Hoge hartslag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Hoge hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 21:44

Hallo bokkers!

Sinds al langere tijd (een jaar? Misschien langer?) heb ik een hoge hartslag. In rust zal hij rond de 100 zitten. Bij bijv. praten stijgt hij al naar 110. Traplopen: 140.
Vandaag deed ik een maximaaltest op de fiets en schrik niet: 198. Bij het uitfietsen daalde dit naar 140 (was na 10 minuten nog steeds zo.)
Ik merk gewoon dat als ik in bed lig, ik m'n hart voel kloppen. Het is gewoon vervelend. Ik ken ontspanningsoefeningen vanuit mijn beroep, maar deze maken geen verschil.

Qua conditie zit ik redelijk: ik kan een fitnessuurtje redelijk volhouden en 6 trappen oplopen lukt ook wel. M'n hart vliegt door het plafond, maar qua adem lukt het prima.
Bloeddruk is altijd optimaal, rond 120/80. Stress is minimaal.

Iemand ideeën hoe ik mijn hartslag rustiger kan krijgen? Het lijkt me niet gezond, altijd zo'n hoge hartslag..

Anoniem

Re: Hoge hartslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:48

Waarom ga je met zulke vragen niet gewoon naar de huisarts? Die IS daar voor...

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:54

Ik ben hier mee naar de huisarts geweest, bloedtesten ecg. Er kwam niets uit. Mij is aangeraden om toch verder aan mn conditie te gaan werken. Trainen met een harslag meter. Daar ben ik sinds kort mee begonnen.

Mijn huisarts heeft gezegd dat sommige mensen gewoon een hoge basishartslag hebben. Die kan met conditie training omlaag maar hij zal waarschijnlijk nooit heel laag worden. Ze zegt ook dat het verder weinig kwaad kan als je er zelf geen last van hebt.

Voor de duidelijkheid mijn hartslag is in rust 102. Ik train nu met mn meter en zorg ervoor dat ik zo sport zodat hij niet boven de 165 komt. Dan loop ik mezelf niet helemaal kapot en merk ik ook dat mijn hartslag snel weer onder de 130 zit als ik rustiger ga lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:56

Ik denk dat je daar wel iets heel belangrijks zegt: dat je het eerst goed hebt laten controleren :-)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:59

Ja, een controle kan nooit kwaad, maar ik was er zelf nooit mee heen gegaan als ik niet ziek was geweest (buikgriep en daarna bronchitis) en er niet goed overheen kwam en daarom langs de dokter ging. Zij vond het wel apart en daarom is het getest. Ook omdat mijn vader hart patient is. Ik had het echter al jaren en heb er nooit wat achter gezocht, sterker nog ik dacht dat t normaal was :')

Ik wilde het vooral even melden omdat mensen zo gauw iets vreselijks gaan denken als er een hoge hartslag is, maar het hoeft dus niets te zijn :) maar idd, bel gewoon je ha even en vraag wat die er van vindt :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:16

Het maximale wat kan/mag is volgens mij 220 min je leeftijd, dus dat is niet superslecht. 100 in rust is hoog dus ik dat zou ik zeker laten checken, gewoon om uit te sluiten dat er niets mis is.
Is er een reden voor die hoge hartslag? Stress of iets anders?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:37

Ja maar om bv vet te verbanden train je op ca 70% van die hartslag en cardio trainen op 85/90% 220- je leeftijd is dan wel de max maar volgens mijn dok niet perse ook gezond.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 08:45

Heb je al eens aan ademhalingsoefeningen gedacht??

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 14:40

Die regel van 220 - je leeftijd gaat voor mij al niet op. Op m'n 14e had ik na de Coopertest een hartslag van 225. Als ik 'm nu zou doen, kom ik ook over de 200.

Ontspanningsoefeningen = ademhalingsoefeningen. Methode Jacobsen, methode Mitchell en gewoon rustige buikademhaling. Het is lekker m'n lichaam ontspannen te krijgen, maar m'n hart blijft racen.

