Wel of niet gamen in de buurt jong kind?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Wel of niet gamen in de buurt jong kind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:40

Ik ben benieuwd hoe fanatieke gamers omgaan met dit 'probleem'.

Stel je hebt een te gek nieuw computer spel gekocht, vrij agressief zoals verreweg de meeste games zijn. Je kan niet wachten om te beginnen maar overdag en een groot deel van de avond scharrelt je kindje, pakweg kleuter leeftijd, altijd in de buurt. Speel je dan niet? Of die korte tijd savonds dat kindlief in bed ligt? En tot welke leeftijd wacht je voor je het verantwoord vind dat kindlief ziet dat jij met groot plezier zombies/rotbeesten in de pan hakt?

Ik hoor het graag!

HippoLogic

Re: Wel of niet gamen in de buurt jong kind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:41

Ik speel geen games als mijn 2jarige in de buurt is. Ik wacht tot hij op bed ligt. Ook de minder agressieve spellen speel ik niet in de buurt. Er komt straks vroeg genoeg een tijd dat hij alles wil doen wat wij doen op de pc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:44

En vanaf welke leeftijd veranderd dat?

En ik zat me nog te bedenken, hoe los je dit op als je meerdere kinderen hebt met een vrij groot leeftijdverschil, stel een 16jarige en een 6 jarige. De een gaat om half tien op bed en de andere om acht uur. Kan je de 16jarige dwingen enkel tussen 20.00 en 21.30 te spelen? Dat zou ik als puber heel gemeen hebben gevonden..

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:46

Hier wordt niet gegamed als zij hier rond loopt..
Absoluut niet.. Tenminste niet zulke spelletjes..

Alleen ligt mijn 4 jarige om 19.00 op bed

16 jarige kan toch op zijn eigen kamer gamen??
Laatst bijgewerkt door Blablabla11 op 01-12-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:47

Mijn dochtertje is 5 jaar en ik wil nog steeds niet hebben dat mijn man geweldadige spelletjes speelt als zij er is, gelukkig denkt hij er net zo over :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:50

ik ben daar heel kort door de bocht in: nee, niet gamen in bijzijn van kindjes.

zeker tot een jaar of 10 zou ik het proberen te voorkomen dat ze aan zulk soort dingen worden bloot gesteld. het ligt natuurlijk wel een beetje aan welk spel het is, maar de meeste zijn gewoon met grof geweld, bloed overal, wezens moeten doden dmv schieten of slaan oid.

ik denk dat je op die manier je kinderen ook een game-voorbeeld geeft.

op een gegeven moment zullen ze via vriendjes en schoolmaatjes wel zulk soort dingen leren kennen, maar mij lijkt het het beste om ze zo lang mogelijk "onschuldig" te houden.

ik ben misschien heel erg ouderwets in zulk soort dingen, en ik kom uit een klein gehuchtje. ik speelde vroeger gewoon lekker buiten, voetballen, in bomen klimmen, speurtochten, echt van alles, tv kijken mocht ik alleen als het echt heel slecht weer was en 's avonds even voor het slapen.
gamen deden wij al helemaal niet aan, en nog steeds ben ik geen liefhebber van een pc of gamecomputer.

ik heb er in ieder geval geen trauma aan overgehouden, en zou graag mijn kinderen (mocht ik die ooit krijgen) ook zo proberen op te voeden.

waarschijnlijk krijg ik nu half bokt over me heen, maar dat is dan maar zo.
ik bedoel dit absoluut ook niet persoonlijk hoor, maar zo zie ik het.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:57

Ik deel je mening en heb wel kids..

Ik heb gezien wat het kan doen met kindjes.. Jongetje speelde dag in dag uit bloederige games , moorden etc ( 8 jaar)
Kreeg ruzie met een vriendje en zetten een mes op zijn keel..

Goh leuk he games..
Gelukkig heb ik 2 meiden en mijn man die raced alleen maar als hij al gamed dus hier geen geweldadige games..

zelfs oorlogje spelen etc vind ik niet nodig

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:02

ik ben heel blij een vriend te hebben getroffen die zelf ook totaal geen interesse heeft in games, of alleen leuke gezinsgames ofzo.

we spelen samen weleens een game ( 1x per maand hooguit, eerder veel minder), maar dan hebben we het over mario kart, of monky bal, of lego harry potter ofzo. dus echt vet ruig!!! :D :D :D

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:25

Ik denk dat als wij eenmaal kinderen hebben dat dat misschien nog voor erg leuke discussies gaat zorgen :+

Wij zijn allebei zeer fanatieke gamers, wel houden we van de wat betere games (Elder Scrolls, Dishonored, Heavy Rain, dat soort games). Daar zit opzich niet zoveel geweld in als in de first person shooters bijvoorbeeld. Zelf vind ik racespelletjes daarnaast ook erg leuk.

Ik denk dat wij er geen grenzen op gaan gooien. Als het kind het leuk vindt om te kijken en ze later zelf te spelen... daar hebben we denk ik geen problemen mee :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:32

Bedankt voor jullie antwoorden! Ben ook vooral benieuwd vanaf welke leeftijd het dan wel kan volgens jullie.

