zit de vrucht tot 12 weken achter je schaambot.

Door schokken en vallen is die kans wel degelijk hoger. Ook de stress die een val geeft is verre van gezond. Ik ben fysiotherapeut en moeder van twee, weet hoe het werkt. ;)

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:57

Ik weet ook hoe het werkt.......

Stress, schokken en vallen kunnen in de eerste 12 weken GEEN miskraam veroorzaken.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:01

Hier heeft TS dus niets aan aan deze zinloze discussie.

Wat je doet TS, moet je zelf weten. Jij kan zelf het risico inschatten en voelt zelf hoe ver je gaat. Ook de mate van "safe" spelen is voor iedereen verschillend. Voltige is natuurlijk niet te vergelijk met gewoon rijden, maar je hebt mensen die meteen stoppen met rijden zodra ze het weten en mensen die doorgaan tot ze echt niet meer anders kunnen. Echt een zinnig antwoord is er denk ik ook niet. Ga na waar jij jezelf goed bij voelt :)