Enkel blessure, hoelang duurt genezing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Enkel blessure, hoelang duurt genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 00:25

Hee Mede bokkers.

De titel zegt het eigenlijk al.
Ik ben 13 weken geleden enorm door mijn enkel gegaan tijdens een training met mijn hond. En een paar dagen daarna helaas nog een keer.
Enkel was gelijk lekker dik. Dus de volgende dag naar de HA. Ik moest een week wachten tot de zwelling wat afgenomen zou zijn en dan
kon ik een afspraak maken met Fysiotherapie om mijn enkel te laten tapen. Zo gezegd zo gedaan. Daarna 5 weken tape gehad. En ik loop dus nu al zeg maar 6 a 7 weken zonder tape.
Maar onder behandeling bij een fysiotherapeut.

Alleen loop ik nog steeds af en toe met steken. En is het op een bepaald punt is het nog steeds iets dik en pijnlijk.
Ondanks de oefeningen lijkt mijn enkel voor mijn gevoel ook niet echt veel sterker te worden. Vanmiddag met een simpele wandeling door het bos over grindpaden. Ben ik 3 keer licht door die enkel gegaan. Toen geen last gehad. Deed geen zeer of zo. Maar nu zeurt het de hele avond al weer.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Hoelang kan zoiets nou nog duren?
Misschien ben ik te ongeduldig, maar ik zou zo graag weer willen trainen met mijn hond. En tot nu toe heb ik dat gewoon moeten laten.

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen.

marlies85

Re: Enkel blessure, hoelang duurt genezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:09

Bij mij duurde het steeds wel een paar maanden voor het helemaal over was.
Door het vele zwikken is mijn enkel inmiddels chronisch instabiel en heb nu altijd last van mijn enkel. Echt goed de tijd nemen voor de 'revalidatie' :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 22:12

niemand verder ervaring?

inmiddels bijna 14 weken verder. En sinds een paar dagen is mijn enkel elke avond weer vreselijk dik.
En het lijkt of hij in de fik staat. Maar als ik ga voelen voelt hij net zo aan als mijn andere enkel. ( even warm)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:29

Heel snel naar de huisarts gaan, hier is waarschijnlijk wel wat meer aan de hand dan alleen een verstuiking.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:38

Ik heb 6 augustus mijn enkelbanden gescheurd. Enkele weken met krukken gelopen, enkel ingetaped en nu draag ik nog steeds een steunkous en is de enkel 'savonds dik.En pijnlijk en instabiel is hij ook nog. Heeft tijd nodig zegt de dokter.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:26

haboshof schreef:
Ik heb 6 augustus mijn enkelbanden gescheurd. Enkele weken met krukken gelopen, enkel ingetaped en nu draag ik nog steeds een steunkous en is de enkel 'savonds dik.En pijnlijk en instabiel is hij ook nog. Heeft tijd nodig zegt de dokter.

Dan zou ik ook maar eens een andere dokter opzoeken, met een goede begeleiding en intapen, oefeningen, had het al veel beter moeten zijn. De instabiliteit betekent dat je er elke keer weer doorgaat en op een gegeven ogenblik alleen nog een operatie uitkomst bied. Ik vind vier maanden erg lang.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:27

Ben je overdag druk bezig? Veel lopen, fietsen, staan?
Als je enkel 's avonds warm, dik of kloppend aanvoelt, duidt dat op een overbelasting. Sowieso dan voet omhoog en eventueel 3x daags 20 minuten koelen.

Omdat je zo erg door je enkel bent gegaan, mist die enkel nu zijn stabiliteit. Puur omdat de banden zijn opgerekt. Het duurt vrij lang voordat deze herstelt zijn. Bij sommigen blijven ze altijd zwak. In elk geval is training en goede schoenen een oplossing.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:32

Ik zou je enkel nog wat meer rust geven. En dan bedoel ik echt niks mee doen totdat de zwelling weer weg is. Elke x dat je enkel weer opzwelt doe je eigenlijk te veel. Dit is de eerste fase van herstel 'de ontstekingsfase'. Als dit weg is kun je voorzichtig met je enkel aan de gang. Als hij weer opzwelt doe je dus eigenlijk te veel. Iets rustiger aan doen. Daarna heeft het nog zon 6 weken nodig om volledig te herste'llen (proliferatie) Als je googled over fasen van herstel bij de enkel kun je veel vinden!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:56

bigone schreef:
haboshof schreef:

Dan zou ik ook maar eens een andere dokter opzoeken, met een goede begeleiding en intapen, oefeningen, had het al veel beter moeten zijn. De instabiliteit betekent dat je er elke keer weer doorgaat en op een gegeven ogenblik alleen nog een operatie uitkomst bied. Ik vind vier maanden erg lang.

