De hallux valgus operatie (grote teen correctie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

De hallux valgus operatie (grote teen correctie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-12 19:48

Hoi,

Pfft.. Na lang nadenken toch besloten een operatie te doen aan mijn beide Hallux Valgus en ik wilde graag mijn verhaal doen :o
Ik ben hart patient, ik slik bloedverdunners/anti-stollingsmedicijnen. Niet erg bevordelijk voor een operatie, waardoor ik dus 3 dagen voor operatie moest stoppen.
Omdat ik de medicijnen al ruim 14 jaar iedere dag slik, vond ik het niet zo leuk om te stoppen :o Maar het moest toch, dus dan maar doen.
Dag voor operatie mijn INR (hoe dik je bloed is) laten prikken, 2.3.. Dat betekent dus dat ik vitamine K kreeg.

Het ging als volgt, 6 december:
6 uur ging er een wekker, pff, misselijk van de zenuwen deed ik mijn ochtendritueeltje.
Om half 8 moest ik me melden in het Elkerliek ziekenhuis in Helmond op de afdeling, hoe vroeger, hoe beter dat wel!
Nogmaals INR laten bepalen (1.63 en dus prima)
Waarna ik om 8 uur opgehaald zou worden om richting de OK te gaan. In mijn mooie OK-jas en in bed werd ik naar de OK gebracht.

Zenuwen bleven groeien, manmanman dat het allemaal maar goed gaat he!
In de voorbereidingskamer nogmaals mijn narcose besproken.. Ik zou een ruggenprik met een roesje krijgen, maar ik wilde toch een algehele narcose. Zo gezegd, zo gedaan.
Hop, aan het infuus. Meneer van de anesthesie prikt lekker mis en er vormt zich al een flinke bult op mijn pols.. 2e keer was ie raak.
Ik heb ongeveer 10-15 minuten gelegen voordat ik naar de OK werd gebracht.

Een ruime kamer, blauw met in het midden de grote tafel waarboven een mega grote lamp hangt.
Daar zaten de OK-assistente en de anesthesie medewerker al te wachten.
Beetje over koetjes-en-kalfjes gepraat en toen kwam de dokter/chirurg en anesthesist.

Eerst kreeg ik '4 wijntjes toegediend', zoals hun dat mooi noemen :+
Hierdoor werd je wat licht in de hoofd en draaierig. En kort daarna volgde het slaapmiddel.
Nog een keer diep inademen en weg was ik..

Op de verkoever kamer, je wordt wakker..
Oh mann.. Mijn mond was zo kurk droog, gek werd ik er van. Drinken!!
Maar nee, ik kreeg niks. Ik kijk om mij heen en zie mijn beide voeten ingepakt en 'roze geverfd'. Nog geen pijn gelukkig!

Eindelijk gingen we dan naar de afdeling, drinken!!! Hallelujah, wat een verlichting.
Nog steeds moe en ik wilde niks anders dan slapen. Mijn moeder en zus kwamen binnen en binnen 5 minuten waren ze weer weg (hiervoor hebben ze 5 uur gewacht!!)
Ik wilde rust, later op de dag ging het beter.

Drinken ging goed, maar had minder dorst dan normaal, niet zo gek lijkt me.
Pijn begint op te borrelen en pfft.. Kom maar op met die pijnstillers.
We begonnen met 2 paracetamol, 1 diclofenac, 1 tramadol. Hielp niks, dan maar de tanden op elkaar.
De pijn was me al bekend daar, alleen was dit wat erger, maar goed.. Ik ben best hard voor mezelf en hield mezelf stil.
2 uur later was het ondraaglijk, hop weer 1 diclofenac. Hielp enigzins, maar pijn bleef aanhouden.

