Bokt tandartsen of ervaringsdeskundigen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Raponsje

Bokt tandartsen of ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:29

Helaas weer ellende te pakken met mijn tanden.
Vrijdag de tandarts gebeld voor een afspraak maar helaas staat er hier altijd een wachttijd van 10 - 12 weken voor de tandarts.

Ik ben een dramatische tandenknarser in mijn slaap wat niet goed is voor mijn tanden.
Inmiddels heb ik een heel klein gaatje in mijn kies die tegen mijn tandvlees aan zit (ter grote van een speldenknop maar ik zie hem zitten)
en grove plekken op meerdere kiezen waarvan ik niet weet wat ze zijn.

Iemand enige idee of een gaatje bij het tandvlees mooi opgevuld kan worden en of grove plekken op mijn kiezen gaatjes kunnen zijn?

Ook heb ik een klein zwart stipje op de kies waar het tandvlees gaatje zit, is dit ook een gaatje en ben ik de pineut over een aantal weken?

Ook heb ik donker groeven in mijn kiezen.

Verder geen pijn, soms een heel dof gevoel maar het mag geen pijn heten.

De tandarts wilde er telefonisch niets over zeggen maar ik maak me zorgen nadat ik uitgebreid met een spiegel in mijn mond heb zitten schijnen
dat ik 1001 gaatjes heb.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:33

De gaatjes zullen denk ik wel meevallen. Ruwe plekjes zijn misschien gewoon plekjes waar je van het schuren het glazuur wat opgeruwd hebt.
Wat je kunt doen is bij je tandarts vragen voor een gebitje voor snachts. Dan doe je dat in, en knarsen je tanden in ieder geval niet meer over elkaar. Gaatje bij het tandvlees kan als het goed is gewoon opgevuld worden, netjes met een witte vulling.
De donkere plekken in je groeven kunnen verkleuringen zijn die duiden op het begin van een gaatje. Goed blijven poetsen, dan is het misschien nog op te vangen ;)

Ik ben geen tandarts, wel assistente in wording ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:38

Pluttersput schreef:
De gaatjes zullen denk ik wel meevallen. Ruwe plekjes zijn misschien gewoon plekjes waar je van het schuren het glazuur wat opgeruwd hebt.
Wat je kunt doen is bij je tandarts vragen voor een gebitje voor snachts. Dan doe je dat in, en knarsen je tanden in ieder geval niet meer over elkaar. Gaatje bij het tandvlees kan als het goed is gewoon opgevuld worden, netjes met een witte vulling.
De donkere plekken in je groeven kunnen verkleuringen zijn die duiden op het begin van een gaatje. Goed blijven poetsen, dan is het misschien nog op te vangen ;)

Ik ben geen tandarts, wel assistente in wording ;)

Super bedankt voor je reactie.

Ik heb een tandenknars gebitje gehad maar daar beet ik doorheen. Daarna een gebitje gehad van steviger materiaal maar dat voelde oncomfortabel waardoor ik niet kon slapen, dus daar ben ik mee gestopt.

Ik heb de stugge plekjes op meerdere kiezen en gezien mijn tandarts angst was ik bang dat deze stugge plekken gaatjes zouden zijn.
Bij 1 stug plekje zie ik een heel licht grijs puntje.

Word een gaatje bij het tandvlees ook uitgeboord worden en geeft dat geen problemen omdat het bij het tandvlees zit?
Verdoving aan te raden?

De donkere groeven zijn op alle kiezen (licht)bruin en bij eentje nu richting zwart aan het gaan.

Pluttersput

Re: Bokt tandartsen of ervaringsdeskundigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:45

Ja die groeven zal de tandarts echt zelf naar moeten kijken.
Als je toch al bang bent voor de tandarts, en geen problemen hebt met spuiten, kan je natuurlijk altijd vragen om verdoving. Of aangeven dat je het wil proberen, maar als het niet lukt dat ze dan alsnog verdoven.
Wel kan het zijn dat als je meerdere gaatjes hebt, dat ze dan niet alles kunnen boren. Je kan namelijk niet je hele mond in een keer verdoven.