Ik ga helemaal niet naar een dokter.Die heeft hem alleen op de avond dat het gebeurd is gezien.En toen zei hij dat het tijd nodig heeft. Dit is voor mij al de vierde keer dat ik dit heb aan dezelfde enkel. Ben ver boven de 50, dan geneest het allemaal niet zo snel meer. Rustig aan en wel belasten , maar met beleid, was het advies.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 19:59

Rebel_Jits schreef:
Ben je overdag druk bezig? Veel lopen, fietsen, staan?
Als je enkel 's avonds warm, dik of kloppend aanvoelt, duidt dat op een overbelasting. Sowieso dan voet omhoog en eventueel 3x daags 20 minuten koelen.

Omdat je zo erg door je enkel bent gegaan, mist die enkel nu zijn stabiliteit. Puur omdat de banden zijn opgerekt. Het duurt vrij lang voordat deze herstelt zijn. Bij sommigen blijven ze altijd zwak. In elk geval is training en goede schoenen een oplossing.

Nee eigenlijk niet. Ik heb geen werk. En zit vrijwel de hele dag een beetje achter de pc.
Oke ik doe wat met de honden. Maar ik loop al weken bijna geen grote wandelingen meer.
Ik heb het van de week eens uitgetest. Ik heb toen niets gedaan. enkel 3 wandelingetjes van 10 min met de honden. Verder even gedouchet. En mijn enkel was savonds net even dik en pijnlijk als dat ik meer gedaan heb.
Het echt dik worden en pijn is echt weer van de laatste 2 weken. En ik snap echt niet hoe dat nou weer kan.
Je zou verwachten dat het nu beter moet gaan. Ik ga bijna elke week naar de fysio. Deze keer hadden we er 2 weken tussen gelaten om te kijken hoe dat zou gaan.
Ik doe netjes mijn oefeningen, maar ook daar doen we oefeningen om de stabiliteit beter te maken.

Maar op 1 of andere manier begint het nu weer op te spelen. Mijn enkel is gewoon echt bizar dik steeds. Bijna net zo dik als toen het net gebeurd was. Rond 10 September is het gebeurd.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:05

sannx94 schreef:
Ik zou je enkel nog wat meer rust geven. En dan bedoel ik echt niks mee doen totdat de zwelling weer weg is. Elke x dat je enkel weer opzwelt doe je eigenlijk te veel. Dit is de eerste fase van herstel 'de ontstekingsfase'. Als dit weg is kun je voorzichtig met je enkel aan de gang. Als hij weer opzwelt doe je dus eigenlijk te veel. Iets rustiger aan doen. Daarna heeft het nog zon 6 weken nodig om volledig te herste'llen (proliferatie) Als je googled over fasen van herstel bij de enkel kun je veel vinden!

Dat is het probleem. Hij word ook dik als ik niets doe. -O-
En tja ik MOET wel met de honden lopen. Ik kan ze moeilijk zelf de deur uit sturen om te gaan plassen.

Misschien ben ik wel te ongeduldig hoor. Maar goed we zijn al meer dan het dubbele aan weken verder dan wat mij verteld wert hoelang het ging duren.
De HA had het over 2 tot 4 weken. De fysio zei 6 weken. We zijn nu 14 weken verder. ;)

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:18

Dhani schreef:
sannx94 schreef:

Dat is het probleem. Hij word ook dik als ik niets doe. -O-
En tja ik MOET wel met de honden lopen. Ik kan ze moeilijk zelf de deur uit sturen om te gaan plassen.

Misschien ben ik wel te ongeduldig hoor. Maar goed we zijn al meer dan het dubbele aan weken verder dan wat mij verteld wert hoelang het ging duren.
De HA had het over 2 tot 4 weken. De fysio zei 6 weken. We zijn nu 14 weken verder. ;)

Hmm nouja ik ga de fysio natuurlijk niet tegenspreken.. Maar omdat je 2 x in korte tijd door je enkel bent gegaan.. Hij is in ieder geval niet gebroken oid, misschien een scheurtje in het bot? Vind dit wel te lang duren namelijk. Als je loopt, belast je je enkels dan gelijk? Of zet je minder gewicht op je aangedane enkel? Misschien dat eens proberen? Kun je tenminste wel blijven wandelen..

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:32

Sannx94.

