Heftige allergische reactie op onbekende factor, bizar!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Heftige allergische reactie op onbekende factor, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:14

Na een heeerlijk slaapje vannacht werd ik nietsvermoedend wakker. Het enige was dat mijn ogen niet helemaal open gingen maar daar heb ik wel vaker last van na het slapen. :Y) Kom ik beneden, en mijn moeder gaf nog aan dat ik er nogal 'verkreukeld' uitzag. Toen ze naast me kwam zitten en beter keek ging ik zelf ook in de spiegel kijken, en ik schrok nogal van wat ik zag.

Mijn hele gezicht was opgezwollen, mijn ene oog zat half dicht waardoor hij ook een beetje raar stond, waarschijnlijk door de zwelling. Onder dat dikke oog zat een plakkaat van uitslag. Mijn andere oog was ook licht gezwollen, ernaast zat nog meer uitslag en ter hoogte van mijn kaak zat nog een zwelling waardoor het leek of ik net van de kaakchirurg kwam. In paniek meteen de dokter gebeld en gelukkig kon ik meteen komen.

De arts bevestigde mijn vermoeden, een allergische reactie. Helaas kunnen we niet uitzoeken waar dit vandaan komt, omdat het in mijn slaap is ontstaan en we er dus geen tijd aan kunnen verbinden. Ik ben al vaker naar de dokter geweest voor allergische klachten (niezen, verkouden, tintelende lippen/gehemelte) en verder heb ik na het douchen altijd een arm vol rode vlekken. Ik ben pas geprikt op allergie en hier kwam niets uit.

Nu moet ik gaan afwachten of het nog een keer terugkomt en dan gaan we met de dokter uitzoeken wat het kan zijn. Dit gaat nogal lang duren omdat het om duizenden stoffen kan gaan waar ik niet tegen kan. Heb dus braaf alles wat ik gisteren gegeten/gedronken en gebruikt heb qua make-up opgeschreven.

Iemand ervaringen hiermee en het proces van het uitzoeken van de allergie?

Sjolvir

Re: Heftige allergische reactie op onbekende factor, bizar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:17

Geen idee, wat het bij jou kan zijn.

Heb zelf een keer helemaal onder de rode vlekken gezeten.
1 x, waardoor tot op heden onbekend, is ook nooit meer gebeurt.
En is denk ik 25 jaar geleden, dus hoop dat je dezelfde mazzel hebt, 1 x toevallig en dan nooit meer.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:35

Pff wat vervelend dat je zo bent wakker geworden, lijkt me heel erg schrikken :(:).

Eerste waar ik aan denk: ben je iets nieuws gaan gebruiken? Nieuwe mascara, douchegel, wasmiddel, bodylotion, parfum of deo? Staat er anders op één van de producten (zowel voedsel als de eerder genoemde producten voor je lijf) vernieuwd / nieuwe formule / nu nog beter / ...? Had je die eerdere allergische klachten in een bepaald seizoen?

In het ziekenhuis kunnen ze een huidtest doen, deze is betrouwbaarder dan de priktest. Dan plakken ze je rug vol met de meest voorkomende allergische stoffen en soms nog wat extra's als daar een indicatie voor is (bijv. lijmsoorten die in schoenen worden gebruikt bij eczeem op de voeten).

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 20:47

Ik heb gisteren voor het eerst rode kool gegeten (vers). De dokter zei alleen dat dit iets is wat ik waarschijnlijk heb opgebouwd, dus niet van iets nieuws.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:49

Sjolvir schreef:
Geen idee, wat het bij jou kan zijn.

Heb zelf een keer helemaal onder de rode vlekken gezeten.
1 x, waardoor tot op heden onbekend, is ook nooit meer gebeurt.
En is denk ik 25 jaar geleden, dus hoop dat je dezelfde mazzel hebt, 1 x toevallig en dan nooit meer.

Zelfde hier.. Kans is denk ik redelijk groot dat je het nooit weer krijgt.. Wel schrikken inderdaad, ik ken het :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:52

Wasmiddel of wasverzachter van je kussensloop misschien ??

