Sport waar je meer zelfvertrouwen door krijgt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Elise

Sport waar je meer zelfvertrouwen door krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:52

Na een paar hele vervelende gebeurtenissen vlak achter elkaar waar mijn stresslevel écht veel te hoog werd, is mij geadviseerd om minimaal 3x per week 20 minuten te gaan sporten.
Dit moet een sport zijn waarbij je hartslag flink omhoog gaat waardoor je endorfine aan maakt..

Nu ben ik zelf soms vreselijk onzeker en zou ik graag meer zelfvertrouwen willen opbouwen en ik hoop dat dit door sporten beter zal worden.
Heeft er iemand toevallig ideeën en suggesties?

{:) {:)

dancer_

Re: Sport waar je meer zelfvertrouwen door krijgt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:53

Boksen :))
Ben je gelijk weerbaar, dus meer zelfvertrouwen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:39

Spinnen, gegarandeerd!!!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:46

Kickboksen? Is ook nog eens erg leuk, en is een goede work-out.
Hardlopen met tussendoor sprintjes trekken gaat je hartslag ook wel van omhoog.

Idd zoals Joolien zegt is Spinnen ook een goede.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:46

Judo

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:47

Idd iets van vechtsporten

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:47

krav maga

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:48

spinnen

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:48

Judo ja, was voor mijn broer heeeel goed :j

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:49

Ga cardio sport doen als je echt een "kick" wilt uit sporten.

Zoals boksen bijvoorbeeld.

Als je echt meer zelf vertrouwen wilt, vraag jezelf dan wat je van jezelf nooit dacht dat je zou kunnen en ga dat doen.

Je zult je geweldig voelen als je na training ineens wel een uur kunt hardlopen of wel ineens een split kunt doen etc.

Wat is er leuker en meer ego strelender dan iets doen waar van jij of andere mensen dachten dat je het niet zou kunnen?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:50

Ik dacht ook aan spinnen of boksen.
En klinkt heel simpel, maar een sport waar je goed in bent.. Sommige mensen lopen super makkelijk, da is hardlopen heerlijk. Stel het kost jou veel energie, zal het niet direct je zelfvertrouwen opkrikken.

ohja, en basketbal, als je iets voelt voor team/balsporten. Snelle sport, veel korte snelle actie.. :)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:53

BodyCombat!
Maar da's een uur, en geen 3x20 min verdeeld.

Aan de andere kant: een sport die goed voor je is, óók voor je zelfvertrouwen, is een sport die je bevalt, waar je ook een beetje handig in bent. Heb je bv van nature goed balgevoel, dan kan bv korfbal oid een goed plan zijn. Maar heb je daarintegen dat balgevoel helemaal niet zo (kan zo zijn, bij mij staat balgevoel bv ergens in het rood) en heb je meer met uithoudingsvermogen/kracht: probeer dan bootcamp eens. En ben je een snelle jelle: squash! Terwijl (het klinkt als ouwemensensport) pilates/yoga/bodybalance ook helemaal oké kunnen zijn. Of zumba als je goed coordinatief bent over waar je ledematen heen gaan.

Er is iig geen goed of niet goed, er is alleen een "past het", en daarvoor is de belangrijkste vraag "waar voel jij je goed bij", en dat gevoel neem je als basis.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:53

Jeej wat een leuke ideeën al!

Ik ben zelf een enorme zeikerd := Ik heb jarenlang met pijn in mijn linkerknie gelopen en daar doorheen met de lessen van Evy gegaan. Toen was ik ook enorm trots (bij les 8 :+ ).
Maar ik ben vorig jaar geopereerd aan die knie en de pijn is zo goed als over maar ik ben bang dat ik dat 'verpest'.

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:54

Het jammere is dat het enige waar ik goed in ben, paardrijden is, maar dat telt niet voor je endorfine :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:56

Ach je kunt gewoon het een en ander gaan proberen :D

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:57

Zelf studeer ik psychomotorische therapie, heel kort gezegt ga je dan psychische problemen oplossen dmv sporten, bewegen en lichaamsgerichte vormen.
Wat hier al meer genoemd wordt is het belangrijk om iets te kiezen wat bij je past en wat je ook goed kan (leren), zo ervaar je meer succesbelevingen waardoor je dus meer zelfvertrouwen krijgt!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:58

maar dan denk je al te ver... Durf je vrij te bewegen? Hou je van dansen? Heb je lange dunne spieren of juist korte dikke? Ben je lenig? Eerder druk of eerder passief?

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:03

Ik kan goed dansen/zumba :j maar na 3 maanden dan heb ik het wel weer gezien.
Vrij bewegen is op dit moment ook lastig, normaal ben ik redelijk druk maar in een groep mensen word ik passief, zeker in het begin. Ik moet leren om 'lak' te krijgen aan andere mensen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:04

Ja en dan beleef je dus ook geen succeservaringen meer, want je kan het al.
Ik zou gewoon eens wat proberen en kijken wat je leuk vind!

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:10

edit; lees net je bericht over zumba.

misschien breakdance ?
je kan angsten overwinnen met enge trucs en je word er sterker van

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:16

Dan toch eens naar de sportschool voor bodyjam (lijkt op zumba, maar is dat niet! BJ is met veel meer dansstijlen) en BodyCombat. Met BC beweeg je "sterker" maar minder "ver". Als je het hebt over zelfvertrouwen-ontwikkelaars dan staat BC hoog denk ik :)
http://w3.lesmills.com/netherlands/nl/c ... odycombat/

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:20

Judo! Goed voor je zelfvertrouwen en niet elke keer hetzelfde. Daarnaast niet een groep die je constant bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 07:28

misschien is jiujitsu iets voor je, ook een vechtsport. Er zitten onderdelen van judo, karate en teakwondo (schrijf je dat zo? :') ) in. Ik heb het zelf een half jaartje gedaan, en ik moet zeggen dat ik er wel wat zelfverzekerder van werd.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 09:53

Naast de andere goede tips die al gegeven zijn (iets doen wat je leuk vindt en wat je goed kan) zou ik je een oosterse vechtsport willen aanraden. Zeker omdat je aangeeft een hoog stresslevel te hebben en weinig zelfvertrouwen. Ik heb zelf een jaar Aikido gedaan (helaas moeten stoppen door een blessure) en iedere keer dat ik van training kwam voelde ik me zooo rustig en in balans (en toch wel lekker uitgeput hoor :D). Oosterse vechtsporten maken je niet alleen weerbaar, maar werken vaak ook aan je kalmte, balans en rust. Sinds dat ene jaartje aikido loop ik echt anders over straat (en dat is niet omdat ik nu zo'n fantastische vechtsporter ben geworden in dat ene jaartje :P)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 12:54

Ik dacht ook meteen aan vechtsporten, kickboxen, dat soort sporten, waarbij je superintensief bezig bent en frustratie kan uiten!

Mocht je het toch in een andere hoek willen zoeken dan zou je ook eens in de 'gewone' sportschool kunnen doen. Ik ben ongeveer een jaar geleden begonnen, nadat ik eerst altijd had volgehouden dat dat niks voor mij was, met het combineren van 'gewone' cardio met gewichtsheffen. Geen zorgen, je gaat er niet meteen uitzien als een bodybuilder maar je bouwt wel spiermassa op, meer verbranding, meer kracht. :)