Afvallen, hoe?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Afvallen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:44

Hoi, ik heb een probleempje..
Ik ben zelf altijd bezig geweest met mijn gewicht, en toen de eerste vetrolletjes begonnen te komen een aantal jaar geleden, schaamde ik me dood... Daar leerde ik mee leven, niemand keek daar van op, ik was niet dik, ik was gewoon goed, normaal, niet te dun... Maar het bleef er niet bij 1... Afgelopen jaar, een maandje of 2 voor de zomer vakantie, was ik zo trots! Ik woog voorheen 72 (ik ben 1.68), en was lekker wat kilotjes kwijt. Berijkte de 64, en wou eigenlijk naar de 60... Mijn vriendinnen verklaarden me voor gek, ik zou dan te mager zijn... Ik heb die 64 kilo berijkt door niet meer te snoepen... Op een gegeven moment kreeg ik 's ochtends mijn ontbijt niet meer weg, en at ik een halve boterham, de rest verdween in mijn tas voor onderweg naar school, waarna het in de prullenbak belandde. Later volgde het dat ik 's avonds mijn avondeten niet op kreeg. Ik at nog maar 2 aardappels, wat groente en een stukje vlees... En ik kreeg altijd niet alles op en er bleef steeds wat staan... Maar ik was blij dat ik eindelijk onder die 65 zat! Mijn ouders begonnen zich ook zorgen te maken en zagen dat ik dunner werd, die vroegen dus ook of ik wel goed at. Ik vertelde eerlijk dat ik gewoon mijn eten niet weg kreeg, en dat ik dat niet met opzet deed. Dat is ook echt zo geweest want t begon met stoppen met snoepen, waar dat minder eten vandaan kwam is nogsteeds een raadsel voor mij...

Ik ben nu sinds de zomer vakantie 10 kilo aangekomen, terwijl ik nogsteeds niet veel kan eten, en niet tot weinig snoep, ja soms heb ik er trek in en koop ik een reep chocola die ik meteen op eet '-_- ik wil graag weer wat kilotjes kwijt, en wil daar gewoon nu al mee beginnen. Mijn ouders staan achter me maar die willen pas per 1 jan beginnen met afvallen.. Aangezien de decembermaand veel gezelligheid met zich mee brengt.. (3 dec, oma jarig. 5 dec, sinterklaas. 7 dec, ik jarig, vervolgens kerst en oud en nieuw).

Ik weet dus niet goed hoe ik nog zelf op een goede manier alvast kan beginnen met afvallen..? Kan ik hiervoor ook bij de huisarts terecht om advies te vragen..? Moet van de week toch langs de HA wegens plekken in mijn keel... Wie kan mij helpen? Ik weet het niet meer en begin me echt wat te schamen nu. Mijn gezicht en nek zijn duidelijk dikker en tsja, als ik uit ga doe ik geen 'strak' jurkje meer aan omdat je dan echt ziet dat ik een buikje begin te krijgen... Alsjeblieft? Wie kan mij helpen? Wie heeft er goede tips voor mij?

Ik ben btw 17, 7 dec dus 18 =P

Pam87

Re: Afvallen, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:57

Op jou leeftijd is het sowiso verstandig om hierbij begeleiding te vragen..Dat kan zeker via de huisarts! dus zeker doen van de week.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:07

Ga naar je huisarts en vraag een verwijsbrief voor een dietiste.

De dietiste zal je aanraden om meer te gaan eten, je zult dan de eerste periode eventjes 1 a 2 kilo aankomen maar daarna weer gaan afvallen.

Dit komt omdat je jouw lichaam niet voldoende calorieen (brandstof) hebt gegeven.
Omdat je lichaam zeker op jouw leeftijd voldoende calorieen nodig heeft om al je organen op gang te houden en je niet voldoende at heeft je lichaam een manier moeten vinden om energie te besparen.

Dit heeft je lichaam gedaan door spieren af te breken.

Niet erg gunstig want hoe LAGER je spierpercentage hoe minder je per dag kunt eten zonder aan te komen.
(Hoe HOGER je spierpercentage hoe meer je per dag kunt eten zonder aan te komen)
Daarom is het voor jou dus ook moeilijk om een normale hoeveelheid te eten zonder aan te komen.

Je zal eerst je eetpatroon weer op orde moeten krijgen zodat je lichaam alles krijgt wat ze nodig heeft.
Daarnaast zou je kunnen gaan sporten, wellicht kracht training zodat je spierpercentage hoger word.

