Ik ben té dun, hoe dikker worden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

arian_wolf

Ik ben té dun, hoe dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:32

Mijn gewicht is op dit moment te laag en ik zou graag willen aankomen.
Ik ben 22 jaar, 1.70 lang en ik weeg 48 kilo. Ik zou dolgraag 10/12 kilo willen aankomen, maar het probleem is dat ik gewoon geen grote eter ben...

Het kost mij al enorm veel moeite om 3X daags te eten....

Bestaat er geen supliment wat ik kan gebruiken om dikker van te worden? Ik weet wel dat er zulke middelen zijn voor mensen die trainen in een sportschool? Maar ik ben fulltime met m'n studie & stage bezig.

Heeft iemand tips wat ik kan doen of gebruiken om dikker te worden?
Laatst bijgewerkt door arian_wolf op 02-12-12 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard

Re: Ik ben té dun, hoe dikker worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:34

Idd naar de sportschool gaan. Daar trainen en supplement eten.
Wel moeilijk hoor dat je zo'n moeilijke eter bent! Shakies enzo al eens geprobeerd? Misschien een dietist?
En je mag altijd wat van mij hebben ;)

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:35

Ik ken het ja, ik ben 19, 1.69 ongeveer en weeg al járen tussen de 47/50kg. Ik zou ook graag wat
aan willen komen.. 55 kg zou ik heel blij mee zijn! Heb helaas zelf geen tips.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:36

misschien eens naar een dietiste, deze is er niet alleen voor als iemand af wilt vallen,maar ook als iemand op een gezonde manier wat aan wilt komen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:37

mijn broertje heeft een hele tijd 18 kilo gewogen... Hij heeft een hersenbeschadiging waardoor die de hongerprikkel niet heeft en dus een heel moeilijke eter. Maar wat vooral hielp was die supplementen die actieve sporters ook nemen. En dan niet erbij sporten. Het zijn echte dikmakers en is gewoon een drankje dus je hoeft niks te eten :)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:39

lifaya schreef:
mijn broertje heeft een hele tijd 18 kilo gewogen... Hij heeft een hersenbeschadiging waardoor die de hongerprikkel niet heeft en dus een heel moeilijke eter. Maar wat vooral hielp was die supplementen die actieve sporters ook nemen. En dan niet erbij sporten. Het zijn echte dikmakers en is gewoon een drankje dus je hoeft niks te eten :)

Maar daar moet ik dan toch bij sporten?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:41

Nee, hoeft niet :) het zijn dikmakers, een hele calorieenbom. Vergelijkbaar met een kapsalon :') Als iemand heel veel sport, heeft die het nodig betreft spieraanmaken ofzo? geen idee :') Mijn vader gebruikt het ook na het sporten, maar als je dus niet sport zet het om naar vet, althans, dit is wat ik heb begrepen. Mijn broertje krijgt het dagelijks :) Hij weegt nu rond de 43 kilo en is 1.68 ofzo? (18 jaar)

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:42

Dieselpaard schreef:
Idd naar de sportschool gaan. Daar trainen en supplement eten.
Wel moeilijk hoor dat je zo'n moeilijke eter bent! Shakies enzo al eens geprobeerd? Misschien een dietist?
En je mag altijd wat van mij hebben ;)

Haha, dat heb ik vaker gehoord! Kon het maar ;)

Diëtiste heb ik het geld én de tijd niet voor...

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:42

Jezelf aanleren om meer te eten. Klinkt stom maar dat je geen grote eter ben is voor een deel psychisch.
Dus elke keer weer een beetje meer eten, ook als je er geen zin meer in heb gewoon je er toe zetten.
Dus ´s middags bijvoorbeeld i.p.v. 1 of 2 sneetjes brood doe je er 1 meer. En ´s avonds ook gewoon een schepje meer avondeten op je bord doen en er naar streven om het op te eten.

Mocht je er zelf niet uit komen ga dan naar een diëtist! Die is er niet alleen om af te vallen maar ook om aan te komen! Volgens mij wordt in de meeste basis pakketten een aantal consults bij de diëtiste vergoed en ga anders even naar je dokter voor informatie!
En dat kost echt niet meer dan dure supplementen mocht je er zelf wat kosten op krijgen en naar een diëtiste is een heel stuk verantwoorder dan die supplementen troep.

siepenteun

Ik denk dat je gewoon een snelle spijsvertering hebt hoor. Gewoon 3 maaltijden blijven eten, kom je vanzelf op het gewicht.