Half 7 bezoekuur, mijn ouders komen binnen en BAM! Ik was wakker. En hoe :')
Ik had zoveel pijn, kort daarna kwam de morfine pomp. Eerst kreeg ik een 'shot' via het infuus, en ik werd zo ontzettend high :') _O- Ik leek wel een junk.
Veel pijn, maar bij een dosis van 3,2 was het weg. Dan ga je de eerste nacht in en ziek dat ik werd.. BAH, wat een rotgevoel! Hop, morfine pomp eraf, dat ding wil ik nooit meer :+

Ieder uur voorbij zien komen en toen was het half 8. YES! Medicatie ronde.. Ik kreeg; 2 paracetamol, 1 diclofenac en 1 maagbeschermer. Pijn was al aanzienlijk minder.
Kort daarna foto's maken, het zag er keuring uit! Pfieuw!
De fysio kwam vandaag, 'je gaat lopen' kreeg ik te horen.. WAT? Nog geen 24 uur na operatie aan mijn voeten en ik moet lópen!? -O-
Ik kreeg van die mooie schoenen aan, die lijken op een vliegdekschip :+ En een loopkruk waar ik op kon steunen. Opstaan.. Ging niet makkelijk, maar goed, ik stond.

Later op de dag kwam de fysio nog eens en nog eens proberen, lopen ging niet, staan ging wel. Het was een enorme inspanning en ik was kapot.
Pfft.. En toen werd het zaterdag, ik mocht naar huis! Pijn was nog minder.
YES!

Nu lig ik dus thuis, in de woonkamer, met een poo-stoel naast mijn bed :+ En ik verveel me kapot.
Ik voel me misselijk, maar het is draaglijk.
Lopen heb ik gister avond nog gedaan, ging redelijk goed! Baby-pasjes, maar ik kwam vooruit!
Alles wat ik wil hebben moet ik vragen, mijn vader draagt mij ook wel eens naar het toilet.
Een aantal keer per dag proberen op te staan en te lopen.

Ik heb nog nooit iemand horen vertellen dat iemand aan beide zijde is geholpen :+ Allemaal maar aan 1 voet per keer.
2 voeten is niet makkelijk, maar ik zou niet wensen dat het anders was.
Het is afzien, maar het resultaat is straks goed. Ik zou het niet nog eens laten doen :+
Te veel pijn in de eerste dagen, het is bijna ondraaglijk.
Maar het is gebeurd en ik ben er blij mee.
Woensdag een spalk en dan 6 weken wachten..

Zijn er nog meer bokkers die deze operatie hebben laten doen??
Waar en hoe ging het?? :)

Cantheon

Re: De hallux valgus operatie (grote teen correctie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 08:54

Dat is inderdaad een pittige operatie. Ik ben zelf fysiotherapeut en behandel momenteel toevallig ook iemand die de operatie ook aan allebei de kanten heeft laten doen. Het is wel heel erg belangrijk om van begin af aan een fysiotherapeut te zien (kan eventueel ook aan huis), want dit scheelt een hele hoop pijn achteraf. Ik weet niet of je momenteel fysio hebt maar hier toch even een paar tips:

- ga regelmatig op je buik liggen. Het staan op die rare klompen kan haast niet helemaal rechtop en daardoor strek je je heupen niet. Als je die niet oprekt (door op je buik te liggen) loop je straks als Katrien Duck

- Voeten veel hoog leggen tegen de zwelling

- Blijf je enkels en knieën regelmatig bewegen zodat je niet stijf wordt

- Wiebel zelf vast wat met je tenen om te wennen aan het gevoel en wat stijfheid tegen te gaan (dit scheelt heel veel pijn als de fysio komt of wanneer je weer mag gaan lopen zonder die klompen)

Heel veel sterkte nog even. Bij deze operatie is het begin heel heftig wat pijn en invaliditeit betreft, maar vanaf het moment dat je weer echt mag gaan lopen, gaat het relatief snel.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:00

Ik moet 21 Jan geholpen worden aan 1 voet.... Erg spannend!!

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 11:11

Mijn ma heeft het half oktober laten doen, wel maar aan 1 voet.

Heeft er ook veel pijn aangehad, en de eerste 2 dagen ook erg ziek van de verdoving nog.

