Ik weet het niet meer, migraine of..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kyarahh

Ik weet het niet meer, migraine of..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 01:15

Hoi bokkers:

Even voor de duidelijkheid: ik open niet graag een topic hier, ik weet dat jullie geen wonderdokters zijn die zo 1 2 3 kunnen zeggen wat er mis is. Ik ben ook al naar de HA geweest (waar ik echt niet voor elk klein dingetje heen ga), maar toch wil ik jullie mening even horen:

Ik heb een aantal maanden al last van het zien van lichtflitsen (die er niet zijn). Het houdt maar enkele seconden aan, vaak zijn het zo'n 3 flitsen (lijkend op bliksemschichten), en dan is het weer weg. Af en toe word ik daarna misselijk, maar ik krijg er nooit hoofdpijn na. Dit gebeurt bijna dagelijks, soms meerdere keren per dag, en ik vind het toch wel heel vervelend.

Nu zegt mijn HA dat het migraine is. Maar ben ik nou gek, als ik denk dat je bij migraine altijd hoofdpijn krijgt? (al is het in een lichte vorm).

Wat is jullie mening bokkers?

Alvast bedankt :)

Sneeuwelfje

Re: Ik weet het niet meer, migraine of..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 01:19

Is het geen migraine aura zonder migraine?

Migraine-aura zonder migraine
De patient krijgt de aura maar de hoofdpijn of andere migraine verschijnselen blijven weg. Na de aura kan de patient zich enkele uren niet lekker voelen.
Bron: http://www.kopzorgen.nl/migraine_01.html

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 07:38

Goh, ik wist niet dat dat bestond!
Toen ik lang geleden zwanger was van mijn eerste kind, viel op een gegeven moment mijn gezichtsvermogen weg; dat ging gepaard met allemaal trillende schitterende lichtflitsen. Het begon aan de rand en breidde zich uit over het midden van mijn gezichtsveld waardoor ik dus niks meer zag, alleen aan de rand nog een klein beetje. Iemand heeft voor mij het nummer van de huisarts gedraaid en die zei dat het migraine was, en dat ik wel hoofdpijn zou krijgen. Geen hoofdpijn gehad toen het na een uur of twee weer afnam en uiteindelijk wegtrok. Ik was wel redelijk in paniek, dacht dat ik blind zou worden.

Die trillende flikkerende vlekken heb ik daarna nog wel vaker gehad, zelden zo groot dat ik niets meer zag overigens. Maar wel zo erg dat ik niet kon autorijden oid. Nooit hoofdpijn erna. Heb zelf altijd het idee gehad dat het met doorbloeding te maken heeft, maar heb er nooit iets aan kunnen doen, behalve wachten tot het over gaat.
Heb overigens ook wel hoofdpijn, soms ook erg, vooral voor ik ongesteld moet worden, altijd aan een kant en pijnstillers helpen dan niet. Alleen dan weer geen lichtflitsen.

Ben eigenlijk best benieuwd naar remedies en oorzaak.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:51

Misschien kun je een keer je ogen op laten meten?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:54

Komt er in je familie retina loslating voor? Dit begint namelijk met het zien van lichtflitsen.
Migraine aura zonder migraine is ook mogelijk, maar lijkt mij onwaarschijnlijk als je geen voorgeschiedenis met migraine hebt, zit er migraine in de familie?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 10:57

Ik heb migraine met aura en zonder hoofdpijn, in mijn familie is er verder niemand met welke vorm van migraine dan ook.

Ik zie zwarte vlekken en word daarna bijna altijd heel erg misselijk en duizelig, m'n hart gaat ook racen. Soms valt de helft van m'n lichaam compleet uit.

Dus ja, het kan zeker migraine zijn. Een makkelijke test is om een triptaan te slikken als het op komt zetten. Als de medicatie werkt, dan kun je bijna zeker zeggen dat het migraine is.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:05

Phormicola jij ziet er ook zwarte vlekken bij en wordt duizelig, dat lijkt al inderdaad veel meer op migraine zonder aura dan alleen het zien van lichtflitsen. Dat is juist weer een specifiek symptoom voor retina loslating (in combinatie met misselijkheid)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 11:13

InekeH87 schreef:
Komt er in je familie retina loslating voor? Dit begint namelijk met het zien van lichtflitsen.
Migraine aura zonder migraine is ook mogelijk, maar lijkt mij onwaarschijnlijk als je geen voorgeschiedenis met migraine hebt, zit er migraine in de familie?

Migraine komt niet in de familie voor, retina loslating zou ik eigenlijk niet weten, kan het eens navragen!

mayniac_val schreef:
Misschien kun je een keer je ogen op laten meten?

Je bedoelt of ik goed zie? Of om een andere reden? :)
Heb al een paar jaar geleden m'n ogen op laten meten en toen bleek dat ik lenzen nodig had. Dus dat eerste is al naar gekeken! Toch bedankt voor het meedenken!

