Brandwonden nooit openmaken! Hoe lang heb je gekoeld? het best eis minstens 10 minuten onder lauwkoud, dus niet ijskoud, stromend water. En dan niet direct op de blaren, maar dan over je hand over de blaren laten lopen.
Tips van het rode kruis:
Citaat:
Wat stel je vast bij een brandwond?
Een pijnlijke, rode en soms licht gezwollen huid (eerstegraads brandwond)
Soms blaren (tweedegraads brandwond)
Soms zwarte, perkamentachtige of witte huid (derdegraads brandwond)
Wat doe je bij een brandwond?
Eerst water, de rest komt later!
Koel de brandwond zo snel mogelijk af met lauw leidingwater
Blijf koelen of totdat de pijn is afgenomen (minimaal 10 minuten koelen)
Bij zeer ernstige brandwonden direct 112 (laten) bellen. Ga met overige brandwonden naar de huisarts
Leg na het koelen een nat wondverband aan. Dat kan een medisch kompres zijn maar een schone doek mag ook
Tijdens het afkoelen moet je onderkoeling vermijden, zeker bij jonge kinderen
Ga met kinderen jonger dan 5 jaar altijd naar een arts, ook al gaat het om een lichte brandwond.
Ter bescherming, omdat je je vingers natuurlijk wel veel gebruikt, zou ik de blaren wel afdekken met pleisters en als je in een vuile omgeving bent, goed opletten dat de blaren niet stuk gaan en als ze dat toch doen, zorgen dat je ze goed beschermd tegen vuil.
Zelf heb ik eigenlijk altijd biogaze in huis, dat bij brandwonden snel helpt de brand eruit te trekken. Het is ook vet en blijft daardoor niet aan een geknapte blaar zitten. 112 bellen lijkt me nu niet direct noodzakelijk en hier is het advies even contact op te nemen met de huisarts al de blaren groter zijn dan een 2 euro stuk geloof ik.
Maar vooral, goed en lang genoeg koelen en dus een nat kompress of schone natte doek erop.