Nee het is zeker niet gebroken. Anders had ik vast niet gelopen ;) Scheurtje weet ik niet. Er was wel een knap/knak achtig iets tijdens de zwik. Maar ik heb daarna nog redelijk kunnen lopen. Deed wel zeer. Maar niet dat ik echt zwaar door de grond ging.
Ik heb heel lang met minder kracht op die voet gelopen. Maar dat vond mij rug niet zo leuk. (uiteindelijk kreeg ik last van mijn onderrug met stroomstoten mijn been/bil in) Ik heb me toen aangeleerd weer met gewoon gewicht mijn enkel te belasten op advies van de Fysio. Dan maar langzamer lopen. Nu kan ik weer gewoon lopen zonder dat het echt zeer doet. Met af en toe een paar steken. Alleen komen die steken nu steeds meer voor. wat mij best zorgen baard.

Morgen heb ik weer een afspraak staan bij de fysio. En dan ga ik het maar weer voorleggen, dat het de afgelopen 2 weken weer niet goed ging.

Oyeru

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:35

Dhani schreef:
Sannx94.

Nee het is zeker niet gebroken. Anders had ik vast niet gelopen ;) Scheurtje weet ik niet. Er was wel een knap/knak achtig iets tijdens de zwik. Maar ik heb daarna nog redelijk kunnen lopen. Deed wel zeer. Maar niet dat ik echt zwaar door de grond ging.
Ik heb heel lang met minder kracht op die voet gelopen. Maar dat vond mij rug niet zo leuk. (uiteindelijk kreeg ik last van mijn onderrug met stroomstoten mijn been/bil in) Ik heb me toen aangeleerd weer met gewoon gewicht mijn enkel te belasten op advies van de Fysio. Dan maar langzamer lopen. Nu kan ik weer gewoon lopen zonder dat het echt zeer doet. Met af en toe een paar steken. Alleen komen die steken nu steeds meer voor. wat mij best zorgen baard.

Morgen heb ik weer een afspraak staan bij de fysio. En dan ga ik het maar weer voorleggen, dat het de afgelopen 2 weken weer niet goed ging.

Hmm lastige zaak. Ik hoop dat de fysio morgen dan wat meer voor je kan betekenen! Ik zou graag horen hoe t ging. Vind het wel interessant :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:36

Ik ben ook eens gruwelijk door mijn enkel gegaan, dusdanig dat ik er eerste instantie niet eens meer op kon staan.
Daar heb ik echt lang last van gehad, half jaar later klapte mijn enkel nog steeds dubbel als ik m op mijn hak neerzette.
Ging er ook vaak nog doorheen.

Ik zou me zelf niet te druk maken, misschien intapen dat je er niet meer doorheen kan gaan?
Bij mij werd het niet echt dik trouwens later, maar heb er echt lang last van gehad.

Zelf geen fysio bij gehad trouwens, was ik toen veel te eigenwijs voor. :o

Scheurtje ergens in kan trouwens ook best geweest zijn en kan je ook lang last van hebben.
Heb in juli? mijn kleine teen gebroken, hoekje in het gewricht gebroken en een duidelijke korrel in het gewrichtje, ben nu 5 maanden verder en ik heb nog steeds dagen dat het duidelijk irriteert.
Idem met mijn middenvoetsbeentje die zwaar gekneusd was.

De een loopt door met een breukje, en de ander kan er niet meer op staan.
Ik kon dus niet meer lopen met een zwaar gekneusd middenvoetsbeentje en die gebroken teen. }:0

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:43

sannx94 schreef:
Dhani schreef:
Sannx94.

Hmm lastige zaak. Ik hoop dat de fysio morgen dan wat meer voor je kan betekenen! Ik zou graag horen hoe t ging. Vind het wel interessant :)

Komt goed. ;)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:53

moonfish13 schreef:
Ik ben ook eens gruwelijk door mijn enkel gegaan, dusdanig dat ik er eerste instantie niet eens meer op kon staan.
Daar heb ik echt lang last van gehad, half jaar later klapte mijn enkel nog steeds dubbel als ik m op mijn hak neerzette.
Ging er ook vaak nog doorheen.

Ik zou me zelf niet te druk maken, misschien intapen dat je er niet meer doorheen kan gaan?
Bij mij werd het niet echt dik trouwens later, maar heb er echt lang last van gehad.

