Wit blaasje?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bumba01

Wit blaasje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:21

Hoi,
Omdat het weekend is, en dus niet de HA kan bellen, stel ik mijn vraag hier.
Sinds eergisteren heb ik gigantische pijn in mijn keel, wat doortrekt naar m'n borstkast.
Ook doorslikken en hoesten is echt niet fijn. Nu keek ik toenstraks in de spiegel (mond open), en begon half te kokhalzen, omdat ik m'n mond zo lang open had, en toen zag ik een wit blaasje/witte vlek op mijn linkeramandel zitten.
Volgens internet is dit het begin van ontstoken amandelen?

Voordat ik horrorverhalen in mijn hoofd ga halen, weten jullie misschien wat dit is?
Ik ben 21 jaar en heb mijn amandelen dus nog.

kelliiee1993

Re: Wit blaasje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:22

Misschien even de huisartsenpost bellen? Die is wel open in het weekend toch?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:23

Het is toch geen spoed?!

@TS, het zou kunnen, maar wij zijn geen dokters. Bel maandag je huisarts even, die heeft er voor geleerd.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:24

Was het 1 wit plekje of heel veel wit over de amandelen?

Als het 1 wit plekje is is het waarschijnlijk een amandelsteentje. Voedsel en snot e.d. blijft vaak in de holtes van de amandel zitten en gaan er dan na verloop van tijd wittig uitzien en komen er vanzelf uit. Is vies, maar gewoon normaal.

Als er heel veel wit (beslag) op de amandelen zit kan het een bacteriele infectie zijn. Zie je geen beslag en toch rode en opgezette amandelen dan is het wss een virale infectie.

Gewoon uitzieken tenzij je hele erge hoge koorts hebt of meer dan 39 voor een aantal dagen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:24

Gewone keelontsteking ?

Keelspray van A. Vogel is een fijn produkt en bij de drogist hebben ze ook Pactolan tabletjes, maar gewoon zuigen op een zuurtje helpt ook goed.

Als je echt ongerust bent, kun je natuurlijk ook de dokter bellen ..

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:27

Focussed: Voor zover ik kan zien, is het 1 groter wit plekje. De amandelen zijn wel rood, dat wel. Ik heb zo geen thermometer bij de hand, maar mijn voorhoofd voelt wel warm aan en m'n wangen ook.

Shirley: Voor zover ik weet heb ik nog nooit een keelontsteking gehad. Heb moeders al naar de drogist gestuurd voor zuigtabletjes.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 12:34

Dan is het geen beslag maar gewoon een amandelsteentje. Google er maar eens op.

Lekker in bed blijven, kijken of je een thermometer kunt regelen en anders lekker uitzieken tot maandag :)

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 12:44

Oke dankje, ik zal eens kijken. Mocht het maandag nog zo zijn, bel ik zowieso even de HA, want kan het nu echt niet gebruiken :') Heb bijna praktijkexamen van de auto, dus moet daar wel fit voor zijn haha.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:12

Weet nooit zo goed over wie ik me dan meer moet verbazen... De mensen die aan de hand van vage ''ik heb een wit blaasje, een kleine maar kan ook een grote zijn'' klachten hele diagnoses gaan stellen... Of de mensen die deze diagnoses klakkeloos aannemen zonder ook maar een dokter te bellen.. :+

Maar... Vermakelijk is het wel :') En het scheelt je een hoop in eigen risico kosten natuurlijk :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:14

Nou voor een keelontsteking en een wit plekje op je amandel hoef je echt niet met spoed naar de weekendpost hoor, tenzij je al een week met koorts loopt of ineens meer dan 40,5 graden koorts hebt. Is gewoon basiskennis.. Scheelt weer een hoop verzekeringskosten en de premies worden al zo duur ;)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:17

Misschien dat jij die basiskennis heb, maar er zitten tig mensen op dit forum die antwoord kunnen geven.. Een wit plekje is voor mij echt te vaag om zomaar tegen iemand te zeggen joh er is niks aan de hand..
Maarja, dat moet TS zelf weten. Ik vind het nogal.. Naief. Dom klinkt zo lelijk :P

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:19

Met een keelontsteking zouik toch niet te lang mee doorlopen. Heb dat zelf wel een keer gedaan, totdat ik werkelijk niks meer kon doorslikken zonder helse pijn. Dus toen met tegenzin naar de HA, die aangaf dat ik toch wel wat eerder had mogen komen... Een kuurtje gehad en daarna is het gelukkig nooit meer terug gekomen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 13:19

Daar heb je gelijk in hoor, en ik ben zelf ook geen arts. Maar het scheelt als je bent opgegroeid tussen de verpleegkundigen en dokters in de familie.

Als TS echt zo ziek is dan zat ze al bij de dokter en had zeg een puf om nog op een forum advies te vragen. Dus zoals ik al zei: Ik zou gewoon lekker m'n bed opzoeken en maandag nog eens mezelf afvragen hoe ik me voel. En desnoods dan mijn eigen HA bellen. En ondertussen kijken of ik (voor eigen gemoedsrust) een thermometer zou kunnen vinden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:55

Nogal een overtrokken reactie, Elma :))

TS is een grote meid met een gezonde moeder in huis en heeft een paar dagen keelpijn ... nou niet direct een levensbedreigende situatie die acute medische zorg behoeft, vind je wel ?

Je doet nu net of we een alleenstaande bejaarde met een slagaderlijke bloeding een weekend onderaan de trap laten liggen :+

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 14:58

Shirley schreef:
Nogal een overtrokken reactie, Elma :))

TS is een grote meid met een gezonde moeder in huis en heeft een paar dagen keelpijn ... nou niet direct een levensbedreigende situatie die acute medische zorg behoeft, vind je wel ?

Je doet nu net of we een alleenstaande bejaarde met een slagaderlijke bloeding een weekend onderaan de trap laten liggen :+

& ik zou dat nooit te hard roepen aan de hand van een op internet neergezet verhaal. Maar verschil moet er wezen toch :)

SaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:00

Misschien een gekke vraag, maar kun je misschien een foto maken van je keel (met je telefoon ofzo)? Dan kan er misschien een wat betrouwbaarder oordeel gegeven worden :)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:01

Briljant inderdaad die diagnoses op internet, vooral als het neergezet wordt als een fout.
Als je het niet vertrouwt ts, ga je toch maandag even naar de ha.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 15:20

Blijkbaar mag een gewone vraag niet meer op dit forum gesteld worden, zonder dat je meteen word overspoeld met reacties, dat ik klakkeloos van iedereen aanneem wat er aan de hand is. Maargoed dat is bokt (tegenwoordig).

Buiten het feit dat ik maandag de HA bel, vroeg ik mij gewoon af of er iemand is die dit misschien ook heeft gehad. Mag dit niet meer dan?

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 15:22

Niemand zegt dat iets niet mag.. Misschien moet je wat beter (begrijpend) lezen. En je pbtje had je ook hier neer kunnen/mogen zetten. Ik ben namelijk op een openbaar forum. Niet in een persoonlijke discussie of aanval met jou of wie dan ook :) Maar aangezien het wel heul offtopic gaat; laat maar.. :+

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 15:25

Begrijpend lezen doe ik, buiten dat ik je reactie gewoon irritant vind, voegt het niks aan het topic toe. Als je iets vermakelijks wilt lezen, ga je toch naar een rel topic ofzo? Als je je eraan stoort, reageer dan niet.