Niet teveel zorgen maken, en gewoon even langsgaan. Dat de tandarts niets zei, is natuurlijk omdat die ook niet zonder te kijken kan bepalen of je wel en niet gaatjes hebt denk ik :)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:47

Een verkleuring die donkerder en glanzender is een goed teken, dan is het nml hoogstwaarschijnlijk aan het stabiliseren :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:49

Een verdoving sowieso, anders zit ik zenuwachtig in de stoel.

Ik vraag hier advies of ervaringen omdat ik niet 10 weken lang zenuwachtig wil wachten, dan ga ik me namelijk alleen maar meer zorgen maken en zie ik er steeds meer tegen op.

Mocht iemand dus ervaring hebben met dingen uit de OP of er verstand van hebben dan ben ik zeer dankbaar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:52

De groeven in mijn kiezen zijn ook donker :j
Niks aan de hand, gewoon prima (althans, bij mij) Ik denk ook elke keer dat ik tig gaatjes heb. Nu heb ik 1 plekje wat mogelijk een gaatje zou kunnen worden. TA heeft aangegeven dat dit prima zo kan blijven, mits ik er geen last van krijg. Bij de volgende controle doet hij er wat aan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 17:58

Mri schreef:
De groeven in mijn kiezen zijn ook donker :j
Niks aan de hand, gewoon prima (althans, bij mij) Ik denk ook elke keer dat ik tig gaatjes heb. Nu heb ik 1 plekje wat mogelijk een gaatje zou kunnen worden. TA heeft aangegeven dat dit prima zo kan blijven, mits ik er geen last van krijg. Bij de volgende controle doet hij er wat aan.

Je hebt geen idee hoe blij ik ben dat te horen, ik dacht echt daar gaan al mijn kiezen.
Zijn ze lichtbruin of heb je een wat donkere?

Het liefst zou ik de afspraak gewoon morgen hebben dan is het met een beetje geluk ook meteen klaar.
Nu moet ik dus 10 weken wachten tot ik weet wat de schade is.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:02

Donkerbruin is een goed teken! Beginnende gaatjes kunnen gestabiliseerd worden, en daar kun je bij wijze van spreken 100 mee worden zonder dat er ooit iets aan gedaan hoeft te worden. Vanaf hier kan natuurlijk niet bepaald worden wat er bij jou het geval is en of de verkleuringen die je ziet uberhaupt gaatjes zijn :) belangrijk is om goed 2x per dag te blijven poetsen met een fluoride tandpasta en minstens zo niet belangrijker is het reinigen tussen je tanden met floss en/of tandenstokers :)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:09

In principe zien mijn tanden er goed uit. :j
Ik heb in mijn leven 1 x een gaatje gehad (ben nu 25) maar ik heb gewoon een enorme hekel aan de tandarts.
Het tandenknarsen werkt niet in mijn voordeel als iemand die bang is voor de tandarts.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:13

Wat bedoel je trouwens met de grove plekken op je kiezen? Zitten deze bovenop, waar de knobbels horen te zitten? Dit kan een gevolg zijn van het knarsen (puur slijtage dus) maar ook veroorzaakt worden door zuren van buitenaf (uit fruit, frisdrank en vruchtensappen), ook wel erosie genoemd. Dat ziet er dan zo uit: http://doctorspiller.com/images/TMJ/Attrition.jpg

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:16

Het ziet er niet uit als op de foto.

Het voel alsof er een heel klein pitje zit op meerdere kiezen, vooral op de achterste kiezen.
In total heb ik op 4 kiezen elk 1 "pitje" zitten.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:24

Maar wel op dezelfde plek als op de foto? :)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:39

De groeven in mijn kiezen neigen meer naar zwart dan naar licht bruin :=

Ik heb net even nadere inspectie gedaan.
rechts onder bij mij neem ik even als voorbeeld. Daar heb ik bruine groeven met op 3 punten echt een zwarte stip erin.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 18:47

dressage lady ik weet niet waar ze zitten want ik voel ze alleen met mijn tong.
ze zitten geloof ik wel op de hoeken of punten van mijn kiezen.
Ik kan niets zien zitten op eentje na dat is een heeel licht grijs puntje op dezelfde plek als op de foto.
waar die putjes zitten althans.

mri: en bij jou is alles goed met donkere groeven en zwarte stippen?
dat heb ik namelijk ook op 1 kies. :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:52

Qua groeven heb ik geen ervaring, alles ziet hier nog mooi wit.

