Dokter of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bamorka

Dokter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 10:01

Haai! Heb sinds gister last van m'n keel, het is aardig dik en rood.
Nou heb ik gemiddeld zo'n 4x per jaar fikse keelontsteking,
vorige keer dat ik bij de dokter kwam zei ze dat we het nog even aan moesten kijken.
Maar we zitten nu natuurlijk tegen het weekend aan..

Dus wat zeggen jullie, heen gaan of niet?

taverno

Re: Dokter of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:06

Niet gaan,gewoon afwachten.Gaat meestal vanzelf over.
Koop wat hibitane zuigtabletten en neem wat ibuprofen in desnoods.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:08

Bamorka schreef:
Haai! Heb sinds gister last van m'n keel, het is aardig dik en rood.
Nou heb ik gemiddeld zo'n 4x per jaar fikse keelontsteking,
vorige keer dat ik bij de dokter kwam zei ze dat we het nog even aan moesten kijken.
Maar we zitten nu natuurlijk tegen het weekend aan..

Dus wat zeggen jullie, heen gaan of niet?

Je kan ook gewoon even bellen en je vraag voor leggen. Wie weet wil de dokter je nog wel even zien voor het weekend en zo niet kun je misschien wat geruster het weekend in gaan.

Ook in het weekend kun je via de huisartsenpost hulp krijgen als dat nodig is. Daar zou ik me niet teveel zorgen om maken. :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:10

Heeft het zin om al te gaan?

HA geeft meestal pas iets (AB) als er 'witte stippen' op je amandelen zitten.

Ik zou zeggen, slik iets extra's voor je weerstand. Zeker als je 4x per jaar last hebt van keelontsteking.
Bijv. http://www.avogel.nl/webwinkel/producte ... kouden.php

Veel water drinken helpt ook!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:43

Mee eens vaak krijg je toch niks, iets om te gorchelen kan ook veel helpen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:49

Reden dat je vaak niks krijgt tegen 'simpele' keelpijn (ik zeg niet dat dit bij jou het geval is hoor TS, ik reageer even op de post hierboven, van marleen_usar), is omdat het vaak een virus is. Anitbiotica werkt niet tegen virussen, alleen tegen bacteriën :Y)

Ik zou het weekend nog even afwachten, mocht het in het weekend veel erger worden of dat je klachten erbij krijgt, kan je altijd de huisartsenpost even bellen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:53

Let wel op witte stippen in je keelgat.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:59

Heb je je amandelen nog? Zoja dan zou ik die eruit laten sleutelen. Geen pretje, maar dan ben je wel van die ontstekingen af. Opereren hoeft niet meer, KNO arts dokter Bloem in het Haga Ziekenhuis, die werkt met een laser. Dan kun je na twee dagen alweer eten em drinken ipv dat je 3 weken bloed rocheld.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:00

Piloetje, je hebt die amandelen niet voor niets hè?!

Heb je vaak last van onstoken amandelen dan moet je iets aan je weerstand doen!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:01

Heb je koorts? Voel je je ziek? Zo niet, zou ik het inderdaad lekker even aankijken!

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:05

Voel me wel belabberd ja, echt ziek niet, meer 'zwakjes' zegmaar haha +:
Zitten een paar witte stipjes op, maar heb dit al heel snel.. Ik bel zo de huisarts even!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:07

Witte stippen.... dan zou ik idd wel bellen!
Je kunt zowiezo paracetamol innemen tegen de pijn.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:08

singasong schreef:

Ja dat kun je bij de eerste ontsteking denken. Maat bij elke ontsteking worden de crypten in je amandelen groter, en groter waardoor ze enorm vatbaar worden. Ik weet hoe irritant het is. Zelfs gezond eten en sporten maakt kapotte amandelen niet meer beter hoor.

En bij de laser methode schaven ze de crypten eraf zodat je weer een mooie ronde amandel hebt, ipv dat ze het hele ding eraf snijden.

Op het moment dat je het laat doen moet je wel ontstekingsvrij zijn, ik zou er eens naar informeren bij je huisarts. 4 keer per jaar een flinke keelontsteking is echt niet tof.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:16

Oke... dus ze halen niet de hele amandel(en) weg?! Dat lijkt dan wel een goede optie.