Ondertussen loopt ze weer zo goed als rond. Ze moet haar voet ook bijna niet meer omhoog leggen. Vanaf 7 januari mag ze terug gaan werken als alles goed verloopt.
Eerste (en laatste) keer dat ik het litteken zag was het wel niet erg mooi aan het genezen. Was ook niet mooi dichtgenaaid. Hopelijk is dit bij jou beter.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:15

Cantheon bedankt voor je info!
Dat wiebelen met knieën én tenen doe ik inderdaad.
Maar op mijn buik liggen wist ik niet, fysiotherapie moet ik nog regelen inderdaad.

Melamine, spannend! Welke methode krijg jij?

Pijn heb ik nu vrijwel niet meer, wel een gevoel van misselijkheid bah!
Net 2 rondjes om het bed gelopen, ging erg goed! Wel met loopkruk.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:22

Mijn moeder heeft dit 2 jaar terug laten doen aan 1 voet. Heeft eerst ook veel pijn gehad, maar het resultaat mag er zeker zijn! Alleen is ze wel van schoenmaat 43 naar 44 gegaan :(:) .. Ik ben zelf óóit waarschijnlijk ook de sjaak, maar stel het zo lang mogelijk uit.

Ik heb verder weinig tips voor je, maar hoop voor je dat je snel van je misselijkheid af bent!

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:33

Ik heb 4 jaar geleden 1 voet laten doen (andere staat nog redelijk, is pijnloos en is voorlopig dus niet nodig) en ik had gewenst dat ik het jaren eerder had laten doen. Heb bewust gewacht tot beide kinderen wat groter waren, omdat ik best wel wat horror verhalen had gehoord en veel mensen die zeiden dat het in de loop van jaren toch weer terug zou komen...

Ik zou een blockverdoving krijgen vanuit de zenuwen van de knieholte tot aan beneden, maar doordat het programma op de OK inliep was ik al aan de beurt, terwijl mijn verdoving nog niet voor de volle 100% werkte. Kreeg dus een algehele narcose.. Voordeel was wel dat na de operatie, mijn voet nog 24 uur verdoofd bleef dus had nergens last van. Behalve de misselijkheid van de verdoving, narcose etc.
2 dagen na de operatie wat steken in het gewricht (ze hebben mijn grote teen en stuk voorvoet gebroken en met een pen opnieuw gezet en het gewricht + kapsel volledig schoongeschraapt), maar de pijn daarna was niets in vergelijking met de pijn waar ik al jaren mee had rondgelopen. Zou het dus zo weer opnieuw doen.

Spalk met voetje ging ook prima en ik was met een week weer naar het werk, wel voetje omhoog gehouden, en na 4 wk weer op het paard.

Gewoon rustig aandoen en vooral niet te snel met hoge hakken gaan lopen :o

succes met je herstel

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:42

Helaas zit werken er voor mij voorlopig er nog niet in, gezien ik in de horeca zit en ik met 2 voeten zit/

Wat fijn dat het bij jouw allemaal zo soepel ging!
Jouw methode klinkt een beetje als die van mij.

De pijn is nu zo nihil dat dat al geen probleem meer is :D Ik had verwacht dat de pijn langer zou aanhouden, maar het is nu al na 4 dagen zo goed als weg.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:10

Ik heb ook hallux valgus, aan mijn rechtervoet en dan de kleine teen.. Ik snap niet hoe het komt, draag toch echt goede schoenen.

Door de enge verhalen op internet ( maanden herstel, daar heb ik momenteel geen tijd voor) doe ik er niks aan..

maar als ik dit zo lees ga ik er toch nog eens over na denken :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:53

Even op wat Cantheon zegt: buiklig hoeft niet. Dat kan ook vervelend zijn voor je voeten. Compleet plat liggen is ook goed. Dus bed vlak, geen kussens. Driemaal daags 20 minuten. En verder regelmatig proberen te staan en wat te bewegen inderdaad.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:11