Geryon

arian_wolf schreef:
lifaya schreef:

Maar daar moet ik dan toch bij sporten?

Als jij meer opneemt dan je verbrandt, kom je aan. Bij die supplementen 'hoor' je dus te sporten, maar als je dat niet doet, kom je aan. :)

Samiyah

nafkedemi schreef:
misschien eens naar een dietiste, deze is er niet alleen voor als iemand af wilt vallen,maar ook als iemand op een gezonde manier wat aan wilt komen...

Mee eens. :) zij kan je helpen een eetpatroon aan te leren en gezonde keuzes te maken. Doordat je zo weinig eet krijg je waarschijnlijk ook niet genoeg voedingsstoffen binnen. Goed dat je er wat aan wil gaat doen. Succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:43

De dietiste kan je handige tips geven. Verder kun je met wat kleine veranderingen al meer calorieën binnen krijgen:

Roomboter op brood ipv margarine.
Volle melk drinken ipv halfvolle of magere melk.
Neem een banaan of mango ipv appel of kiwi.
Kaas en worst zetten meer aan dan kipfilet en rookvlees.
's Avonds warme chocomel ipv thee of iets dergelijks.
Pasta als avondmaaltijd zet goed aan. Vooral als je na het koken ook nog een klontje roomboter erin doet.
Tussendoor een Liga Continue koek eten.
Krentebol met roomboter als tussendoortje.

Eet dingen die je lekker vind, prop jezelf niet vol maar neem vaker een kleine portie. Ga niet als een gek chips, cola en patat eten want daar raakt je stofwisseling helemaal van in de war en dat is ook niet echt gezond.

Wat eet je nu zoal op een dag?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:43

maar als het problematisch is, wordt het dan niet vergoed door de verzekering?
En soms zul je tijd moeten maken. Professionals zijn vaak degene die jou het beste hierbij kunnen helpen

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:45

Arian_wolf een diëtiste is echt niet zo heel duur als je denk hoor, daarnaast wordt het meestal bijv. 5 afspraken ofzo vergoed door je verzekering (kan wel eens verschillen... stuur een mail naar je verzekeringsmaatschappij en je weet het antwoord). En wat denk je dat supplementen kosten? Die zijn onwijs duur.

Maar probeer het eerst eens op eigen krachten? Elke keer een broodje meer en een schepje meer eten op je bord (tot een bepaalde max. bijv. totaal 5/6 broodjes op een dag bijv. en een voldoende vol bord met eten dat je gewicht toe neemt).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:45

Shakes om aan te komen zijn in mijn ogen net zo slecht als shakes om af te vallen en pas aan te raden als je ziek bent/last van ondergewicht hebt. Je moet inderdaad je leef/eetpatroon aanpassen. Met sommige dingen is dat helemaal niet zo moeilijk.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:49

Dieselpaard schreef:
maar als het problematisch is, wordt het dan niet vergoed door de verzekering?
En soms zul je tijd moeten maken. Professionals zijn vaak degene die jou het beste hierbij kunnen helpen

Volgens mij wordt het wel vergoed tot een aantal keer. Maar verschilt uiteraard per verzekering. ook ben je er helemaal niet veel tijd aan kwijt, je zit er niet 3x per week :P Toen mijn moeder naar de dietist ging was het geloof ik 1x per 3 weken een uurtje. :) En dat heeft haar heel erg geholpen bewust te worden van dingen. Je kan het uiteraard ook zelf proberen, maar - mijn ervaring - is dat je dan toch snel weer in oude gewoonten vervalt.

Geryon

Hoezo dan _Nelleke_? Shakes om aan te komen lijken me heel anders dan shakes om af te vallen.

Rennie89

_Nelleke_ schreef:
Shakes om aan te komen zijn in mijn ogen net zo slecht als shakes om af te vallen en pas aan te raden als je ziek bent/last van ondergewicht hebt. Je moet inderdaad je leef/eetpatroon aanpassen. Met sommige dingen is dat helemaal niet zo moeilijk.

je moet natuurlijk ook iets aan je leefpatroon veranderen maar die shakes helpen absoluut :) ik heb het bij mijn broertje gezien. Hij is nog steeds veel te licht, maar hij ziet er zoveel beter uit als eerst.... er zit weer wat vlees op de botten. En dit is oa. dankzij die shakes :)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:51

Diëtisten komen vanaf 2013 weer in het basispakket, daar hoef je dan dus niet meer aanvullend voor verzekerd te zijn!
Ik denk dat ik het lijstje van Nelleke niet zomaar zou overnemen (sorry Nelleke), want hiermee verhoog niet alleen het aantal caloriën, maar ook het aantal verzadigde vetten. Dit is, in overmaat, slecht voor je. Je kunt nog zo dun zijn, van binnen kun je best vet vasthouden, maar dan op de ongezonde manier (in je buikholte/vaten).