Ik heb zo'n 10 jr. geleden ook vaak te kampen gehad met veel keelontstekingen. Heb ook beste jongens zitten in mijn keel maar de laatste jaren gaat het eigenlijk heel goed (ff afkloppen). Mijn weerstand is denk ik ook beter geworden.

Weet wel dat het echt heel veel pijn doet en je je ontzettend ziek voelt als je een fikse keelontsteking hebt!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:21

Als je geen koorts en/of witte stippen hebt, sturen ze je waarschijnlijk weer naar huis met de mededeling dat je wel een paracetamol kan nemen tegen de pijn. Dat je die niet wegkrijgt vanwege de pijn, maakt ze vaak niet uit..
Ben vorig jaar september uiteindelijk bij de HA post beland met een flinke keelontsteking, omdat ik zondagmorgen flink koorts erbij kreeg, toen kreeg ik wel direct een kuurtje. Heeft anders schijnbaar geen zin.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:28

Na zo'n 10x bellen eindelijk te pakken gekregen, kreeg de melding dat ze d'r niks aan doen. Dus ik zei dat er witte stippen opzaten, en dat ik van mijn eigen dokter (die is met vakantie, hebben meerdere dokters op de praktijk) altijd direct moest komen. Toen had ze toch maar een afspraak gemaakt voor vanmiddag. :7

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:33

Mooi dat je toch nog voor het weekend terecht kunt dan.

Piloetje, goede behandeling is dat, mijn broertje is daar ook behandeld. Overigens zijn zijn amandelen er geloof ik wel nagenoeg helemaal uit.
Vriendin van mij heeft poosje terug haar amandelen er uit laten halen, maar die kon daar geloof ik niet eens terecht omdat ze te groot waren. Dus gaat blijkbaar niet voor iedereen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:45

singasong schreef:

Mwah, ik heb al jaren geen amandelen meer en heb er nooit last van ondervonden. Beter dat dan altijd keelontsteking hebben lijkt me. Zou als ik TS was ook een keertje kijken of er een mogelijkheid is om je amandelen te laten verwijderen.

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:51

Oh ja even een correctie : het is dokter Blom, niet dokter Bloem in het Haga Ziekenhuis... ;)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:51

Mijn amandelen zijn ook al op mijn 8e ofzo weggehaald omdat ik vaak ontsteking had, heb er ook nooit last van gehad..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:55

Gewoon een aantal keren per dag gorgelen met water met een scheut zout erin. Dat ontsmet en dan ben je er met een dag of 2 weer helemaal van af.

Als ik het aan voel komen, ga ik meteen gorgelen en daardoor zet het bij mij niet door. En sinds ik dit doe heb ik er helemaal gene last meer van :D

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 12:45

Paracetamol is er ook in granulaat vorm (Kruidvat), wel bijzonder dat mensen de capsules ab wel wegkrijgen en een paracetamol die je in water mag oplossen niet.
Snap sowieso niet dat mensen zo zitten te springen om een ab-kuur, daar werk je juist mee in de hand dat je resistent word en wanneer je hem écht nodig hebt zo'n kuur niet werkt.

Pijnstiller en/of ontstekingsremmer helpt vaak ook prima.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:02

Probleem is dat ik al op zoveel medicijnen sta dat mijn lijf echt niet meer anders wordt van paracetamol en ondanks al die pillen vind ik die smaak van die oplosbare (of zelfs die zonder water) zo goor. :r En overgeven met keelpijn maakt het nog erger. :\
En een capsule is glad en anders van vorm, ík vind het makkelijker ja.. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:04

Piloetje schreef:
Heb je je amandelen nog? Zoja dan zou ik die eruit laten sleutelen. Geen pretje, maar dan ben je wel van die ontstekingen af. Opereren hoeft niet meer, KNO arts dokter Bloem in het Haga Ziekenhuis, die werkt met een laser. Dan kun je na twee dagen alweer eten em drinken ipv dat je 3 weken bloed rocheld.

Goeie tip! :)* Ik krijg al jaren te horen dat ik die van mij moet laten verwijderen, maar ik sch*t zeven kleuren wonderolie bij het idee. Mijn man heeft ze een aantal jaren geleden op de ouderwetse manier laten verwijderen en die is er lange tijd goed ziek van geweest. Dat was voor mij des te meer een reden om het niet te doen, maar dit klinkt minder angstaanjagend.