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet van de shooters maar van de rpg's, stuk minder bloederig maar nog steeds met aardig wat geknal. En ik vrees dat ik mijn zoon niet kan uitleggen waarom ik dieren afschiet. Ga voorlopig me dus beperken tot savonds een uurtje na kinderbedtijd. Wanneer wel overdag? Ik weet het niet, misschien als hij 12 is? Duurt nog wel heel lang voor een fanatieke gamer als ik ben, een uurtje is dan echt niks, ik speelde in het verleden makkelijk den uur of vijf non stop..

Ik hoor graag welke leeftijden jullie hanteren voor het meekijken met gewelddadige games!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:41

Ik zou RPG's, vooral die met magie, goed vinden voor elke leeftijd. FPS spelen we niet, maar al zouden we die wel spelen dan nog zou ik me niet druk maken om de leeftijd, ik geloof daar gewoon niet zo in, denk ik :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:49

Ook in de elder scrolls wordt flink afgemoord,zowel dieren als mensen en dat is al materiaal voor flinke nachtmerries vrees ik..

Maar goed, dat zie jij niet zo. Wat vind jij dan wel schadelijk voor jonge kinderen?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:52

Persoonlijk snap ik al niet wat de lol van zo's spel is. Kick je erop om mensen af te schieten? Is het een frustratie omdat het liveniet mag?
Daarbij lijkt het me gezonder voor een kleuter om op tijd in bed te liggen, dan scharrelt hij ook niet heel de avond door de kamer...

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:57

Ik heb zelf geen kinderen, maar ik vind dit wel een heel boeiend onderwerp. Toen ik een kind was (dus pak tussen 6 a 12 jaar zat) speelde ik samen met mijn zus en vader wel games, maar dat waren van die disney en fantasy spelletjes zoals Spyro. Ik vind dat gamen op jonge leeftijd (of het zien van games) moet kunnen. Spyro (je speelt dan met een draakje) is ook gewelddadig want je moet vijanden dood doen door vuur te spuwen of er tegen te rammen, maar het verschil met shooters zoals Call of Duty of andere games is, dat het, volgens mij, duidelijk is dat het ver van de werkelijkheid staat.
Absoluut niet gamen, daar ben ik tegen. Het hoort bij "deze" tijd. Maar dat wilt niet zeggen dat het van 's morgens tot 's avonds moet.

Maar als je zo met games omgaat, moet je dat ook met films doen! Vanaf welke leeftijd wel geweldadige games/films? Wel, dat hangt van kind tot kind af, vind ik.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:07

Heel interessant onderwerp.
Want niet alleen het gamen, maar het gebruik van computers, en spelcomputers in het algemeen in het bijzijn van kinderen is een vraagstuk.

Ik zie dat als ik op mijn laptop bezig ben, mijn kinderen (11 en 12 jaar) ook meteen hun laptop pakken!
zo, moeders zit erop, dan wij ook.

En ik wil niet altijd alleen maar een goed voorbeeld zijn, ik wil ook gewoon lekker dom op de computer wat dan ook doen. Maar me wel bewust van mijn voorbeeld...

Misschien moet ik met er niet zo druk om maken, het is ook de geest van de tijd.

Spellen met enge beelden en rare monsters, moorden en bloed, vind ik niet wat je moet laten zien aan zulke kleine hummels. De hersenen van een peuter en kleuter is nog niet zo ontwikkeld dat ze fantasie van echt kunnen onderscheiden. Enge dromen, nare gedachten enz zullen ongetwijfeld gevolg zijn.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:09

Jonge kinderen kunnen het verschil tussen realiteit en fictie nog niet goed onderscheiden. Zij kunnen nog echt magisch denken: er zitten enge beesten onder het bed, of de knuffels leven echt.
Ik zou hier dus heel erg voorzichtig mee zijn. In hun onderbewuste nemen ze daarnaast mee dat geweld en gamen normaal is. Bij mijn zoons ben ik daar altijd voorzichtig mee geweest. Gamen is prima, niet te lang, op zijn tijd, en pas vanaf hun 13e de meer gewelddadige games. En van mij hoeft dat nog steeds niet, dat gemoord. Afschuwelijk. Maar ik vind het belangrijker om ze ermee te leren omgaan ipv het te verbieden. Maar op jonge leeftijd zou ik het zeker niet doen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:23

troi schreef:
Ook in de elder scrolls wordt flink afgemoord,zowel dieren als mensen en dat is al materiaal voor flinke nachtmerries vrees ik..

Maar goed, dat zie jij niet zo. Wat vind jij dan wel schadelijk voor jonge kinderen?

Nee dat zie ik niet zo :) Ik ben zelf opgevoed zonder enige bescherming, geweld mocht gewoon bekeken worden van jongs af aan (zo keek ik graag spaghetti westerns met m'n vader :D ) en als er iemand werd afgeknald dan zei ik: "Zo, die moet even gaan slapen." :')
En dan laat ik de realiteit van m'n algemene jeugd even buiten beschouwing.

