Suikervrij eten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pam87

Suikervrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:05

Zijn er mensen die echt zonder suiker eten?
zoja hoe ziet jou dag er ongeveer uit kwa eten?

Of gewoon mensen die hun ervaring willen delen of een recept hebben!

Grapjasjes12

Re: Suikervrij eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:06

Bedoel je geraffineerde suikers of alle koolhydraten (dat iemand bijvoorbeeld alleen maar puur vlees eet?)?

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:13

Ik mag ook geen suiker, omdat mijn bloedsuikerspiegel hier heel erg van gaat zakken en ik dan erg ziek ervan word!
Ik drink voornamelijk melk/water.
Eten, gaat meestal moeilijker en hierbij moet ik echt naar verse producten grijpen.
lekkernijen voor op brood is erg lastig, voornamelijk omdat ik nogal een zoetekauw ben haha :j .

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:13

Zonder suiker? Kan dat dan?
Volgens mij zit in 90% van onze voeding suikers.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:14

Ik denk dat ze de gemaakte suikers bedoelt
en niet de natuurlijke suikers in fruit en dergelijke

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:14

Ik eet zoveel mogelijk zonder geraffineerde suikers (ook geen granen, koolhydraten en zuivel) :)
Geen brood, geen snoep, geen rijst/pasta..
Eet bijvoorbeeld veel fruit en groente. Fruitsuikers/natuurlijke suikers eet ik wel.
Drink water. Avondeten is vlees met groente.
Vaak eet ik als ik tussendoor honger heb ijsbergsla met een paar garnaaltjes, avocado en een eitje. Best lekker hoor.

Het was als een test, was zo snel moe en ontstekingsreacties in m'n rug. Ook stijve spieren e.d.
Nu eet ik 4 weken volgens dit dieet en het gaat best goed :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:15

In principe is het een fluitje van een cent om geen geraffineerde suikers te eten. Hartig beleg (goed op de verpakking kijken, er zit soms suiker in vleeswaren) en verder gewoon vers eten, dus geen kant en klare pastasauzen kopen.

Ik drink alleen iets met suiker als ik ga sporten en me niet helemaal fantastisch voel, dan drink ik vruchtensap of ik neem een kopje thee met honing.
Verder bij hoge uitzondering chocola of een koekje.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:15

Ik bedoel inderdaad de snelle suikers die eetbuieen veroorzaken.

Maar vind het lastig hiermee een normale lijst te eten?
heeft iemand hier een goed voorbeeld voor ontbijt/lunch/aaf eten

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:39

Ik eet alleen natuurlijke suikers uit bijvoorbeeld fruit.

Het is helemaal niet moeilijk om dingen te vinden die je kunt eten.
Het volhouden is waar mensen moeite mee hebben.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:42

ik eet koolhydraat- en dus ook suikerarm. Dit heeft voor mij goed geholpen om van die suiker kicks af te komen :j

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:44

Ja inderdaad, daar kom ik ook vaak achter! Vaak als ik een verjaardag heb gehad, merk ik het, omdat ik me dan niet in kan houden! ik lig dan een halve nacht wakker van de kramp en pijn in mijn armen/ schouders en nek!
Ik ben zelf geweest bij Osteopaat Frank de Bakker, door hem ben ik erachter gekomen dat ik slecht tegen suikers kan! en als ik me goed aan de suikers heb gehouden, dan kan ik er 'overheen' groeien! :j
Het schijnt ook dat als je niet tegen suiker kan dat je ook moeilijk tegen noten kan en drank, wat allemaal betrekking heeft tot de lever!
Als ik een teveel aan suikers heb, moet ik speciale thee drinken, zodat het de suikers sneller afdrijft en voel ik me daarna weer een stuk beter! :)

m_ss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:47

:)* ik ga dit volgen! ik heb me/cvs en daardoor ben ik erg moe, kan ik me slecht concentreren, is mijn geheugen waardeloos en heb ik veel pijn in spieren en gewrichten.
Inmiddels weet ik dat ik door suiker (gemaakte suiker inderdaad) me nog slechter ga voelen, bijna direct nadat ik het gehad heb. eigenlijk hetzelfde verhaal met koolhydraten.
Ik vind het ontzettend moeilijk om op de lange termijn genoeg binnen te krijgen met een dergelijk dieet. ik merk toch dat ik me op de lange termijn wel weer slechter ga voelen als ik deze producten helemaal schrap. vandaar dat ik zoekende ben naar een goede middenweg en het erg interessant vind wat jullie doen/eten/weten.

knetterhard: wat is die speciale thee? want de producten die jij noemt komen me bekend voor!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:50

Ik heb het eens twee weken zonder geraffineerde suikers gegeten. Beviel heel goed, maar hield het niet vol.