Met kracht training word je spierpercentage hoger waardoor je meer kunt eten zonder aan te komen.
Ook word je lichaam slanker en strakker door kracht training en zul je in combinatie met een gezond eetpatroon dus mooi op streefgewicht blijven.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:09

Gewoon gezond eten (veel groenten en niet te veel zetmeel en suiker), en voldoende eten. Geen maaltijden overslaan, en al helemaal je ontbijt niet. Je kan beste af en toe eens een snoepje of wat chips nemen, maar overdrijf niet. Een handje chips is net zo lekker als een hele zak.
Verder voldoende bewegen zonder jezelf te overbelasten. Ga bijv elke dag eens een lekker stuk stevig wandelen (met de hond/ paard) en bouw dit uit naar 1 uur per dag. Moet jij eens opletten hoe vlot je afvalt.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 00:27

Kaspar schreef:
Gewoon gezond eten (veel groenten en niet te veel zetmeel en suiker), en voldoende eten. Geen maaltijden overslaan, en al helemaal je ontbijt niet. Je kan beste af en toe eens een snoepje of wat chips nemen, maar overdrijf niet. Een handje chips is net zo lekker als een hele zak.
Verder voldoende bewegen zonder jezelf te overbelasten. Ga bijv elke dag eens een lekker stuk stevig wandelen (met de hond/ paard) en bouw dit uit naar 1 uur per dag. Moet jij eens opletten hoe vlot je afvalt.

Met TS haar lengte en gewicht verbrand ze net de calorieen van 1,5 stroopwafel met 1 uur stevig door te wandelen.
Dat schiet dus niet echt op.

Gezond eten - spieren weer gaan opbouwen en je gewicht zal binnen 14 dagen al beginnen te dalen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 06:10

Bedankt allemaal! Ik zal er zeker zelf mee aan de slag gaan!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:09

Niet zelf mee aan de slag gaan, maar professionele hulp vragen zoals al werd gezegd. Je hebt je stofwisseling flink beschadigd inmiddels en als je niet de rest van je leven wilt tobben met eten en het daarbij horende jojoën, pak je het nu goed en serieus aan.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:16

Inderdaad niet zelf mee aan de slag gaan maar je huisarts raadplegen.
Hij kan je naar de juiste personen sturen,

Ik snap trouwens niet waarom je vriendinnen zegen dat 60 kilo te licht is voor jou (dun)
Ik ben zelf ook 1.68 en heb twee kinderen en weeg 56 kilo.
Ik ben niet dik maar ook zeer zeker niet dun.
Ik heb helaas juist het tegenover gestelde van jou.
Jij wilt graag afvallen omdat je te veel weegt ik wil juist graag wat aankomen (naar de 60 kilo dus) maar ik verbrand dusdanig veel calorieen op een dag dat het mij niet lukt ongeacht wat ik eet.
Ik val niet af maar kom ook niet aan dus.
Maar 60 kilo is een mooi streefgewicht en met de juiste begeleiding moet je dat ook kunnen lukken.
Je bent er immers al een keer geweest bijna zonder hulp dus met hulp moet jhe het kunnen succes ermee

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 07:30

Als ik maar in de buurt van die 60 kan komen ben ik blij..! Na het weekeind maak ik een afspraak bij de huisarts voor mijn keel. (Wss mijn amandelen) ik zal dan ook meteen het een en ander vragen! Ik heb nooit met opzet minder gegeten... Ik snoepte niet er en vervolgens kreeg ik geen hap meer door mijn keel...

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 07:40

60 kilo is te licht. Vraag in ieder geval professionele hulp hierbij, want juist omdat je zo erg met gewicht bezig bent kan het ook een obsessie worden he?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 07:43

Ja daar was ik vorige keer ook erg bang voor. Vooral omdat ik er toen eigenlijk niks aan kon doen en zelf bezorgd werd omdat ik niet meer dan een klein beetje kon eten..

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:12

@marianbv: iedereen heeft een andere lichaamsbouw he. Ik ben ook 1.68 en als ik tussen de 65 en de 70 weeg zie ik er slank uit met een platte buik. 60 is te weinig, dan krijg ik een ingevallen gezicht en een ongezonde uitstraling. Dat 60kg bij jou er goed uitziet, betekend niet dat het bij TS ook zo is. :)

@TS mijn advies is ook om professionele hulp te zoeken.. Er is natuurlijk ook veel goede info te vinden op internet over gezond eten. Maar ook heel veel foute info... Een diëtist kan voor jou een gezond eetpatroon opstellen, die past bij jou bewegingspatroon/leeftijd. Succes!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 08:45

Tsjaa de enige sport die ik doe is paardrijden... (x in de week) En stallen uitmesten! Haha. Ik heb voor verdere sport geen tijd....

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 08:56