Zelf geen fysio bij gehad trouwens, was ik toen veel te eigenwijs voor. :o

Scheurtje ergens in kan trouwens ook best geweest zijn en kan je ook lang last van hebben.
Heb in juli? mijn kleine teen gebroken, hoekje in het gewricht gebroken en een duidelijke korrel in het gewrichtje, ben nu 5 maanden verder en ik heb nog steeds dagen dat het duidelijk irriteert.
Idem met mijn middenvoetsbeentje die zwaar gekneusd was.

De een loopt door met een breukje, en de ander kan er niet meer op staan.
Ik kon dus niet meer lopen met een zwaar gekneusd middenvoetsbeentje en die gebroken teen. }:0

Klopt Maar de 1 heeft een hogere pijngrens dan de ander. Niet dat ik zeg dat ik een hoge pijngrens heb.
Want ik vind mezelf echt een miepert. Maar ik heb wel de instelling kiezen op elkaar en door gaan. Wat ook niet altijd goed uit pakt moet ik zeggen. :P

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:56

Dhani schreef:
niemand verder ervaring?

inmiddels bijna 14 weken verder. En sinds een paar dagen is mijn enkel elke avond weer vreselijk dik.
En het lijkt of hij in de fik staat. Maar als ik ga voelen voelt hij net zo aan als mijn andere enkel. ( even warm)

Elke keer als je enkel te dik is heb je hem overbelast....
Zijn er foto's gemaakt ofzo toendertijd?
Je moet je rust houden en je enkel de tijd geven om te herstellen. Elke steek/ pijnscheut die je voelt is er 1 teveel. Dat zal je fysio je ook zeggen. Heb je goede schoenen? Ooit naar de stand van je voeten laten kijken? Eventueel zooltjes?
Heb je de afgelopen tijd weer meer gedaan waarom je enkel dik is? Als je je enkel niet de rust geeft die het nodig heeft om te herstellen herstelt die nooit. Is dit de 1e keer dat je door je enkel bent gegaan of hiervoor ook al eens?
Heeft jouw fysio echt 5/6 weken lang je enkel getaped trouwens?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:59

Kan je zeggen dat je teen stoten tegen een uitstekend stuk steen heeeeeeeeeeeeel erg zeer doet!
Ik ben ook van het niet miepen en doorlopen trouwens, heb ik met die enkel toen ook gedaan.

Ik verzwikte m vanuit een sprong jaren geleden met gym. Bij de landing kwam ik half op de voet van de brug terecht.
Klapte met mijn volle gewicht erdoor.

Ik ben ook wel regelmatig door mijn ouders naar de eerste hulp gesleept dat ik vrolijk doorliep dat ze bij de eerste hulp niet eens twijfelden over een breuk.
Maar met die teen/middenvoetsbeentje wilde ik wel, godsamme wat deed dat zeer. :')
Nu had ik ook slechts plaatselijke zwelling op mijn middenvoetsbeentje + tintelingen, dus ik dacht serieus dat er een breuk zat. :)

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:59

Je neemt dus te weinig rust, en hebt een paar her-blessures gehad (opnieuw erdoor gaan). Je genezing blijft nu steken in de ontstekingsfase (warm, dik, pijnlijk). Ik vind 14 weken hiervoor echt veel te lang ( normaal is twee weken ontstekingsfase hooguit), je hebt best kans dat er meer stuk is dan alleen je enkelbanden, en je enkel is nu niet goed genoeg om kracht/stabiliteit te trainen. Dus geen idee wat je fysio nu nog met je doet? Als je mijn patiënt was, stuurde ik je terug naar je huisarts met verzoek tot doorverwijzing naar een goede orthopeed. Misschien heb je wel lichte kraakbeenschade. Ik zou actie ondernemen en niet meer doormodderen zo. Sterke!
Laatst bijgewerkt door dierfysio op 12-12-12 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:08

Sannnn schreef:
Dhani schreef:
niemand verder ervaring?

Elke keer als je enkel te dik is heb je hem overbelast....
Zijn er foto's gemaakt ofzo toendertijd?
Je moet je rust houden en je enkel de tijd geven om te herstellen. Elke steek/ pijnscheut die je voelt is er 1 teveel. Dat zal je fysio je ook zeggen. Heb je goede schoenen? Ooit naar de stand van je voeten laten kijken? Eventueel zooltjes?
Heb je de afgelopen tijd weer meer gedaan waarom je enkel dik is? Als je je enkel niet de rust geeft die het nodig heeft om te herstellen herstelt die nooit. Is dit de 1e keer dat je door je enkel bent gegaan of hiervoor ook al eens?
Heeft jouw fysio echt 5/6 weken lang je enkel getaped trouwens?