De anderen: bedankt voor jullie reacties! Via m'n mobiel zijn al die quotes lastig dus heb even alleen deze 2 gedaan. Maar fijn dat jullie zo meedenken! :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 11:23

Misschien een rare vraag trouwens, lijkt me stug dat dat er iets mee te maken heeft. Maar zou het misschien ook iets met epilepsie te maken kunnen hebben? Daar heb ik namelijk in het verleden wat ervaring mee gehad (epileptische aanvallen), nu gelukkig een hele tijd al niet meer. Maar zou het daar misschien in verband mee kunnen staan, of is dat stom gedacht? :o

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 11:30

Kyonah, ik zou toch een afspraak maken met een oogarts. Lichtflitsen zien kan het begin zijn van een netvliesloslating of andere problemen met je netvlies.
Ik zou daar niet te makkelijk over denken.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 11:37

Oké, dan ga ik dat doen! :) Kun je dat "zomaar" doen, of heb je daar een doorverwijzing van de huisarts voor nodig?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:51

Niet zo lang geleden sprak ik iemand die dit ook had en via de oogarts 'ophthalmologische migraine' had gekregen als diagnose; het bestaat dus wel, migraine die zich uit in je zicht maar niet in hoofdpijn.

Als je je zorgen maakt zou ik inderdaad wel even vragen of de huisarts je kan doorverwijzen naar een oogarts of neuroloog, om te checken of het niet iets anders is. Gewoon voor je eigen gemoedsrust :)

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 17:11

Oké dankjewel! :) Ik zal deze week proberen een doorverwijzing naar de oogarts te krijgen, voor de zekerheid. Maar het is een geruststelling dat het dus wel migraine kan zijn!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:16

Heb je aan de dokter aangegeven dat je in het verleden last hebt gehad van epilepsie? Dat zou namelijk een extra reden kunnen zijn voor een doorverwijzing. Ik heb zelf heel soms last van donkere vlekken en/of lichtflitsen maar dat komt door een lage bloeddruk in combinatie met te snel opstaan of temperatuurwisselingen (10km fietsen in de sneeuw en dan een warm huis binnenstappen is niet verstandig, ik moet altijd even buiten acclimatiseren :+ )

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 17:27

Nee, dat heb ik dit keer niet aangegeven..
Toen ik die aanvallen had zijn we al naar een neuroloog geweest en is er een EEG gemaakt, hierop was epileptische activiteit te zien en daar heb ik toen medicijnen voor gehad. Inmiddels heb ik er geen medicijnen meer voor, dus ik dacht misschien dat het er toch iets mee te maken kan hebben? Zal het in ieder geval nog eens aangeven :).

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:28

het kan goed epilepsie zijn. Ik heb vaak hele erge migraine, met uitvals verschijnselen enzo, en ben ook onder behandeling geweest, maar ze konden geen oplossing vinden. Nu zijn we daarvoor laatst nog bij de HA geweest. en die heeft mij toen vertelt dat migraine en epilepsie met elkaar te maken hebben. Het kan goed zijn dat je een lichte epileptische aanval hebt gehad. maar ben geen dokter dus weet het niet zeker :). In ieder geval beterschap er mee.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:30

Bedankt! Ik denk dat ik maandag of dinsdag even langs de huisarts ga.

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 19:51

Zowel bij epilepsie als bij migraine kunnen de lichtflitsen voorkomen. Bij migraine kan men niet verklaren waarom, bij epilepsie door een kortsluiting in een hersengebied wat met het zicht te maken heeft. Zeker gezien je verleden met epilepsie en het afwezig zijn van hoofdpijn (enkele weken geleden heeft een neuroloog in de les nog verteld bij een migraine aura normaal gevolgd wordt door stekende hoofdpijn), zou je best een doorverwijzing naar een neuroloog aanvragen, er is dus namelijk wel een kans dat het hier om epilepsie gaat.
Epileptische aanvallen kunnen trouwens perfect enkele korte lichtflitsen zijn en niets meer. Uit zich zeker niet altijd in de schokkende versie die het meest bekend is. Jij zult dat vast weten, maar even ter verduidelijking als iemand het topic moest lezen en zich dit afvragen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:44

Aangezien er vroeger epilepsie is geconstateerd hoeft de dokter wrs niet verder te zoeken :) Ik zou wel even een afspraak maken.

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 21:10

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Ik hoop dat ik een doorverwijzing krijg, ik zal het laten weten! :)

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:12

Ik heb last van migraine.
Symptomen bij mij zijn:

Extreme hoofdpijn, misselijkheid, niet tegen licht kunnen, moeite met spreken.

Ik vind jouw symptomen niet klinken als migraine.
Bij migraine hoort volgens mij echt hoofdpijn...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:16

Ragenbol, misschien moet je het topic even doorlezen. Daar staat in dat hoofdpijn dus helemaal niet hoefd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:21

Ik heb hetzelfde, flitsen zien, maar geen hoofdpijn. Bij mij duurt het ongeveer een kwartier voordat het verdwijnt. Gelukkig heb ik het niet zo vaak, soms weken niet en dan weer eeen paar dagen achter elkaar. Google maar eens op oog-migraine. Volgens mijn vorige huisarts moest ik proberen een aspirientje te nemen, zodra ik het voelde aankomen, maar meestal ben ik toch te laat.

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:23

Yup, klinkt mogelijk als migraine sans migraine, maar dan heb je wel een hele hoge frequentie...

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 21:24

secricible schreef:
Ragenbol, misschien moet je het topic even doorlezen. Daar staat in dat hoofdpijn dus helemaal niet hoefd.

Sorry zag het net ja.
Maar had toen al gereageerd :')
Ja had het kunnen wijzigen maar goed ADHD en ik zag wat voorbij komen en was het alweer vergeten haha :o