Mijn moeder heeft het 20 jaar geleden ook aan beide voeten tegelijk laten doen. Veel pijn de eerste paar dagen maar daarna al snel beter.
Ik heb niet de hallux valgus maar wel de overige kromme tenen geërfd. Heb nu 1 voet laten doen en in maart de ander. Achteraf ook aardig meegevallen, maar voordat alle pijn weg is.. pff dat duurt wel even

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 10:12

Miriam, dat is de eerste waarvan ik hoor dat iemand het ook aan beide kanten tegelijk heeft laten doen. :)

Lopen gaat steeds beter en makkelijker, maar lig vooral nog steeds in bed.. Rust rust rust.. :O
Heel vervelend en saai, maar ik heb ook geen zin in complicaties door overbelasting.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 16:50

Ik zou inderdaad vooral rustig aan doen. Op een gegeven moment merk je dat het opeens heel snel gaat. Dan kun je toch alweer veel dingen.
Mijn arts zei dat het voor je tenen echt een enorme operatie is, dus dat je ook veel tijd moet uittrekken voordat je helemaal geen last meer hebt en voordat het mooi geworden is. Ik heb nu geen pijn meer, maar mooi is het nog niet te noemen :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 17:27

Hoezo is het niet mooi?? :) Het litteken bedoel je?

Ik loop nu gemiddeld 2-3 keer per dag naar het toilet, meer doe ik niet. Toilet is ongeveer een meter of 5-6 :+

Donderdag gaan de hechtingen eruit, hallelujah! Ben blij als die eruit zijn zeg.
Het gips zit losser nu, omdat mijn voet nog gezwollen was en nu dus aan het slinken is..
Het irriteert nu, vooral links.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:33

ik heb het ook aan beide voeten maar met goede zooltjes ben ik pijnvrij en zolang wacht ik dus met een operatie
mijn linkervoet heeft echt een enorme bobbel en de teen staat behoorlijk scheef
rechts een iets kleinere bobbel en iets minder scheve teen
wel lastig is dat ik geen mooie schoenen kan dragen vanwege mijn zeer brede voorvoeten

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:38

Ik heb ook zo'n exemplaar. Heb er ook een hele poos last van gehad. Ik draag nu wat wijdere schoenen en heb er vrijwel geen last van zo. Ik mocht ook een operatie, maar heb er vanaf gezien. Misschien als het sttraks toch weer pijnlijk gaat worden, dat ik het wel laat doen. Ik wil sowieso niet in het gips, want ik heb dystrofie gehad aan die voet.

Ik vind het echt dapper van je om allebei de voeten te gelijk te doen. Ik wens je veel sterkte!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:43

_Nancy schreef:
Hoezo is het niet mooi?? :) Het litteken bedoel je?

Het is nog rood en dik, maar dat gaat allemaal nog wegtrekken.
Ik zou toch proberen om wat meer te lopen, maar weet niet of dat goed kan met gips. Ik had verband namelijk. Maar hoe meer je nu loopt, hoe minder stijf het wordt.
Ik heb trouwens wel even moeten wennen aan mijn nieuwe tenen. Toen ik weer kon lopen struikelde ik elke keer :') Je hoort nu ook verschil in voetstappen, dus kennelijk gebruik ik m'n voet heel anders.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 17:46

Ik heb het aan één voet, aangeboren afwijking in mijn geval. Heb al een paar keer op de nominatie gestaan om geopereerd te worden maar tot op heden uitgesteld.
Vorig jaar heb ik steunzolen gekregen en dat hielp wel. Ik heb alleen elk jaar weer pijn in mijn andere tenen omdat ik toch niet helemaal goed loop.
Dapper van je om allebei je voeten tegelijk te doen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 18:09

Spatter, zo lang je geen klachten hebt, zou ik het ook zéker niet doen :n :)
Cookies, bedankt! Ik zou het ook niet nog een keer doen hoor :o

Miriam, ik slik bloedverdunners/anti-stollingsmedicijnen, mijn wondgenezing is dus niet zo goed als 'normale' mensen. In bed doe ik ook enkel oefeningen, draaien, spannen ed.
Het lopen doe ik omdat dat goed is voor de doorbloeding, maar ik ben best wel bang voor complicaties, omdat de kans bij mij wat groter is.. Dus dan maar even stijf,, met fysio straks komt dan vast snel weer goed :P Ik ben benieuwd of ik ook de hele tijd struikel, haha!
Ben jij naar de podo/pedicure geweest om je voetafwikkeling te kunnen bekijken??

