Blaar brandwonde openprutsen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Blaar brandwonde openprutsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:42

Hoi Bokkers!

Ik heb me zonet nogal hard verbrand aan een lijmpistool.. Ik was iets aan het kleven en wou het stofje dus pakken om te kleven, ik kwam perongeluk aan de enorm hete lijm (het lijmpistool zat er al ongv 10 min in..) waardoor men vinger bleef kleven. Natuurlijk is je reactie gillen en zo snel mogelijk proberen los te peuteren. In die poging bleef ik dus met andere vingers kleven en ja, dan had ik er dus 4 verbrand -O- Dit topic typen doet dan ook enorm veel pijn, mijn vingers staan gewoon in brand!

Nu heb ik dus 4 blaren op mijn vingers ( :( ) ook zijn mijn vingers enorm rood. Ik heb het direct onder stromend koud water gehouden, maar het blijft pijn doen.. (heb een vochtig washandje meegenomen aan de pc :') )

Ik ben echt verschrikkelijk lomp vandaag }:0 Mijn vraag luidt dus, moet ik de blaren openprikken? En heeft iemand een goede tip tegen de pijn?

Alvast bedankt! (Auw ;( )

Caira

Re: Blaar brandwonde openprutsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:43

GEEN koud water, 10 min onder lauw water houden, blaar niet doorprikken maar goed vet houden, heb je vetramil van de paarden in huis?

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:44

als ik het zo hoor heb je je best erg verbrand dus als het meer pijn gaat doen,
even een aspirine en mis ff langs de dokterspost

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:45

Idd brandblaren niet openmaken! Of idd even bellen en goed vet houden zoals hierboven. Anders morgenochtend naar de apotheek voor zalf en verband!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:47

dokterspost zal ook niets anders doen dan vet houden en verbinden. Ik werk in een restaurant met een oven van 300 graden dus ik heb al genoeg brandwonden gezien.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:48

Blaren als het even kan dicht laten, dan heeft de huid er onder kans om te herstellen en maak je ook geen littekens. :) Zolang je de blaren dicht laat krijgen bacterien e.d. ook geen kans en ben je morgen van de pijn af. :-)

Een paar brandblaren heb je echt geen doktersdienst voor nodig. (Spreek als ervaringsdeskundige, smeden en lompheid gaan niet samen) :P .

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:49

Het is niet zo heel erg, lijken op blaren die je ook hebt als je bv lang durig paardrijd en je teugels schuren.. (die pruts ik altijd open :Y) ) het doet wel erg veel pijn (brandende pijn dus)

Mijn ouders zijn niet thuis nu, maar ik geloof wel dat ze iets hadden dat de brandwondes verzachtte, heb er al naar gezocht, maar vindt het niet. Bedankt voor de tips!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:49

Brandwonden nooit openmaken! Hoe lang heb je gekoeld? het best eis minstens 10 minuten onder lauwkoud, dus niet ijskoud, stromend water. En dan niet direct op de blaren, maar dan over je hand over de blaren laten lopen.

Tips van het rode kruis:

Citaat:
Wat stel je vast bij een brandwond?
Een pijnlijke, rode en soms licht gezwollen huid (eerstegraads brandwond)
Soms blaren (tweedegraads brandwond)
Soms zwarte, perkamentachtige of witte huid (derdegraads brandwond)
Wat doe je bij een brandwond?
Eerst water, de rest komt later!
Koel de brandwond zo snel mogelijk af met lauw leidingwater
Blijf koelen of totdat de pijn is afgenomen (minimaal 10 minuten koelen)
Bij zeer ernstige brandwonden direct 112 (laten) bellen. Ga met overige brandwonden naar de huisarts
Leg na het koelen een nat wondverband aan. Dat kan een medisch kompres zijn maar een schone doek mag ook
Tijdens het afkoelen moet je onderkoeling vermijden, zeker bij jonge kinderen
Ga met kinderen jonger dan 5 jaar altijd naar een arts, ook al gaat het om een lichte brandwond.

Ter bescherming, omdat je je vingers natuurlijk wel veel gebruikt, zou ik de blaren wel afdekken met pleisters en als je in een vuile omgeving bent, goed opletten dat de blaren niet stuk gaan en als ze dat toch doen, zorgen dat je ze goed beschermd tegen vuil.

Zelf heb ik eigenlijk altijd biogaze in huis, dat bij brandwonden snel helpt de brand eruit te trekken. Het is ook vet en blijft daardoor niet aan een geknapte blaar zitten. 112 bellen lijkt me nu niet direct noodzakelijk en hier is het advies even contact op te nemen met de huisarts al de blaren groter zijn dan een 2 euro stuk geloof ik.

Maar vooral, goed en lang genoeg koelen en dus een nat kompress of schone natte doek erop.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 21:53

Oké, bedankt! :)

Het is nogal op een ambetante plaats, zit récht op men vingertoppen. Op één vinger heb ik er 2, en op de 2 andere vingers dus 2.

Ik ga dan goed moeten oppassen als ik bij de paarden ben dit weekend.. Ben dan altijd echt verschrikkelijk vuil :+ Zeker mijn handen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:54

Zoals hier al gezegd wordt, 10 min onder de lauwe kraan en een nat compres erop. Morgen evt. flammazine halen bij de apotheek of spoedapotheek.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:09

Als je ze hebt bij de paarden desnoods even ruime latex handschoentjes oid aantrekken met pleisters eronder ter bescherming en anders pleister erom en die onder en boven ook even dicht plakken met iets van leukoplast/tape, zodat er niet zo gemakkelijk vuil onder komt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:10

Ik smeer altijd flink aftersun op brandwondjes en -blaren, dat helpt wel wat.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:12

Ik heb hier handcème liggen, die is ook erg vettig. Zou dat helpen?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:18

Mayflower_ schreef:
Zoals hier al gezegd wordt, 10 min onder de lauwe kraan en een nat compres erop. Morgen evt. flammazine halen bij de apotheek of spoedapotheek.

Mee eens, zeker niet openmaken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:38

Afbeelding

Ff een fotootje voor de nieuwsgierigen. Dit is de grootste trouwens, er is ééntje die wel dikker is en de andere 2 zijn eerder oppervlakkig (eentje bevind zich wel in een plooi, heerlijk..)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:46

Oh, die vallen heel erg mee qua omvang, wel een vervelende plek, omdat je je vingers veel gebruikt. Bij de paarden pleisters er goed omheen en een beetje opletten dat je ze niet stuk schuurt of wat dan ook. Die zullen vast vlot genezen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:48

heb ik ook gehad maar dan door hete marsepein (foutje met de magnetron) Wat wel wil helpen is honing erop smeren. Dat haalt de brand er een beetje uit :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 22:49

Is het normaal dat ze trouwens opzwellen? Heb er al een die erg dik staat, en de andere begint nu ook dikker te worden..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:51

Ja dat kan, had ik ook... komt meer wondvocht onder de huid als reactie...
tenminste dat gebeurde bij mij

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:33

uierzalf verlicht ook het brandende een beetje :)
idd goed dicht en schoon houden