Ik geloof niet zo in het afschermen van kinderen, vooral omdat ik zonder die afscherming geen slecht persoon ben geworden. Sterker nog, menig persoon heeft gezegd dat ik één van de liefste, meest zorgzame mensen ben die ze kennen :) Ik zal nog geen vlieg kwaad doen.
Wél ben ik een realist, maar dat lijkt me juist een goede eigenschap.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:32

Tja ga ik toch wel tegen bijna iedere bokker hier in
Ik zie er geen kwaad in.

Ik heb vroeger bij mijn broer en neven ook uren achter de pc door gebracht kijkende naar toen bloederige games (quake, wolvenstein, sd snacher etc etc) en films (we hadden een videotheek).
Ik ben er niet zo anders van geworden.
Het enige probleem zie ik eigenlijk dat je mij niet zou gouw onder de indruk van "enge" dingen.

Dus ik denk dat het ook heel veel met de opvoeding er naast ligt.
Ik dacht er niet aan om een klasgenootje neer te steken, wel is het zo dat als ik een lel krijg kunnen ze er vroeg of laat een terug verwachten.

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:01

Normale games speelt mijn dochtertje al vanaf 2 jaar ze is al wijzer met de iPad dan wij en mijn telefoon weet ze ook raad mee .. Daar ben ik niet tegen dat is de tijd van nu ze gaat nu naar de kleuterschool en daar heeft ze al computer Les dus dat is de tijd van nu.. Maar horor films en bloederige games worden niet gedaan in bijzijn van mijn kind

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:25

'Normale' games zouden gewoon moeten kunnen. Maar mijn zwager was een keer aan het oppassen op mijn dochter en een gewelddadig computerspel aan het spelen waar zei bij was. Weken lang heb ik nachtmerries van mn dochter mogen opvangen en elke nacht gillen en krijsen! Het enige wat mijn wat zwager zei : 'Ze vond het leuk, ze zei telkens boem boem en deed dr handjes voor dr ogen.'

Ik ga niet gelijk keihard nee zeggen. Dat het niet mag, maar kijk er mee uit welke spelletjes je doet. Voor jou hoeft het niet eng te zijn, maar voor je peuter wel.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 20:49

Ik vind de vergelijking met films een hele leuke. Want idd wat is indringender, iemand op een film iemand zien afknallen of mamma of pappa in een game iemand zien afknallen? Misschien is het tweede nog wel veel dichter bij. Verder nog, geweld zit al snel in films. Alleen al de gemiddelde disney film zit vol moord en ellende en vermijd ik nog in de buurt van mijn 5 jarige zoon, platvoet is prima en toy story ook maar de lion king is al erg eng...

Verder vind ik de discussie erg interessant! Ik lees graag de meningen van veel mensen!

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 20:52

Ik heb laatst zonder er bij na te denken GTA gespeeld terwijl mijn neefje hier was :o , had ik dus echt niet moeten doen.
die kon mij precies vertellen wat ik wel en niet moest doen op dat spel, dus hij heeft het sowieso eerder gezien.

vanaf toen gamen wij hier niet als der kinderen rondlopen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 21:02

Ik vind het zo sneu om te zeggen dat iemand vanwege een game bij een ruzie een mes aan de keel zet bij een vriendje.. Ja want dat komt vast en zeker door dat spel :? Mijn vriend zet ook geen mes aan mn keel hoor als we eens ruzie hebben? Die speelt al sinds ie vrij jong is iedere dag verschillende games, maar ik merk niks aan hem hoor.. Denk dat je dan eerder bij karakter/opvoeding moet zijn dan met je vingers naar spelletjes te gaan wijzen..

Oh en TS, je kunt dus blijkbaar niet in een aparte kamer of iets gamen? Dan heb je daar minder last van ;)
Het ligt er ook nog aan of je kind echt gaat meekijken met het spel, of afentoe voorbij loopt vind ik. Iets als Wow vind ik prima kunnen, Battle Field ligt al weer wat anders..

Oh en voor de mensen die het echt niet snappen:
Er zijn genoeg mensen die ook niet snappen wat jij bij je paard doet. Puur 1 ding: ontspanning zoeken.
En dat je dan denkt dat het om frustraties gaat of omdat die mensen graag iemand zouden willen vermoorden vind ik helemaal een bizarre gedachte..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 21:07

Hi hi ik klaag niet hoor ( geen aparte kamer helaas waar zoonlief niet komt). Ik vind het puur erg interessant om te zien wat zoal de meningen en oplossingen van mensen zijn mbt dit onderwerp. Gamen kan een belangrijke rol spelen in iemands ontspanning, net zoals paardrijden dat is voor velen. En dan ineens je mogelijkheden daartoe flink beperken kan best heftig zijn.

Ik persoonlijk ben vrij voorzichtig en stel mijn kind aan weinig gewelddadigs bloot, vind phineas and ferb al op het randje. Ik koop binnenkort een de laatste elder scrolls en ga daarmee alleen savonds laat spelen. Niet leuk voor mij maar wil niet dat mijn vrij gevoelige zoon er last van krijgt.