Percy, het is een hele ingreep inderdaad. Je bent echt even uit de running. Maar als je klachten zodanig erg worden, en zoals ik het lees heb je nog niet zo heel gek veel last (?), pas dan zou ik opereren.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:30

Ah oké dan zou ik het lekker in m'n eigen tempo doen inderdaad. Vind het wel erg dapper van je! Uiteindelijk heb je er een hoop profijt van *\o/*
Ik heb mijn voetafwikkeling niet verder laten onderzoeken ofzo. Ben er ondertussen aan gewend en vind het goed zo, omdat ik geen last meer heb (alleen dus wat operatiegevolgen).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:33

_Nancy, gek genoeg heb ik er heel erg veel pijn aan gehad, zo erg dat ik nauwelijks meer kon lopen. Helaas, de eerste keer dat ik geopereerd zou worden overleed mijn vader en heb ik het laten schieten. De tweede keer dat de pijn te erg werd was ik net moeder en dat was ook niet handig.

Vorig jaar begon hij weer op te spelen en adviseerde de arts me wederom een operatie maar schreef me ook steunzolen voor met de mededeling "tot het najaar" omdat hij zeker wist dat het niet genoeg zou helpen maar raar maar waar gaat het nu wel weer. Ik ben inmiddels 49 dus ik hou het wel al een aantal jaartjes uit :D
Soms denk ik wel eens: had ik het maar laten doen toen ik jonger was want straks gaat het wel fout en dan duurt het herstel natuurlijk langer.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:38

Zowel mijn mam als mijn zus hebben dit laten doen.

Mijn zus ik denk een jaar of 10 geleden. Bij haar hebben ze de tenen gebroken en in het gips gezet. Niet mega veel pijn gehad en na 2 weken rust loopgips gekregen.

Mijn mam daarentegen heeft afgelopen jaar haar voeten laten doen. Heeft een ruggenprik gehad en dezelfde dag naar huis en er op lopen met een wikkelschoen. Heeft geen centje pijn gehad.

Ik hoop dat je spoedig hersteld.

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:03

Het vurige van het litteken heeft bij mij ook wel ruim een jaar geduurd en je zag ook heel lang de streepjes van de hechtingen zitten. Smeerde veel met bio oil en nu zie je alleen nog maar een dun wit streepje.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 11:09

Ik smeer 2x daags Arniflor voor kneuzingen, een homeopathisch middel. Lijkt ook goed te werken
_Nancy hoe is het nu met de pijn?

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 11:19

Percy, jij zit in hele andere omstandigheden dan ik, zie ik :) Ik woon nog thuis, geen kinderen, geen vaste baan.. Ik heb niet zoveel om over na te denken als jij, jij bent moeder, je hebt (waarschijnlijk) een baan en een vast inkomen nodig per maand.
Dat zijn veel meer punten om in overweging te nemen.. Het komt hoe dan ook nooit uit :+ Maar ik heb bewust gekozen om het nu te doen, zodat ik straks niet in de prut zit als ik een vaste baan heb ed.

Talonius, het litteken is mijn minste zorg eerlijk gezegd :o Ik heb al wat littekens, de grootste is die van 4 hartoperaties en is dus goed zichtbaar. Hiervan heb ik geleerd me vooral niet te schamen voor mijn littekens. :)

Miriam, haal je dat bij de drogist? Of haal je dat bij winkels zoals De Tuinen?

Pijn is goed, mijn gips raakt los, omdat mijn voet dus slinkt.
Dat irriteert enórm :( Vooral links, morgen gaan de hechtingen eruit en krijg ik nieuw gips.. Hopelijk zit dat beter!
Af en toe steken van pijn, maar verder niks :D