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:00

Verf je je haar?

Mijn moeder heeft precies hetzelfde gehad, haar gezicht was zo opgezwollen dat ze bijna geen lucht kreeg en amper kon zien. Bij haar was het ook een allergie die door de jaren heen is opgebouwd. Dit kwam doordat ze haar haar verfde. Toen is alles in een keer geactiveerd (opgezwollen gezicht) en nu kan ze bijna nergens meer tegen, haarverf (ook alle natuurlijke prut) make-up, e-nummers in producten.. Dat is leuk, na 50 jaar ineens grijs en make-uploos moeten worden.
Ik blijf daarom mensen altijd waarschuwen voor haarverf, nooit te vroeg beginnen met verven, als je straks grijs wordt en je mag het dan niet meer, dat is echt geen pretje.

Heel veel succes TS!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:03

Ik heb het ook een keer gehad en dat was gelukkig eenmalig. Heel dik hoofd en ik kon ook niet goed meer zien door oedeem op mijn ogen.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 21:05

Ik verf inderdaad mijn haar, hoop echt niet at het daarvan is. Laatste keer is wel al drie weken geleden.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:14

Ik heb laatst een allergische reactie gekregen op deodorant die ik al jaren gebruik. Het kan dus wel gaan om een dagcreme of make up die je al heel lang gebruikt. Ik kan ook niet tegen droogshampoo. :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 21:18

Wat voordekbed heb je? Dat is het eerste waar ik aan zou denken. Wol of dons kan ook een allergische reactie opwekken.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:29

Inmiddels wordt het weer erger. |(

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:33

Misschien even de dokter bellen? Dan kan die er even naar kijken. Ik kreeg toen pillen en zalfje mee.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:37

En weer zo opgestaan ?
Dan is het dus echt iets waar je 's nachts mee in aanraking komt ...

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:41

Ja ik ga straks waarschijnlijk weer even langs de dokter. Had pilletjes gekregen maar die helpen dus niet.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:44

Haal je voordat je slapen gaat je make-up eraf met soort reiniging?
Misschien als dat intrekt je daarop reactie krijgt.

paard89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:48

is het niet van die uitslag die je alleen in het voorjaar en najaar kunt krijgen? Allemaal rode bultjes, jeuk en iets opgezet? Ik ben de naam even kwijt. Heb zelf een paar jaar geleden een paar dagen uitslag gehad. Blijkt dus seizoensgevoelig te zijn. Ik heb het 1 keer gehad in het najaar en verder niet meer.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:37

Mijn vriend heeft dit 2 weken terug gehad, werd wakker opgezwollen en onder de rode vlekken.. Waarna hij de volgende dag compleet rood was en opgezwollen.
Het leek na 2 dagen minder te worden, en kwam daarna netzo hard weer terug.
Hij had er ook koude rillingen van, en het gevoel of hij verbrand was.

Na 3 dagen is het weer helemaal weg getrokken.
Hij heeft er geen last meer van gehad, en is niet naar de dokter geweest.

Eigenwijs en voor zijn werk in Zwitserland, volgende keer schop ik hem naar de huisarts toe.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:43

Ik denk toch ook aan een wasmiddel/wasverzachter. Ook omdat je zegt dat je er na het douchen last van hebt (door de shampoo/zeep?).

Sowieso de moeite waard om even een tijdje neutraal wasmiddel, zeep e.d. te gebruiken.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:46

amandananana schreef:
Ja ik ga straks waarschijnlijk weer even langs de dokter. Had pilletjes gekregen maar die helpen dus niet.

En? Hoe is het nu? Heb een paar jaar geleden precies hetzelfde gehad en ben uiteindelijk op eerste hulp geeindigd -O- Mijn tong en keel waren uiteindelijk zo opgezet dat ik moeilijker kon ademen. Zag er echt niet uit... kamen ook allemaal co-assistenten even kijken, ik was echt niet om aan te zien :+ Het is angio-oedee, een variant van uticaria. Na heel lang puzzelen ben ik er achter gekomen dat ik allergiesch ben voor ibuprofen. Dat neem ik dus nooit meer.