Maar een gaatje tegen het tandvlees hebben ze bij mij gewoon gemaakt :j

Ik snap je angst, 2 weekends geleden was ik op vakantie met mijn man toen ik plots EXTREME tandpijn kreeg. 6 uur hyperventileren later aangekomen bij de tandarts van wacht (ik voel me alleen veilig bij mijn eigen tandarts) zei die dat mijn tandzenuw aan het afsterven was en dat hij een gat ging boren zonder verdoving.

Ik begon sterretjes te zien en heb overgegeven van de stress...

Uiteindelijk gewoon géén pijn gevoeld omdat de zenuw al dood was.

Ik laat nu elke zes maanden foto's nemen van mijn tanden,
als het dan een gaatje is moet ik niet bang zijn. Dan ben ik nog op tijd om het te laten maken en van gaatjes maken heb ik geen schrik :-)

Zullen we eens een angst-voor-de-tandarts-meeting houden? :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:03

Raponsje schreef:
dressage lady ik weet niet waar ze zitten want ik voel ze alleen met mijn tong.
ze zitten geloof ik wel op de hoeken of punten van mijn kiezen.
Ik kan niets zien zitten op eentje na dat is een heeel licht grijs puntje op dezelfde plek als op de foto.
waar die putjes zitten althans.

mri: en bij jou is alles goed met donkere groeven en zwarte stippen?
dat heb ik namelijk ook op 1 kies. :=

:j

ik ben jaaaaaaaaren niet naar de Ta geweest, nu sinds iets meer dan 3 jaar heb ik een nieuwe ta en ga ik trouw.
Maar volgens hem is het geen probleem in mijn geval :)

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:27

Ik studeer tandheelkunde, maar een pitje is gewoon caries(tandbederf), en waarschijnlijk nog geen caviteit( gaatje door tandbederf).
Kan het vanaf hier natuurlijk moeilijk zeggen.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:28

Monnie_ schreef:
Ik studeer tandheelkunde, maar een pitje is gewoon caries(tandbederf), en waarschijnlijk nog geen caviteit( gaatje door tandbederf).
Kan het vanaf hier natuurlijk moeilijk zeggen.

Hoe word zoiets opgelost dan?

Als het nog geen gaatje is hoe voorkom ik of de tandarts dan dat het geen gaatje word?

Uiteraard poets ik 2 maal daags (met electrische), flos ik en gebruik ik 3 x daags mondwater, dus aan mijn mond hygiene kan het niet liggen.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:44

Ene heeft natuurlijk meer aanleg dan de andere. Kan door hoog suikerfrequentie ( weet dat je dietist bent aangezien krachttrainingtopic) komen en slechte mondhygiene.
Wat je zegt klinkt goed, ik zou tandenstokers gaan gebruiken ipv flossen.
Rietjes kun je evt gebruiken.
Controleer ook even of je tandenpasta fluoride bevat.

Dat zijn eigenlijk de enige dingen die jij kunt doen. Als je in NL woonde had ik je wel een cariesindicator opgestuurd, kleurt het mooi roze waar nog wat plaque zit ;) weet niet of dat ook in winkels te koop is.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 21:48

Suiker eet ik vrijwel niet en drink alleen water en thee.
De 2 dagen per jaar dat ik daadwerkelijk frisdrank drink zou geen invloed moeten hebben.
Enige wat ik mijn gebit aan doe is tandenknarsen en thee drinken is niet geweldig voor de kleur van mijn tanden.

Ga mijn tandpasta controleren en zal eens kijken of ik zo'n cariesindicator kan vinden hier.

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 21:48

Tandenknarsen was ik idd vergeten. Dat is wel erg slecht voor je gebit maar weet je zelf zo te lezen ook wel.