Ik wil het wel weer proberen, dus ga hier even volgen.

Maar er zijn dus ook ervaringen dat het helpt tegen spierpijnen/ontstekingen en zo? Dat is interessant! Ik ben ook vaak moe, eetbuien (de bekende suikerdip ook...) En heb momenteel vrij zware medicijnen. Ik denk dat ik met de juiste voeding veel zou kunnen.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:51

Ik ben erg benieuwd naar eetlijsten! dan kan ik dat printen en gebruiken.

leuk dat er zoveel mensen dit al doen! ik doe het voor eetbuieen die door suiker komen.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:55

M_ss: Ik zelf ben ook gediagnosticeerd met ME-CVS, De thee is niet zozeer speciaal maar alleen getest op mijn lichaam, het gaat om Pickwick green thea & citrus :)!

Ik raad je echt aan om eens naar een goede osteopaat te gaan! Het heeft mij echt geholpen en ik kan echt 10x zoveel dan een jaar geleden! want toen had ik de hoop al bijna opgegeven! :) Veel depressieve en angstige klachten ook daarbij en gezondheidsklachten.

Verder volg ik nog een andere therapie wat mij ook erg helpt! en natuurlijk geen suiker! :j deze therapie helpt overigens voor ieder ziektebeeld! van autisme tot epilepsie en van suikerziekte tot spierziekten! :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:58

m_ss schreef:
:)* ik ga dit volgen! ik heb me/cvs en daardoor ben ik erg moe, kan ik me slecht concentreren, is mijn geheugen waardeloos en heb ik veel pijn in spieren en gewrichten.
Inmiddels weet ik dat ik door suiker (gemaakte suiker inderdaad) me nog slechter ga voelen, bijna direct nadat ik het gehad heb. eigenlijk hetzelfde verhaal met koolhydraten.
Ik vind het ontzettend moeilijk om op de lange termijn genoeg binnen te krijgen met een dergelijk dieet. ik merk toch dat ik me op de lange termijn wel weer slechter ga voelen als ik deze producten helemaal schrap. vandaar dat ik zoekende ben naar een goede middenweg en het erg interessant vind wat jullie doen/eten/weten.

knetterhard: wat is die speciale thee? want de producten die jij noemt komen me bekend voor!

Gemaakte / onnatuurlijke suiker is vreselijk als je zelf geen bron van energie bent.

Van suiker krijg je heel eventjes energie maar daarna komt altijd de dip.
Van die dip word je meer moe dan dat je was voor je de suiker at.
Zelfde geld voor energie drankjes, na zo'n drankje voel je je even fit, daarna komt de dip en denk je oh ik neem nog een blikje en zo blijft het doorgaan.

Van koolhydraten word je moe als je er teveel van eet, je lichaam moet dan heel hard werken om dit te verwerken en daar word je moe van.
Daarom willen sommige mensen na het avond eten of grote maaltijd ook het liefst een dutje doen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:00

Ik wil ook graag op deze manier gaan eten maar weet niet hoe ik moet beginnen. Mymy, ik ga je topic volgen en hoop net als jij ook op bruikbare eettips.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:10

Ik snap echt niet hoe mensen het niet vol kunnen houden zonder suikers :n Ik voel me zo rottig nadat ik suiker heb gegeten dat ik het absoluut niet vaak doe, alleen bij hoge uitzondering. Ik eet overigens al 15 jaar op deze manier, maar ook in het begin vond ik het niet lastig.

Wat grappig knetterhard! Ik kan idd heel slecht tegen alcohol, noten kan ik wel goed aan.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:12

Raponsje schreef:
m_ss schreef:

Gemaakte / onnatuurlijke suiker is vreselijk als je zelf geen bron van energie bent.

Van suiker krijg je heel eventjes energie maar daarna komt altijd de dip.
Van die dip word je meer moe dan dat je was voor je de suiker at.
Zelfde geld voor energie drankjes, na zo'n drankje voel je je even fit, daarna komt de dip en denk je oh ik neem nog een blikje en zo blijft het doorgaan.