In jouw geval zou ik nog ff wachten tot januari en dan naar een diëtist gaan :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:55

Doordat je weinig eet, is je lichaam niet gewend aan veel of grote maaltijden. Maar wat hierboven al wordt gezegd, je kunt jezelf aanleren om meer te eten, maar net zoals met afvallen moet je er wel wat voor doen.

Ik ben zelf al m'n hele leven aan de lichte kant, waarschijnlijk gewoon door een snelle spijsvertering, ik eet wel normale hoeveelheden. Maar als ik bijvoorbeeld een paar dagen ziek ben geweest, eet ik even wat minder waardoor ik én heel veel af val (gerust 3 kg in een week, wat ik echt niet kan hebben), én m'n lichaam went zich heel snel aan dat minder eten prima is.
Vervolgens kost het me een week om weer op m'n oude eetpatroon te komen. Die drie maaltijden per dag moet ik mezelf dan echt toe dwingen, laat staan tussendoortjes. Wat bij mij goed helpt is appels eten, daar krijg ik vreselijk trek van dus als ik moet eten maar geen trek heb, eet ik een appel en dan moet ik na een half uur echt eten :D

In jouw geval zou ik dus starten met echt altijd 3x per dag eten, liefst veel volkoren producten zodat je gezond aankomt. Al begin je maar met een boterham als ontbijt, beter dan niks. Na een tijdje kun je dan een plak ontbijtkoek erbij doen, of nog een boterham. Als je zo steeds net ietsjes meer gaat eten voor zowel de tussendoortjes als de maaltijden (als je denkt 'ik heb geen trek meer' nog even een hapje en dan stoppen) dan zul je zien dat je vanzelf wat aan gaat komen. En net zoals met afvallen wil je geen 10 kilo in een paar maanden aankomen, daar mag je best langer over doen.

Succes!

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:54

_Nelleke_ schreef:
De dietiste kan je handige tips geven. Verder kun je met wat kleine veranderingen al meer calorieën binnen krijgen:

Pasta als avondmaaltijd zet goed aan. Vooral als je na het koken ook nog een klontje roomboter erin doet.

Eet dingen die je lekker vind, prop jezelf niet vol maar neem vaker een kleine portie. Ga niet als een gek chips, cola en patat eten want daar raakt je stofwisseling helemaal van in de war en dat is ook niet echt gezond.

TS krijgt dan wel meer binnen, maar ik zou het toch zoeken bij producten met wat minder verzadigd vet... Roomboter is niet bepaald gezond, evenals andere dierlijke vetten in volle melk. Verzadigde vetten vergroten ook de kans op hart- en vaatziekten later.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 15:29

_Nelleke_ schreef:

In de ochtend begin ik met een bakje cruesly, in de middag 3 boterhammen, en in de avond klein bordje warm eten( meestal pasta ), later in de avond 1 appel en 1 peer, meestal nog een beker warme chocolade melk met slagroom... Soms een paar koekjes.... Tussendoor drink ik meestal merk & optimel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:47

Aankomen door meer calorieën te eten is geen gezonde manier van aankomen. Het feit dat je te weinig eet, maakt namelijk dat je voedingsstoffen te kort komt. Als je alleen calorieën gaat eten om aan te komen, word je wel dikker, maar je lichaam mist nog steeds de voedingsstoffen en kun je inderdaad van binnen vervetten.

Je zult dus toch meer moeten gaan eten. Hoe meer je eet aan het begin van de dag, hoe meer je de rest van de dag eet.
Ik zou dus overal een boterham tussen plakken, dat is snel weg te werken, heb je toch wat binnen en vraagt je lichaam weer om meer.
Als je kleine porties eet, heb je ook een kleinere maag. Dan zul je dus wat vaker moeten eten en het liefst 's avonds even helemaal volvreten zodat je maag ook wat rekt en er meer in past.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 15:50

Wil je wat kilos van mij hebben?
Mag gerust :')

Ze hebben wel suplementen,
Misschien weten ze er iets van bij de sportschool?
Anders moet je even op Google kijken:)