Ik voel me zo aanstellerig als ik de huisarts zou bellen hiervoor :o . Heb er namelijk geen last van. Het gebonk is gewoon vervelend.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:57

Ik heb ook een hoge hartslag. Heb daarvoor een hartfilmpje moeten laten maken, maar er was niks 'afwijkends' te zien behalve het tempo. :+ Er is later uitgekomen dat ik hyperventilatie heb.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:05

TS ik zou hiervoor wel even langs de huisarts gaan, dit kan iets onschuldigs zijn, maar ook een symptoom zijn van een onderliggende veel serieuzere aandoening.
Met zulk soort dingen moet je niet wachten, het is niet aanstellerig dat je hiervoor belt.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:42

ik zou idd ook even bellen. ik had het zelf ook niet gedaan, maar mijn huisarts zag het serieuzer en vond dus wel dat je dat even moet testen :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:44

Ik zou ook naar de huisarts gaan, 100 in rust lijkt me ook niet gezond, normaal is toch echt 60-70 keer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:47

Wat kwam er verder uit die maximaaltest? Ben je getest met ECG tijdens fietsen? Is je conditie normaal, wat is je VO2max? Hoe was je HF verloop? Kon je het ventilatoir aan? Wat was je max wattage?

Verder alle oorzaken uit laten sluiten, schildklier zorgt nogal eens voor hoge HF. Daarna is stress natuurlijk een grote factor, en als je er zo op gefocust blijft, zal je HF hoog blijven.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 12-12-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:49

Hoge hartslag kan 100001 oorzaken hebben. Maar in combinatie met een normale bloeddruk kun je alweer een aantal wegstrepen. Als je naast de hoge hartslag nog andere klachten hebt moet je wel even langs de huisarts voor een paar testjes van je schildklier etc.

Ik heb ook een rustpols op dit moment van 90. Maar toch ben ik volledig gezond. Dus het hoeft echt niets te betekenen. Jouw hart moet gewoon wat vaker pompen om je bloeddruk op peil te houden, anders zakt die teveel. (als ik snel opsta ben ik ook vaak duizelig, misschien herken jij dit ook)
Conditie training zou aan te raden zijn.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:56

Een ex-collega van me had het ook, en haar hebben ze in eerste instantie ook gewoon weer weggestuurd.
Later bleek dat ze een te snel werkende schildklier heeft en dat dat ermee te maken heeft..
Uiteraard geen idee of dat bij jou ook zo is, maar als ik jou was zou ik nog wel eens verder vragen.. dit lijkt me niet gezond.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:38

Ik heb dit ook, maar ik heb dus medicijnen die mijn hartslag lager houd. Ik ben helemaal onderzocht, en er blijkt een spier te zijn verschoven achter in mijn hart. Dit is aan het ligt gekomen door een ongeluk (het kan door het ongeluk zijn gebeurd) , ik kwam in het zkh terrecht, en zagen ze dat mijn hartslag in rust(slaap) 140-150 was.
Met de medicijnen is het rustiger, maar heb wel een hogere hartslag als gemiddeld. Als ik heel fanatiek ben gaat ie ook naar de 200.
Verder is mijn bloeddruk enz allemaal normaal.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:18

Morgen zal ik even bellen voor een afspraak. Beter het zekere voor het onzekere inderdaad :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:16

+:)+
Liever 10x teveel gecheckt dan 1x te weinig, met zulke klachten.
Succes!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:03

Rebel_Jits schreef:
Morgen zal ik even bellen voor een afspraak. Beter het zekere voor het onzekere inderdaad :)

Maar waarom heb je dan die maximaaltest gedaan? Niet op advies van iemand? Of was het geen fiets ergometrie?

Edit: sorry, zie nu pas je pb :+

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 00:09

Ik had ook in rust een hele hoge hartslag, na heel lang aandringen, teruggaan en testen kwam er uit dat ik hartkloppingen had en hartritmestoornissen.
Voelde ook vaak mijn hart echt bonken.
Nu heb ik betablokkers en gaat het prima.