Mijn eigen stem is sinds juni / juli / augustus langzaam steeds heser en dunner geworden. Hoe dit kan? Geen idee... Vanaf ergens eind mei tot juli had ik wel een periode waarin ik elke nacht maar 5 uur sliep uit mezelf. Een wekker had ik nergens voor nodig (ging niet naar werk of school, maar thuisstudie). Ik werd dan vroeg wakker en voelde me weer compleet 'levend'. Dat vond ik op zich al apart.
Ik heb in die periode wel wat hectiek gehad: heel erg veel zenuwen voor mijn staatsexamens, en in juli ontmoeting met een jongen die ik al een behoorlijke tijd via internet kende maar nog steeds niet in het echt had gezien (vriend), ook nog uit het buitenland, dus dat bracht voor mij veel druk. In juli en augustus wel veel langer uitgeslapen trouwens, maar wel volle dagen gehad, want ben met mijn vriend door zo ongeveer heel NL getourd (die bleef 5 weken). En toen halverwege september ben ik naar Schotland verhuisd, dus ik denk dat het mogelijk een soort combi is? Het blijft echter maar aanhouden... Terwijl ik hier verder helemaal niet veel druk heb, de slaap kan pakken die ik nodig heb. Wel een tijdje wat weinig gegeten, maar die stem begon toch ruim ervoor, wat ik me kan herinneren.
Het gekke is dat het eigenlijk is gaan opvallen sinds ik veel Engels praat (vanwege relatie).
Maar dat is toch vreemd hè? Zou ik mijn stem dan soms anders zijn gaan gebruiken of zo? (Ook in het Nederlands hoor je dat hese bij mij; spreektaal maakt niet uit verder.) En nu hier in Schotland praat ik misschien 1 keer per week een uur Nederlands. Hoe meer ik Engels ben gaan gebruiken t.o.v. Nederlands, hoe sterker de impact...
Als ik mijn stem zelf hoor, denk ik echt: jij klonk vroeger helemaal niet zo... Veel voller, enzo! Het is net alsof ik een gek virus had, als bij de nasleep van een verkoudheid, maar de laatste keer dat ik verkouden of grieperig was, was rond april.(Anderen merken het trouwens ook... Begin september zag ik iemand die ik een paar maanden niet had ontmoet, en die dacht zo van 'zo, verdraaide stem, jij hebt zeker wel een aardige verkoudheid gehad?', maar toen realiseerde ik me dus dat dat echt die heesheid is!)
Nou, weer een heel verhaal van gemaakt.
Meer info kan ik iig niet geven nu. (:

Ik wil hier wel wat mee gaan doen, want het begint nu irritant te worden. En het blijkt ook niet vanzelf minder te worden.