Echter vorige week weer een aantal aanvallen... en ook altijd 's nachts. Ben er nog niet achter wat het nu weer is. In de meeste gevallen wordt het ook niet gevonden. Heb ook mijn haar geverfd, doe ik al jaren en nooit last maar misschien inderdaad nu wel een reactie. Verder kan het een combi zijn van voedingsmiddelen. Kan zo zijn dat het iets is wat je 6-12 uur voordat je gaat slapen gegeten hebt. Ga er maar aan staan >;) omdat even uit te zoeken. Ik heb bedacht dat als ik het nog een keer krijg ik qua eten even helemaal terug ga naar heel veilige dingen (geen noten, voorzichtig met kaas, geen alcohol (wijn!) etc. En dan maar 1 voor 1 dingetjes ga proberen.

NB: die pilletjes (anti-histamine?) helpen bij mij ook niet en wordt er super suf van. Ik heb toen prednisolon gekregen, een paardenmiddel maar dat helpt wel, je hoeft dat dan maar een paar dagen te nemen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 14:16

he wat naar! Raar ook dat het s'nachts komt opzetten!
Ik zelf bouw soms intolerantie op voor douchegel/gezichtsreiningslotion etc., maar dan merk je (soms na de eerste keer gebruik, soms pas na 2 jaar gebruik ) direct na gebruik en niet pas na uren.
Het lijkt me bij jou iets waar je 's nacht mee in contact komt of vlak voor het slapen.
Er staat niet toevallig een boom vlak bij je slaapkamer raam of een (bloeiende) plant in je slaapkamer?
Of heeft iets dat je gebruikt misschien een 'verbeterde formule'?
Ik zou voor de zekerheid een tijdje je beddengoed wassen met neutral. Je kan ook van die anti-allergie hoezen om je bed doen, die heb ik zelf, omdat ik stofmijt allergie heb.
ga een dagboekje bijhouden met wat je eet en voor producten je verder gebruikt hebt en waar je geweest bent en wanneer je dan last krijgt. En dan proberen verbanden te leggen inderdaad 1 voor 1 factoren uitsluiten.

Mijn vriend krijgt rode vlekken van Heineken van de tap (alleen van de tap, uit blik of glas is er niets aan de hand), ook zo raar haha.

heel veel succes met de zoektocht en sterkte in de tussentijd :)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 08:24

Het is bijna weg, alleen nog een beetje uitslag. Helaas kunnen we echt niet uitzoeken aat het is, er zijn zoals jullie aangeven ongelooflijk veel mogelijkheden en al helemaal bij de eerste keer. Dus wachten op de volgende keer en dan kunnen we dingetjes gaan uitsluiten :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 17:13

Ik heb zelf last van galbulten (netelroos heet het volgens mij).
Als ik dan met mijn nagel of iets langs mijn huid ga, dan word het rood en dik en gaat het jeuken.
Dus bij douchen etc, word ook alles rood en dik.
Dit is ook geen allergie. Dus misschien moet je (de volgende keer) dit ook even laten uitsluiten.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:32

Myrthee_ schreef:
Ik heb zelf last van galbulten (netelroos heet het volgens mij).
Als ik dan met mijn nagel of iets langs mijn huid ga, dan word het rood en dik en gaat het jeuken.
Dus bij douchen etc, word ook alles rood en dik.
Dit is ook geen allergie. Dus misschien moet je (de volgende keer) dit ook even laten uitsluiten.

Druk-urticaria is dat, heb ik helaas ook last van!

Ik ben uiteindelijk naar de Dermatoloog gestuurd en moest een enorme vragenlijst invullen.
Deze kijken ze dan na en dan gaan ze kijken of ze kunnen vinden waar je allergie vandaan komt.
Ik moet nog terug naar de dermatoloog dus ik weet ook nog niet waar ik allergisch voor ben.
In ieder geval heel veel sterkte! is erg vervelend zon allergische reactie!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 00:36

ik heb het tegenwoordig bij vogue onder de douche zon grijze fles met zebra streepjes en toen ik dat merkte gewassen met wat anders en het was weg