Van koolhydraten word je moe als je er teveel van eet, je lichaam moet dan heel hard werken om dit te verwerken en daar word je moe van.
Daarom willen sommige mensen na het avond eten of grote maaltijd ook het liefst een dutje doen.

Dat laatste komt me zo bekend voor, heb dit zelfs na het middag eten.
Ook ben ik geen bron van energie door lang naslepende pfeiffer en toxoplasmose
Ik wil ook heel graag suiker vrij eten
dus volg dit even
Heb een tijdje koolhydraatarm gedaan maar dit hield ik geen week vol..
Dus dit misschien wel :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:18

Van te veel koolhydraten word je moe en soms zelfs slaperig.
Van geen of te weinig koolhydraten worden heel veel mensen slap, futloos en moe.

Ook ik snap niet hoe mensen zich vol kunnen proppen met suikers, ik word er supermoe van en heb gewoon echt een suikerkater de dag er na en blijf dan ook echt een dag in bed liggen omdat ik te moe ben.

Ik eet nooit suiker of junkfood alleen op kerstdag mag ik eten wat ik wil en de dag erna ben ik dus ook de hele dag moe en slap.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:24

@raponsje eet je dan alleen geen geraffineerd suikers of ook geen natuurlijke suikers?
Want natuurlijke suikers weren is toch heel moeilijk? (als iemand anders hier een antwoord op heeft hoor ik het ook graag want nu is mijn nieuwschierigheid wel gewekt) Want in bijvoorbeeld fruit zit ook suiker en de lactose in melk is toch ook een suiker?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:27

Ik eet alleen natuurlijke suikers en vermijd zoveel mogelijk zuivel producten.
Ook eet ik alleen koolhydraten die ik écht nodig heb, maar ik eet ze zeker wel, zonder koolhydraten kan ik niet functioneren.
Ik sport er zo'n 40 uur per week op en voel me super fit.

Op de dag na kerstdag moet ik er niet aan denken om voor 12 uur mijn bed uit te komen, laat staan 6 uur lang te sporten.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:35

Aangezien ik wil afvallen en daarna mijn gewicht onder controle wil houden ben ik gestart met south beach dieet. (magere variant van Atkins)
Ik geef toch even een linkje mee, aangezien ze lekkere recepten hebben met weinig koolhydraten en suiker.
http://www.southbeachforum.net/modules. ... ur_Account

Er staat veel info ook welke voeding valkuilen kunnen zijn.

Ik had een half jaar terug ook zo iets van ja daaaaag, geen bammetje, geen pasta's, aardappelen.
Maar nu valt het me alles mee, niet meer een half uur tot uur na het eten iets meer zoeken omdat ik "trek" heb.
Nu mag ik langzaam aan weer wat extra koolhydraten, gebruik ook koolhydraten arm brood en het is goed te eten.
Ook kijk ik dus naar niet lege voedsel, dus volkoren producten.

Natuurlijk heb ik af en toe zin in zoet, en kan dit gelukkig met fruit oplossen. En soms eet ik wat dus niet onder koolhydraat vrij eten valt (vanavond dus lekker zuurkool, en tja die aardappelen he)

Ga je dingen vervangen voor zuivel lees goed de etiketten, jemig wat zit daar toegevoegde suikers, siropen in.
Als je niet hoeft af te vallen kan je natuurlijk anders en meer eten.
Maar koolhydraten, en suikers zorgen dus voor de suikerspiegel wissels.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:38

En als je daarnaast ook nog weinig beweegt dan is je bloedsuiker helemaal een achtbaan :j

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:44

Ik heb een dieet waarbij ik geen suikers mag (alleen 'langzame' suikers):

Ik eet onder andere: zuurdesem brood zonder tarwe, rijstwafels, magere kwark, honing (alleen pure), noten en zaden in beperkte mate, volkoren/zilvervlies rijst, rundervlees (ook op brood), kruidenthee en water, plantaardige margarine zonder lactose, vis, verse groenten, ei, speciale crackers van de biologische winkel met alleen roggemeel en water, rijstwafels met carobe (nep) chocola zonder lactose.

Sinds kort mag ik aan dit dieet wel wat fruitsuikers toevoegen: zoals sinaassappel, appel-peer stroop van Zonnetura, etc. Dat geeft wel wat meer mogelijkheden gelukkig. :)

Gevaar is wel dat je snel naar veel vlees eten neigt, dat vind ik wel jammer...