Nee er zijn geen foto`s gemaakt. Ik ben de dag na het zwikken naar de HA geweest. En ongeveer 1,5 week daarna is hij getapt van dat blauwe tape. Heeft er 5 weken om gezeten geloof ik. "nou ja elke keer weer opnieuw getapt" Ik moest van de HA een week wachten zodat de zwelling minder zou zijn voor het tapen. Alleen denkt ik dat hij dacht dat er witte tape om zou gaan. Had ik zelf ook gedacht eerlijk gezegt. Maar dit scheen een nieuwe manier te zijn of zo.
Verder heb ik steunzolen want ik heb enorme platvoeten.
Naar mijn mening heb ik niet meer gedaan als anders (gewoon rustig aan) Want mijn streven is toch om straks weer Agility te kunnen trainen met mijn hond. En te kunnen oefenen voor wedstrijden.

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:27

Heb je je steunzolen in stevige goede schoenen?
Hoe was de zwelling 1,5 week later dan? Was deze wel redelijk geslonken zodat hij goed getaped is? 5/6 weken tapen is erg lang, maar daar had je fysio vast een goede reden voor. Medical taping heb je gehad zo te horen.
Ik zou er morgen op aandringen bij je fysiotherapeut om je door te verwijzen naar je huisarts zodat er verder gekeken wordt. Want als het nu weer dik wordt is er iets kapot waardoor het dik wordt.... Een 'gewone' overbelasting' kan natuurlijk ook. Maar 14 weken is erg lang en je hebt een 'trauma' gehad. Hebben ze op de praktijk geen echo mogelijkheid? Dan zou dat ook een optie kunnen zijn...
De oefeningen die je gekregen heb kun je die wel pijnvrij doen of zit je dan ook al in de pijngrens zone?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:42

Sannnn schreef:
Heb je je steunzolen in stevige goede schoenen?
Hoe was de zwelling 1,5 week later dan? Was deze wel redelijk geslonken zodat hij goed getaped is? 5/6 weken tapen is erg lang, maar daar had je fysio vast een goede reden voor. Medical taping heb je gehad zo te horen.
Ik zou er morgen op aandringen bij je fysiotherapeut om je door te verwijzen naar je huisarts zodat er verder gekeken wordt. Want als het nu weer dik wordt is er iets kapot waardoor het dik wordt.... Een 'gewone' overbelasting' kan natuurlijk ook. Maar 14 weken is erg lang en je hebt een 'trauma' gehad. Hebben ze op de praktijk geen echo mogelijkheid? Dan zou dat ook een optie kunnen zijn...
De oefeningen die je gekregen heb kun je die wel pijnvrij doen of zit je dan ook al in de pijngrens zone?

Ik heb volgens mijn buren geen goede schoenen maar wel hoge schoenen. die tot boven de enkel komen. Die trek ik goed aan zodat ik er stevigheid aan heb. Ik vind dat ik er stevigheid aan heb tenminste. De zwelling is niet afgenomen na 1,5 week. Misschien heeeeeeeeeeel ietsje. Maar dat maakte niet uit voor de tape omdat de tape die ik kreeg was elastisch. sport tape of zo heb ik wel horen zeggen.
Ik denk niet dat ik een verwijzing nodig heb van de fysio om naar de HA te gaan.
Geen idee of ze een echo mogelijkheid hebben daar. De oefeningen gaan redelijk. De ene keer kan ik het beter dan de andere keer. Maar ik stop vaak wel als het zeer doet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:43

Mijn enkel vanavond -O-

Afbeelding

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:52

Het is lastig om het via internet goed te beoordelen. Maar bij een hele dikke enkel mag je niet tapen, ook niet als de tape elastisch is.
Ik weet niet hoelang geleden de stand van je voeten nagekeken is, maar als dat al een tijdje geleden is kan je het misschein nogmaals doen.
Ik bedoelde niet verwijzing voor de huisarts, maar van de huisarts een verwijzing krijgen. Typte het verkeerd haha.
Ga goed met je fysio overleggen, zeg dat je stabiliteit en kracht niet toegenomen is. Dat de pijn hetzelfde blijft en dat hij ook nog steeds dik is. Als hij 's avonds ook dikker is dan 's ochtends moet je dat ook zeggen. Hij is nooit blauw of warm geweest? Gewoon goed alles op tafel leggen en dan overleggen over wat nu... Want op deze manier kan je nog 6 weken doorgaan maar ik denk dat je dan op hetzelfde punt blijft staan.